Tuttu nelikymppinen nainen sano mulle että ”kyllä sunkin kannattas hankkia ajokortti jos vaikka sun puolisolle käy jotain eikä hän pysty ajamaan autoa”
Mulla siis ei ajokorttia ja mun miehellä on.
Tää ihminen joka tän sammakon möläytti on nainen joka on nelikymppiseksi saakka ollut ajokortiton ja nyt kun pari kuukautta sitten sai vihdoin hankittua itse ajokortin möläytti että kannattas munkin hankkia ajokortti.
Mietin vaan mielessäni että ”jaa-a, mites itse olet sitten pärjännyt nelikymppiseksi ilman ajokorttia vaikka mies se sultakin kotoa löytyy”. Ääneen en sanonut mitään. Vaihdoin vaan puheenaihetta.
Ihmeellisiä nää tällaiset ihmiset jotka itse saa jonkun ahaa-elämyksen jossain elämänsä vaiheessa ja alkavat sitten toitottaa muillekin sitä että ”kyllä sunkin kannattas.....”
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
No jaa, isommassa hädässä soitetaan ambulanssi eikä itse kuskailla. Toisaalta ei ajokortista ole haittaakaan. Miksi et hanki ajokorttia?
Ambulanssin tulo kestää meillä (80 km päässä Helsingistä taajamassa) päivystysaikana noin 45 min. Siinä ajassa on omalla kyydillä jo ensiavussa. Tai jos auto on muualla ajossa, niin sanvat suoraa, että eivät pääse pariin tuntiin, soittakaa taksi. Se taas ei näinnä aikoina enää päivystä "kylillä", joten jos ei ole autoa ja ajokorttia, pitää soitella naapurit läpi, että kuka pääsee kyytimään.
Äitini ajoi kortin aikoinaan 50 v ja osti autton. Nyt hän ajaa mökille koska isä ei enää voi sairauden vuoksi ajaa.
Äidilläni oli kortti, mutta hän ei ollut ajanut vuosikymmeniin. Kun isä sai sydänkohtauksen, sai hän houkuteltua äidin autokouluun Lisäoppia ja itsevarmuutta saamaan. Ja voi, kuinka äiti nautti, kun huomasi, millaisen vapauden ajotaito tuo!
Ja kun isä muutaman vuoden kuluttua kuoli, ei äidin tarvinnut luopua rakkaasta mökistä vaan on siellä edelleen koko kesän.
Eräällä sukulaisnaisella ei ole ajokorttia ja en käsitä, kuinka hän kehtaa ronkua joka asiaan kyytiä suvulta ja naapurustolta. Elämänsä on oikeasti hankalaa ja toisten avun armoilla olemista.
Jos en saisi näin läheltä tilannetta seurata, niin voisin ehkä ihmetellä, että onko ajokortti muka oikeasti ratkaisevan tärkeä. Kyllä on!
Luulen, että nelikymppinen tuttavasi tarkoittaa sinun parastasi kannustamalla sinua ajokortin hankintaan. Selvästikään hän ei kovin hyvin ole nelikymppiseksi ilman ajokorttia pärjännyt, kun on motivoitunut sen hankkimaan.
Mikä on tuo vapaus ja itsenäisyys, jonka ajokortti tuo?
Olen itekseni asuva kortiton 36v nainen ja hyvinkin itsenäinen ja vapaa. Osittain juurikin sen takia, ettei ole autosta kuluja.
Tai palstan mukaan en olekaan.. kaikkea sitä täältä lukeekin. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, isommassa hädässä soitetaan ambulanssi eikä itse kuskailla. Toisaalta ei ajokortista ole haittaakaan. Miksi et hanki ajokorttia?
Ambulanssilla kauppaan, kun miehellä on jalka kipsissä?
Taidat olla vähän yksinkertainen.
Niin taidat sinäkin.
Isäs oli ku sua teki.
Jos asuu keskellä kaupunkia niin autolle ei ole tarvetta. Mutta jos asuu vähäkään kauemmassa kaupunginosassa tai matkustaa paljon niin hyödyt on suuremmat kuin haitat.
Käyttääkö teidän perhe autoa jokapäiväisessä arjessa? Jos kuljette autolla kyläilemään ja ruokakassit kulkee auton kyydissä kaupastaa kotiin niin onhan se päivän selvä asia, että autosta luopuminen haittaisi teidän elämää. Eihän se, että olet ulkoistanut miehellesi autolla ajamisen tarkoita sitä, ettet jatkuvasti hyötyisi yksityisautoilusta.
Suomessaa käytännössä on pakko asua hyvällä paikalla kaupungissa, että omasta autosta kannattaa edes harkita luopuvansa. Joo, teoriassa ilman autoa voi elää missä tahansa. Käytännössä noita rotteloita löytyy lähes joka pihasta. Usein parikin kappaletta.
Jokaisella naisella tulee olla ajokortti, oma ammatti (ja työpaikka) sekä oma pankkitili. Eletään kuitenkin 2010-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tuo vapaus ja itsenäisyys, jonka ajokortti tuo?
Olen itekseni asuva kortiton 36v nainen ja hyvinkin itsenäinen ja vapaa. Osittain juurikin sen takia, ettei ole autosta kuluja.
Tai palstan mukaan en olekaan.. kaikkea sitä täältä lukeekin. :D
Me oltiin perheen kanssa viikonloppuna läheisessä kansallispuistossa keräämässä sieniä ja grillaamassa makkaraa nuotiolla. Sinne on jotain 20 km matkaa, eikä julkisesta liikeenteestä tietoakaan. Oli oikein hauska päivä viettää yhdessä. Pienille lapsille tuo on vähän turhan pitkä matka pyöräillä.
Sinä olisit varmaan mennyt taksilla? Tosin autoilua sekin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pn se isompi hätä, jota varten tulee kauppaan lähteä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pn se isompi hätä, jota varten tulee kauppaan lähteä?
Nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni ajoi ajokortin 55 v.
Tätini ajoi samaten päälle viisikymppisenä. Ei uskalla ajaa kuin kesäkodista syrjäkylältä kirkonkylälle ja takaisin. Lähimpään (pikkuiseen) "kaupunkiin" ei uskalla ajaa, koska siellä on yksi pieni liikenneympyrä ja kahdet liikennevalot.
Siskoni lapset ovat jo lähelle kolmekymppisiä eivätkä ole ajaneet korttia koska ovat yksityisautoilua vastaan.
Ovat opiskelijoita. Monta kesätyöpaikkaa on mennyt sivu suun, kun ei ole korttia. Toinen ei ole koskaan ollut edes kesätöissä. Toinen oli vuosi sitten kesätöissä, joihin ei päässyt julkisilla. Äidin piti viedä ja hakea...
Ajokortti ja ajotaito tuovat kyllä suuren vapauden. Silloin saa yhden uuden tavan liikkua. Kuljen pääsääntöisesti pyörällä, mutta en kyllä luopuisi ajokortista. Ajotaitoa täytyy toki pitää yllä ja ajaa säännöllisesti.
Ei autonajotaidoista haittaakaan ole. Kaikki osaaminen on hyvästä, eikä koskaan tiedä mitä taitoa tarvitaan.
Kannattaa tosiaan ajaa kortti, ei voi tietenkään luottaa että toinen aina kuskaa. Meille kävi mm niin että lomalla mies sairastui ja oli pakko minun ajaa sieltä pois ja edelleenki mies on ajokyvytön. Hankaluuksia olisi ollut , jos olisin ollut kortiton.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni lapset ovat jo lähelle kolmekymppisiä eivätkä ole ajaneet korttia koska ovat yksityisautoilua vastaan.
Ovat opiskelijoita. Monta kesätyöpaikkaa on mennyt sivu suun, kun ei ole korttia. Toinen ei ole koskaan ollut edes kesätöissä. Toinen oli vuosi sitten kesätöissä, joihin ei päässyt julkisilla. Äidin piti viedä ja hakea...
Mulla on toinen lapsista yksityisautoilua vastaan ja on ilmoittanut, ettei aio hankkia ajokorttia. Olen tästä vähän harmissani, mutta hänen päätöksensä tietenkin.
Pidän aika uivelona aikuista ihmistä, jolla ei ajokorttia ole.
Yksi ihan perusasia jätetty hankkimatta. Onko tyhmyys vai arkuus vai saamattomuus taustalla? Mikä tahansa niistä, niin ei hyvä. En palkkaisi sellaista ihmistä mihinkään.
Helpottaa tietysti jos on kortti ja auto käytettävissä. Kortin voi kuitenkin ajaa sittenkin, jos nyt ei tunne itse siihen mitään kiinnostusta. Hyvä julkinenliikenne lähellä? Niin taksitkin muuten on vaihtoehtona.