Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhät! Miksette osta nyt joululahjoja?

Vierailija
18.10.2018 |

Jouluun on 67 yötä. Olen ihan ok-tuloinen, mutten todellakaan voisi jättää lahjojen hankintaa viimeiselle viikolle ennen joulua. Lokakuun palkasta ostan yöpaidat ja muut pehmeät paketit, marraskuussa sukulaisten lahjat ja joulukuussa pari kalliimpaa lahjaa omille lapsille. Ruoat jäävät sinne jouluviikolle toki. Ei monikaan pysty hankkimaan kaikkea joulukuussa, mutta Facebookin jouluapuryhmiä seuranneena tuntuu, että pienituloiset luulevat, että muilla raha vain riittää kaikkeen. Voin kertoa, ettei riitä. Kyllä joulua on suunniteltava ja siihen valmistauduttava hyvissä ajoin. Eipä sitten tarvitse joulukuun puolessa välissä itkeä, ettei lapsille tule juhlaa lainkaan. Miksette siis aloita nyt? Hanki jotain pientä joka kuukausi?

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

T14 kirjoitti:

Ihan turhaa hömpötystä. Me ollaan saatu joka vuosi vain yhdet lahjat ja karkkia siskon kanssa, hyvin on riittänyt. Yleensä se lahja on sitten kalliimpi kerralla tosin, esimerkiksi sisko sai ensimmäisen autonsa viime jouluna joululahjaksi ja minä uuden tietokoneen. Joskus on saatu vaikka muumimukit ja suklaalevyt, sekin ok. Meillä keskitytään enemmän yhdessäoloon ja hyvään ruokaan, isovanhemmat tulevat myös viettämään joulua. Katsotaan yhdessä telkkaria ja kuunnellaan joululauluja, syödään hyvin ja käydään hautausmaalla viemässä kynttilät. Lapsuuden jouluista muistan myös sen yhdessäolon ja lämpimän tunnelman, en niinkään lahjoja. Typerää kulutushysteriaa.

Köyhyydestä huolimatta ei olla ikinä osallistuttu mihinkään keräyksiin tai pyydetty mistään apua, vaan on annettu vielä köyhemmille. Äiti on töissä kaupan kassalla ja isä raksalla.

Sisko sai ensimmäisen autonsa viime jouluna joululahjaksi.

Todella köyhältä kuulostaakin.

Vierailija
62/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne täytyy ostaa jo nyt, eikö riitä että jemmaa rahat ja tekee sitten lähempänä yhden ostosreissun? Sen sijaan että ravaa 2kk ennen ostamassa jotain harva se viikko?

On mullakin 1 lahja hankittuna, pariin on idea ja loput vielä hämärän peitossa. Lahjon lapseni, lapsen serkun ja erään edesmenneen äitini ystävän, joka mummottaa meidän muksua. Miehelle rasia salmiakkia ja itselle mieluinen suklaa, siinä ne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä!

Vierailija
64/72 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistöveroerät lohkaisi osuutensa syys- ja lokakuun budjeteista. Lokakuulle tuli maksettavaksi myös lokasäiliön tyhjennys, nämä kaikki yht. 500€.

Pystyn ostamaan muutaman lahjan marraskuun tuloista, mutta 5 kummilastani (tai heidän vanhemmat) joutuu väkisinkin tyytymään tänä vuonna halvempiin joululahjoihin.

Joulukuun budjetin rohmahduttaa 550 €:n jälkiverot.

Onneksi surkea taloudellinen tilanteeni on vain väliaikainen ja tilanne muuttuu ensi vuoden alussa parempaan suuntaan. Harmi ettei kaikilla muilla pienituloisilla ole yhtä lohdullisia tulevaisuudennäkymiä vaan he joutuvat kituuttamaan ja venyttämään penniä vuodesta toiseen.

Vierailija
65/72 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... No itse en ole köyhä ja lapseni saa paljon kaikkea ympäri vuoden. Jouluna saa muodon vuoksi pari pakettia ja ehkä joku niistä on vähän kalliimpaa mutta ei meille joululahjoista ole mitään niin suurta haloota tehty enkä ymmärrä miksi joulusta pitäisikään väkisin tehdä mitään materialismin juhlaa että pitäisi kymmeniä paketteja saada.

Vierailija
66/72 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette ole Ap keskituloisia, vaan hyvätuloisia. 6000€nettona kuussa on paljon!

Vierailija
67/72 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 lasta (7, 9 ja 13v) ja ollaan pienituloisia, mutta aina on joulu saatu aikaiseksi, vaikkei rahaa ole paljon. Me ollaan tehty jo pari vuotta niin, että lapset saa toivoa kolme lahjaa:

- tämän haluaisin eniten

- tämän haluaisin lukea

- tämän haluaisin pukea

Lisäksi ostetaan yksi yhteinen lahja. Tänä vuonna ostettiin jo elokuun lopussa poistomyynnistä iso pihauima-allas 30 eurolla, ovh yli 120 eur.  Jokaiselle hankitaan vielä jotain pientä, kuten viime vuonna nuorimmalle "puuhapussi" jossa oli tarroja, tarrakirja, uudet vesivärit, maalausvihko jne. Keskimmäiselle sellaisia "puzzle" -juttuja, jotka pitää osata avata/purkaa ja kasata, siis tavallaan aivopähkinöitä ja vanhimmalle hiusjuttuja ja vihkonen, jossa on erilaisia letitysohjeita. Lisäksi sitten jotain namia vielä. Sellaisia pikkujuttuja, jotka ilahduttaa joulupyhinä. Näitä pikkujuttuja ollaan kerätty aina kun jotain kivaa tulee vastaan ja lahjatoiveet kysytään jo lokakuussa, mutta joskus lapsi saattaa sanoa itse aiemmin, että toivoisi esimerkiksi jotain uutta peliä tai uuden puhelimen ja silloin sitten pidetään tarjouksia silmällä.

Lapset saa lisäksi lahjat isovanhemmiltaan.

Vierailija
68/72 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000e joululahjoja ja kuvittelet olevasi köyhä

Vierailija
69/72 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen köyhä ja työtön. Ostan joululahjat aina ennen marraskuuta, jottei tarvitse jouluruuhkassa juosta ja stressata. Joulusuklaat ostin viime viikolla, jolloin ne täällä päin tulivat kauppoihin. Jouluruoat sitten hankin vasta vähän ennen joulua, koska minulla ei ole pakastinta.

Säästäisit, jos ostaisit pakastimen. Käytettynä maksaa noin 50 euroa. Sen jälkeen ruokakuluissa säästäisi helposti vaikka kuinka paljon, kun voit ostaa aleruokaa pakastimeen :)

Vierailija
70/72 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt syyslomalla ostellut nettikaupoista joululahjat. Nyt ei tartte kuin odotella postia. Joulusuklaat ja -viinit haen vielä ennen joulua, niin se on sitten siinä.

Vierailija
71/72 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Minä ostan kahdelle lapselleni molemmille lahjoja noin 500€. Mielestäni kohtuullisesti siis. Molemmat saavat vaatetta ja kirjoja noin 200 eurolla, lopulla ostetaan jokin kalliimpi lahja, kuten kännykkä tms tarpeellinen. Meille vanhemmille ostamme yhteensä noin 300€ lahjoja. Sukulaislapsille menee yhteensä ehkä 200€. Omille ja miehen vanhemmille noin 150€. Ystäväperheiden lahjoihin ja esim joulukukkiin menee joku 150€. Ruokaan menee noin 200€, se käytetään silloin jouluviikolla. Yhteensä tämä tekee noin 2000€. Olen keskituloinen, samoin mieheni. Perheen nettokuukausitulot ovat noin 6000€, jouluna vähän enemmän bonuksien vuoksi. En todellakaan pystyisi ostamaan kaikkea pelkästään joulukuun palkasta. Tästä syystä on suunniteltava. S U U N N I T E L T A V A.

miksi vaivauduit, tai ehkä vain halusi rehvastella.  nyt olet sitten löytänyt yleisösi ja voit paistatella parrasvaloissa. hip huraa minä pääsin köyhien siivellä otsikoihin, hip hip huraa minä itse, pois alta köyhät,raha puhuu nyt, minulla on millä mällätä saahan mieheni kymppitonnin kuussa palkkaa. ps muista pestä kätesi kun lasket äijäsi rahoja.

Vierailija
72/72 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö köyhän kannattaisi odottaa jouluaattoa kun melkein kaiken saa kaupasta puoleen hintaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan