Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan tehtävä hoitaa isoäitiä?

nukka
18.10.2018 |

Meillä on 8kk vauva jonka isoäiti on hurahtanut pikkuiseen jo raskausaikana todella voimakkaasti. Tunnen itseni nipoksi kun minua on alkanut häiritä mummon ja lapsen tapa olla yhdessä. Mummo vaatii tapaamista vähintään kerran viikossa ja joka kerran pitelee vauvaa rintaansa vasten ja "sulkeutuu" seurasta. Kuiskailee "mummo rakastaa, mummon rakkain"-koko ajan vauvalle ja jos vauva inahtaa tai yrittää vääntää itseään pois sylistä lähtee mummo nopeasti kauaksi minusta ja miehestä, ettemme ota vauvaa. Mummo on mukava ihminen luonteeltaan mutta esim. minua ei noteeraa millään tavalla kun olen paikalla, ärsyyntyy selvästi läsnäolostani. Olenko yliherkkä? Mummo on alusta asti anellut vauvaa yökylään, sanoi 2 viikon ikäiselle vauvalle "tänään jäät mummon luokse, mummon luona on hyvä". Sanoin etten jätä vastasyntynyttä hoitoon missään nimessä. Alkoi ITKEÄ ja sanoi että hän saa vauvasta voimaa jatkaa töissä. Sanoo tätä samaa aina kun pyytää tapaamista, jopa sanamuodoin ettei "jaksa tulevaa työviikkoa", ellei saa sylitellä vauvaa. Ei ole saanut yöhoitoon koska imetän enkä jotenkin usko että hän pystyy tarkkailemaan VAUVAN tarpeita. Jos vauva vaikka kaipaa tilaa, lattialla olemista tms. niin se ei käy päinsä tämän mummon kanssa. Mitä voin tehdä pahoittamatta mummon mieltä? Kyseessä miehen äiti johon ollut tosi hyvät välit ennen vauvan syntymään.

Mies on kiusaantunut ja yrittää olla ottamatta kantaa asiaan. Ei selvästi tajua miksi minua stressaa mummon kyläilyt ja heillä vieraileminen. Mummo on tavallaan niin herttainen olemukseltaan kuitenkin, mutta ahdistaa ettei hän selvästi pysty näkemään minun merkitystäni ja rooliani lapsen elämässä. Ja juu, olen "kiitollinen" siitä että on välittäviä isovanhempia mutta en voi tunteilleni mitään.

Kommentit (10673)

Vierailija
7401/10673 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi ei ole imettänyt lapsiaan ollenkaan. Ei ole kuulemma tullut maitoa. Sairasta! Se, että vastasyntyneen vauvan äidiltä ei tulisi maitoa ja äiti ei voisi imettää vauvaansa, on lääketieteellinen ihme. Todennäköisyys, että äidiltä ei tule maitoa, on noin 1/4000 tai 1/4500. Anoppi on ollut imetyksen suhteen patalaiska eikä ole halunnut ja viitsinyt imettää. Joku tekosyy pitää aina keksiä. Anoppi on myös hoidattanut lapsiaan paljon mummoloissa, vaikka on ollut 24/7 kotona. Tämä on laiskuutta, jos mikä, kun äiti ei viitsi imettää eikä edes omia lapsiaan hoitaa!

Olen imettänyt omat lapsemme lapsentahtisesti. En ymmärrä äitejä, jotka eivät imetä lapsiaan. Miksi äidit eivät halua, jaksa, viitsi tai edes yritä imettää? Miksi vauvalle lykätään tuttipullo suuhun jo synnytyssairaalassa ja juotetaan Tutteleita sun muita korvikkeita?

Kuumakoira kirjoitti:

Meillä anoppi on kiusaantunut imettämisestäni. Meillä on kolme poikaa 2 ja 3 ja 4v. Olen imettänyt kaikkia parivuotiasta koko ajan mutta isompiakin silloin tällöin päivittäin. Imettäminen on se meidän juttu ja nautimme kaikki. WHOkin. suosittelee imetystä up to 5 vee ja Suomen Imetysyhdistyksen kannatusyhdistys sanoo että on äidin ja vauvan asia kauanko imettää. Esim Lintsillä on kätevää imettää sivussa eikä ostaa vaarallisia hattaroita ja pillimehuja ja jäätelöitä tai hotareita (hot dog kuuma koira). Näitä anoppi ostaisi pojille. Anoppi on lähes vihainen kun inetän kun appi seuraa vieressä. Kyllä pistää vihaksi kun anoppi on noin luonnosta erkaantunut ettei ymmärrä minun antavan laosenlaosillern Paras tai mitä Luonto lahjoittaa.

Onko teilläkin anoppi imetysvihamielinen.

Vierailija
7402/10673 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tätä ketjua nostetaan. aina silloin tällöin. esille. täysin turha juttu.

isovanhemmat eivät ole velvollisia hoitamaan kenenkään pentuja. jokainen hoitaa pentunsa itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7403/10673 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

isovanhemmat eivät ole velvollisia hoitamaan kenenkään pentuja. jokainen hoitaa pentunsa itse.

Et sitten osaa lukea.

Vierailija
7404/10673 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo en osaa lukea. kiitos vinkistä. 

isovanhemmat eivät ole lastenlapsia varten. osaatko sinä lukea. rivien välistä.

Vierailija
7405/10673 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei tullut maitoa, vaikka kuinha yririn imettää. Keho oli ihan loppu kaksosraskauden jälkeen. Olin tosi huonossa kunnossa 9kk paaston (järkky pahoinvointi alusta loppuun) jäljiltä. Muutamia tippoja sain lypsettyä ja ne eivät riittäneet edes yhdelle, kahdesta puhumattakaan. On tosi yleistä, että maitoa ei tule riittävästi, ainakaan kaksosille.

Vierailija
7406/10673 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole tällaisra edes halunnut.

Eikä se ole ketjun aihe.

Vierailija
7407/10673 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei tullut maitoa yhtään. Ei vaikka koko suku yritti Auttaa. Anoppi toi imetysteetä. Appi virkkasi imetystyyny. Kutoo muuten Lappiaiheisia puseroita. Minua nukutettiin. Ja syötettiin. Mutta maito jäi tulematta. Lapsista tuli oikein hyviä.

Vierailija
7408/10673 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka imetys on pienelle ok on rietasta jos äiti heiluu imetyskaluineen ympäriinsä.

Vierailija
7409/10673 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka imetys on pienelle ok on rietasta jos äiti heiluu imetyskaluineen ympäriinsä.

Omassa kotonaan nainen saa olla yläosattomista ja jos joku ei siitä tykkää, niin lähtee pois.

Vierailija
7410/10673 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi ei ole imettänyt lapsiaan ollenkaan. Ei ole kuulemma tullut maitoa. Sairasta! Se, että vastasyntyneen vauvan äidiltä ei tulisi maitoa ja äiti ei voisi imettää vauvaansa, on lääketieteellinen ihme. Todennäköisyys, että äidiltä ei tule maitoa, on noin 1/4000 tai 1/4500. Anoppi on ollut imetyksen suhteen patalaiska eikä ole halunnut ja viitsinyt imettää. Joku tekosyy pitää aina keksiä. Anoppi on myös hoidattanut lapsiaan paljon mummoloissa, vaikka on ollut 24/7 kotona. Tämä on laiskuutta, jos mikä, kun äiti ei viitsi imettää eikä edes omia lapsiaan hoitaa!

Olen imettänyt omat lapsemme lapsentahtisesti. En ymmärrä äitejä, jotka eivät imetä lapsiaan. Miksi äidit eivät halua, jaksa, viitsi tai edes yritä imettää? Miksi vauvalle lykätään tuttipullo suuhun jo synnytyssairaalassa ja juotetaan Tutteleita sun muita korvikkeita?

Kuumakoira kirjoitti:

Meillä anoppi on kiusaantunut imettämisestäni. Meillä on kolme poikaa 2 ja 3 ja 4v. Olen imettänyt kaikkia parivuotiasta koko ajan mutta isompiakin silloin tällöin päivittäin. Imettäminen on se meidän juttu ja nautimme kaikki. WHOkin. suosittelee imetystä up to 5 vee ja Suomen Imetysyhdistyksen kannatusyhdistys sanoo että on äidin ja vauvan asia kauanko imettää. Esim Lintsillä on kätevää imettää sivussa eikä ostaa vaarallisia hattaroita ja pillimehuja ja jäätelöitä tai hotareita (hot dog kuuma koira). Näitä anoppi ostaisi pojille. Anoppi on lähes vihainen kun inetän kun appi seuraa vieressä. Kyllä pistää vihaksi kun anoppi on noin luonnosta erkaantunut ettei ymmärrä minun antavan laosenlaosillern Paras tai mitä Luonto lahjoittaa.

Onko teilläkin anoppi imetysvihamielinen.

No minä en voinut imettää koska rinnanpäät ovat niin matalat ettei lapsi saanut niistä otetta. Ja on kuule monta ihmistä ollut niistä vetämässä ja yhtä monta yrittänyt saada vauvaa ottamaan niistä otetta. Mutta ei onnistunut.

Vierailija
7411/10673 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menee ohi aiheen, mutta halaus teille kaikille jotka ette ole pystyneet imettämään vauvaa. Aina ei vaan onnistu ja kenenkään ei pidä siitä tuomita. Vauvan täytyy saada ruokaa, joko rinnasta tai pullosta, vain se on tärkeää.

-se jonka vauvat ei huolinut pulloa

Vierailija
7412/10673 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt menee ohi aiheen, mutta halaus teille kaikille jotka ette ole pystyneet imettämään vauvaa. Aina ei vaan onnistu ja kenenkään ei pidä siitä tuomita. Vauvan täytyy saada ruokaa, joko rinnasta tai pullosta, vain se on tärkeää.

Minä en ole saanut äidinmaitoa koskaan, koska mun äidille tuli heti laitoksella rintatulehdus.  Ei voinut imettää eikä olisi saanutkaan, kun sai antibiootteja.

Eikä mulle itsellekään noussut kunnolla maitoa,  vauva jäi aina nälkäiseksi ja piti siirtyä tosi aikaisin vastikkeisiin.  Hyvin kasvoi vauva ja oli terve.

Ei sitä hyvää äitiyttä nyt ihan tuollaisilla asioilla mitata.  Kaikki me ollaan yksilöitä.

Vierailija
7413/10673 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi ihan alkoi kylmät väreet vipeltää näitä lukiessa. Varsinkin se imetys juttu hyi s**tana!!

Meilläkin miehen äiti oli tosi tunkeileva ja nimiehdotuksia riitti molempien kohdalla. Ristiäisissä oli sitten naama nurinpäin, kun nimi ei ollutkaan se minkä hän halusi. Yritti siis tyrkyttää hänelle tärkeän sukulaisen nimeä joka olisi muuten ollut hyvä idea, mutta itse nimi oli aivan kamala. Teki myös tuota, että pamahti kutsumatta meille hoitamaan lapsia tai "minäpä otan nämä tästä meille niin saa äiti vähän omaa aikaa". Todella rasittavaa enkä mä ole omaa aikaa ihmeemmin tarvinnut, kun molemmat tytöt ovat aina olleet rauhallisia ja tykänneet leikkiä keskenään, niin mun ei ole tarvinnut kokoajan hypätä. Kai johtuu siitä, että on jotenkin tosi vanhanaikainen ja ajattelee, että lapset hoidetaan koko suvun voimin. Mun ulkonäkö on myös hänelle ongelma ja usein kuulen eräältä sukulaisensa miten arvostelee mun pukeutumista vaikka olen "Äiti ihminen" Hitto niin olenkin, mutta olen myös nainen sekä vaimo enkä mä halua hautautua mihinkään kaapuihin. En siis kulje puolialasti jo pelkät vähänkään lyhyemmät paidat ovat hänelle liikaa.

Tuli tuosta äideille soveliaista vaatteista mieleen, että pakko myöntää nauttineeni mummojen ja tietynlaisten mammojen naamanvääntelyistä kaupassa lastemme ollessa pieniä ja vielä nytkin kun ovat jo alakoululaisia. Nimittäin vaimoni on hyvin kaunis ja näyttävä nainen, tykkää pukeutua naisellisesti ja ehkä vähän epäsuomalaisestikin ainakin pienten lasten äidiksi. Ei siis todellakaan pidä mitään lasten kuosisia trikoita. Voi pojat sitä tietynlaisten tuntemattomien naisihmisten paheksuntaa tihkuvaa mulkoilua, se on kuulkaa suurta hupia se. Miehetkin toki katsovat mutta vähän eri silmällä, mutta se ei haittaa.

Itseasiassa anoppi joskus jotain vaimon vaatetuksesta kommentoikin, että onko äidille sopivaa. Itse olen kyllä todella tyytyväinen ja kannustankin häntä aina pukeutumaan juuri siten kuin itsestä tuntuu muiden mielipiteistä välittämättä.

Ei kai kaikkien tarvi vain "luovuttaa" lasten tultua vaikka itse niin tekisikin.

Aika erikoisesti saa olla pukeutunut, jos oikeasti kerää katseita jatkuvasti ja joka paikassa.

Normaali siisti pukeutuminen alkaa nykyään olla niin erikoista, että saa katseita osakseen. Ei todellakaan tarvitse pukeutua mitenkään omituisesti. Minä olen lapseton nelikymppinen ja ihmiset tuijottaa minua aina, oikein pääntään kääntäen. Ja pukeudun niinkin "erikoisesti", että päälläni on usein 3/4-pituinen hame ja paitapusero hiukan 30-luvun tyyliin. Hyvin hillittyä, siistiä ja neutraalia ja silti ihmiset "pällää".

-eri-

Vierailija
7414/10673 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettää

Poikani jota oli imeytyy pääsi lääkiksern. Naapurin tuttelipoika ei. Imetys kehittää aivot

Vierailija
7415/10673 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se imettäminen vaan kaikilta onnistu. Toiset joutuu jo sairaalassa antamaan korviketta jos esim lääkityksen takia ei saa edes yrittää imettää. Kunhan vauva saa ruokaa, se on tosiaankin tärkeintä.

On se hassua kun imetät niin anoppi valittaa, ja jos et niin anoppi tuomitsee, mikään ei oo hyvä. Itse mietin vaan että miksi anopit kuvittelee että asia kuuluu niille pätkääkään. Imettäminen kun on puhtaasti äitin ja lapsen välinen asia, ei kenenkään muun.

Vierailija
7416/10673 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imettää

Poikani jota oli imeytyy pääsi lääkiksern. Naapurin tuttelipoika ei. Imetys kehittää aivot

Sikäli hyvä teoria, että poikasi äly on tuskin ainakaan sinulta periytynyt.

Vierailija
7417/10673 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrankin joku, joka myöntää, ettei osaa lukea :) ja todistaa sen vielä uudelleen. Eikä osaa kirjoittaakaan.

Vierailija
7418/10673 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamalla prosentilla äideistä on niin vähän rintarauhaskudosta, ettei imettäminen onnistu. Eli tuo 1/4000 - 1/4500 on puppua.

Vierailija
7419/10673 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska asia on edelleen tärkeä. Ja ilmeisesti sulla on jotain mennyt ohi, kun tässä ketjussa on nimenomaan kyse niistä isovanhemmat jotka ovat vaatimassa vauvaa yökylään kohtulämpimänä vastoin vanhempien tahtoa, ei niistä, jotka viimeisillä voimillaan velvollisuuden tunnosta hoitavat lapsenlapsiaan.

Vierailija
7420/10673 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoisen kohdalla imetyksen epäonnistuminen oli todella rankkaa, kuopuksen kanssa osasi ongelmiin varautua. Tärkeintä että lapsi saa ravintoa ja kasvaa ja voi hyvin. Se, tuleeko ravinto tissistä vai S-Marketista ei ole olennaista. Toki tissi olisi parempi vaihtoehto, mutta meillä vaihtoehdot oli pullo tai nälkäkuolema.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän