Köyhät! Miksette osta nyt joululahjoja?
Jouluun on 67 yötä. Olen ihan ok-tuloinen, mutten todellakaan voisi jättää lahjojen hankintaa viimeiselle viikolle ennen joulua. Lokakuun palkasta ostan yöpaidat ja muut pehmeät paketit, marraskuussa sukulaisten lahjat ja joulukuussa pari kalliimpaa lahjaa omille lapsille. Ruoat jäävät sinne jouluviikolle toki. Ei monikaan pysty hankkimaan kaikkea joulukuussa, mutta Facebookin jouluapuryhmiä seuranneena tuntuu, että pienituloiset luulevat, että muilla raha vain riittää kaikkeen. Voin kertoa, ettei riitä. Kyllä joulua on suunniteltava ja siihen valmistauduttava hyvissä ajoin. Eipä sitten tarvitse joulukuun puolessa välissä itkeä, ettei lapsille tule juhlaa lainkaan. Miksette siis aloita nyt? Hanki jotain pientä joka kuukausi?
Kommentit (72)
Ole hiljaa, köyhä! Minä ostan kovia paketteja, joita saajat toivovat, ja ostan ne joulukuussa. Ja joulu nyt on muutoinkin saanut suhteettoman huomion. Jotakin hyvää on kiva syödä, kotia vähän laittaa jne... mutta että kuukausimäärin etukäteen pitäisi hössöttää... älä viitsi!
Äläkä nyt jumalauta ainakaan notku täällä jakelemassa elämänohjeita!
Ostan viimeistään silloin, kun saan veronpalautusrahaa.
Miksi vasta nyt? Itse olen ostanut jo kaikki lahjat. Enää ei tarvitse kuin paketoida ja ostaa kortit.
Kukaan ei ole niin köyhä, ettei ole koskaan mihinkään varaa. Silloin on turha tehdä lapsia. He kärsivät vanhempiensa tyhmyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vasta nyt? Itse olen ostanut jo kaikki lahjat. Enää ei tarvitse kuin paketoida ja ostaa kortit.
Ai mille vuodelle? Mulla on jo vuoden 2025 lahjat hankittuina.
Lahjat on jo suklaita lukuunottamatta ostettu.
En tiedä vielä, mitä lapset haluavat lahjaksi. Ostetaan lahjat tässä ja ensi kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjästä on paha nyhjäistä. Kun ei ole rahaa, ei voi ostaa sen paremmin nyt kuin juuri ennen jouluakaan.
Onhan se helmpompaa käydä nyhjäisemässä ne joulupuukeräyksestä.
Ei lahja ole edes välttämätön tai se voi olla jotain pientä.... saati sitten se tapa miten ihmiset törsäävät näihin lahjoihin... kun miettii ilmastonmuutosta niin tosiaan voisi tätä kulutusta jokainen vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole niin köyhä, ettei ole koskaan mihinkään varaa. Silloin on turha tehdä lapsia. He kärsivät vanhempiensa tyhmyydestä.
Onpas melkoinen harhaluulo. Maassamme on paljonkin ihmisiä, joilla ei oikeasti ole koskaan varaa mihinkään, ei edes siihen tarpeelliseen. Tällaisia ihmisiä on sekä lapsettomia että perheellisiä.
joululahjojen ostoa ei kannata jättää viimeiselle viikolle. tuohon mennessä on suosituimmat "lelut" menneet jo kaupaksi. joten aloittajan ei kannata murehtia tätä asiaa.
Köyhäkin voi antaa jotain pientä, ja sen pienen voi ostaa nyt. En minäkään massakulutusta kannata, mutta sitä kyllä, että itse elätetään lapsemme. Turha kerjätä keräyksistä, jos voi omalla suunnitelmallisuudellaan ja ennakointikyvyllään tehdä asialle itse jotain.
En vietä joulua. Tänäkään vuonna. Turhaa materialismivouhkaamista.
Mä tiiä että ainakin yks mun kaveri alottaa viikko-pari ennen joulua sen valituksen kun ei oo rahaa ostaa lapselle mitään joululahjaa..ehdotin jo viime jouluna että alkaisi säästämään ihan vaan vaikka 5€/kk niin kyllä silläkin jo jotakin saa. Kuitenkin kyse töissäkäyvästä ihmisestä. Mutta tämä suunnitelma ei kelvannut koska rahaa ei kuulemma ole yhtään mihinkään ylimääräiseen..uuteen tatuointiin kyllä löytyi rahat
Kaikki on sen verran tûhmia ja tyhmiä, ettei lahjoja ole ansainnut.
Joulukuu on ainoa aika vuodesta, kun pystyn ostamaan jotain ylimääräistä. Veronpalautusten ansiosta. En tosin käytä paljon rahaa joululahjoihin, vaan ostan pääasiassa itselleni uusia vaatteita ja muuta tarpeellista.
Minä olen köyhä ja työtön. Ostan joululahjat aina ennen marraskuuta, jottei tarvitse jouluruuhkassa juosta ja stressata. Joulusuklaat ostin viime viikolla, jolloin ne täällä päin tulivat kauppoihin. Jouluruoat sitten hankin vasta vähän ennen joulua, koska minulla ei ole pakastinta.
Ei oo mistä ostaa. Veronpalautuksista sitten.
av on erikoinen ihminen, osaa kirjoittaa muttei lukea. pyydä ukkoasi tavaamaan kysymyksesi otsikko, vastaus piileskelee siinä.
Tyhjästä on paha nyhjäistä. Kun ei ole rahaa, ei voi ostaa sen paremmin nyt kuin juuri ennen jouluakaan.