Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttu nelikymppinen nainen sano mulle että ”kyllä sunkin kannattas hankkia ajokortti jos vaikka sun puolisolle käy jotain eikä hän pysty ajamaan autoa”

Vierailija
23.10.2018 |

Mulla siis ei ajokorttia ja mun miehellä on.

Tää ihminen joka tän sammakon möläytti on nainen joka on nelikymppiseksi saakka ollut ajokortiton ja nyt kun pari kuukautta sitten sai vihdoin hankittua itse ajokortin möläytti että kannattas munkin hankkia ajokortti.

Mietin vaan mielessäni että ”jaa-a, mites itse olet sitten pärjännyt nelikymppiseksi ilman ajokorttia vaikka mies se sultakin kotoa löytyy”. Ääneen en sanonut mitään. Vaihdoin vaan puheenaihetta.

Ihmeellisiä nää tällaiset ihmiset jotka itse saa jonkun ahaa-elämyksen jossain elämänsä vaiheessa ja alkavat sitten toitottaa muillekin sitä että ”kyllä sunkin kannattas.....”

Kommentit (284)

Vierailija
41/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, että näille jotka ovat "yksityisautoilua vastaan" se yksityisauton kyyti kyllä kelpaa hyvin ja varsin usein sitä ruinataankin. Eikä vissiin osata laskea että jos äiti tai joku muu erikseen heittää sinne kesätyöpaikkaan tms. niin siinä tule tuplamäärä kilometrejä.

Vierailija
42/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaa kyllä työllistymistäkin jos ei ole korttia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyydin kerjääjät ovat yksi pahimmista loisryhmistä.

Vierailija
44/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskoni lapset ovat jo lähelle kolmekymppisiä eivätkä ole ajaneet korttia koska ovat yksityisautoilua vastaan.

Ovat opiskelijoita. Monta kesätyöpaikkaa on mennyt sivu suun, kun ei ole korttia. Toinen ei ole koskaan ollut edes kesätöissä. Toinen oli vuosi sitten kesätöissä, joihin ei päässyt julkisilla. Äidin piti viedä ja hakea...

Mulla on toinen lapsista yksityisautoilua vastaan ja on ilmoittanut, ettei aio hankkia ajokorttia. Olen tästä vähän harmissani, mutta hänen päätöksensä tietenkin.

Niinpä.

Onko nämä yksityisautoilun vastustajat kuitenkin koskaan yksityisauton kyydissä?

Eikä ne bussitkaan kortittoman kuskin ajamia ole. Yksityisautoilun vastustajat voisivat ajaa bussiajokortin.

Vierailija
45/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi miehelläni ja minulla on molemmilla ajokortit. Pääsen tulemaan ja kulkemaan omien aikataulujeni mukaan. Olisi ahdistavaa olla toisen kuskaamisien varassa. Onneksi ei tarvitse odotella miestä eikä ketään muutakaan kuskailemaan minua.

Vierailija
46/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni lapset ovat jo lähelle kolmekymppisiä eivätkä ole ajaneet korttia koska ovat yksityisautoilua vastaan.

Ovat opiskelijoita. Monta kesätyöpaikkaa on mennyt sivu suun, kun ei ole korttia. Toinen ei ole koskaan ollut edes kesätöissä. Toinen oli vuosi sitten kesätöissä, joihin ei päässyt julkisilla. Äidin piti viedä ja hakea...

Ei opiskelijalla ole varaa pitää autoa. Mutta jos asuu maalla tai syrjäseudulla niin tarviihan sitä kortin.

Vierailija
47/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja ihmeessä! Nyt se on vielä halvempaa kuin ennen! Mä sanon mun kohta 7-kymppiselle äitille että kannattais käyä se kortti ajamassa :D

Vierailija
48/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että näille jotka ovat "yksityisautoilua vastaan" se yksityisauton kyyti kyllä kelpaa hyvin ja varsin usein sitä ruinataankin. Eikä vissiin osata laskea että jos äiti tai joku muu erikseen heittää sinne kesätyöpaikkaan tms. niin siinä tule tuplamäärä kilometrejä.

Aivan samaa mieltä. Ihmiset ajavat ehdottomasti turhaan ja auto kyllä passivoi helposti, mutta joissain tapauksissa auto on ainoa tapa liikkua tai huomattavasti helpompi tapa, jos tarvitsee vaikka kuljettaa isoa määrää tavaroita. Oma suhtautumiseni autoiluun on se, että ensisijaisesti mennään kävellen tai pyörällä. Seuraava vaihtoehto on julkinen liikenne. Joissain tapauksissa kuljetaan sitten autolla, mutta ei missään tapauksessa kaikkia matkoja. Mustavalkoisesta ajattelusta on syytä luopua.

Vierailija
49/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi nelikymppistä ystävätärtä jotka eivät kumpikaan suostu hankkimaan ajokorttia.

Toinen on sinkku ja asuu keskustassa, joten sen takia ei mielestään tarvitse korttia. Kerran viikossa kuitenkin pyytää minulta kyytiä kaupungin laidalla olevaan Lidliin, koska sieltä saa ruokaa halvemmalla kun keskustan kaupoista. Pääsisi Lidliin kyllä bussillakin, mutta sillä on kuulemma hankala tuoda kauppakasseja. Ajojorttia ei tahdo hankkia koska se tulee kalliiksi (minua kun voi käyttää ilmaisena taksina. Tarjoaa toki kahvit kotonaan bensarahaksi). Nyttemmin olen lopettanut palvelun.

Toinen on kolmen pienen lapsen äiti jonka mies tekee kolmivuorotyötä. On aina kärttämässä kyytiä kun tarvitsee viedä lapsia lääkäriin tms. silloin kun mies on töissä. Bussilla kun on niin hankala kulkea lasten kanssa. Ajokorttia ei tahdo hankkia koska pelkää ajamista. Onneksi voin käyttää työkiireitä tekosyynä ja jättää heidät kyyditsemättä.

Vierailija
50/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ihmeellistä tuossa nyt on ? ?  ?

äitini ajatteli aivan samalla tavalla ja ajoi ajokortin yli 5 kymppisenä ja totesi miten näppärää on kun ei tarvitse kuskia, kaahailee ees taas.

Vierailija
51/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa näistä ajokortittomuuttaan kehuvista pärjää oikein mainiosti ilman autoilua mutta sitten on näitä, jotka kuvittelevat pärjäävänsä mutta todellisuus on ihan jotain muuta. Monella on puoliso, joka kuskaa tai sitten pummataan jatkuvasti kyytiä muilta. Ei minusta ole yhtään huono neuvo ajaa ajokortti, jos perheellä on auto. Toki taksikin kuljettaa mutta voi tosiaan käydä niin, että se puoliso joutuu vaikka leikkaukseen tai muuten sairastuu ja on ajokyvytön kenties kuukausia.

Toki jos asuu paikassa, josta pääsee kaikkialle julkisilla tai kävellen, eipä sitä silloin ehkä tarvikaan. Mutta aika harva suomalaisista kuitenkin sellaisesa paikassa asuu.

Vierailija
52/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kortittomuus on vain yksi ongelma jos se kakka lentää kunnolla tuulettimeen eli puoliso sairastuu vakavasti tai jopa kuolee. Jos on kovin tarkkaan rajattu mitä kotihommia kumpikin tekee ja osaa tehdä, on yhtäkkiä yksin jäädessä sormi suussa kun yrittää pyörittää arkea ilman ajokorttia, jos ei osaa vaihtaa niitä renkaita, käyttää pesukonetta, laittaa ruokaa tai ei tiedä omakotitalon tekniikasta mitään. Tällaisia, miehiä ja naisia tuntuu olevan paljonkin että tuudittaudutaan siihen että se toinen on aina hoitamassa tietyt asiat eikä itse niihin tarvitse koskaan paneutua.

Vierailija
53/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei opiskelijalla ole varaa pitää autoa. Mutta jos asuu maalla tai syrjäseudulla niin tarviihan sitä kortin.

Nämä opiskelijat ovat kesäisin vanhempien luona asumassa. Kaksi autoa on pihassa.

Muuten, monilla opiskelijoilla kyllä on auto. Jo monilla lukiolaisilla.

Vierailija
54/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä ihmeellistä tuossa nyt on ? ?  ?

äitini ajatteli aivan samalla tavalla ja ajoi ajokortin yli 5 kymppisenä ja totesi miten näppärää on kun ei tarvitse kuskia, kaahailee ees taas.

Ja nämä vanhana kortin ajaneet, kokemattomat kaahailijat onkin niin mukavia tuolla liikenteessä!

Vierailija
55/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttusi on oikeassa.

Vierailija
56/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ajokortti, mutta olen ajanut vain pari kertaa sen saamisen jälkeen. Pyörällä pääsee, ja sinkkuna ei ole mitään isoja kauppakasseja tai lapsia kuljetettavana. Ajotaito hieman ruosteessa, mutta kumminkin hätätilanteessa voi mennä ratin taakse.

Vierailija
57/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millaisessa paikassa asutte. Jos tärkeimpiin paikkoihin (kaupat, lääkäri, jne) kävelymatka tai hyvät julkiset yhteydet, niin ilman korttia pärjää. Jos taas asutte oikeasti paikassa, että autoa tarvii paljon ystäväsi on oikeassa.

Oma isä sai vuosi sitten toistaiseksi ajokiellon ja kyllä vanhempien elämä olisi vaikeutunut, jos äidillä ei olisi ollut korttia.

Vierailija
58/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton omistaminen ja ajokortin suorittaminen ovat kaksi eri asiaa.

Se, että on ajokortti taskussa oikeuttaa vaikkapa vuokraamaan auton määräajaksi, jos sellaiseen on tarvetta. Tai pystyy tosiaan jossain hätätilanteessa olemaan kuskina. Sen hädän nyt ei tarvitse olla kovinkaan iso.

Itse en osaisi kuvitellakaan enää, ettenkö olisi oikeutettu kuljettamaan henkilöautoa. Pyörällä ja julkisilla pääsee, mutta että pitäisi olla ukko (tai joku muu ajokortillinen) taloudessa että pääsee pari kertaa kuussa kauppaan!

Jäisi aika moni sienireissukin tekemättä, jos pitäisi julkisilla niille parhaille paikoille kurvailla.

Vierailija
59/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50+ ja yksi asia mitä kadun, on etten ajanut korttia aikanaan. Nyt se on tosi vaikeaa. Tottakai kannattaa, jos vaan voi. Koskaan ei tiedä mitä elämä tuo.

Vierailija
60/284 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän aika uivelona aikuista ihmistä, jolla ei ajokorttia ole.

Yksi ihan perusasia jätetty hankkimatta. Onko tyhmyys vai arkuus vai saamattomuus taustalla? Mikä tahansa niistä, niin ei hyvä. En palkkaisi sellaista ihmistä mihinkään.

Olen 30 v ja ajokortiton. 18-vuotiaana asuin parintuhannen asukkaan paikkakunnalla ja ajattelin, että järkevämpi ajaa kortti isommassa kaupungissa myöhemmin. Yliopistoaikana taas ei opintotuilla korttia makseltu ja sitten työelämään siirtyessä se vaan jäi kiireiden jalkoihin. En erityisesti kannata yksityisautoilua, mutta ei kortin hankkiminen mielestäni tätä ideologiaa romuta. Eihän kukaan pakota hankkimaan omaa autoa tai ajamaan muulloin kun pakon edessä. Että samaa mieltä aloittajan ystävän kanssa, kannattaa hankkia itse kenenkin -itselläkin lähivuosien tavoitteena ja ärsyttää kun on venynyt. Tuosta palkkaamatttomuudesta täytyy kuitenkin sanoa sen verran, että viime vuosina ajokortin hankinta on jäänyt kyllä siksi, että olen 100 % omistautunut työlleni laiskottelun sijaan.