Tekeekö vain Suomi suuren numeron homeesta ja sisäilmaongelmista?
Puretaanko muissa maissa samalla tavalla julkisia rakennuksia, onko home koko ajan mediassa jne?
Mitä olen tältäkin palstalta ymmärtänyt, esim. Englannissa asunnot ovat läpeensä kosteita ja homeisia, eikä se ole välttämättä mikään ongelma.
Onko Suomi poikkeuksellisen homepelkoinen?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on se kun juuri koskaan ei voi tuulettaa.
Nyt rakennetaan taloja ja toimistoja joissa ikkunoita ei saa edes auki. Kaikki ilmanvaihto on kiinni koneellisesta ilmanvaihdosta. Mutta mitäs sitten kun home kasvaa ilmanvaihtokanavassa? Kuten minun työpaikassa kävi.
Ilmanvaihtokanavat ovat pääasiassa terästä. Ei teräksessä kasva home. Olet ymmärtänyt jotain väärin. Kanavassa voi olla esim. eristettä, johon on päässyt jostain kosteutta ja siinä home voi kasvaa.
Olen eri vastaaja, mutta kyllähän ilmanvaihtokanavaan yleensä ajan mittaan kertyy pölyä ja siinä voi homekin kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhtyvällä alamäkeä valuvalla Suomella on rahaa kun puretaan sodan jälkeen rakennetut julkiset rakennukset luulosairaiden vuoksi. Homeoireet ovat samanlaisia psykosomaattisia oireita kuin sähköallergia.
Lapsuden ala-asteeni on rakennettu 50-luvulla ja edelleen käytössä. Pikkuveljen ala-aste on rakennettu 70-luvulla ja purettu ajat sitten.
Minun lukioni, joka valmistui vuonna 1970, on jo purettu maan tasalle.
Norjassa kun hain asuntoa, erään asunnon vuokraaja sanoi, että huoneen seinässä on iso kostea kohta, joten vuokralaisen täytyy lämmittää hyvin, ettei se pääse laajenemaan.
Oma tuttuni on luulosairas ja erittäin äänekäs sisäilmaongelmista riehuja. Ei siinä muuten mitään mutta säälittää kun on aivopessyt osan lapsistaan mukaan touhuun. Toki nämä lapset mielellään ovat pois koulusta kun äitikin on sossupummi, joka elää sossutuella. Nämä lapset myös meinattiin ottaa huostaan poissaolojen takia.
Ja tämä äiti siis keksi vuosia sitten yllättäen tämän sisäilmaongelmasekoilun, koska tajusi että sen varjolla voi sentään muille yrittää selittää laiskuuttaan, ylipainoaan, työttömyyttään jne. Sama nainen pystyy kuitenkin lähtemään seksilomalle laivalle harrastamaan yhden illan juttuja sun muuta, mutta laivalla näitä sisäilmaongelmia ei kuitenkaan ole jossain pienessä hytissä. Muutenkin erittäin ristiriitainen hahmo.
Luulen että monesti sisäilmaongelmat esim. kouluissa ovat todellisia mutta on myös paljon tälläisiä luulosairaita.
Vierailija kirjoitti:
Köyhtyvällä alamäkeä valuvalla Suomella on rahaa kun puretaan sodan jälkeen rakennetut julkiset rakennukset luulosairaiden vuoksi. Homeoireet ovat samanlaisia psykosomaattisia oireita kuin sähköallergia.
No menehän kertomaan niille keuhkolääkäreille ja patologeille jotka löysivät keuhkoistani otetusta kudosnäytteestä homepölykeuhkon, että näkivät väärin ja potilas on vaan luulosairas.
Vierailija kirjoitti:
Norjassa kun hain asuntoa, erään asunnon vuokraaja sanoi, että huoneen seinässä on iso kostea kohta, joten vuokralaisen täytyy lämmittää hyvin, ettei se pääse laajenemaan.
Uudessa-Seelannissa kutsuin vuokranantajan paikalle katsomaan kylppärin homepilkkuja. Hänpä oli minulle vihainen ja huusi että ota klooripullo kauniiseen käteen ja ala hinkata pilkkuja pois! Kuului vuokralaisen tehtäviin :D.
Mutta toki siellä taloissa ei ole lämmitystä eikä eristystä. Talvella makuuhuoneessa on 10 astetta aamuisin ja ikkunat pitää kuivata koska vesi valuu valtoimenaan. Jos on tosi kylmä, paikalliset lämmittävät yhtä huonetta hetken siirettävällä sähkölämmittimellä, jonka apu menee saman tien ikkunasta ulos.
Tästäkin huolimatta ihana maa :D.
En vaivaudu kertomaan omaa tarinaani. Astma ja siihen liittyvät muut sairaudet ovat olleet todennettavissa. En ole oireita pystynyt teeskentelemään. Ammattitautidiagnoosin sain vuonna 1998 Työterveyslaitokselta.
Ilmeisesti melko pöljiä lekureita ja vielä pöljempi vakuutusyhtiö, joka myönsi, että työstä johtui ja allergisoitumisesta kahdelle homeelle (joista toinen sädesieni). Siitä lukien olen ollut osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja jatkuvasti sairauslomilla.
Nyt loppui sinnikkyys ja haen kokoaikaeläkkeelle. Tässä on mennyt kortisonilääkityksen takia silmät (kaihi, jälkikaihi) ja luusto. ..ittu, että inhottaa ihmiset, jotka eivät mistään mitään tiedä ja jauhavat jaskaa.
Ei tee. Suomessa sisäilmantutkimus on vaan niin pitkällä, että saadaan näytteet otettua. Sellaisessa sisäilmanäytteen ympäristössä missä noita piikkejä esiintyy toksisten yhdisteiden osalta on terveydelle vaarallista asua. Ihmisen elimistö ei pysty tuottamaan vasta-aineita noille yhdisteille, koska ne ovat niin vahvoja hermomyrkkyjä. Nämä toksiset hermomyrkyt aiheuttavat tulehduksen kehossa ja se ilmenee ensin hengitysteissä, silmissä ja suolistossa. Pitkässä juoksussa edesauttaa syöpää ja muita tulehduksellisia sairauksia. Tautien kirjo tulehdustaudeissa on laaja ja ihmisten oireet pitäisi ottaa tosissaan. Valitettavasti lääkärit huonosti osaavat diagnosoida sisäilmanäytteiden perusteella esiintyviä tauteja, kun heille ei sitä oikeastaan opeteta ja joutuvat arvaamalla tekemään diagnoosin. Ryhmädiagnoosi olisi hyvä keino sulkea talo elinkelvottomaksi.
Miksi sisäilmauutisoinnissa jatkuvasti ohitetaan se fakta, ettei niitä toksiinien määriä ole pystytty mittaamaan edes pahasti homevaurioituneiden rakennusten (jotka pitää korjata jo ihan vaan jotta eivät sortuisi) sisäilmasta sellaisia määriä, joiden olisi osoitettu olevan ihmisille haitallisia?
Kosteusvaruiomikrobien toksisuutta ja toksiinien vaikutusta ihmiseen on tutkittu paljon elintarvikkeiden yhteydessä ja pelkästään normijauhoissa niitä voi esiintyä moninkertaisesti enemmän kuin sisäilmassa. Altistumme vastaaville toksiineille normaalielämässä koko ajan huomattavasti suuremmissa pitoisuuksissa kuin sisäilmasta on edes pahimmillaan mahdollista.
Tämä on se asia, joka mua vaivaa. Home ja toksiinit ei ole mikään mahdoton mysteeri selvittää vaan oikeasti ihan mitattavissa oleva asia. Ongelma on vaan se, ettei niissä mittauksissa ole saatu sellaisia tuloksia, jotka selittäisi oireilua. Sen sijaan neurologisella herkistymisellä ja psykosomaattisella oireilulla on aika vahva teoreettinen tausta.
Ihan tutkimustietoa löytyy voimistuneesta oireilusta, joka aiheutuu valheellisella altistumisella (esim. sähköherkkyyskokeet tai tekoruusuille aivastelu). Siis ihan oikeita fyysisiä oireita, jotka aiheutuu siitä, että luulee altistuvansa jollekin vaaralliselle.
Elimistössä haitallisesti kasvavaa hometta esiintyy käsittääkseni lähinnä maanviljelijöillä, joiden homealtistus on ammatin vuoksi rajua ja henkilöillä, joilla on heikko puolustuskyky esim. Aidsin tai syöpähoitojen vuoksi. Homeita ja sieniä kasvaa myös esim. meidän iholla osana normaalifloraa ja se on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tee. Suomessa sisäilmantutkimus on vaan niin pitkällä, että saadaan näytteet otettua. Sellaisessa sisäilmanäytteen ympäristössä missä noita piikkejä esiintyy toksisten yhdisteiden osalta on terveydelle vaarallista asua.
Missä sisäilmatutkimuksissa selvitetään yksittäisiä toksiineja ja niiden pitoisuuksia? Olen kuullut vain itiömäärien mittauksista ja yleisistä toksisuusmittauksista, joissa toksiinien lähdettä ei voida erikseen taata (voi olla esim. siivousaineista, liikenteen saasteista tai rakennusmateriaaleista peräisin).
Vierailija kirjoitti:
Miksi sisäilmauutisoinnissa jatkuvasti ohitetaan se fakta, ettei niitä toksiinien määriä ole pystytty mittaamaan edes pahasti homevaurioituneiden rakennusten (jotka pitää korjata jo ihan vaan jotta eivät sortuisi) sisäilmasta sellaisia määriä, joiden olisi osoitettu olevan ihmisille haitallisia?
Kosteusvaruiomikrobien toksisuutta ja toksiinien vaikutusta ihmiseen on tutkittu paljon elintarvikkeiden yhteydessä ja pelkästään normijauhoissa niitä voi esiintyä moninkertaisesti enemmän kuin sisäilmassa. Altistumme vastaaville toksiineille normaalielämässä koko ajan huomattavasti suuremmissa pitoisuuksissa kuin sisäilmasta on edes pahimmillaan mahdollista.
Tämä on se asia, joka mua vaivaa. Home ja toksiinit ei ole mikään mahdoton mysteeri selvittää vaan oikeasti ihan mitattavissa oleva asia. Ongelma on vaan se, ettei niissä mittauksissa ole saatu sellaisia tuloksia, jotka selittäisi oireilua. Sen sijaan neurologisella herkistymisellä ja psykosomaattisella oireilulla on aika vahva teoreettinen tausta.
Ihan tutkimustietoa löytyy voimistuneesta oireilusta, joka aiheutuu valheellisella altistumisella (esim. sähköherkkyyskokeet tai tekoruusuille aivastelu). Siis ihan oikeita fyysisiä oireita, jotka aiheutuu siitä, että luulee altistuvansa jollekin vaaralliselle.
Elimistössä haitallisesti kasvavaa hometta esiintyy käsittääkseni lähinnä maanviljelijöillä, joiden homealtistus on ammatin vuoksi rajua ja henkilöillä, joilla on heikko puolustuskyky esim. Aidsin tai syöpähoitojen vuoksi. Homeita ja sieniä kasvaa myös esim. meidän iholla osana normaalifloraa ja se on ihan normaalia.
En ole homesairas, mutta olen käynyt geenitestissä , missä on havaittu geenideleetio maksan kakkosfaasin toimintaan liittyen, mistä syystä minä sairastuisin homealtistuksessa nopeammin kuin joku toinen. Myös savussa oleskelu on minulle riski. Kaikilla ei ole samanlainen vastustuskyky ja vain "heikoimmat" sairastuvat.
Itse homeelle jo kouluaikana altistuneena ja sen myötä todella hankalat allergiat saaneena (ennen homekoulua ei ollut mitään terveysongelmia) olen aina ajatellut etten pahimmalle vihollisellenikaan toivoisi tätä samaa. Mutta tän ketjun idioottimaisimmat "home ei ole vaarallista, turhaa purkaa homekouluja, hysteeriset mammat kuvittelee"-kommentoijat saisivat olla ekoja, jotka joutuvat menemään töihin homerakennuksiin ja sairastumaan.
Itse pidän matalaa profiilia omasta tilanteestani, valitsen työpaikat sen perusteella etten altistu lisää, juuri siksi että homeesta sairastuneita leimataan ja itse en jaksa enää näiden fyysisten ongelmien, allergian ja astman lisäksi mitään hulluksi leimaamista. Olkaa iloisia te, joilla on varaa mesota, ettei home sairastuta, ette oikeasti tajua miten onnekkaita olette, kun ette tähän helvettiin ole joutuneet.
Onneksi Suomessa asiaan nykyään kiinnitetään huomiota, toivon ettei yhdenkään lapsen tarvitsisi homeista koulua käydä ja sairastua sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on toisen maailman sodan jälkeen unohdettu miten rakennetaan terveitä taloja. On ollut kova tarve rakentaa halvalla ja nopeasti, ja ajateltiin että talojen ei tarvitsekaan kestää paria vuosikymmentä pidempää.
Kun katselee amerikkalaisia tai australialaisia rakennusohjelmia niin oppii nopeasti että näissä maissa rakentamisen normit on todella tiukat. Taloissa pitää olla tuulettuvat alapohjat ja kylppäreissä kunnon vesieristeet. Ilmanvaihtoon kiinnitetään huomiota ihan eri tavalla. Rakentamista valvotaan todella tiukasti.
Suomessa on tehty sutta vuosikymmeniä ja nyt korjataan satoa.
Höpöhöpö. Suomessa rakentamista kyllä ohjataan, säädellään ja vaaditaan mm. vedeneristykset ym. Eri asia on maakunnissa omakotitaloja rakentavat "tee se itse"-miehet, jotka osaavat mitä vaan ihan itse. Yleensä näillä on perusteet aasioihin täysin hukassa.
Julkisia rakennuksia, mm. muutaman vuoden vanhoja kouluja puretaan sisäilmaongelmien vuoksi. Näitä eivät todellakaan ole olleet rakentamassa mitkään tee se itse-miehet, vaan kilpailutetut rakennusfirmat, jotka noudattavat rakennusmääräyksiä pilkulleen. Näistä määräyksistä löytyy se syy. Vaaditaan niin energiatehokkaita pullotaloja, ettei niissä ihminen voi sairastumatta oleskella. Pitää nääs taistella ilmastonmuutosta vastaan ja leikata energiankulutusta.
Vierailija kirjoitti:
On ja kyllä. Vain meillä mediassa ja erinäisissä vertaistukiverkostoissa lietsotaan paniikkia ja jaetaan vaihtoehtoisia totuuksia, joiden seurauksena on helppo psyykata itsensä sairaaksi tai yliherkäksi. Stressi on pahin sairastuttaja. Ja kyllä, on ihan omakohtaista kokemusta.
Tämä on viisas kommentti!
Moni 'potilas' kaipaa 'vain' sääliä tai
hoivaa, kun ei muuten saa huomiota.
Mä sairastuin homehysteerisen läheisen vuoksi (olin tyhmä ja uskoin). Vähitellen olen parantunut tajuttuani, että oireilu on liittynyt stressiin, joka tuosta homehysteriasta on aiheutunut. Omakohtaisesti koen, että hysteria sairastuttaa ja sairastutti myös minut. Olin terve ennen kuin paniikkia alettiin lietsomaan. Eli helvettiin on jouduttu ja ihan turhaan. Toivon, että mahdollisimman moni välttyy samoilta kokemuksilta.
Oireet on todellisia ja harva niitä kiistää. Ei kuitenkaan voida syyttää sairastumisesta altistetta ilman tieteellisesti pitävää evidenssiä. Evidenssin pitäisi löytyä todella helposti jos aihetta on, eikä spekulaatiolle jäisi juuri tilaa. Lupaan kääntää myös oman veneeni heti, kun pitäviä todisteita ilmaantuu. Tällä hetkellä kaikki kriittisesti tarkasteltu tieto aiheesta tuntuu viittaavan päinvastaiseen.
Työpaikallani, terveysasemalla, on tutkittu paikkoja, ja otettu näytteitä rakenteista ja sisäilmasta. On löytynyt kosteusvaurioita useasta paikasta ja useita haitallisiksi tiedettyjä mikrobilajeja (homeita ja sädesientä). Sitä ennen työntekijöitä on siirretty muihin paikkoihin astman vuoksi. Luulosairauttako? Ei varmasti. Lämpimällä ilmalla auttaa se että joka huoneessa on tuuletusikkunat, mutta Suomen talvella on paha tuulettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ilmastonmuutos pikku hiljaa ala tuoda itsekkäimmänkin suomalaisen lellikin päähän, että niin sanotut sisäilmaongelmat ovat pisara meressä todellisten ilmasto-ongelmien rinnalla. Silläkin rahalla, mitä Suomessa on hassattu koulujen ja päiväkotien home"ongelmiin", olisi voitu tehdä paljon todellisten globaalien ongelmien ratkaisemiseksi. Afrikassa kuollaan nälkään ja kuivuuteen ja samaan aikaan Suomen perähikiällä kitistään jostain koulun sisäilmasta. Haloo! Täällä on sentään se koulu. Täällä saa sentään ruokaa.
Ei täällä nälkään kuolla, mutta kyllä ne astmat ja työkyvyn menettämiset tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Astmakohtaukseen voi kuolla ja voin sanoa, että se tuntuu todella ikävälle, kun paha astmakohtaus on päällä eikä lääkkeet auta.
Eikö sinun elämässä ole mitään hankaluutta aiheuttavaa vaivaa, josta joskus valittaisit? Vai ajatteletko, että koska ilmastonmuutos, niin amputoitu jalka ei ole mitään sen rinnalla?
Psykosomatiikka!
Lääkärin psyyke ja rahapula vaikuttaa diagnoosiin.
Ja psyyke vaikuttaa sairauden kokemiseen.
Kunta/kyläkohtainen joukkopsykoosi voi ajaa purkamaan taloja.
Miljardikulut maassamme!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole homesairas, mutta olen käynyt geenitestissä , missä on havaittu geenideleetio maksan kakkosfaasin toimintaan liittyen, mistä syystä minä sairastuisin homealtistuksessa nopeammin kuin joku toinen. Myös savussa oleskelu on minulle riski. Kaikilla ei ole samanlainen vastustuskyky ja vain "heikoimmat" sairastuvat.
Kutakuinkin noin se varmasti on, eli ihmiset ovat alun alkaen erilaisia siinä suhteessa, miten kestävät altistusta. Joku saa oireita, kun joku toinen vaikkapa samassa työpaikassa ei huomaa mitään erityistä. Suomessahan on paljon harvinaisia perinnöllisiä sairauksia, joita ei esiinny missään muualla. Olisiko sitten myös jotain erityistä taipumusta ja herkkyyttä sairastua homeista ja muista mikrobeista. Turha kuitenkaan syytellä ketään tai vähätellä kenenkään oireita.
Eiköhän alkuperäisellä kommentilla tarkoitettu julkisia rakennuksia ja niissä nimenomaan näitä ongelmia on. Monissa kouluissa tms. on sellainen ilmanvaihto, että ikkunoita ei saa avata. Ja nykyisin rakennetaan uusia rakennuksia niin, ettei siellä edes ole koko tuuletusikkunoita! Aivan naurettavaa toimintaa. Ilmanvaihtolaitteista suurimmat ongelmat ovat tulleet, kun ilmanvaihto suljetaan "säästösyistä" yön ja viikonlopun ajaksi. Ja juuri tämä alipaineistus, kun kaikki välirakenteissa oleva paska imeytyy huoneilmaan eikä päinvastoin. En tiedä miksi yhtäkkiä alettiin rakentaa näitä valtavia ilmanvaihtojärjestelmiä ja kiellettiin tuulettaminen.