Tyttären työkokeilupaikassa ei saa katsoa puhelimesta kelloa, esimies käski hankkimaan rannekellon
Voiko olla sallittua tuollainen? Seinällä ei ole kelloa. Puhelimesta ei saisi katsoa. Tytär onkin nyt tehnyt niin että menee vessaan ja katsoo siellä puhelimesta kelloa.
Ei kai esimies voi velvoittaa hankkimaan rannekelloa jos ei sitä aio korvatakaan?
Kommentit (225)
Miksi ei laita puhelimeen herätyksiä taukojen aikaan? Eihän sitä ole muuta syytä kelloa vilkaista
Oikeaa toimintaa. Nykyajan ihmisillä on jo kasvanut kännykkä käteen kiinni. Todella surullista katsottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Te taivastelijat, kertokaas, miten moni teistä tekee töitä niin, ettei kelloa näe tietokoneen ruudulta tai mistään seinäkellosta? Hyvähän se on sanoa, jos itse näkee omassa työssään sen koko ajan. Minä olen työskennellyt paikassa, jossa seinäkelloa ei ollut työpisteelläni ja aina piti käydä takahuoneessa katsomassa, milloin voisi pitää tauon tai sitten joku työkaveri tuli huikkaamaan, että nyt on tauon aika. Ja monta kertaa työpäiväkin venähti 15-20 minuuttia, kun ei jaksanut/ ehtinyt mennä katsomaan, mitä kello on.
Työpäivä venähti, etkä silti saanut aikaiseksi ostaa rannekelloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te taivastelijat, kertokaas, miten moni teistä tekee töitä niin, ettei kelloa näe tietokoneen ruudulta tai mistään seinäkellosta? Hyvähän se on sanoa, jos itse näkee omassa työssään sen koko ajan. Minä olen työskennellyt paikassa, jossa seinäkelloa ei ollut työpisteelläni ja aina piti käydä takahuoneessa katsomassa, milloin voisi pitää tauon tai sitten joku työkaveri tuli huikkaamaan, että nyt on tauon aika. Ja monta kertaa työpäiväkin venähti 15-20 minuuttia, kun ei jaksanut/ ehtinyt mennä katsomaan, mitä kello on.
Halpa seinäkello tai vaikka herätyskello oman työpisteen nurkkaan ei paria euroa enempää maksa, jos kerran rannekello on niin vastenmielinen ajatus. Sellaisen vilkaiseminenkin on paljon nopeampaa kuin puhelimen esiin kaivaminen, mahdollisen läpän aukaiseminen jne.
Ei ole kyse siitä, että rannekello olisi vastenmielinen ajatus. Pointti oli edelleen se, että kyllä sitä kelloa vain pitää katsoa, kun joku taivasteli, että mikä pakko sitä on koko ajan kytätä. Se, onko kello ranteessa vai puhelimessa, ei työnantajalle kuulu.
Miksi sitä kelloa nyt vaan pitää katsoa? Valaisetko vähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat sille kellon, hinta € 5. Kännykkää ei tarvita työtehtävien hoitoon.
kännykkä on varsinainen monitoimityökalu.
Mä luulen, että APn tyttären pomolle olisi ihan Ok, että tyttö katsoo kellonajan 3-4 kertaa päivässä - mutta luulen, että hän on jatkuvasti vilkuilemassa puhelinta ja kun siitä huomauttaa niin puolustautuu AINA sanomalla ’Mä vaan katon mitä kello on’. Eli oikeasti ongelma ei ole kello vaan se viestien tsekkailu.
Tai sitten apn pomo on taas juuri niitä jotka ottavat työkokeilunuoria ilmaiseksi työvoimaksi jota sitten kyykyttää mielensä mukaan. On päättänyt etukäteen, kuten mammat, että kaikki nuoret nyt vaan on epäkelpoja jatkuvasti somettavia turhuuksia.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele, että Suomella menee huonosti. Kyllä on avutonta porukkaa.
On paljon helpompaakin katsoa nopeasti rannekellosta aika, kuin ruveta kännykkää kaivamaan taskusta.
Itse hankin juuri työpaikkaa varten rannekellon tai itse asiassa aktiivisuusrannekkeen, koska liikkuva työ ja mielenkiintoista seurata työpäivän aikana kertyneet kilometrit ja muut.
Eikä kyllä tullut mieleenkään että työnantajan pitäisi minulle kello kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat sille kellon, hinta € 5. Kännykkää ei tarvita työtehtävien hoitoon.
kännykkä on varsinainen monitoimityökalu.
Mä luulen, että APn tyttären pomolle olisi ihan Ok, että tyttö katsoo kellonajan 3-4 kertaa päivässä - mutta luulen, että hän on jatkuvasti vilkuilemassa puhelinta ja kun siitä huomauttaa niin puolustautuu AINA sanomalla ’Mä vaan katon mitä kello on’. Eli oikeasti ongelma ei ole kello vaan se viestien tsekkailu.
Tai sitten apn pomo on taas juuri niitä jotka ottavat työkokeilunuoria ilmaiseksi työvoimaksi jota sitten kyykyttää mielensä mukaan. On päättänyt etukäteen, kuten mammat, että kaikki nuoret nyt vaan on epäkelpoja jatkuvasti somettavia turhuuksia.
Tyttären jäi välistä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan kellon taskusta ja katson. Helppoa, ehkä hieman vanhanaikaista. Tietysti voisin juosta pari kerrosta pukukoppiin kellon katsomaan puhelimesta. Mutta en taida jaksaa.
Oletettavasti apn tyttären on siis sallittua poistua työpisteeltään aina kun haluaa katsoa kelloa. Ei työnantaja voi velvoittaa itse ostamaan tarvittavia tavaroita työpaikalle.
Ei ole töihin tarvittava tavara. Jokaisessa työpaikassa on joku tietokone, mistä sen kellon voi katsoa / käyttäjältä kysyä. Tyttö voi myös kysyä siltä pomolta - ja töihin tuskin kukaan on koskaan unohtunut kun kaikki lähtee klo 16 kotiin...
Aivan. Kaikki, etenkin työkokeilussa olevat, tekevät toimistotyötä 8-16 välillä. Tule pois sieltä cosmopolitankuplastasi.
Hankkii samantien sitten sellasen älykellon jolla voi somettaa koko päivän.
Onko aika monta sellaista työssä, jossa ei edes halua ottaa puhelinta työvaatteiden taskuun likaantumaan tai rikkoutumaan. Mieti nyt vaikka esim. puutarhurin, hoitajan tai maatalouslomittajan hommia. Rannekello on erittäin kätevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaista porukkaa. Työpäivä venähtää monta kertaa ihan vain sen takia, ettei voi ostaa rannekelloa.
Ai tää olikin työKOKEILU, ei harjoittelu tai kesätyö... Kaikille työ ei sovi: "Kerran kokeilin, ei sovi minulle."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaista porukkaa. Työpäivä venähtää monta kertaa ihan vain sen takia, ettei voi ostaa rannekelloa.
Työnantaja maksaa näistä venähdyksistä ylityönä kun ei itse tajua kelloa seinälle ostaa.
Ohis, mutta ihmettelen usein, kun monet kaverit kirjoittavat työpäivän aikana viestejä, pitkiäkin, omista kuulumisistaan tai kyselevät kaffelle tms. En koskaan käytä puhelinta työaikana, se häiritsee työhön keskittymistä ja vie oikeasti tuhottomasti aikaa, jos alkaa jokaiseen viestiin vastailla. Joidenkin on vaikeaa ymmärtää etten yksinkertaisesti suostu somettelemaan työaikana, vaan itsepintaisesti pidän kiinni siitä, että vastaan viesteihin vasta työajan jälkeen. "Kylläpä sulla kesti vastata." "Huhuu, ootko siellä, vastaisitko jotain," -narinat on kuultu moneen kertaan. Sorry vaan, mä oon töissä töissä ja keskityn sometteluun sitten vapaa-ajalla. Argh! Että ärsyttää.
mammat jotka ontöissä vauvapalstalla koko iltapäivän valittaa kun jonkun tytär roskien keräyksen aikana välillä vilkuilee instaa....
Vierailija kirjoitti:
Eihän työkokeilusta edes saa palkkaa niin millä se kello pitäisi ostaa?
10-15 vuotta sitten rannekello oli jokaisen perusvaruste. Nykyään on vain kumma tapa katsella kellonaikaa puhelimesta.
Vierailija kirjoitti:
Ai tää olikin työKOKEILU, ei harjoittelu tai kesätyö... Kaikille työ ei sovi: "Kerran kokeilin, ei sovi minulle."
Usein näissä tapauksissa vika on työpaikassa. Olin töissä paikassa jossa oli usein näitä kokeilunuoria. Osa oli kokeillut jotain muuta jo ja kyllä syy miksi eivät viihtyneet oli työnanatajassa eikä työssä itsessään.
Kukaan näistä ei somettanut työajalla vaikka hui kauheaa olivat parikymppisiä naisia.
Puhelimia ei oltu kielletty ja yhden kanssa hiljaisina hetkinä etsimme hänelle töitä ja kirjoitimme yhdessä hakemuksia. Hän sai työpaikan kesken kokeilun joten kännykän käyttö kannatti. Siksihän ne on siellä että saisivat työkokemusta ja töitä eikä halpatyövoimana meille.
Jos tuntuu että porukka ei viihdy töissä kannattaa kriittisesti tutkia omaa asennetta.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta ihmettelen usein, kun monet kaverit kirjoittavat työpäivän aikana viestejä, pitkiäkin, omista kuulumisistaan tai kyselevät kaffelle tms. En koskaan käytä puhelinta työaikana, se häiritsee työhön keskittymistä ja vie oikeasti tuhottomasti aikaa, jos alkaa jokaiseen viestiin vastailla. Joidenkin on vaikeaa ymmärtää etten yksinkertaisesti suostu somettelemaan työaikana, vaan itsepintaisesti pidän kiinni siitä, että vastaan viesteihin vasta työajan jälkeen. "Kylläpä sulla kesti vastata." "Huhuu, ootko siellä, vastaisitko jotain," -narinat on kuultu moneen kertaan. Sorry vaan, mä oon töissä töissä ja keskityn sometteluun sitten vapaa-ajalla. Argh! Että ärsyttää.
Sama. Esimerkiksi äidilleni ja miehelleni olen sanonut, että jos jokin hätätilanne tulisi voi aina soittaa työnumerooni, josta saa aina kiinni. Oman puhelimen laitan pois päältä työpäivän ajaksi. Työssä haluan uppoutua ja keskittyä töihin.
Kyllä kuuluu. Työnantaja voi kieltää puhelimen käytön työaikana. Se on ihan oikein. On häiritsevää, kun joku räplää puhelintansa jatkuvasti.