Tuttu nelikymppinen nainen sano mulle että ”kyllä sunkin kannattas hankkia ajokortti jos vaikka sun puolisolle käy jotain eikä hän pysty ajamaan autoa”
Mulla siis ei ajokorttia ja mun miehellä on.
Tää ihminen joka tän sammakon möläytti on nainen joka on nelikymppiseksi saakka ollut ajokortiton ja nyt kun pari kuukautta sitten sai vihdoin hankittua itse ajokortin möläytti että kannattas munkin hankkia ajokortti.
Mietin vaan mielessäni että ”jaa-a, mites itse olet sitten pärjännyt nelikymppiseksi ilman ajokorttia vaikka mies se sultakin kotoa löytyy”. Ääneen en sanonut mitään. Vaihdoin vaan puheenaihetta.
Ihmeellisiä nää tällaiset ihmiset jotka itse saa jonkun ahaa-elämyksen jossain elämänsä vaiheessa ja alkavat sitten toitottaa muillekin sitä että ”kyllä sunkin kannattas.....”
Kommentit (284)
Mielestäni hänen ehdotuksensa on järkevä.
Pariskunnassa kummankin osapuolen kannattaisi osata mahdollisimman paljon sellaista, mitä toinen jo osaa. Maksaa laskut, säästää, suunnitella, siivota, kokata, putsata räystäät omakotitalossa jne.
Turhan monissa tilateissa toinen menehtyy eikä toinen ole koskaan tehnyt töitä tai tehtäviä, jotka toinen osasi.
Mulla ei oo ajokorttia ja hyvin olen pärjänny. Muita se tuntuu vaivaavan, vaikka en heiltä oo kyytiä koskaan pumminut. Varmaan jonain päivänä hankin sen ajokortin, nyt just ei oo tarvetta tai edes aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Eräällä sukulaisnaisella ei ole ajokorttia ja en käsitä, kuinka hän kehtaa ronkua joka asiaan kyytiä suvulta ja naapurustolta. Elämänsä on oikeasti hankalaa ja toisten avun armoilla olemista.
Jos en saisi näin läheltä tilannetta seurata, niin voisin ehkä ihmetellä, että onko ajokortti muka oikeasti ratkaisevan tärkeä. Kyllä on!
Luulen, että nelikymppinen tuttavasi tarkoittaa sinun parastasi kannustamalla sinua ajokortin hankintaan. Selvästikään hän ei kovin hyvin ole nelikymppiseksi ilman ajokorttia pärjännyt, kun on motivoitunut sen hankkimaan.
Työnantaja maksoi ajokortin koska työ muuttui sellaiseksi että siinä tarvitaan ajokorttia. Tää mun tuttu sanoi että ei olis hankkinut kyllä vieläkään korttia jos olis pitänyt se itse maksaa. Ap
Itse maksaa kortti, maksoin sekä kortin että auton itse, ihan työnteolla. Kuten suurin osa, opetusluvallakin voi opettaa ajamaan, ei maksa paljon. En luopuisi ikinä vapaudesta, eli autosta.
Ajolupa ja ajotaito olisi hyvä olla hätätilanteita varten. Kasvoin itse Helsingin keskustassa, ajoin ajokortin, mutta en aja autoa kuin muutaman kerran vuodessa. En kannata auton omistamista ja mielestäni julkisilla pääsee liikkumaan kauppakassienkin kanssa (reppu tai mummokärry jne).
Kuitenkin olen joskus ollut puolison kanssa mökillä kaksin. Entäs jos mies halkoja hakatessa lyökin itseään kirveellä jalkaan? Ambulanssin tai taksin tulo voi kestää ja perille tulo voi olla haastavaa sokkeloisten mökkiteiden takia. Ajolupa on täten hyvä olla, voin ajaa vaikka ambulanssia vastaan ison tien varrelle tai suoraan sairaalaan.
Ja tosiaan jos sen kortin saa niin suosittelisin ajamaan edes en pari kertaa vuodessa, jotta ajotaito säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Junassa on hauska matkustaa. En lähtisi ajamaan pitkää matkaa autolla lasten kanssa yksin. Kaupungissa asuessa en tarvitse autoa. Tämä on minulle ympäristöteko. Lisäksi en pidä autolla ajamisesta ja en ole siinä niin hyvä, että tahtoisin ottaa suuremman riskin lasten kanssa liikkuessa.. Junassa voi lukea lapsille satuja, autoa ajaessa en. Minulla on ajokortti.
Junalla pääsee joo jos asuu keskustassa ja matkaa keskustasta keskustaan. Siitä jos on mummolaan vielä 50km jonnekin tien päähän, jonne julkinen ei kulje niin joukun pitää tulla autoton sinne kuskata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ystävä on oikeassa.
Jos puoliso kuolee tai sairastuu tai muuten häviää, niin aika kurjaa on olla toisten kyytiin varassaIhmisillä on jalat ja polkupyörällä pääsee kätevämmin pitempiä matkoja.
Juu esimerkiksi meiltä kotoa mökille 150 km koiran ja tavaroiden kanssa. Oikein kivaa ajella pyörällä.
Mitä sä turhaa hankit korttia, otat vaan uuden miehen kun toi nykynen kupsahtaa,eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syy, miksi et hanki korttia on se, että miehelläsi on, olet naislapsi.
Olisin kauhuissani, jos tyttärilläni ei olisi ajokorttia. Se merkitsee riippumattomuutta ja itsenäisyyttä.
Työssäkin sitä voi tarvita.
😳
En ilmeisesti ole tällaisten ääliöiden mielestä koskaan itsenäinen, koska en voi terveydellisistä syistä saada ajokorttia.
Niinhän se on, ilman ajokorttia on monia asioita joita et voi tehdä itsenäisesti. Tarvitset muiden apua.
Olen yrittänyt kannustaa puolisoani hankkimaan ajokortin, mutta en ole vielä edennyt noin kätevään argumenttiin. Tähän saakka olen puhunut vain perhearjen helpottamisesta, joka on myös täysin faktoihin perustuva argumentti. Pitääkin alkaa uhkailemaan omalla kuolemalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt kannustaa puolisoani hankkimaan ajokortin, mutta en ole vielä edennyt noin kätevään argumenttiin. Tähän saakka olen puhunut vain perhearjen helpottamisesta, joka on myös täysin faktoihin perustuva argumentti. Pitääkin alkaa uhkailemaan omalla kuolemalla.
Ei tarvitse noin ääripäähän mennä, voi olla ihan jalkaleikkaus, tapaturma tai joku muu sairaudentila, joka tuo vaikka vaan väliaikaisen ajokiellon.
Minulla on ajokortti, mutta en ole juurikaan ajanut. Mies on parempi kuski ja voin itse lukea, kutoa yms. autossa istuessani. Käytän mielelläni julkista liikennettä pk-seudulla asuessani. Olen maalta, joten en missään tapauksessa halua korpimökkejä riesakseni. Jos joku kysyy, miksi en aja, vastaan: "Ajaminen ei ole valkoisen naisen hommaa. Saan aina bussin tai taksin, kun tarvitsen." Pyörällä tai kävellen lähikaupassa käynti on sata kertaa järkevämpää ja samalla kuntoiluakin.
Olen 46-v ajokortiton ja autoton nainen.
En ymmärrä miksi minun pitäisi auto hankkia riesakseni.
Vanhuuden turva on huono peruste, sillä aika harva vanhus on edes riittävän terve ajamaan autoa.
Minulle riittää jatkossakin julkiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ajokortti, mutta olen ajanut vain pari kertaa sen saamisen jälkeen. Pyörällä pääsee, ja sinkkuna ei ole mitään isoja kauppakasseja tai lapsia kuljetettavana. Ajotaito hieman ruosteessa, mutta kumminkin hätätilanteessa voi mennä ratin taakse.
Tämä on ok, ajotaito sulla on ja lupa ajaa. Jos tulee tarve.
Jos oikeasti on ajanut vain pari kertaa ajokortin saamisen jälkeen ja siitä on vuosikausia, niin kyllä se ajotaito voi olla aika pahasti ruosteessa. Tällöin kuski voi olla vaaraksi itselleen ja muille liikenteessä. Autolla saa aika helposti tapettua jalankulkijan. Kannustaisin kyllä ennemmin ylläpitämään ajotaitoa.
Ei ole yhtään ihmeellistä, että ihminen "toitottaa" toiselle jotain minkä on just itse oivaltanut. Päinvastoin hyvin tavallista. Suorastaan normaalia. Jopa hyvää tarkoittavaa. Pelisilmää eli hienotunteisuutta pitäisi tietysti olla. Ja yksi kerta riittää, muuten kuka tahansa rasittuu.
Vaihtoehto ajokortille on olla asumatta korvessa.
Minulla ei ole ajokorttia.
En IKINÄ pyydä kyytiä keneltäkää minnekään. Ja aina olen päässyt mihin olen halunnut joko kävellen, pyörällä, bussilla, junalla tai taksilla. Tai lentokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syy, miksi et hanki korttia on se, että miehelläsi on, olet naislapsi.
Olisin kauhuissani, jos tyttärilläni ei olisi ajokorttia. Se merkitsee riippumattomuutta ja itsenäisyyttä.
Työssäkin sitä voi tarvita.
😳
En ilmeisesti ole tällaisten ääliöiden mielestä koskaan itsenäinen, koska en voi terveydellisistä syistä saada ajokorttia.Et olekaan täysin itsenäinen. Moni vammainen pystyy autoilemaan ja säilyttää itsenäisyytensä, ja näkee elämää.
Autolla ajamallako sitä elämää nähdään?
Ei minua ainakaan ole autottomuus hidastanut.
Ihan sujuvasti olen matkustellut ympäri Eurooppaa ja vähän muuallakin vaikka en osaa ajaa autolla.
Olen myös opiskellut ja työskennellyt eri puolilla Eurooppaa, eikä ajokortittomuus ole koskaan ollut ongelma eikä este liikkumiselle.
Varmaan olisi ongelma jos päättäisin muuttaa johonkin korpeen, mutta sellainen ei ole suunnitelmissani. Viihdyn parhaiten kaupunkiympäristössä.
Ulkomaillakin on kiva, kun voi vuokrata auton ja ajella minne tahtoo ja ilman aikatauluja.
Et olekaan täysin itsenäinen. Moni vammainen pystyy autoilemaan ja säilyttää itsenäisyytensä, ja näkee elämää.