Mikä saa sinut lähtemään hiukset likaisina ihmisten ilmoille?
Ymmärrän, että esim. masennus ja muut sairaudet saavat ihmisen unohtamaan oman hygieniansa tärkeyden.
Kiinnitin huomiota asiaan, kun katselin Maajussille morsianta. Osalla oli aivan likaiset hiukset, kai maaseudullakin on suihkut. Vielä tietävät, että heitä kuvataan telkkariin ja ovat etsimässä miestä.
Toinen paikka, jossa pääsee katselemaan ihmisiä on lastenvaunu junassa. Olen useasti kiinnittänyt huomiota miten äideillä on välillä aivan järkyttävän likaiset hiukset. Kuitenkin muut vaatteet ihan siistejä, joten mistään syrjäytyneistä ei ole kyse.
Teen työkseni rekrytointia enkä ikinä palkkaisia henkilöä, joka tulisi haastatteluun pesua vailla olevilla hiuksilla.
Haluaisin kysyä teiltä, joille on ihan Ok lähteä ulos, kauppaan, työpaikalle tai minne vaan, että mikä se syy on? Miksi hiuksiaan ei voi pestä niin, että bussissa takana istuva henkilö ei joudu haistelemaan sitä rasvan hajua.
Kommentit (145)
No, ihan laiskuus. Mä pesen hiukset joka toinen päivä, mutta joskus en vain viitsi syystä tai toisesta. Yleensä syy on se, että ei houkuttele olla iltaa märillä hiuksilla (on esim. niska kipeä). Jos mulla on likaiset hiukset, laitan julkisella paikalla yleensä hupun, huivin, lippiksen tai pipon päähän. Mulla on muutenkin usein joku päähine.
Vierailija kirjoitti:
Monet, joiden on "pakko pestä joka päivä" ovat ajaneet itsensä siihen tilanteeseen pesemällä joka päivä. Kun pesee joka päivä luontaisen talin ja rasvan pois, päänahka tekee sitä heti lisää. Minäkin olin ihan samanlainen, kunnes opettelin pesemään joka toinen päivä ja ei nämä näytä likaisilta läheskään joka kerta tokana päivänä. Pari kuukautta siihen meni mutta palkitsee, nämä rasvoittuvat hitaasti.
Mä olen yrittänyt pidentää pesuväliä, mutta ei vaan onnistu. Tukka rasvoittuu päivässä ihan kamalaan kuntoon. Olin työttömänä muutamia vuosia joten oli todellakin aikaa ”totutella”. Ei onnistunut. Ei myöskään auta shampoon vaihto tai jonkun ruuan pois jättäminen. Ei siis kannata jankuttaa, että totuttelemalla paranee.
Pyöräilykypärä. Puhtaat, aamulla pestyt hiukset näyttävät 20min maltillisen työmatkapyöräilyn jälkeen siltä, kuin niihin olisi upotettu kilo voita.
Oho,enpä tiennyt miten arka tämä aihe oli monelle. Minulle on diagnosoitu narsismi, olen matkalla katkeroitumiseen ja minun tulisi hävetä. Kaikki tämä, koska ääneen ihmettelin miksi joku lähtee kotoaan likaisella hiuksilla?
Ilmeisesti olen sitten kaikkea yllämainittua. Yhä kyllä pidän kiinni linjastani, että en likaista ihmistä palkkaa töihin. Jos työhaastatteluun ei voi tulla puhtaana niin mielestäni ihmisellä on silloin väärät prioriteetit esim. ajanhallinnan suhteen.
Ap
Joillekin tuntuu ihan helvetin vaikeaa olevan niinkin simppeli homma kuin hiusten pesu :D ymmärrän tietty että joku vamma tai sairaus voi estää, mutta ei minua kyllä lapset tai vauvat ole ikinä aamuisin estäneet hiuksiani pesemästä.
Vierailija kirjoitti:
Teen työkseni rekrytointia enkä ikinä palkkaisia henkilöä, joka tulisi haastatteluun pesua vailla olevilla hiuksilla.
No nyt selvisi, miksi meillä on niin onnettomia työntekijöitä osa. Rekrytoinnissa kiinnitetty huomiota täysin epäolennaisiin asioihin.
- Nörtti
No en häpeä pätkääkään sitä, etten ole ehtinyt pestä hiuksiani. Kukaan teistä kiireettömistä rekrytoijista ei suostu tulemaan lapsiani hoitamaan siksi aikaa, joten päättelen voivani liikkua mähmäisenä missä lystään. Nyt vaan oikeita murheita miettimään!
Rasvaisuus ei ole automaattisesti sama kuin likaisuus. Vai väitätkö että toisilla muka vain menee hiukset likaiseksi helpommin/nopeammin?
Minullakin on kaksi lasta, kotitöitä ja rekryn lisäksi hoidan monta muutakin hommaa työssäni.
Silti ehdin joka ilta suihkuun. Silti en koskaan tule työpaikalle likaisena. Silti minulla ei ole mitään tarvetta ”oikein kytätä” muita ihmisiä.
Likaiset hiukset ovat vain asia, joka pistää silmään. Jos ihmisellä on siisti, silitetty jakku ja sitten likaiset hiukset niin mielestäni se haastattelutilanteessa on huomiota herättävä piirre.
AP
Kävin tänään K-kaupassa. Siellä tomerasti hyllyjä pakkaili työntekijä, joka haisi rasvaiselle tukalle metrien päähän. Ei kiva. Kassajonossa edellä olevaan asiakkaaseen piti jättää metrin hajurako, koska hän haisi huonosti kuivuneelle pyykille. Ei kiva.
En minä kenenkään kotiin mene nuuhkimaan enkä arvostelemaan, enkä minä näillekään haiseville mitään sanonut, voi olla että oli ihan hyvä syy haista heillä. (Veikkaanpa ettei.)
Mutta kyllä se häiritsee kun julkisilla paikoilla on näitä tilanteita; joskus hajut on hajusteita tai ruuanhajuja, siis periaattessa ihan hyviäkin hajuja. En ymmärrä, miksi meitä herkkäaistisia pitää täällä haukkua ties miksi, vaikka me vaan haluttais hengittää vähän hajuttomampaa ilmaa.
Mä nyt kyllä oikeasti ihmettelen.
Mulla on pitkät paksut vyötärölle ulottuvat luonnonkiharat hiukset. Niiden pesuun menee ehkä 10 minuuttia. Joudun vaahdottomaan ne vähintään kahdesti, että puhdistuvat, tänäkin aamuna kolmesti. Hiusten latvoja ei tarvitse erikseen pestä nehän eivät ole rasvoittuneet. Samppoo huuhtoo ne kyllä puhtaaksi.
Hoitoaineen laitan tukkaan siksi aikaa kun peseydyn muuten ja kun olen peseytynyt hiukset voi huuhtoa.
Pesen hiukset aina aamulla, en kuivata niitä kuin hätätilanteessa, ne ovat kuivat iltapäivällä. Märillä hiuksilla nukkumaan meno on paha virhe ja hiukset aivan peikkotukan näköiset, johon ei auta kuin uudelleen kastelu.
Mun hiukset ovat puhtaat 3 päivää, neljäntenä päivänä ne näyttävät siltä kuin ohuet suomalaishiukset ja viideskin päivä menisi bad hairdaynä. Minä yleensä pesen neljännen päivän aamuna hiukset.
Mä olen ollut yksinhuoltaja ja vauva-aikoina mieheni teki matkatöitä. Siellä suihkussa oli vain käytävä. Lapsi oli alkuun sitterissä, vähän isompana vannassa. Melkoista uusavuttomuutta, jos ei onnistu. Jos on mies, suihkussa voi käydä myös aamulla ennen miehen töihin lähtöä.
On myös melkoista ennakkoluuloa leimata ulkonäöstään huolehtivat kireiksi ja päinvastoin. Mulle on aina opetettu, että omasta ja vaatteiden puhtaudesta pitää huolehtiä ja sillä linjalla menen edelleen. Suihku vähintään piristää.
mulla on pitkä ja paksu tukka ja sitä joutuu vaahdottaa niin helkutin monta kertaa ennenkuin on puhdas, sitten hoitoaineen laitto ym föönäys, että on aikaa vievää, en siis jaksa tehdä tätä kuin kerran viikossa. myös joudun antaa sävyttävän hoitsikan vaikuttaa vielä erikseen. pari viimeistä päivää mennään suht likaisella tukalla, mutta yleensä suihkutan siihen kuivashampoota, ettei ihan rasvaisena kiiltele.
Moni täällä sanoo syyksi, että on pitkä,paksu,ikuisuuksia kuivuva tukka. Miksi pidätte sen sitten niin vaikeahoitoisena? Jos ei kiinnostusta ole edes pestä sitä riittävän usein niin tuskin muutenkaan sitä laitatte.
Tuossa tilanteessa itse leikkaisin lyhyemmäksi. Jos kerran yhdelläkin mammalla meni 40min pelkkään vaahdottamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä nyt kyllä oikeasti ihmettelen.
Mulla on pitkät paksut vyötärölle ulottuvat luonnonkiharat hiukset. Niiden pesuun menee ehkä 10 minuuttia. Joudun vaahdottomaan ne vähintään kahdesti, että puhdistuvat, tänäkin aamuna kolmesti. Hiusten latvoja ei tarvitse erikseen pestä nehän eivät ole rasvoittuneet. Samppoo huuhtoo ne kyllä puhtaaksi.
Hoitoaineen laitan tukkaan siksi aikaa kun peseydyn muuten ja kun olen peseytynyt hiukset voi huuhtoa.
Pesen hiukset aina aamulla, en kuivata niitä kuin hätätilanteessa, ne ovat kuivat iltapäivällä. Märillä hiuksilla nukkumaan meno on paha virhe ja hiukset aivan peikkotukan näköiset, johon ei auta kuin uudelleen kastelu.
Mun hiukset ovat puhtaat 3 päivää, neljäntenä päivänä ne näyttävät siltä kuin ohuet suomalaishiukset ja viideskin päivä menisi bad hairdaynä. Minä yleensä pesen neljännen päivän aamuna hiukset.
Mä olen ollut yksinhuoltaja ja vauva-aikoina mieheni teki matkatöitä. Siellä suihkussa oli vain käytävä. Lapsi oli alkuun sitterissä, vähän isompana vannassa. Melkoista uusavuttomuutta, jos ei onnistu. Jos on mies, suihkussa voi käydä myös aamulla ennen miehen töihin lähtöä.
On myös melkoista ennakkoluuloa leimata ulkonäöstään huolehtivat kireiksi ja päinvastoin. Mulle on aina opetettu, että omasta ja vaatteiden puhtaudesta pitää huolehtiä ja sillä linjalla menen edelleen. Suihku vähintään piristää.
Vaikka käy suihkussa joka päivä niin ei ole pakko pestä hiuksia.
Onko palstalle nyt pesiytynyt joku hiushullu, kaikkien muiden hullujen joukkoon?
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä sanoo syyksi, että on pitkä,paksu,ikuisuuksia kuivuva tukka. Miksi pidätte sen sitten niin vaikeahoitoisena? Jos ei kiinnostusta ole edes pestä sitä riittävän usein niin tuskin muutenkaan sitä laitatte.
Tuossa tilanteessa itse leikkaisin lyhyemmäksi. Jos kerran yhdelläkin mammalla meni 40min pelkkään vaahdottamiseen.
Niin siis miten se nyt sitten on vaikeahoitoinen kun la pesu (toki aikaa-vievähkö) ja yleensä annan kuivua itsekseen yön yli. Muuten sitten, niin siinähän menee vain muutama minuutti, jos ei sitäkään, kun sen näprää jollekin sykkyrälle. Tämähän on oikeasti nimenomaan helppo kuin mikä!
Vaikeaksi se muuttuisi vain, jos tukka pitäisi pestä, kuivata ja erikseen laittaa joka ainut arkiaamu. Varsinkaan jonkun satunnaisen rekryäjän virheellisten hygieniakäsitysten takia. Suihkussa kun voi käydä ilman, että tukkaa pesee ja hiuspohjan saa totutettua harvempiin pesuväleihin. Joillain se on harvalla pesuvälillä silti tarpeeksi puhtaana pysyvä jopa luonnostaan.
Ja miksikö hiukseni tälläisinä pidän, vaikka pesu tosiaan vie aikaa? Siksi, että ne ovat paksut, todella kauniit hiukset.
Vierailija kirjoitti:
No en häpeä pätkääkään sitä, etten ole ehtinyt pestä hiuksiani. Kukaan teistä kiireettömistä rekrytoijista ei suostu tulemaan lapsiani hoitamaan siksi aikaa, joten päättelen voivani liikkua mähmäisenä missä lystään. Nyt vaan oikeita murheita miettimään!
Ja sitten tulet töihin milloin lystäät, kun lapset tarvitsivatkin äitiä kotona? Työnantajat etsivät ihmisiä, jotka kykenevät organisoimaan elämäänsä edes tuon verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis miten se nyt sitten on vaikeahoitoinen kun la pesu (toki aikaa-vievähkö) ja yleensä annan kuivua itsekseen yön yli. Muuten sitten, niin siinähän menee vain muutama minuutti, jos ei sitäkään, kun sen näprää jollekin sykkyrälle. Tämähän on oikeasti nimenomaan helppo kuin mikä!
Vaikeaksi se muuttuisi vain, jos tukka pitäisi pestä, kuivata ja erikseen laittaa joka ainut arkiaamu. Varsinkaan jonkun satunnaisen rekryäjän virheellisten hygieniakäsitysten takia. Suihkussa kun voi käydä ilman, että tukkaa pesee ja hiuspohjan saa totutettua harvempiin pesuväleihin. Joillain se on harvalla pesuvälillä silti tarpeeksi puhtaana pysyvä jopa luonnostaan.
Ja miksikö hiukseni tälläisinä pidän, vaikka pesu tosiaan vie aikaa? Siksi, että ne ovat paksut, todella kauniit hiukset.
No mutta oman kertomuksesi perusteella sinulla ei ole tällainen likaiselta ja rasvaiselta näyttävä tukka, kun kerran olet kuin oletkin saanut sen totutettua pidempiin pesuväleihin ja tukka näyttää puhtaalta.
Et sitten vaivautunut lukemaan paria ylempää viestiä? Toisessa oli vinkkejä ja konkreettisia perusteluja siihen pesuvälin pidentämiseen ja toisessa erikseen kerrottiin, että onnistui, mutta jokusen kuukauden se vaati.
Sinä? Olin pari päivää lomalla pesemättä, ei onnistu. Luovuttaminen ja uhriutuminen. Juuh eliks :D