Mikä saa sinut lähtemään hiukset likaisina ihmisten ilmoille?
Ymmärrän, että esim. masennus ja muut sairaudet saavat ihmisen unohtamaan oman hygieniansa tärkeyden.
Kiinnitin huomiota asiaan, kun katselin Maajussille morsianta. Osalla oli aivan likaiset hiukset, kai maaseudullakin on suihkut. Vielä tietävät, että heitä kuvataan telkkariin ja ovat etsimässä miestä.
Toinen paikka, jossa pääsee katselemaan ihmisiä on lastenvaunu junassa. Olen useasti kiinnittänyt huomiota miten äideillä on välillä aivan järkyttävän likaiset hiukset. Kuitenkin muut vaatteet ihan siistejä, joten mistään syrjäytyneistä ei ole kyse.
Teen työkseni rekrytointia enkä ikinä palkkaisia henkilöä, joka tulisi haastatteluun pesua vailla olevilla hiuksilla.
Haluaisin kysyä teiltä, joille on ihan Ok lähteä ulos, kauppaan, työpaikalle tai minne vaan, että mikä se syy on? Miksi hiuksiaan ei voi pestä niin, että bussissa takana istuva henkilö ei joudu haistelemaan sitä rasvan hajua.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on jotenkin hassua, että äidit joilla on pieniä lapsia ei voisi pestä hiuksia. Miten se on niin vaikeaa? En vaan käsitä.
Vauvan voi ottaa mukaan pesuhuoneeseen sitterissä. Taaperon voi istuttaa vannaan.
Itse kahden pienen lapsen äitiä olen aina hiukseni saanut pestyä. Meillä peseydytään illalla, kun mieskin on kotona. En tiedä sitten, onko tukkani niin ohut, että sen pesu hoituu ihan siinä muun iltasuihkuttelun yhteydessä.Sitteri pesuhuoneeseen? Ei jumalauta. Se ei ole mikään kostean tilan kaluste. Viedä vauva kastumaan kosteaan suihkuun? Ei mistä todellisuudesta tää on peräisin. Nyt alan tajuta, mistä ne arat, oudot lapset tulee, joiden meikatut äidit mököttää hiljaa hiekkalaatikoilla ja lapset tunkee leikkimään mun seuraan, kun juttelen lapseni kanssa ja meillä on kivaa. Koska viihdyn äitinä ja joku oma ulkonäkö ei ole ykkösprioriteetti.
Lisäksi mitä se auttaa se lapsen läsnäolo, kun hän itkee siinä kun sulla on shampoot silmissä ja joudut peseen käsiä ja kuivaamaan nniitä ja juoksemaan märkänä ympäriinsä.
Tukan ohuus on pointti. Mulla on paksu luonnonkihara tukka, sen peseminen on aina vähintään 40 minuuttia hoitoaineineen. Sen kuivuminen vähintään tunti.
Mutta noin muuten todella typerää, että kukaan tulee kertomaan toisille äideille, kuinka väsyneitä tai kiireisiä he eivät voi olla. Luulisi kahden lapsne äidin ihan omakohtaisestikin tajuavan, että on varsin erilaisia lapsia, eri lailla valvottuja öitä, erilaisia tilanteita. Todellakaan mun hiukseni eivät ole mulle prioriteetti. En niitä täysin ylenkatso, mutta jos pitää valita hyvin hoidettu, onnellinen lapsi tai joku tukanlaitto, niin huh, ei ole vaike valinta.
siis miten voi olla mahdollista, että normaaliälyllä varustetulla ihmisellä voi mennä pelkkään hiustenpesuun 40min??? Itselläni paksu hartioiden alapuolelle tukka ja joka aamu pesen sen ennen töihin lähtöä. Suihkussa menee aikaa maksimissaan 10 min hiustenpesuineen.
Lasten ollessa vauvoja pesin hiukseni heidän nukkuessaan tai sitten tosiaan otin sen sitterin kylppärin lattialle ja pidin ovea auki, ei ehtinyt muksu lähkähtyä liian kuumassa ja kosteassa tilassa tuossa vajaassa 10 minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kenenkään ei kuulu tehdä mitään, jotta miellyttäisi jotain random tuntemattomia jupkisessa liikennevälineellä. Toi on ihan kuolleena syntnyt elämänasenne ja melko takuuvarma resepti masennukseen ja katkeruuteen.
Toki toki pitää yrittää pitää perushygieniasta huolta ja sillä tavalla ottaa muutkin huomioon. Mutta ihmisillä on välillä kovin suuria haasteita, joissa joku tukan likaisuuden huomaaminenkin unohtuu. Mutta jos hygieniaa pohtii miellyttääkseen bussimatkustajia, on kyllä todella eksyksissä elämässä.
Useimpia ihmisiä ei voisi vähempää kiinnostaa toisten ulkonäkö.
Nuorempana olin itsekin neuroottisempi. Sitten aloin arvella, että ei kukaan ole kiinnostunut kuin omista hiuksistaan tai säärikarvoistaan. Tein pikku kokeen. Menin ekana lämpimänä kesäpäivänä hame päällä ruokaostoksille sheivaamatta sääriäni, joihin olin kuivan ihon vuoksi atanut karvoje hieman kasvaa housujen alla, mikä teki iholleni hyvää. Sydän pamppaillen menin kauppaan. Vaikka osasin odottaa, mikä on testin tulos. Kukaan, KUKAAN, ei huomannut asiaa. Törmäsin yhteen tuttuunkin. Hän katsoi silmiäni ja kehaisi mekkoani, vaihdoimme kuulumisia, ei katsonutkaan sääriäni. Tai vaikka kaikki olisivatkin salaa katsoneet ja oksentaneet illalla kotonaan, enpä siitä tiennyt.
Se oli hyvin vapauttavaa. Hyvin vapauttavaa ja voimauttavaa. En halua elämääni kyttääjiä eikä halua kukaan muukaan.
Vain narsistinen ihminen kyttää toisten ulkonäköä. Tavoitteena on keksiä toisesta virheitä ja sopottaa niitä suu vaahdossa jollekin, että saisi tunte käänteisesti itse olevansa parempi. Ja täähän on ihan häiriintnyttä. Aikuisten maailmassa noi tyypit jää aina ennen pitkää yksin.
Eihän tuollaista tee kuin koulukiusaaja-tyyppiset ihmiset, nämä joiden mielestä on kauhean hauskaa kun koulun vessassa pissa lorisee tai suihkuaa ja ratkiriemukasta kun joku on kakalla.
Mulla rasvoittu hiukset todella nopeasti. Pesen yleensä joka päivä hiukset, mutta joskus koitan pitää välipäiviä tai en vain ehdi/jaksa käydä, ja lopputulos on se, että näytän siltä etten olisi käynyt viikkoon suihkussa.
Syyni tulla töihin likaisin hiuksin: kylppäriremontti eikä huvittanut kirmailla kylmässä ulkoilmassa taloyhtiön järjestämään suihkuun.
Ketään kiinnosta minkä näköisenä kökin täällä perimmäisessä nurkassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuivashampoon ansiosta, hiukset eivät ole likaiset. Se pidentää vesipesu välejä, eikä hiukset rasvoitu niin nopeasti.
Kuivashampoo kutittaa ja ärsyttää päänahkaa, hyi. Ei kyllä ilkeä olla oikein päivääkään jollain kuivashampoo-päällä.
Olen nyt yllättynyt. Ihanko oikeasti jollakin on niin paljon joutavaa aikaa ja mielenkiintoa tarkkailla ihmisten hiuksia jossakin kaupassa ja saa siitä vielä elämäänsä pohdinnan aihetta, miksi joillakin on rasvaiset hiukset.
Vietättekö kaupassa vapaa-aikaanne? Minulle kaupassa käynti on yhtä suorittamista ja saada mahdollisimman nopeasti ostokset tehtyä ja suoraan kassalle, eikä siinä silloin ehdi tarkkailla muita, elleivät tee jotakin hyvin poikkeavaa.
Kävin eilen kauppassa, eikä ainuttakaan asiakasta, saati rasvahiuksista jäänyt mieleen.
Itse pesen hiukset päivittäin, mutta teen sen itseni takia, enkä siksi, että joku kyylä tarkkailee hiuksiani kaupassa. Se on mulle samantekevää ja on kyylän ongelma, jos se tuo ongelmia ja huolia hänen elämäänsä.
Siksi lähden, että mun hiukset on kuivat mutta hemmetin nopeasti rasvoittuvat. Suostun pesemään ne joka toinen päivä, muuten se kuivuus menee ihan käsittämättömäksi. Jos tokana päivänä on rasvaiset hiukset, niin olkoot. Ei mua juurikaan kiinnosta kaupan kassan tai bussimatkustajien mielipide hiuksistani tai hygieniastani, mielestäni mun hiukset ei haise rasvalle mutta voihan se olla että haiseekin - haisee tässä maailmassa aika moni muukin ihminen oli syynä sitten rasva, hiki, viina, tupakka, äklö pesuaine tai hajuvesi ja itse pystyn elämään niiden hajujen kanssa. Mitä töihin tulee, olen tehdastöissä josta kotiutuessa keholla on niin paljon kaikkea paskaa että hiusten likaisuus ei ole siellä mikään ongelma. Työhaastattelussa olin toki puhtailla hiuksilla, kuten myös esim. jos mennään ulos syömään, tai leffaan, tai mihin tahansa jossa muutenkin kiinnitän huomiota ulkomuotooni.
Lisättäköön, että toisinaan voi mennä jopa 2,5-3 vuorokautta hiusten pesun välissä. Tämä johtuu kuntosaliharrastuksesta: jos mulla olisi tänä iltana hiustenpesu mutta aion huomenna puolen päivän aikoihin käydä salilla, pesen hiukset vasta sen jälkeen. Sori, mutta jos mun likaiset hiukset on sulle niin suuri ongelma, sulla ei taida oikeita ongelmia tässä elämässä ollakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa tälläisen vanhan akan (55) hiukset?
Sellaisia, joilla on toimiva hajuaisti.
N 53
Tämä pitää paikkansa. En kulje busseilla, mutta esim. kaupan kassajonossa likaisen rasvaisen tukan (ja päänahan) haistaa metrien päähän. Ja se on yksi ällöttävimpiä hajuja mitä tiedän.
terv. herkkänenä
Tää on kyllä niin hassua, että vauvan talipäätä nuuhkitaan kyllä onnessaan, mutta jos se sama tali on aikuisen (heh, kirjoitin ensin "ihmisen") päässä niin sitten se onkin kuvottavaa.
Palkkaat siis mieluummin henkilön, jolla on kuluneet ja ohuet hiukset sähköisesti säkkärällä pään yläpuolella, koska ne ovat ainakin puhtaat :D
Rasva suojaa etenkin ohuta ja kuivaa hiusta, jolloin se saa kiiltoa ja pysyy paremmin kuosissa.
Monet, joiden on "pakko pestä joka päivä" ovat ajaneet itsensä siihen tilanteeseen pesemällä joka päivä. Kun pesee joka päivä luontaisen talin ja rasvan pois, päänahka tekee sitä heti lisää. Minäkin olin ihan samanlainen, kunnes opettelin pesemään joka toinen päivä ja ei nämä näytä likaisilta läheskään joka kerta tokana päivänä. Pari kuukautta siihen meni mutta palkitsee, nämä rasvoittuvat hitaasti.
Pikkulapsiaikana olin masentunut ja jaksoin käydä suihkussa ehkä 3-4 päivän välein. Vauva valvotti kaikki yöt ja mies ryyppäsi.
Sittemmin jätin miehen, lapsikin alkoi nukkua ja mieliala koheni, ja aloin pestä hiuksia taas lähes päivittäin.
Pahoittelen.
Vierailija kirjoitti:
Monet, joiden on "pakko pestä joka päivä" ovat ajaneet itsensä siihen tilanteeseen pesemällä joka päivä. Kun pesee joka päivä luontaisen talin ja rasvan pois, päänahka tekee sitä heti lisää. Minäkin olin ihan samanlainen, kunnes opettelin pesemään joka toinen päivä ja ei nämä näytä likaisilta läheskään joka kerta tokana päivänä. Pari kuukautta siihen meni mutta palkitsee, nämä rasvoittuvat hitaasti.
Juuri näin. Itseaiheutettu kierre, ei sen päänahan nyt vain kuulu olla natisevan puhdas.
Voimakkaille pesuaineille sekä ihan vain vedellekin hiuspohjan päivittäinen altistaminen päinvastoin edesauttaa talin eritystä ja voi saada aikaan jo itsessään hiuspohjan ongelmia. Kuluttaa myös hiuksia, hiusväriä ja pahimmillaan päivittäinen suora suihkun aikaansaama mekaaninen rasitus suoraan päälakeen voi edesauttaa jopa pälvikaljun syntymistä.
Jos kampaus ei vaan hyvänä pysy ilman päivittäistä pesemistä, niin sitten pitää vaihtaa kampausta ja jopa kampaajaa. Myös erinäiset käsittelyt kuten värjäys tai rakennekäsittely auttavat hiusten rakenteeseen sekä rasvoittumistahtiin.
Kuivashampoitakin on erilaatuisia. Yhtä kokeiltuaan ei kannata tuomita kaikkia. Ja sitä kuivashampootahan ei suihkuteta päänahkaan vaan pidemmältä etäisyydeltä hiusten tyveen.
Lukuisat oli ne kerrat, kun tuli kampaaja-aikoina nähtyä pilalle pestyjä hiuksia ja hiuspohjia. Ja muuten juhlakampauksiin jne. asiakkaat pyydettiin paikalle aina edellisenä iltana pestyin hiuksin. Syy: hius on siten paremmin käsiteltävissä ja siten kampauskin parempi.
Tiheästä pesuvälistä voi ja kannattaa opettaa itsensä pois. Itse pesen kerran viikossa. Eikä se hiuspohja silloinkaan ole vielä rasvainen. Ja kun hiusta on paljon ja se on pitkää, niin tuntihan tuskin riittää siihen että on sekä pesty että kuiva. Jos oheen vielä muu laittaminen kuin ponnari, vähintään 30 min. lisää.
Joten terveiset vaan ap:lle. Kyllä minä saavun työhaastatteluun puhtain hiuksin ja muuten kuin ponnarissa.
Mutta kyllä se nyt on ju*alauta, jos ammattitaitoani saati työtehoa aletaan arvioimaan jonkun niin täysin epäolennaisen (varsinkin kun en suorassa asiakaskontaktissa ole) seikan, kuin hiusten takia.
Varsinkin, kun itse koen huomattavasti olennaisemmaksi työsuoritteeni. Ja jota kyllä söisi se, josko joka aamu kellon pitäisi soittaa kaksi tuntia aikaisemmin hiusten pesun ja laittamisen takia.
Ja voi olla, että taatusti jonain perjantaina (pesupäivä la), olen istunut bussissa aamulla tukka pörrössä kun koin tärkeämmäksi ennen töihin lähtöä tukan laiton sijaan vastata pariin työmailiin.
Ap, saisit hävetä.
Laiska ja kuiva iho. Ei voi käydä joka päivä suihkussa, muuten iho kuivaa liikaa.
Ja suihkussa käymiseen menee minimissään 30 minuuttia. On niin työlästä.
Kuorii jalkapohjat, kuorii vartalon, pesee hiukset, pesee vartalon, hoitoainetta. Ja jos vielä sheivailee tai käyttää erikoishiustuotteita tai värjää tukkaa niin pidempään. Ja sen jälkeen vielä kauttaaltaan kosteusvoidetta tms. Ja jalkavoidetta.
Toki, jos liikunnan jälkeen käy niin vain vedellä pesee, muutama min.
Ja tukan antaa kuivua itsekseen, koska föönäus kuluttaa tukkaa.
Se, että hiukseni rasvoittuvat älyttömän nopeasti enkä voi olla pesemässä niitä koko ajan. Käyn joka arki-ilta suihkussa, mutta yleensä aamulla eivät enää ole niin puhtaan näköiset kuin toivoisin ja töissä päivän mittaan tilanne ei ainakaan parane. Viikonloppuisin on pakko pitää välillä edes yksi välipäivä hiusten pesemisestä, koska en usko päivittäisen pesun tekevän hyvää hiuksilleni (eikä välttämättä kuivalle ihollenikaan), mutta silti saatan viikonloppuisinkin joutua käymään esim. kaupassa, postissa, Ärrällä tmv.
Olen kokeillut olla mahdollisuuksien mukaan esim. loma-aikoina pesemättä hiuksia aina useita päiviä, kun sen muka pitäisi totuttaa hiukset siihen, että rasvottuvat hitaammin. Oli ihan hölynpölyä kohdallani. Lisäksi olen kokeillut erilaisia shampoita, joiden pitäisi helpottaa ongelmaa, ja testaillut muutenkin useita eri tuotteita, mutta eipä auta mikään. Ei kai tässä voi muuta kuin jatkaa vanhaan malliin, nämä kortit on jaettu tämän asian suhteen ja niillä mennään :D
Koska inhoan märkiä hiuksia ja mun tukassa menee puoli päivää kuivua. Kuivaimella jos kuivaa se on seuraavana päivänä jo ihan likainen.
Pesen siis joka toinen tai kolmas päivä, jos on töitä tai muuta menoa. Lomalla saatan olla viikon pesemättä.
Ja arvaa mitä ap, ei kiinnosta tippaakaan mitä ajattelet. 😄
Pidän paskaisista hiuksista. Meillä peseydytään vaan juhlapäivinä. Yleensä jouluna, vappuna ja juhannuksena.
Vierailija kirjoitti:
Mä usein mietin, että ihmiset, jotka ovat aikaisin aamulla liikenteessä viimeisen päälle puleerattuina, jokainen hius ojennuksessa ja paksu meikki virheettömänä päällystämäasä pärstää, että hyi herranjumala, mitä "elämää". Kyllä mä mieluummin nukun, harrastan seksiä tai juttelen lasteni kanssa aamulla rauhassa kuin hinkkaan pärstääni peilin edessä. Toisaalta, kuten mieheni sanoo, olen "jumalaisen kaunis", meikkiä tai ei.
Oikeesti en arvota ihmistö ylemmäs vaan alemmas, jos hän on anaalisen neuroottisen lautettu aamulla. Kertoo mielikuvituksettomasta ja kontrollifriikistä, surkeasta elämästä. Omasta tuttavapiiristä nää hyper-laitetut on onnettomia, aina välillä joku mies lankeaa siihen ja lähtee ennen pitkään, kukaan ei jaksa neurootikkoja. Tää lienee ap:nkin ongelma. Rekrytoi sä vaan hiusten perusteella jengiä wt-työpaikkoihisi, itse valitsen cv:n, mukavuuden, osaamisen ja älykkyyden perusteella.
Pus ja hal! Kukaan terve ei tarkkaile toisten hiuksia busseissa.
Et säkään kyllä ihan tyytyväiseltä elämääsi vaikuta, jos katsot alaspäin ihmisiä jotka pesevät hiuksensa aamulla.
Minua ällöttää se tunne miltä likaiset hiukset tuntuvat. Siksi pidän hiukseni puhtaina ja ilmavia. Ällöttävä tunne jos menevät miksi sinä päätä pitkin.
Pakko pestä joka toinen päivä ihon takia. Muuten pesisin joka päivä. Kuivashamppoot ärsyttää vielä enemmän. Kesällä käyn suihkussa aamuisin niin en näytä niin kamalalle. Talvisin pakko käydä illalla. Kuivaajaa en voi käyttää kun hiukset menee hamppuiseksi. Olen kateellinen niille joiden hiukset pysyy puhtaina. Työkaveri kerto pesevänsä hiukset kerran viikossa. Hänen hiukset on aina puhtaan näköiset.