Miten työttömillä riittää rahat jos pelkästään vuokraan menee 2/3 tuista?
Mä tienaan pari tonnia kuussa hanskaan enkä selviäisi työttömyysmasseilla siksi käyn töissä. Mieluusti mäkin makoilisin vaikka vuoden jos se olisi taloudellisesti mahdollista. No mut makoilu ei ole se jutun ydin nyt vaan kertokaa mulle miten rahat saa riittämään jos vuokra on vaikkapa 600e ja tukia tulee se 800e?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Pitää asua halvemmassa kämpässä. Ei työttömällä ole varaa maksaa LÄHELLEKÄÄN 600 euroa vuokraa. Eikä sitä rahaa silti juuri tuhlattavaksi jää.
Aijaa, kyllä mulla vaan on. Saan työttömyystukea ja asumistukea yhteensä tonnin verran. Siitä pois 600 euroa + muutamia kymppejä laskuihin, niin hyvin jää rahaa ruokaan. Näin olen pärjännyt jo lähemmäs kolme vuotta ilman ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Saan työttömyyskorvausta, lapsilisää, elarin yhdestä lapsesta ja asumistukea. Yhteensä tämä tekee 975,28 euroa kuukaudessa nettoma.
Minulla keskimääräisen asumismenot kuukaudessa 350 euroa (asumistukea saan 92 euroa)
Ruokaan menee meidän kahden hengen perheessä kuukaudessa keskim. 310 euroa (tykätään herkutella välillä, mutta emme koskaan käy ns. ulkona syömässä vaan laitamme itse sapuskan ja ostamme valmisruokia)
Matkoihin ei mene rahaa ja vaatteisiin minimaalisen vähän, koska ostamme melkein kaiken kirpputorilta.
Kampaaja ym. meikki-tai kauneudenhoitokuluja ei ole, paitsi shampoo ja suihkushampoo.
Alkoholiiin ja tupakkaan ei mene ollenkaan rahaa.
Harrastukset ovat pääsääntöisesti ilmaisia. Jonkin verran olen hankkinut harrastuksiini liittyvää kirjallisuutta, mutta muuten käytän kirjastoa hyväkseni.
En omista autoa. Kävelen kauppareissuni (lyhyt matka, vain n. 1 km lähikauppaan)
Työtön olen ollut noin 20 vuotta.
Jos pysyy terveenä niin näinkin pärjää, mutta jos jokin paha sairaus yllättää niin....huh..huh... menisin kai vararikkoon. Ei olisi ainakaan vara hoitaa itseään.
Lyhyt matka lähikauppaan yksi kilometri!? Itsellä S-Market, K-Supermarket 200 metrin päässä, Lidl 350 metrin päässä. Citymarket 3 kilometrin päässä, Prisma 5 kilometrin päässä ja Ikea 6 kilometrin päässä. Missä ihmeessä ihmiset oikein asuu kun lähin kauppa on kilometrin päässä!?
Työttömyystuella ja asumistuella ei selviäkään. Mentävä toimeentulotuelle, joka onneksi nykyään kelalla. Kun olin Keravan sossun toimeentulotuella, niin sain vuokran ja sähkön sekä kotivakuutuksen maksetuksi. Rahaa elämiseen kuulle n.60 euroa. Söin kaurapuuroa. Nyt onneksi työssä.
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, kyllä mulla vaan on. Saan työttömyystukea ja asumistukea yhteensä tonnin verran.
Asumistuki max. 310-320 euroa. Työttömyystuki 600 mistä pois 20%veroprossa, eli vähän päälle 500 tai vähemmän jos pistit verosi korkeammalle. Mistä ihmeestä ne ylimääräiset 200-300 euroa väännät vai valehteletko?
Etkö ole hyödyntänyt maksukattoa? Kalenterivuonna 2017-2018 katto sairaudenhoitokuluille on 685€ ja lääkkeille 605€. Jäisi vähän tosta kahdestatonnista tuhluurahaa...
Erittäin hyvin pärjää, laskujen jälkeen rahaa joka kuukausi käytettävissä 500 euroa, josta jää 100-150 euroa säästöön joka kuukausi vaikka syön terveellisemmin ja paremmin kujin työssäkäyvät. Aikaa on myös matkustella, jälleen ensi viikolla Prahaan muutamaksi päiväksi. Lisäksi on aikaa harrastaa ja opiskella kirjastossa, en tule menemään töihin alle 3000 eur / kk bruttopalkalla koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee sairaanhoitokuluihin n 2000€ vuodessa. En ymmärrä miksi joku vielä jaksaa sitä kadehtia? En saa toimeentulotukea, enkä asumistukea, repikää siitä.
Lainaus jäi, pahoittelut 😱
Etkö ole hyödyntänyt maksukattoa? Kalenterivuonna 2017-2018 katto sairaudenhoitokuluille on 685€ ja lääkkeille 605€. Jäisi vähän tosta kahdestatonnista tuhluurahaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, kyllä mulla vaan on. Saan työttömyystukea ja asumistukea yhteensä tonnin verran.
Asumistuki max. 310-320 euroa. Työttömyystuki 600 mistä pois 20%veroprossa, eli vähän päälle 500 tai vähemmän jos pistit verosi korkeammalle. Mistä ihmeestä ne ylimääräiset 200-300 euroa väännät vai valehteletko?
En ole tuo jolle vastasit, mutta yksinasuvan asumistuki on Helsingissä (max.) 406,4 euroa. Itse saan sen, nyt kurssilla ollessani 774,24 e työttömyyskorvausta ja sen päälle toimeentulotuki 223 e. Ilman kurssia työttömyyskorvaus olisi 518,4, tosin aktiivimalli leikkaa n.24 e.
Opintolainaa ei saa anteeksi. Muuten sen ottaisi kaikki opiskelijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan työttömyyskorvausta, lapsilisää, elarin yhdestä lapsesta ja asumistukea. Yhteensä tämä tekee 975,28 euroa kuukaudessa nettoma.
Minulla keskimääräisen asumismenot kuukaudessa 350 euroa (asumistukea saan 92 euroa)
Ruokaan menee meidän kahden hengen perheessä kuukaudessa keskim. 310 euroa (tykätään herkutella välillä, mutta emme koskaan käy ns. ulkona syömässä vaan laitamme itse sapuskan ja ostamme valmisruokia)
Matkoihin ei mene rahaa ja vaatteisiin minimaalisen vähän, koska ostamme melkein kaiken kirpputorilta.
Kampaaja ym. meikki-tai kauneudenhoitokuluja ei ole, paitsi shampoo ja suihkushampoo.
Alkoholiiin ja tupakkaan ei mene ollenkaan rahaa.
Harrastukset ovat pääsääntöisesti ilmaisia. Jonkin verran olen hankkinut harrastuksiini liittyvää kirjallisuutta, mutta muuten käytän kirjastoa hyväkseni.
En omista autoa. Kävelen kauppareissuni (lyhyt matka, vain n. 1 km lähikauppaan)
Työtön olen ollut noin 20 vuotta.
Jos pysyy terveenä niin näinkin pärjää, mutta jos jokin paha sairaus yllättää niin....huh..huh... menisin kai vararikkoon. Ei olisi ainakaan vara hoitaa itseään.
Lyhyt matka lähikauppaan yksi kilometri!? Itsellä S-Market, K-Supermarket 200 metrin päässä, Lidl 350 metrin päässä. Citymarket 3 kilometrin päässä, Prisma 5 kilometrin päässä ja Ikea 6 kilometrin päässä. Missä ihmeessä ihmiset oikein asuu kun lähin kauppa on kilometrin päässä!?
Ei tuo kilometri ole pitkä matka. Kun vertaa nuoruuteen maalla kauppaan oli 5km eikä sitäkään pidetty pitkänä matkana. Kilometrin kävely eestaas on hyvää liikuntaa kelle tahansa.
Itsellä lähimmät kaupat ja muut palvelut n 150-200 metrin päässä ja isoimmat 3-5 km Ikeaan sitten n10km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin ne riittää kun ne pakottaa riittämään, karsii esimerkiksi ylimääräisiä menoja kuten jättää maksaulliset harrastukset pois, ei tee heräteostoksia, ei käy ulkona syömässä tai elokuvassa eikä ekstemporee hemmottele itseään vaan keskittyy ainoastaan tärkeimpiin ja olellisimpiin asioihin. Helpointa on jos pitää tarkkaa kirjaa siitä mistä rahat tulee, mihin ne menee ja suunnittelee sentin tarkkaan jokaisen kuukauden budjetin etukäteen.
Juuri näin. Edullisemmin pääsee kun pysyttelee kotona ja tekee kaiken itse, ei siis lähde muiden mukaan viettämään iltaa ravintolaan vaan jää kotia kokkamaan edullista kotiruokaa. Välillä voi toki käydä ihmisten ilmoilla lukemassa kirjastossa kirjoja tai kuuntelemassa musiikkia niin kauan kuin se vain on vielä ilmaista.
Kyllä se näin menee. Jäin juuri eläkkeelle ja tämä kuukausi on ollut paha. Tuli sähkölasku ja kamalan iso puhelinlasku, johtuen modeemin rikkoutumisesta. Kannattaisi hävittää koko televisio kai, mutta kun ei ole varaa käydä edes konserteissa! Se melkein 40 euron lippu on vaan liikaa. Luulin, että eläkkeelle jääminen olisi ihanaa ja onhan se siinä mielessä, että työpaikka kauheine pomoineen jäi. Ehkä olisi myös paras olla syömättä lääkkeitä, ei ne ole kalliita tosin, mutta pääsisi nopeammin tästä köyhyydestä. Yli 40 vuotta työelämässä, ei olisi kannattanut. Juu, joku tulee sanomaan, että olisit kouluttautunut vaikka miksi. En jaksa enää käydä läpi koko tarinaa. Ja joidenkin on pakko tehdä niitä pienipalkkaisia töitäkin. Tämä on tilanne nyt. En ota kissaakaan siksi, ettei ole ketään, joka sen ottaisi kuolemani jälkeen.
Ensi kuu on vähän helpompi, ei tule sähkölaskua ja puhelin yms. lasku on pienempi. Sitten tuleekin veronpalautusta hiukan, ajattelin minäkin mennä syömään oikein ulos. En muista, koska olisin käynyt. Tosin hyvä ystäväni vie minut syömään, kunhan pystyy kävelemään. Kaurapuurohan on hyvää, mutta ei joka päivä.
Nyt meidän köyhien kannattaisikin puhaltaa yhteen hiileen enemmän, eikä kinastella. Miksi tilanne Suomessa on tämä? En olisi nuorempana uskonut, että harkitsen joskus jopa diakoniatoimiston ruokailuun menemistä.
Työttömyyskorvaus voi muuten olla korkeampi jollakin siksi, koska alaikäisten lasten vanhemmat saavat korotuksen. Ja se siis saa, vaikkei sulla olisi edes tapaamisoikeutta saati, että lapset asuisivat samassa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuki nettona 563 ja asumistuki 406. Ei ollu ihan tonni, joten anteeksi että valehtelin.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä (max.) 406,4 euroa.
Jaa niin Helsinki tietty, Kehä kolmosessa kaikki kalliimpaa. Oikeissa Suomen kunnissa et kyllä tuota tonnia saa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainaa ei saa anteeksi. Muuten sen ottaisi kaikki opiskelijat.
Miksi minä sitten sain 16000 euroa plus korot kokonaan anteeksi? Miten menettelin?
Jätin lainan maksamatta ja pankki Danske Bank irtisanoi lainan 3 kuukauden kuluttua milloin kela otti haltuun lainan samalla maksaen pankille lainan plus korot. Kului vielä noin kuukausi sitten tuli kirje missä kysyttiin mitä tehdään ja miten maksat takaisin vai haetko osittaista vapautusta lainasta tai koko summasta korkoineen?
Kirjotin vastineena yhden siis yhden a4 paperin ja kaksi liitettä mukaan. Kesti sitten kaksi kuukautta ja lopulta tuli kirje kelalta " Olemme katsoneet perinnän olevan kohtuuton kohdallasi joten koko lainasi korkoineen on annettu anteeksi päivämäärällä se ja se. Sinulle ei koidu mitään toimepiteitä luottotietojen kohdalla. Terveisin Kansaneläkelaitos. "
Kaikille on säännöt samat.
Reilu 300€ jää vuokran jälkeen. Tästä ostetaan ruoka, netti, sähkö, vesi, puhelin, hygienia, vakuutukset, bussikortti ja kaikki muu yllättävä. Kuten arvaat ei paljon hienoa ruokaa ostella tai uusia vaatteita, harrastuksista tai elektroniikasta puhumattakaan. Pärjään, mutta aika askeettista tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuueläkkeellä eläkkeensaajan asumistuki 410 euroa, vuokra 550 euroa siitä oma osuus 140 euroa. Lisänä n. 775 takuueläke eli käteen kuukaudessa 635 euroa! Ilman mitään kiusaamista tai sitä pakkotyötä pupuleikkeineen!
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä ihmiset oikein asuu kun lähin kauppa on kilometrin päässä!?
Minä asun Helsingissä.
Ja sitten kohta ei ole mitään mitä katsoa. Jos et syö niin ethän ulostakkaan?