Miten työttömillä riittää rahat jos pelkästään vuokraan menee 2/3 tuista?
Mä tienaan pari tonnia kuussa hanskaan enkä selviäisi työttömyysmasseilla siksi käyn töissä. Mieluusti mäkin makoilisin vaikka vuoden jos se olisi taloudellisesti mahdollista. No mut makoilu ei ole se jutun ydin nyt vaan kertokaa mulle miten rahat saa riittämään jos vuokra on vaikkapa 600e ja tukia tulee se 800e?
Kommentit (79)
Itse saan noin 1600 tukia (yhden lapsen yh) ja vuokraan menee 720 e. Tässä suhteessa varmaan monilla muillakin.
Itse saan 628e/kk + asumistuki, vuokran jälkeen mulle jää käteen n. 500e, sillä kyllä oikeasti pärjää ihan hyvin.
Paremmin ne pärjää kuin opiskelijat (ilman lainaa)
Pitää asua halvemmassa kämpässä. Ei työttömällä ole varaa maksaa LÄHELLEKÄÄN 600 euroa vuokraa. Eikä sitä rahaa silti juuri tuhlattavaksi jää.
Jäin syöpähoitojeni jälkeen työttömäksi. Vuokran jälkeen jää 350 euroa, josta lääkkeisiin menee 80 euroa.
Haen töitä, mutta kukaan ei palkkaa minua.
Mukavaa, että kadehdit.
Ei ihmiset pärjääkään. Köyhiä lapsiperheitä on paljon.
Siksi onkin surullista että köyhiä usutetaan toistensa kimppuun.
Työttömyys ja/tai sairaus on erittäin harvoin oma valinta ja ideaali.
Vierailija kirjoitti:
Jäin syöpähoitojeni jälkeen työttömäksi. Vuokran jälkeen jää 350 euroa, josta lääkkeisiin menee 80 euroa.
Haen töitä, mutta kukaan ei palkkaa minua.
Mukavaa, että kadehdit.
Miten noin vähän? Oletko hakenut toimeentulotukea työttömyystuen lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan pari tonnia kuussa hanskaan enkä selviäisi työttömyysmasseilla siksi käyn töissä. Mieluusti mäkin makoilisin vaikka vuoden jos se olisi taloudellisesti mahdollista. No mut makoilu ei ole se jutun ydin nyt vaan kertokaa mulle miten rahat saa riittämään jos vuokra on vaikkapa 600e ja tukia tulee se 800e?
Makaronilla ja jauhelihalla. Paitsi tietysti jos jotain menee kodissa rikki, sitten pitää ottaa osamaksua asian korjaamiseen ja elää nuudeleilla puoli vuotta. Jos tulee postista pikaruokalan tarjouskuponkeja niin voi kuun alussa käydä pari kertaa syömässäkin. Leffat käydään ostamassa joko divarista tai piraateilta. Keskiverto ruokabudjetti yhdelle viikolle on se 40 euroa.
Hyvin ne riittää kun ne pakottaa riittämään, karsii esimerkiksi ylimääräisiä menoja kuten jättää maksaulliset harrastukset pois, ei tee heräteostoksia, ei käy ulkona syömässä tai elokuvassa eikä ekstemporee hemmottele itseään vaan keskittyy ainoastaan tärkeimpiin ja olellisimpiin asioihin. Helpointa on jos pitää tarkkaa kirjaa siitä mistä rahat tulee, mihin ne menee ja suunnittelee sentin tarkkaan jokaisen kuukauden budjetin etukäteen.
Koska saan vielä asumistuen ja toimeentulotuen. Rahaa jaä vuokran, veden ja sähkölaskujen jälkeen n. 500 euroa käteen, mikä on toimeentulotuen perusosa, mikä pitää yhdellä ihmisellä jäädä kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Koska saan vielä asumistuen ja toimeentulotuen. Rahaa jaä vuokran, veden ja sähkölaskujen jälkeen n. 500 euroa käteen, mikä on toimeentulotuen perusosa, mikä pitää yhdellä ihmisellä jäädä kuukaudessa.
Vau, missä kunnassa jää sulla käteen näin paljon? Itse saan myös työkkärituen, asumistuen ja toimeentulotuen sähkölaskukuukausina mutta silti käteen tuosta kaikesta jää se vähän päälle 200 euroa. Se "päälle"-osio menee nettimaksuun.
Vierailija kirjoitti:
kertokaa mulle miten rahat saa riittämään jos vuokra on vaikkapa 600e ja tukia tulee se 800e?
Syön säästöjäni. Ajattelin että ovat eläkepäiviä varten, mutta pakko siis käyttää jo nyt. Ehkä ostan sitten viimeisillä rahoilla haulikon, eläkepäivien varuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin ne riittää kun ne pakottaa riittämään, karsii esimerkiksi ylimääräisiä menoja kuten jättää maksaulliset harrastukset pois, ei tee heräteostoksia, ei käy ulkona syömässä tai elokuvassa eikä ekstemporee hemmottele itseään vaan keskittyy ainoastaan tärkeimpiin ja olellisimpiin asioihin. Helpointa on jos pitää tarkkaa kirjaa siitä mistä rahat tulee, mihin ne menee ja suunnittelee sentin tarkkaan jokaisen kuukauden budjetin etukäteen.
Juuri näin. Edullisemmin pääsee kun pysyttelee kotona ja tekee kaiken itse, ei siis lähde muiden mukaan viettämään iltaa ravintolaan vaan jää kotia kokkamaan edullista kotiruokaa. Välillä voi toki käydä ihmisten ilmoilla lukemassa kirjastossa kirjoja tai kuuntelemassa musiikkia niin kauan kuin se vain on vielä ilmaista.
Kyllä sitä aina riittää kun valtio ottaa miljardeja velkaa vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronilla ja jauhelihalla. Paitsi tietysti jos jotain menee kodissa rikki, sitten pitää ottaa osamaksua asian korjaamiseen ja elää nuudeleilla puoli vuotta. Jos tulee postista pikaruokalan tarjouskuponkeja niin voi kuun alussa käydä pari kertaa syömässäkin. Leffat käydään ostamassa joko divarista tai piraateilta. Keskiverto ruokabudjetti yhdelle viikolle on se 40 euroa.
Vähävaraisen ei kyllä kannata tuhlata rahaa elokuvien ostamiseen. TV:n ilmaiskanavilta tulee elokuvia, kirjastosta saa lainattua, Netflixiin yms. saa ilmaiskuukausia, monilla nettisivuilla on myös elokuvia ilmaiseksi katsottavissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä alapeukutatte? Näin minä todella elän, koska näin on pakko elää. En itsekkään nauti, mutta muuten rahat ei riittäisi. On pakko elää suu säkkiä myöten.
No. 11/15
Vierailija kirjoitti:
Paremmin ne pärjää kuin opiskelijat (ilman lainaa)
Mikä siinä opintolainassa pelottaa? Jos asiat ei mene hyvin niin sen opintolainan saa anteeksi osittain tai sitten ihan kokonaan. Ainoa laina minkä voi saada anteeksi ja luottotiedot säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraisen ei kyllä kannata tuhlata rahaa elokuvien ostamiseen. TV:n ilmaiskanavilta tulee elokuvia, kirjastosta saa lainattua, Netflixiin yms. saa ilmaiskuukausia, monilla nettisivuilla on myös elokuvia ilmaiseksi katsottavissa.
Köyhänä en tuhlaisi niitä rahoja DVD-soittimeen tai televisioon vaan pistäisin säästöön ja opettelisin elämään ilman.
Et nyt laskenut kaikkia tukia. Hyvin pärjätään, lähdenkin tästä kauppaan hakemaan kaljaa j tupakkaa. Pääsi loppumaan.