Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vankeinhoidon sosionomien työllisyys

Vierailija
02.10.2023 |

Heips

Minua kiinnostaisi opiskella vankeinhoidon sosionomiksi mutta en oikein löydä mitään dataa, minkälainen työllisyystilanne ylipäänsä sosionomeilla on. Minulla on joku muistikuva jostain uutisesta tms että sosionomeista olisi ylitarjontaa. Onko täällä ketään, joka toimii sosionomina tai on muuten ajankohtaista tietoa tästä asiasta? :)

Kiitos

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä sosionomeista olisi ylitarjontaa?

Jos puhutaan nyt siitä, että niihin halutuimpiin töihin ei pääse helposti, niin se sama tilanne taitaa olla ihan jokaikisellä alalla.

Muutoin taas töitä on ollut todella helppo saada, ja välillä tuntunut, että liki kotoakin haettaisiin töihin.

Vierailija
2/19 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rise maksaa todella pieniä palkkoja. Sosionomeilla on hyvä työtilanne. Esim. lastenkodeissa on huutava työvoimapula ja palkkaa varmasti reilusti enemmän kuin risellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos

Entäpä päihde- ja mielenterveyspuolella? Minua ei hirveästi kiinnosta työt lasten ja nuorten kanssa.

4/19 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne sosionomit tekevät käytännössä vankiloissa.

?

Vierailija
5/19 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mitä ne sosionomit tekevät käytännössä vankiloissa.

?

Tästä voit lukea enemmän: https://www.laurea.fi/koulutus/sosiaali--ja-terveysala/sosionomi-rikoss…

Vierailija
6/19 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos

Entäpä päihde- ja mielenterveyspuolella? Minua ei hirveästi kiinnosta työt lasten ja nuorten kanssa.

Toki. Taas tietysti muistetaan, että tuohon mahtuu monenlaisia työtehtäviä.

Voisit mennä ihan työnhakusivustolle, kuten te-palveluiden avoimiin työpaikkoihin, ja katsoa minkälaisiin työtehtäviin sosionomeja haetaan.

Vierailija
7/19 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos

Voisit mennä ihan työnhakusivustolle, kuten te-palveluiden avoimiin työpaikkoihin, ja katsoa minkälaisiin työtehtäviin sosionomeja haetaan.

Joo minä kävin eilen niitä vähän läpi ja tosiaan lasten ja nuorten puolen hommia löytyy vaikka kuinka paljon mutta vankeinhoitoon ei niin paljon niin mietin, miten kannattavaa on hakea opiskelemaan. Päihdepuolelle ei myöskään niin paljon löytynyt niin mietin, että onko duunia tarjolla ollenkaan vai onko ne paikat vähän piilossa eikä niitä ns virallisesti ilmoiteta.

Vierailija
8/19 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos

Joo minä kävin eilen niitä vähän läpi ja tosiaan lasten ja nuorten puolen hommia löytyy vaikka kuinka paljon mutta vankeinhoitoon ei niin paljon niin mietin, miten kannattavaa on hakea opiskelemaan. Päihdepuolelle ei myöskään niin paljon löytynyt niin mietin, että onko duunia tarjolla ollenkaan vai onko ne paikat vähän piilossa eikä niitä ns virallisesti ilmoiteta.

No minkälaista päihdepuolen työtä etsit? Siis esim. kuntoutusta, tuettua asumista yms.

Vierailija
9/19 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ehkä kiinnostaa kuntoutus eniten. Sellainen hoitotyö ei ehkä niinkään.

Vierailija
10/19 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko on sosionomi ja toimii nykyisin koulukuraattorina. Työn puolesta saanut tosi paljon lisäkoulutusta työhönsä ja tykkää työstään paljon.

Vierailija
11/19 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

12/19 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tänään työterveyshuollossa Terveystalolla ja sinne tuli asiakkaaksi odotustilaan joku vankilan vanki mukanaan kaksi vartijaa. Mä en tiennytkään, että vangit saavat käyttää yksityisiä terveyspalveluja. Aika luksusta

Vierailija
13/19 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheen vierestä, mutta vankilat eivät ole tunnettuja hyvästä työilmapiiristään. Vankien kanssa kyllä pärjää ja omalla työpanoksella voi olla ratkaiseva merkitys toisen ihmisen elämään (kuten varmasti alalla tietysti muissakin paikoissa).

Vierailija
14/19 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Olin tänään työterveyshuollossa Terveystalolla ja sinne tuli asiakkaaksi odotustilaan joku vankilan vanki mukanaan kaksi vartijaa. Mä en tiennytkään, että vangit saavat käyttää yksityisiä terveyspalveluja. Aika luksusta

Voi tietysti olla jostain ostopalvelusta kyse, mutta eihän kaikki vangit ole persaukisia ja voi kyse olla siitäkin, että käy omalla kustannuksella jossain erikoislääkärillä. Kadehtia ei kuitenkaan kannata. 

Vierailija
15/19 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos

Minä olin aiemmin mt-asumisyksikössä, joka periaatteessa oli tuettu, mutta käytännössä todella paljon apua tarvitsevat asukkaat, kun laitoshoitoa on purettu. Ihan hyvin niitä töitä on tarjolla, tosin tietysti luonnollisesta syystä huomattavasti vähemmän kuin vaikka vanhusten tai kehitysvammaisten parissa. Päihdepuolella en ole koskaan ollut, eikös siellä enemmän ole sairaanhoitajia.

Vierailija
16/19 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vangilla voi hyvinkin olla iso omaisuus, ei kaikki rahattomia ole. Toinen mikä tulee mieleen, on terveysvakuutus. Minulla ainakin on Mehiläiseen, ja siellä on omalääkärini. Monta vuotta sitten otin ja onhan se ollut kätevä. Maksaa toki, mutta lääkärille pääsee nopeasti ja röntgenit ja muut sisältyy hintaan. Myös reseptilääkkeet voi laittaa vakuutukseen. Vuodessa on yksi omavastuu, eli ei ole ilmaista. En ole ihan varma, onko uusille asiakkaille samaa vakuutusta enää tarjolla, mutta joka yhtiössä varmaan jonkinlaista sairauskuluvakuutusta on edelleen, eri asia siis kuin tapaturmavakuutus.

Vierailija
17/19 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihdetyössä on myös sosionomeja, mutta monella on lisäksi esim. mielenterveys- ja päihdetyön eat (erikoisammattitutkinto). Siitä on myös hyötyä, jos on jokin autismikirjon lisäkoulutus. Mitä työ on, niin tuetussa yksikössä asiakkaan kanssa asioiden järjestelyä ja arkielämän tukea. Ihan opettelua ruuanlaittoon, pyykinpesuun, siivoukseen, vuorokausirytmiin, omien taloudellisten asioiden hoitamiseen, velkajärjestelyissä auttamiseen. Iso osa on sillä, että pohditaan mitä niiden päihteiden tilalle voi saada, vaihtoehtoinen tekeminen. Paljon myös hoidetaan virastoasioita, tehdään yhteistyötä omaisten kanssa yms. Moni muuttaa tukiasuntoon, joissa käydään säännöllisesti auttamassa. Tukiasunto on ihan eri ympäristö kuin palvelukoti tmv. yksikkö. Siellä ihminen on yksin pienellä tuella. Monella on päihteiden lisäksi muutakin tuen tarvetta, nepsy-kirjo korostuu (esim. adhd). Osalla on vankilatuomioita jo taustalla tai odottaa vankeustuomion täytäntöönpanoa.

Periaatteessa työpaikkoja on, mutta päihdehuolto on määrällisesti pientä, samoin kuin vankiloissa sosionomin koulutukseen sopivat työt.

Sosionomin työkenttänä suurempia ovat vanhustenhuollon tehtävät, viriketoiminta, sosiaaliohjaaja, sosiaalitoimessa palveluohjaaja. Kehitysvammayksiköissä, kuten asumisessa ja työ- ja päivätoiminnassa on töitä runsaasti. Erilaiset työpajat (nuorille alle 25 v. tai kuntouttava työtoiminta vanhemmille). Kelassa etuuskäsittelijän työt.

Olen valmistunut sosionomiksi yli 20 vuotta sitten, joten töitä on tullut tehtyä laidasta laitaan, mutta ei ikinä lasten tai nuorten parissa, koska en ole halunnut. Vanhusten palveluissa eri tehtävissä 8-9 vuotta, sosiaaliohjaajana sosiaalihuollossa 5 vuotta ja palvelukeskuksessa 2 vuotta, kehitysvammapuolella 3 vuotta ja päihdepuolen tukityössä pari vuotta. Tosin nyt olen yamk, minkä myötä olen kehittämisen tehtävissä ikääntyneiden palveluissa. Ylitöitä tulee ja ylityötunneilla saa vapaapäiviä, kuten tänään.

Jossain vaiheessa kävin muistihoitajan koulutuksen, kun työssä tarvitsin tietoa muistisairauksista. Suoritin myös mt ja päihdetyön eat:in, en silloin kun olin päihdetukityössä, vaan ikääntyneiden parissa ollessani, koska myös ikääntyneillä on paljon haasteita. Kaikki erikoistuminen valmistumisen jälkeen vie aina jonnekin, auttaa esim. saamaan jonkin työpaikan, jonne paljon hakijoita. Hoitotyötä en ole tehnyt, mutta palvelutarvetta (hoidon tarvetta) olen arvioinut.

Vierailija
18/19 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeksi sanottuna vanginvartija ja töitä riittää

Vierailija
19/19 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on kun minua ei kiinnosta varsinaisesti lapset, nuoret, vanhukset eikä vammaiset, mutta näillä aloilla tuntuu eniten olevan töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi