Miten työttömillä riittää rahat jos pelkästään vuokraan menee 2/3 tuista?
Mä tienaan pari tonnia kuussa hanskaan enkä selviäisi työttömyysmasseilla siksi käyn töissä. Mieluusti mäkin makoilisin vaikka vuoden jos se olisi taloudellisesti mahdollista. No mut makoilu ei ole se jutun ydin nyt vaan kertokaa mulle miten rahat saa riittämään jos vuokra on vaikkapa 600e ja tukia tulee se 800e?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee sairaanhoitokuluihin n 2000€ vuodessa. En ymmärrä miksi joku vielä jaksaa sitä kadehtia? En saa toimeentulotukea, enkä asumistukea, repikää siitä.
Kuka kadehtii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska saan vielä asumistuen ja toimeentulotuen. Rahaa jaä vuokran, veden ja sähkölaskujen jälkeen n. 500 euroa käteen, mikä on toimeentulotuen perusosa, mikä pitää yhdellä ihmisellä jäädä kuukaudessa.
Vau, missä kunnassa jää sulla käteen näin paljon? Itse saan myös työkkärituen, asumistuen ja toimeentulotuen sähkölaskukuukausina mutta silti käteen tuosta kaikesta jää se vähän päälle 200 euroa. Se "päälle"-osio menee nettimaksuun.
Jokaisessa Suomen kunnassa rahaa pitää jäädä vähintään 491 euroa kuussa vuokran jälkeen.
Vuokraa joutuu maksamaan myös siitä "käteen jäävästä " osasta, jos on liian kallis vuokra Kelan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraisen ei kyllä kannata tuhlata rahaa elokuvien ostamiseen.
Niinno leffadivareissa elokuvat kustantavat 3 kappaletta kympillä, vertaa Netflixin kuukausimaksuun missä saat läjän huonompia leffoja parillakympillä.
Netflixi maksaa 7,99€/kk. Ja näkee tv-sarjoja, dokumentteja.... Sekä niitä elokuvia.
Minun kunnassani maksimimäärä asumistukea peruspäivärahan päälle on 275,20.
Pitäisi kai muuttaa halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa Suomen kunnassa rahaa pitää jäädä vähintään 491 euroa kuussa vuokran jälkeen.
Käsitit väärin, tuo on se "omavastuu"-osuus minkä jälkeen rupeaa toimeentulotuki vasta korvaamaan asioita. Sen takia en itse saa joka kuukausi edes toimeentulotukea vaikka vuokran jälkeen rahaa jää vähän päälle 200 euroa. Ei etenkään yksinelävät työttömät saa lähellekään noin paljoa käteen vuokran jälkeen.
Joo ihmiset eivät käsitä tuota. Jos sinulle jää hyväksiluettavien laskujen jälkeen käteen se 492 euroa niin ET saa mitään. Mutta jos sinulle laskelman jälkeen jää käten 490 euroa niin saat terveydenhuollon, reseptilääkkeet, sähkön, kotivakuutuksen...
Silti ilman myönteistä päätöstä sinä maksat omasta pussista nuo ylläolevat laskut.
Joo, nyt tajusin mitä tarkoitat. Eihän sen kyllä noin pitäisi olla. Voisko niitä tukia saada sit takautuvasti?
Siis tottakai voi, kunhan on hakenut alun perin ajoissa (ei voi hakea vaikka lokakuussa enää syyskuulle).
Ei mene ihan noin mitä tuossa on sanottu, koska ne sähkölaskut ja reseptilääkkeet ym. katsotaan myös menoksi laskelmalla. Eli jos vaikkapa saat lokakuulle hylkäävän päätöksen kun sun tulot on euron isommat kuin menot ja sitten toimitat sähkölaskun, joka on 10 euroa, niin saat 9 euroa toimeentulotukea, jotta saadaan sun tulot kattamaan menot. Sama juttu muiden menojen kanssa (mutta tietenkään kaikkea ei hyväksytä menoksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan pari tonnia kuussa hanskaan enkä selviäisi työttömyysmasseilla siksi käyn töissä. Mieluusti mäkin makoilisin vaikka vuoden jos se olisi taloudellisesti mahdollista. No mut makoilu ei ole se jutun ydin nyt vaan kertokaa mulle miten rahat saa riittämään jos vuokra on vaikkapa 600e ja tukia tulee se 800e?
Makaronilla ja jauhelihalla. Paitsi tietysti jos jotain menee kodissa rikki, sitten pitää ottaa osamaksua asian korjaamiseen ja elää nuudeleilla puoli vuotta. Jos tulee postista pikaruokalan tarjouskuponkeja niin voi kuun alussa käydä pari kertaa syömässäkin. Leffat käydään ostamassa joko divarista tai piraateilta. Keskiverto ruokabudjetti yhdelle viikolle on se 40 euroa.
:D Nykyään ei saa osamaksulla mitään jos tulot on pienet. Hassua minulla jää asumiskulujen jälkeen eläkkeestä käteen se 650 euroa ja velkaa ei ole mihinkään, luottotiedot kunnossa niin en saa edes 300 euron televisiota osamaksulla. Kaverini käy töissä ja omaa pikaluottoja varmaan sen 10000 euron edestä ja asumiskulujen jälkeen käteen jää vajaat 300 euroa minkä takia visaa pitää vinguttaa joka kuukausi. Hän saa osamaksulla ostettua... Erona on se summa minkä hän saa kuukaudessa käteen 2500 euroa verrattuna minun 1200 euroon. Ei velat kiinnosta rahoitusyhtiöitä.
Jotain muuta häikkää siellä sitten on tai et ole kokeillut joka paikasta, koska tunnen monia tuon verran saavia ja osamaksut onnistuu.
Aikoinaan kun opiskelin sain opintolainan kanssa euroiksi muutettuna n. 700 euroa kuussa käteen. Silti sain ostettua osamaksulla n. 900 euroa maksavan suuren 32 tuumaisen television. Nyt kun saan eläkettä käteen 1200 euroa en saa sitä 300 euron televisiota. Hassua mutta totta.
Kuka kysyy tulosi?
Vierailija kirjoitti:
Hyvin ne riittää kun ne pakottaa riittämään, karsii esimerkiksi ylimääräisiä menoja kuten jättää maksaulliset harrastukset pois, ei tee heräteostoksia, ei käy ulkona syömässä tai elokuvassa eikä ekstemporee hemmottele itseään vaan keskittyy ainoastaan tärkeimpiin ja olellisimpiin asioihin. Helpointa on jos pitää tarkkaa kirjaa siitä mistä rahat tulee, mihin ne menee ja suunnittelee sentin tarkkaan jokaisen kuukauden budjetin etukäteen.
Jos et sairastu.
Saatan jäädä työttömäksi, ja pelottaa jo etukäteen. Mitään asumistukea en tule saamaan, enkä toimeentulotukea. Koskahan joku pässi keksii senkin, ettei saa edes työttömyyskorvausta jos on omaisuutta... varmaan pian.
Vierailija kirjoitti:
Valtio maksaa jos ei omat riitä.
Sähkö-, vesi-, ja vuokran jos ei muut tuet riitä, eikä siinäkään yhtään ylimääräistä. Eli jos ruuat loppuu niin sinne jonoon seisomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paremmin ne pärjää kuin opiskelijat (ilman lainaa)
Mikä siinä opintolainassa pelottaa? Jos asiat ei mene hyvin niin sen opintolainan saa anteeksi osittain tai sitten ihan kokonaan. Ainoa laina minkä voi saada anteeksi ja luottotiedot säilyy.
Tämä on ainakin Nordean opintolainan kanssa puhdas valhe.
Eihän se pankille kuulu yhtään mitään! Jätät kolmen kuukauden ajan maksamatta lyhennykset niin pankki irti sanoo lainan, jolloin KELA maksaa lainan pankille. Tottakai pankki ottaa omansa. Sitten KELAn kanssa käyt keskustelun siitä mitä tehdään ja miten. Siksi opintolainan voi saada kokonaan anteeksi kun se on valtion takaama laina!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei saa osamaksulla mitään jos tulot on pienet. Hassua minulla jää asumiskulujen jälkeen eläkkeestä käteen se 650 euroa ja velkaa ei ole mihinkään, luottotiedot kunnossa niin en saa edes 300 euron televisiota osamaksulla.
Riippuu mistä ostat, esim. Klarna ei niin katsele tulojasi kuin sitä että onko sinulla maksumerkintöjä.
Ei kai kukaan Klarnan kautta osta mitään! Jösses ilmanko rahat ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinno leffadivareissa elokuvat kustantavat 3 kappaletta kympillä, vertaa Netflixin kuukausimaksuun missä saat läjän huonompia leffoja parillakympillä.
Netflixi maksaa 7,99€/kk. Ja näkee tv-sarjoja, dokumentteja.... Sekä niitä elokuvia.
Voi myös ottaa sen vähän kalliimman tilauksen jolloin useampi voi katsoa yhtä aikaa. Eli tilauksen voi jakaa kaverin tms. kanssa ja näin kuukausihinnaksi tulee vielä vähemmän kuin 7,99 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Et nyt laskenut kaikkia tukia. Hyvin pärjätään, lähdenkin tästä kauppaan hakemaan kaljaa j tupakkaa. Pääsi loppumaan.
T: Koksu toimiston trolli
Vierailija kirjoitti:
Saatan jäädä työttömäksi, ja pelottaa jo etukäteen. Mitään asumistukea en tule saamaan, enkä toimeentulotukea. Koskahan joku pässi keksii senkin, ettei saa edes työttömyyskorvausta jos on omaisuutta... varmaan pian.
Olisiko ansiosidonnaisesi niin iso vai asuinkumppanisi tulot jos et kerran saisi asumistukea? Omaisuus ei ole siihen vaikuttanut muutamaan vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilla ja jauhelihalla. Paitsi tietysti jos jotain menee kodissa rikki, sitten pitää ottaa osamaksua asian korjaamiseen ja elää nuudeleilla puoli vuotta. Jos tulee postista pikaruokalan tarjouskuponkeja niin voi kuun alussa käydä pari kertaa syömässäkin. Leffat käydään ostamassa joko divarista tai piraateilta. Keskiverto ruokabudjetti yhdelle viikolle on se 40 euroa.
:D Nykyään ei saa osamaksulla mitään jos tulot on pienet. Hassua minulla jää asumiskulujen jälkeen eläkkeestä käteen se 650 euroa ja velkaa ei ole mihinkään, luottotiedot kunnossa niin en saa edes 300 euron televisiota osamaksulla. Kaverini käy töissä ja omaa pikaluottoja varmaan sen 10000 euron edestä ja asumiskulujen jälkeen käteen jää vajaat 300 euroa minkä takia visaa pitää vinguttaa joka kuukausi. Hän saa osamaksulla ostettua... Erona on se summa minkä hän saa kuukaudessa käteen 2500 euroa verrattuna minun 1200 euroon. Ei velat kiinnosta rahoitusyhtiöitä.
Jotain muuta häikkää siellä sitten on tai et ole kokeillut joka paikasta, koska tunnen monia tuon verran saavia ja osamaksut onnistuu.
Aikoinaan kun opiskelin sain opintolainan kanssa euroiksi muutettuna n. 700 euroa kuussa käteen. Silti sain ostettua osamaksulla n. 900 euroa maksavan suuren 32 tuumaisen television. Nyt kun saan eläkettä käteen 1200 euroa en saa sitä 300 euron televisiota. Hassua mutta totta.
Kuka kysyy tulosi?
Hmm... Yleensä osamaksulle ostaessa tavaraa pitää ilmoittaa tulot. Aika omituinen osamaksu missä ei tarvitse ilmoittaa tuota kyseistä asiaa? Tai en tiedä onko se Klarna sitten sellainen. Mutta aika kohtuutonta maksaa esim. 100 euron ostoksesta 300 euroa vaikka maksaa ajallaan. Hyväksyttävää on siitä satasen ostoksesta maksaa se 130 - 150 euroa.
Aika eri summia valtio maksaa ihmisille. Onko pärstä kertoimen mukaan vai miten?
T: Vuokran jälkeen rahaa jää 300€ ruokaan ja laskuihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myös ottaa sen vähän kalliimman tilauksen jolloin useampi voi katsoa yhtä aikaa. Eli tilauksen voi jakaa kaverin tms. kanssa ja näin kuukausihinnaksi tulee vielä vähemmän kuin 7,99 €/kk.
Kaikilla ei ole kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piraattilahti ei maksa mitään.
Älä haulikkoa hommaa. Eläkeikäusenä ei kai haittaa, jos asuu esim vankilassa? Ilmainen ylläpito ha harrastuksiakin.