Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhät! Miksette osta nyt joululahjoja?

Vierailija
18.10.2018 |

Jouluun on 67 yötä. Olen ihan ok-tuloinen, mutten todellakaan voisi jättää lahjojen hankintaa viimeiselle viikolle ennen joulua. Lokakuun palkasta ostan yöpaidat ja muut pehmeät paketit, marraskuussa sukulaisten lahjat ja joulukuussa pari kalliimpaa lahjaa omille lapsille. Ruoat jäävät sinne jouluviikolle toki. Ei monikaan pysty hankkimaan kaikkea joulukuussa, mutta Facebookin jouluapuryhmiä seuranneena tuntuu, että pienituloiset luulevat, että muilla raha vain riittää kaikkeen. Voin kertoa, ettei riitä. Kyllä joulua on suunniteltava ja siihen valmistauduttava hyvissä ajoin. Eipä sitten tarvitse joulukuun puolessa välissä itkeä, ettei lapsille tule juhlaa lainkaan. Miksette siis aloita nyt? Hanki jotain pientä joka kuukausi?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo aikapäiviä sitten hankkinut lahjat. Minun ei ole edes tarvinnut ottaa rahaa lapsen säästöistä, vaikka raha tiukassa onkin. Yritän joka kuukausi laittaa vähintään 20e lapselle sivuun, jotta voin sieltä ottaa rahaa kun tarvitsee ostaa esim. uusi haalari.

Ostan aina joululahjat ajoissa ja ostan paljon torin kautta leluja, ne voi aivan hyvin paketoida johonkin vanhaan pahvilaatikkoon. Lapsi ei kuitenkaan katso sitä pakettia, vaan sisältöä.

Vierailija
42/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joulusta täytyy aina tehdä tälläinen saa**nan sirkus! Joka helvetin vuosi! Hyvä kun on grillit laitettu varastoon, niin samalla reissulla sieltä haetaan tontut ja kyntteliköt. 

Ostan muutamille lähimmille tyypeille lahjat ja lähetän muutamia kortteja. Ne ehtii ostaa  joulukuussakin. Nyt on vasta lokakuu! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satsaan mahtavaan joulupöytään!😋 poika saa kyllä pari pakettinakin ja vietetään paras joulu. Erosin alkuvuonna ja kaikki säästöt meni. Löysin jo kirppikseltä Little People bussin pukinkonttiin ja enoltani saan hirvenpaistia jouluksi. Ostin viimejouluna alesta myös pari jouluvaloa, enkä meinaa malttaa olla laittamatta niitä.

Vierailija
44/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi raukkaa AP:tä. Minäpä ostin lahjat jo viime joulun jälkeisistä alennusmyynneistä. Enkä ole edes köyhä

Vierailija
45/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululahjat ei oo mikään välttämättömyys

Vierailija
46/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut ostavat lahjoja kaiken maailman naapureille ja kumminkaimoille?

Vierailija
47/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei osteta lahjoja, lapset jo 13 ja 15 ja itse kieltävät ostamasta mitään ylimääräistä, koska ilmastonmuutos huolettaa ja materialismi ahdistaa. Ollaan keskituloisia.

Vierailija
48/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja_N32 kirjoitti:

eipä taida köyhillä luusereilla olla varaa lahjoihin...

Toivottavasti et opeta mun lasta,aika hurja asenne opella.

Vierailija
49/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lahjoja enkä anna. Itselle annan lahjan ja lähden kohta ulkomaille pariksi viikkoa. 

Vierailija
50/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluun on 67 yötä. Olen ihan ok-tuloinen, mutten todellakaan voisi jättää lahjojen hankintaa viimeiselle viikolle ennen joulua. Lokakuun palkasta ostan yöpaidat ja muut pehmeät paketit, marraskuussa sukulaisten lahjat ja joulukuussa pari kalliimpaa lahjaa omille lapsille. Ruoat jäävät sinne jouluviikolle toki. Ei monikaan pysty hankkimaan kaikkea joulukuussa, mutta Facebookin jouluapuryhmiä seuranneena tuntuu, että pienituloiset luulevat, että muilla raha vain riittää kaikkeen. Voin kertoa, ettei riitä. Kyllä joulua on suunniteltava ja siihen valmistauduttava hyvissä ajoin. Eipä sitten tarvitse joulukuun puolessa välissä itkeä, ettei lapsille tule juhlaa lainkaan. Miksette siis aloita nyt? Hanki jotain pientä joka kuukausi?

Miksi sukulaisia pitää lahjoa jos ei  oikeasti ole varaa? Jos on oikeasti köyhä, laitetaan se oma perhe etusijalle. Ja joulu lahjoineen on muutenkin ihan yliarvostettu. 

Vierailija
51/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ostanut vaatteita omille lapsille joululahjaksi. Ostetaan varmaan vielä muutama lelu, mutta siihen se sitten jää. Emme aio paljoa lahjoa. Miehelle en osta mitään, eikä hänkään osta minulle mitään. Sukulaiset saavat säästää myös rahansa ja ostaa itselleen mitä tahtovat. Kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
52/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa hömpötystä. Me ollaan saatu joka vuosi vain yhdet lahjat ja karkkia siskon kanssa, hyvin on riittänyt. Yleensä se lahja on sitten kalliimpi kerralla tosin, esimerkiksi sisko sai ensimmäisen autonsa viime jouluna joululahjaksi ja minä uuden tietokoneen. Joskus on saatu vaikka muumimukit ja suklaalevyt, sekin ok. Meillä keskitytään enemmän yhdessäoloon ja hyvään ruokaan, isovanhemmat tulevat myös viettämään joulua. Katsotaan yhdessä telkkaria ja kuunnellaan joululauluja, syödään hyvin ja käydään hautausmaalla viemässä kynttilät. Lapsuuden jouluista muistan myös sen yhdessäolon ja lämpimän tunnelman, en niinkään lahjoja. Typerää kulutushysteriaa.

Köyhyydestä huolimatta ei olla ikinä osallistuttu mihinkään keräyksiin tai pyydetty mistään apua, vaan on annettu vielä köyhemmille. Äiti on töissä kaupan kassalla ja isä raksalla.

Vierailija
53/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä tässä sinulle turhaa saastutat maailmaa turhilla lahjoilla.

Vierailija
54/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joulusta täytyy aina tehdä tälläinen saa**nan sirkus! Joka helvetin vuosi! Hyvä kun on grillit laitettu varastoon, niin samalla reissulla sieltä haetaan tontut ja kyntteliköt. 

Ostan muutamille lähimmille tyypeille lahjat ja lähetän muutamia kortteja. Ne ehtii ostaa  joulukuussakin. Nyt on vasta lokakuu! 

Grilli varastoon? Mitä sä sekoilet? Jos jouluaattona on taas normi suomalainen juhannussää niin minä ainaki grillaan terdellä pihviä!

Vierailija
55/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on jo ostettu teinille yksi lahja. Muuta ei tahdo, toivoi yhtä tiettyä kirjaa ja sen myös saa.

Vierailija
56/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisolle olen ostanut vaatteita heidän mielimerkeiltään ja tyttärelle pari merinovillaneuletta, jotain kosmetiikkaa hankin vielä.

Vierailija
57/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät, miksette syö kakkua?

Vierailija
58/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululahjoja kannattaa ostaa pitkin vuotta. Tammiale ja kesäale ovat itsellä kausia, jolloin kerään joululahjoja ja synttärilahjoja säästöön. Säästän rahaa ja hermoja. Joulu tulee kuitenkin aina joka vuosi samaan aikaan, joten loppupelissä on aivan sama, onko se lahjapaketti ostettu helmikuussa vai marraskuussa. Taloudellisesti kannattavampaa tietysti alekausina tehdä ne ostokset.

Vierailija
59/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heille joilla ei ole paljon mitään kannattaa antaa lahjoja.

Vierailija
60/72 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Minä ostan kahdelle lapselleni molemmille lahjoja noin 500€. Mielestäni kohtuullisesti siis. Molemmat saavat vaatetta ja kirjoja noin 200 eurolla, lopulla ostetaan jokin kalliimpi lahja, kuten kännykkä tms tarpeellinen. Meille vanhemmille ostamme yhteensä noin 300€ lahjoja. Sukulaislapsille menee yhteensä ehkä 200€. Omille ja miehen vanhemmille noin 150€. Ystäväperheiden lahjoihin ja esim joulukukkiin menee joku 150€. Ruokaan menee noin 200€, se käytetään silloin jouluviikolla. Yhteensä tämä tekee noin 2000€. Olen keskituloinen, samoin mieheni. Perheen nettokuukausitulot ovat noin 6000€, jouluna vähän enemmän bonuksien vuoksi. En todellakaan pystyisi ostamaan kaikkea pelkästään joulukuun palkasta. Tästä syystä on suunniteltava. S U U N N I T E L T A V A.

Meillä on kaksi lasta ja lasten joululahjoihin menee yhteensä n. 200 euroa. Me aikuiset emme osta lahjoja. Osa lasten lahjoista on vaatetta, joita pitäisi ostaa muutenkin. Jouluruokiin, suklaisiin ja kukkiin menee yhteensä n. 150-200 euroa. En koe, että jäisimme mistään paitsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi