Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä saa sinut lähtemään hiukset likaisina ihmisten ilmoille?

Vierailija
21.10.2018 |

Ymmärrän, että esim. masennus ja muut sairaudet saavat ihmisen unohtamaan oman hygieniansa tärkeyden.

Kiinnitin huomiota asiaan, kun katselin Maajussille morsianta. Osalla oli aivan likaiset hiukset, kai maaseudullakin on suihkut. Vielä tietävät, että heitä kuvataan telkkariin ja ovat etsimässä miestä.

Toinen paikka, jossa pääsee katselemaan ihmisiä on lastenvaunu junassa. Olen useasti kiinnittänyt huomiota miten äideillä on välillä aivan järkyttävän likaiset hiukset. Kuitenkin muut vaatteet ihan siistejä, joten mistään syrjäytyneistä ei ole kyse.

Teen työkseni rekrytointia enkä ikinä palkkaisia henkilöä, joka tulisi haastatteluun pesua vailla olevilla hiuksilla.

Haluaisin kysyä teiltä, joille on ihan Ok lähteä ulos, kauppaan, työpaikalle tai minne vaan, että mikä se syy on? Miksi hiuksiaan ei voi pestä niin, että bussissa takana istuva henkilö ei joudu haistelemaan sitä rasvan hajua.

Kommentit (145)

Vierailija
61/145 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelusta opitaan ainakin nyt se, että hiusten pesuun kuluu todella eri aika. Riippuu hiuste paksuudesta ja erityisesti kiharuudesta ja karheudesta. Enemmän kuin pituudesta, tosin sekin vaikuttaa.

Eli jos sulla on perus ohut lasimainen skanditukka, hiusten pesu ja kuivuminen ei ole mikään manööveri. Mutta kuivmepi hiuslaatu imee shampoon ja hoitoaineen eri lailla, eli huuhteluun menee enmmän aikaa ja vettä. Sama kuivumiseen, on kurjaa mennä esim nukkumaan tai toisaalta ulos talvella tai syksyllä märällä tai kostealla paksulla tukalla.

Ja hiusten kuivaaminen kuivaajalla kn aivan vihoviimeine idea karheille tai kiahroille hiuksille, kaikki kiilto lähtee. Näin ainakin oma ja kaveripiirin kokemus.

Vauvojen ja taaperoiden äideille ei esitetä mitään tällaisia vaatimuksia. Heidän elämänsä on yhtä vaatimusta, varsinkin jos ovat yksin pyörittämässä sitä rulettia ja varsinkin, jos itsellä esim joku perussairaus viemässä voimia. Joka ei tätä ymmärrä, on joko unohtanut tuon ajan paineet tai ei ole niitä kokenut. Vauvan ja taaperon äitiä ei arvostella ulkonäköasioissa, se on alkeellisimpiin empatia- ja käytössääntöihin kuuluva fakta.

Vierailija
62/145 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on jotenkin hassua, että äidit joilla on pieniä lapsia ei voisi pestä hiuksia. Miten se on niin vaikeaa? En vaan käsitä.

Vauvan voi ottaa mukaan pesuhuoneeseen sitterissä. Taaperon voi istuttaa vannaan.

Itse kahden pienen lapsen äitiä olen aina hiukseni saanut pestyä. Meillä peseydytään illalla, kun mieskin on kotona. En tiedä sitten, onko tukkani niin ohut, että sen pesu hoituu ihan siinä muun iltasuihkuttelun yhteydessä.

Sitteri pesuhuoneeseen? Ei jumalauta. Se ei ole mikään kostean tilan kaluste. Viedä vauva kastumaan kosteaan suihkuun? Ei mistä todellisuudesta tää on peräisin. Nyt alan tajuta, mistä ne arat, oudot lapset tulee, joiden meikatut äidit mököttää hiljaa hiekkalaatikoilla ja lapset tunkee leikkimään mun seuraan, kun juttelen lapseni kanssa ja meillä on kivaa. Koska viihdyn äitinä ja joku oma ulkonäkö ei ole ykkösprioriteetti.

Lisäksi mitä se auttaa se lapsen läsnäolo, kun hän itkee siinä kun sulla on shampoot silmissä ja joudut peseen käsiä ja kuivaamaan nniitä ja juoksemaan märkänä ympäriinsä.

Tukan ohuus on pointti. Mulla on paksu luonnonkihara tukka, sen peseminen on aina vähintään 40 minuuttia hoitoaineineen. Sen kuivuminen vähintään tunti.

Mutta noin muuten todella typerää, että kukaan tulee kertomaan toisille äideille, kuinka väsyneitä tai kiireisiä he eivät voi olla. Luulisi kahden lapsne äidin ihan omakohtaisestikin tajuavan, että on varsin erilaisia lapsia, eri lailla valvottuja öitä, erilaisia tilanteita. Todellakaan mun hiukseni eivät ole mulle prioriteetti. En niitä täysin ylenkatso, mutta jos pitää valita hyvin hoidettu, onnellinen lapsi tai joku tukanlaitto, niin huh, ei ole vaike valinta.

Ymmärrän kyllä, että perheitä on erilaisia ja lapsia on erilaisia. Enkä tarkoita että oma mielipiteeni on ainoa oikea.

Ehkä itselläni on ollut helpot lapset, sen suhteen, että ovat mahdollistaneet suihkut, eikä minun suihkuni mitään pitkiä ole. Oma hiustenpesuni vie vain muutaman minuutin, siinä muun iltapesun yhteydessä. Siinä ne hiukset sitten ennättää kuivua ennen nukkumaan menoa. Aamulla ponnarille, aika luonnollinen tukka. Eikä tietenkään hiukset ole tärkeysjärjestyksessä numero ykkönen.

Meillä oikeasti on sitteriä vauva-aikana kannettu pesuhuoneeseen. Ei se siellä veden alla ole ollut, vaan ihan kuivalla lattialla. Meillä wc ja kylppäri on samassa. Iltapesut on tehty yhdessä koko perheen voimin. Tämän myötä hiustenikin pesu on onnistunut helposti. Eikö muissa perheissä käydä yhdessä illalla suihkussa?

Ei meillä käydä. Pienessä kylppärissä tulisi aika ahdasta jos kaksi, aikuista, kaksi teiniä ja taapero ammeineen änkisi sinne. Saunassa käydään yhdessä ja taapero tietenkin kylpee aikuisen kanssa.

Vauva-aikana suihkussa käytiin kun kerettiin, päiväunien aikaan tai illalla. Aina on puhtaat hiukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/145 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisella ihmisellä on aikaa ja mielenkiintoa kyttäillä asiakseen ihmisten hiuksia? Sillä aika intensiivistä ja tietoista tarkkailua tuollainen vaatii. Eikö teillä ole elämässä tarpeeksi tekemistä? Onko teillä tylsää? Keksin tuhat kertaa parempaakin tekemistä ajalleni, kuin muiden hiusten kyttäämisen. Yleensä matkustusajan käytän maisemien ihasteluun, aivojen nollaamiseen, omiin ajatuksiin uppoutumiseen, musiikin kuunteluun ja sen analysoimiseen. Minun pitäisi olla todella tylsistynyt, todella turhautunut siihen ettei elämässäni tapahdu yhtään mitään kiinnostavaa, että saisin suunnattua energiani noin pikkumaiseen puuhaan, joka on samalla hieman ilkeää ja muita arvostelevaa.

Onhan se tuokin tapa ylentää itsensä, mutta oletko ap varma, ettet voisi käyttää aikaasi paremminkin?

Valitettavasti ne paskaiset hiukset pistää silmään ja ovat oksettavia! Ihan sama vaikka yrittäisi keskittyä maisemiin, ei niitä voi olla huomaamatta.

Vierailija
64/145 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisella ihmisellä on aikaa ja mielenkiintoa kyttäillä asiakseen ihmisten hiuksia? Sillä aika intensiivistä ja tietoista tarkkailua tuollainen vaatii. Eikö teillä ole elämässä tarpeeksi tekemistä? Onko teillä tylsää? Keksin tuhat kertaa parempaakin tekemistä ajalleni, kuin muiden hiusten kyttäämisen. Yleensä matkustusajan käytän maisemien ihasteluun, aivojen nollaamiseen, omiin ajatuksiin uppoutumiseen, musiikin kuunteluun ja sen analysoimiseen. Minun pitäisi olla todella tylsistynyt, todella turhautunut siihen ettei elämässäni tapahdu yhtään mitään kiinnostavaa, että saisin suunnattua energiani noin pikkumaiseen puuhaan, joka on samalla hieman ilkeää ja muita arvostelevaa.

Onhan se tuokin tapa ylentää itsensä, mutta oletko ap varma, ettet voisi käyttää aikaasi paremminkin?

Juuri näin. (Eivätkä ihmisten hiukset mihinkään bussissa haise. Ihan omituista puhetta.)

Vierailija
65/145 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen hiuslaatu (hento, ohut, suora), että ne näyttävät suorastaan likaisilta vastapestyinä. Veteliltä, roikkuvilta, ohuilta naruilta. Pari päivää kun kerrostaa aineita ja kuivashampoota ja kihartaa, niin näyttää aika hyvältä. Tämän takia pesen hiukseni vain kahdesti viikossa, koska se eka puhtain päivä on kaikista huonoin hiuspäivä.

Vierailija
66/145 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on jotenkin hassua, että äidit joilla on pieniä lapsia ei voisi pestä hiuksia. Miten se on niin vaikeaa? En vaan käsitä.

Vauvan voi ottaa mukaan pesuhuoneeseen sitterissä. Taaperon voi istuttaa vannaan.

Itse kahden pienen lapsen äitiä olen aina hiukseni saanut pestyä. Meillä peseydytään illalla, kun mieskin on kotona. En tiedä sitten, onko tukkani niin ohut, että sen pesu hoituu ihan siinä muun iltasuihkuttelun yhteydessä.

Niin, lapset on erilaisia, miehet on erilaisia, äidit on erilaisia, hiukset on erilaisia. Ei se onneksi ihan sääntö olekaan että äidit ei ehdi pestä hiuksia. Mutta vaikkapa omista lapsistani yksi oli sitä lajia jota ei lasketa ensimmäiseen puoleen vuoteen sylistä ilman välitöntä huutoa. Yleensä illalla tuli käytyä suihkussa (missä vaiheessa vauva ehkä jo huusi isänsä sylissä kun olin syönyt ja pissannut ensin), mutta en pessyt hiuksia ihan joka ikinen päivä vaikka imetyshikisenä olisi ollut aihetta, joten varmaan tuli käytyä kaupassa joskus rasvalettinä.

Vierailija
67/145 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti ne paskaiset hiukset pistää silmään ja ovat oksettavia! Ihan sama vaikka yrittäisi keskittyä maisemiin, ei niitä voi olla huomaamatta.

Taas, oikeesti sulla voi olla joku neuroosi. Ei tää ole tasapainoista puhetta. En ole koskaan elämässäni tuijotellut toisten hiuksia busseissa enkä koskaan kuullut kenenkään niin tekevän. Ja olen 42, että muutama bussikyyti tosiaan ehditty istua tässä vuosien varrella. Koeta rentoutua, nauti omasta elämästäsi äläkä tuomitse muita. Et voi tietää, mikä on kenenkin lähötilanne, mistä sinne bussiin tulee.

Vierailija
68/145 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä? Istutko vai seisotko sinä nenä kiinni ihmisten niskoissa, vai miten ihmeessä saat täytettyä näkökenttäsi pelkästään muiden hiuksilla? Matskustin afrikkalaisella pikkubussilla, jossa siis istutaan ihan tappituntumassa ja osittain melkein vierustoverin päällä. Täällä tuollaiseen bussiin saisi korkeintaan ottaa sisään 7 henkilöä, mutta Afrikassa nuo täytetään ääriään myöten täyteen. Jopa siellä pystyin ihailemaan maisemia ja ihan kaikkea muuta, paitsi ihmisten tukan puhtautta. Oikeasti hämmästelen tätä.

Vierailija
69/145 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pese hiuksiani todellakaan joka päivä, mutta yritän katsoa, etteivät ne ole aivan likaiset. Saatan olla 3 päivää pesemättä.

Vierailija
70/145 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme hysteerisiä puunaajia.. relatkaa mielummin ku analysoitte ihmisten ulkonäköä ja hiuksia.

Vierailija
71/145 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitteri pesuhuoneeseen? Ei jumalauta. Se ei ole mikään kostean tilan kaluste. Viedä vauva kastumaan kosteaan suihkuun? Ei mistä todellisuudesta tää on peräisin. Nyt alan tajuta, mistä ne arat, oudot lapset tulee, joiden meikatut äidit mököttää hiljaa hiekkalaatikoilla ja lapset tunkee leikkimään mun seuraan, kun juttelen lapseni kanssa ja meillä on kivaa. Koska viihdyn äitinä ja joku oma ulkonäkö ei ole ykkösprioriteetti.

Lisäksi mitä se auttaa se lapsen läsnäolo, kun hän itkee siinä kun sulla on shampoot silmissä ja joudut peseen käsiä ja kuivaamaan nniitä ja juoksemaan märkänä ympäriinsä.

Tukan ohuus on pointti. Mulla on paksu luonnonkihara tukka, sen peseminen on aina vähintään 40 minuuttia hoitoaineineen. Sen kuivuminen vähintään tunti.

Mutta noin muuten todella typerää, että kukaan tulee kertomaan toisille äideille, kuinka väsyneitä tai kiireisiä he eivät voi olla. Luulisi kahden lapsne äidin ihan omakohtaisestikin tajuavan, että on varsin erilaisia lapsia, eri lailla valvottuja öitä, erilaisia tilanteita. Todellakaan mun hiukseni eivät ole mulle prioriteetti. En niitä täysin ylenkatso, mutta jos pitää valita hyvin hoidettu, onnellinen lapsi tai joku tukanlaitto, niin huh, ei ole vaike valinta.

Hmmm... minulla on kaksi lasta pienellä ikäerolla, mies ollut reissutyössä aina, joten olen ollut vähintään 2vk kerralla täysin yksin lasten kanssa. Joka pv olen kuitenkin päässyt suihkuun kahdesti, olo olisi todella kurja jos paskaisena pitäisi elellä. Paksut luonnonkiharat minullakin ja pesuun menee tasan 10min.

Lapset ei ole koskaan joutuneet olla nälkäisiä tai vaikka huomiota, olen ehtinyt naapurin lapsiakin hoitamaan ja ruokkimaan samalla. Sitterissä on olleet suihkun ovella ja sitten isompana ovat saaneet olla mukana suihkussa, ei ongelmaa tuossa. Mutta meillä on aina ollut rutiinit, vauvasta asti. Vauvelit ovat kylpee et joka ilta ja sen jälkeen nukkumaan. Nyt lapset jo isompia ja pesu kuuluu rutiineihin automaattisesti.

Onneksi sulle on sattunut sitterissä viihtyvät, joustavatemperamenttiset vauvat tuohon yhtälöön, se on hyvä. Meidän esikoinen olisi saanut halvauksen jos se olisi kiikutettu sitterissä suihkuseuraksi. Eikä häntä kyllä voinut pienenä kylvettää itseäänkään, niin kummallisessa toimituksessa kuin vesipesu tarvitsi enemmän turvallista kontaktipintaa aikuiseen tai iski paniikki. Kuopuksen kanssa sitten opin että jaa tällaisia mukautuviakin vauvoja voi olla, miten kätevää :)

Vierailija
72/145 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kenenkään ei kuulu tehdä mitään, jotta miellyttäisi jotain random tuntemattomia jupkisessa liikennevälineellä. Toi on ihan kuolleena syntnyt elämänasenne ja melko takuuvarma resepti masennukseen ja katkeruuteen.

Toki toki pitää yrittää pitää perushygieniasta huolta ja sillä tavalla ottaa muutkin huomioon. Mutta ihmisillä on välillä kovin suuria haasteita, joissa joku tukan likaisuuden huomaaminenkin unohtuu. Mutta jos hygieniaa pohtii miellyttääkseen bussimatkustajia, on kyllä todella eksyksissä elämässä.

Useimpia ihmisiä ei voisi vähempää kiinnostaa toisten ulkonäkö.

Nuorempana olin itsekin neuroottisempi. Sitten aloin arvella, että ei kukaan ole kiinnostunut kuin omista hiuksistaan tai säärikarvoistaan. Tein pikku kokeen. Menin ekana lämpimänä kesäpäivänä hame päällä ruokaostoksille sheivaamatta sääriäni, joihin olin kuivan ihon vuoksi atanut karvoje hieman kasvaa housujen alla, mikä teki iholleni hyvää. Sydän pamppaillen menin kauppaan. Vaikka osasin odottaa, mikä on testin tulos. Kukaan, KUKAAN, ei huomannut asiaa. Törmäsin yhteen tuttuunkin. Hän katsoi silmiäni ja kehaisi mekkoani, vaihdoimme kuulumisia, ei katsonutkaan sääriäni. Tai vaikka kaikki olisivatkin salaa katsoneet ja oksentaneet illalla kotonaan, enpä siitä tiennyt.

Se oli hyvin vapauttavaa. Hyvin vapauttavaa ja voimauttavaa. En halua elämääni kyttääjiä eikä halua kukaan muukaan.

Vain narsistinen ihminen kyttää toisten ulkonäköä. Tavoitteena on keksiä toisesta virheitä ja sopottaa niitä suu vaahdossa jollekin, että saisi tunte käänteisesti itse olevansa parempi. Ja täähän on ihan häiriintnyttä. Aikuisten maailmassa noi tyypit jää aina ennen pitkää yksin.

Vierailija
73/145 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi nälkä saa lähtemään ulos likaisissa hiuksissa. Jos ei tulisi nälkää, niin ei tarvitsisi. Töihin meno myös aiheuttaa samaa.

Vierailija
74/145 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä bussissa voi haistaa toisen hiusten rasvan? Minä istun juuri bussissa ja vaikka kuinka nuuhkin, ei nenään tule kuin bussin dieselin käry. Kyllä pitäisi viedä nenä ihan toisen päänahkaan kiinni, ennenkuin hajua tulisi.

Ylettömästi hajusteilla löträävät haisevat kyllä sietämättömän pahalle. Samoin ne, jotka on bussia odotellessaan vetäisseet röökin.

Vierailija
75/145 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiire.

Valmistautuminen pimeässä, jotta en herättäisi vauvaa.

Korjaan asian nopeasti kuivashamppoolla sitten kun ehdin käydä työpaikan wc-tiloissa ja huomaan rasvaiset hiukset. Pesen sitten illalla

Vierailija
76/145 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tajusin etten ole 30-vuotisen elämäni aikana muutenkaan saanut miehiltä huomiota, miksi jaksaisin enää välittää miltä näytän. Ei ne miehet kuitenkaan lähesty laittaudun mä tunnin, tai lähden rönttösvaatteissa ilman meikkiä hiukset likasena ihmisten ilmoille.

Vierailija
77/145 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pitkät, paksut ja kuivat hiukset, eivät rasvoitu koskaan. Kuivuminen vie aikaa, jos illalla pesen, ovat aamulla vielä kosteat. Tälläisen hiuslaadun kanssa hiukset ovat ” parhaimmillaan” vähän likaisena, 2-3 päivää pesun jälkeen.

Pesen n. kerta viikkoon.

Vierailija
78/145 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla voi olla mutta tässä iässä ei enää rasvoitu vaan on kuivat hiukset. On siis vaihdevuodet.

Toisilla ohukaiset hiukset ja näyttää heti rasvaisilra eli pitäisi pestä joka päivä.

Vierailija
79/145 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivashampoon ansiosta, hiukset eivät ole likaiset. Se pidentää vesipesu välejä, eikä  hiukset rasvoitu niin nopeasti.

Kuivashamppoon kanssa tuntuu ja näyttää vielä likaisemmalta

Vierailija
80/145 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään.

Samoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan