Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusioperheet ja perinnönjako.

Vierailija
18.10.2018 |

Miten olette järjestäneet tai järjestäisitte omalla kohdallanne?

Kommentit (244)

Vierailija
41/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo tätä miettiny, mutta miehen perinnöstä puolet jää minulle ja loppu osuus jaetaan lapsille ja lapsipuolelle.

Minun perintö taas menee puoliksi miehelle ja loppu osuus omille lapsille.

Eli prosentteina minun perintö; mies 50%, lapsi 25% ja nuorin lapsi 25%.

Miehen perintö: minä 50%, kaikille lapsille menee n. 16,6%.

Miksi tätä on alapeukutettu?

Musta tää oli ihan hyvä.

T. Eri siis

Siksi, että jako ei mene noin muuten kuin siinä tapauksessa, että molemmat puolisot ovat tehneet testamentin.

Miten homma menee ilman testamenttia sitten?

Jos vaikka kirjoittaja ja tämän mies sattuisivat nyt yhtäkkiä tällä hetkellä kuppaamaan?

Vierailija
42/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin lapsi saa eniten,

hänen jälkeensä seuraavaksi vanhin jne.

Aivan, kuten lakipykälissä edellytetään.

Tätä eivät kaikki tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo tätä miettiny, mutta miehen perinnöstä puolet jää minulle ja loppu osuus jaetaan lapsille ja lapsipuolelle.

Miksi tätä on alapeukutettu?

Musta tää oli ihan hyvä.

T. Eri siis

Siksi, että jako ei mene noin muuten kuin siinä tapauksessa, että molemmat puolisot ovat tehneet testamentin.

Miten homma menee ilman testamenttia sitten?

Jos vaikka kirjoittaja ja tämän mies sattuisivat nyt yhtäkkiä tällä hetkellä kuppaamaan?

Jos puolisoista varakkaampi kuolee ensin, saa köyhempi sen verran tasinkoa että omaisuudet ovat yhtä suuret. Vainajan lapset perivät loput. Jos köyhempi puolisoista kuolee ensin, voi leski kieltäytyä antamasta tasinkoa. Tällöinkin kuolleen lapset perivät.

Vierailija
44/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkonen, voiko minun omaisuuteni jotenkin päätyä lapsipuolelleni?

Voi. Sinä kuolet -> puolisosi perii sinut.

Puoliso kuolee -> hänen lapsensa (sinun lapsipuolesi) perii hänet (ne mitä sinulta on alunperin tullut)

Tähän voi kuvitella esimerkiksi vaikka jonkun sukutilan, joka päätyy tätä kautta aivan vieraaseen sukuun.

Vierailija
45/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olette järjestäneet tai järjestäisitte omalla kohdallanne?

Miten niin? Se menee just niin että rintaperilliset perivät kaiken minkä voivat periä.Puolisohan ei  peri mitään.Piste.

Vierailija
46/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis perustilannehan on se, että AVIOPUOLISO EI PERI.

Mutta AVIOPUOLISO SAA OSITUKSEEN verrattavan osuuden omaisuudesta.

Aviopuoliso ei siis maksa myöskään perintöveroa.

Mies ja nainen omistaa asunnon. Toinen kuolee. Vainajan ja lesken omaisuus lasketaan yhteen, leski pitää siitä puolet. Toisen puolen perii vainajan lapset ja nämä maksavat perintöveroa.

Huom, vaikka vain vainaja olisi omistanut asunnon eikä ole avioehtoa, voi leski pitää puolet yhteenlasketusta omaisuudesta. Jos siis asunto ainoa omaisuus, jää leskelle siitä puolet eikä edelleenkään maksa perintöveroa. Lapset perivät puolet ja maksavat verot 

Vierailija
47/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja onhan näitäkin, missä ei olla naimisissa, ei yhteisiä lapsia ja yhtäkkiä puolison lapsipuoli periikin kaiken.

Tässä skenaariossa puoliso jää ilman omaisuutta.

Kyllähän puolisolle oma omaisuus jää! Miksi puolison omaisuuden pitäisikään mennä kellekään muulle, kun lapselle?

Av palstaa lukiessa tullut selväksi, että moni nainen asuu asunnossa, joka on kokonaan miehen nimissä.

Eli asunto ainakin menisi alta.

Lesken asumisoikeus jne....

Vierailija
48/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan nämä hankalia ku jos esim.

Miehellä edellisestä liitosta lapsi, sitten on kaksi lasta vielä tämän nykyisen puolison kanssa, eli perintö menisi kolmeen osaan ja se on käytännössä ydinperheeltä "pois".

Miltä ydinperheeltä? Vaikka miltä kantilta asiaa katsoisit, sinulla ei ole koskaan ollut eikä tule koskaan olemaan ydinperhettä. Miehellä on takanaa jo liitto ennen sinua ja lapsi siitä suhteesta joten hänen kanssaan et ole koskaan voinut ydinperhettä perustaa.

Vierailija
49/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi täysveli sekä nuorempi siskopuoli, joka on isäni ja hänen vaimon yhteinen lapsi. He asuvat itse yhdessä hankkimassaan omistusomakotitalossa. Isäni on tehnyt sellaisen ratkaisun, että hän on siirtänyt asunnon kokonaan vaimonsa nimiin juuri sitä varten, että kun isäni kuolee , niin silloin hänen vaimonsa ja siskopuoleni perivät koko kiinteän omaisuuden, jolloin sitä ei tarvitse jakaa minun ja veljeni kanssa.

Mutta eikö jos isäsi vaimo kuolee niin talo jää silloin vaimon lapselle?

Nin tämä siskopuoleni on isäni vaimon ainut lapsi

Vierailija
50/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi täysveli sekä nuorempi siskopuoli, joka on isäni ja hänen vaimon yhteinen lapsi. He asuvat itse yhdessä hankkimassaan omistusomakotitalossa. Isäni on tehnyt sellaisen ratkaisun, että hän on siirtänyt asunnon kokonaan vaimonsa nimiin juuri sitä varten, että kun isäni kuolee , niin silloin hänen vaimonsa ja siskopuoleni perivät koko kiinteän omaisuuden, jolloin sitä ei tarvitse jakaa minun ja veljeni kanssa.

Kun isäsi kuolee, kukaan ei peri taloa, se on edelleen isän vaimon ihan yksin.

Vissiin tarkoitettiin sitä, että kun vaimo perii talon ja kun tämä sitten kuolee niin siskopuoli saa sen lopulta yksin itselleen?

Jos siis käsitin itse oikein.

Oikein.

Vierailija
51/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies teki testamentin niin että minä saan 50% ja meidän yhteinen lapsi 50%. Mikäli siis tämä lapsi ei haasta lakiosaansa varten.

Mutta miehellä olemassa lapsi edellisestä liitosta?

Kyllä. Siis piti sanoa että mikäli entisen liiton lapsi ei haasta lakiosaansa varten.

Lakiosansa saa haastamattakin, oikeutta siihen ei voida testamentilla kumota kuin poikkeustapauksissa.

Vierailija
52/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos testamenttia tai avioehtoa ei ole, niin leski saa avio-oikeuden nojalla puolet yhteisestä omaisuudesta + hänellä on elinikäinen asumisoikeus. Eli riippuen muusta omaisuudesta, niin isäsi saattaa myös avio-oikeuden nojalla saada talon.

Jos isäni vaimo kuolisi ensin, niin silloin varmaan isäni kieltäytyisi perinnöstä toisin sanoen osaansa yhteisestä kodista, koska hänen tarkoituksensa on ollut että siskopuoleni perii aikanaan kaiken eikä minulle ja täysveljelleni jää mitään. Muutenhan jos isäni vastaanottajiksi hänelle kuuluvan perinnön, silloin se pitäisi hänen kuollessaan jakaa hänen kaikkien kolmen lapsen kesken

Vierailija
53/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun isäsi kuolee, kukaan ei peri taloa, se on edelleen isän vaimon ihan yksin.

Vissiin tarkoitettiin sitä, että kun vaimo perii talon ja kun tämä sitten kuolee niin siskopuoli saa sen lopulta yksin itselleen?

Jos siis käsitin itse oikein.

Oikein.

Jos talo on jo vaimon nimissä, miten ihmeessä hän sen voisi periä?????

Rautalangasta: Talo on vaimon nimissä. Mies kuolee. Talo on edelleen vaimon nimissä. Vaimo kuolee. Siskopuoli perii talon.

Vierailija
54/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli teillä on tehty tuollainen testamentti jossa puoliso perii?

Siitä oli joskus puhetta, mutta ei ole vielä kuitenkaan tehty.

Lähiaikoina oli puhetta, että jos tehtäisiin.

Eli ilman testamenttiä sinä et peri mitään. Tasinko-oikeus ja perintö ovat ihan eri asioita.

Vierailija
55/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nämä mene silleen, että jos naisen lapsipuoli olisi alaikäinen ja nainen kuolisi, niin lapsihan siirtyy sitten isälleen asumaan (eli pois naisen puolison luota) ja naisen ex-miehestä (lapsen isästä) tulisi lapsen edunvalvoja?

Mitä *******? Siis puhut naisen lapsesta, mutta käytät sanaa lapsipuoli.

Vierailija
56/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies teki testamentin niin että minä saan 50% ja meidän yhteinen lapsi 50%. Mikäli siis tämä lapsi ei haasta lakiosaansa varten.

Mutta miehellä olemassa lapsi edellisestä liitosta?

Kyllä. Siis piti sanoa että mikäli entisen liiton lapsi ei haasta lakiosaansa varten.

Lakiosansa saa haastamattakin, oikeutta siihen ei voida testamentilla kumota kuin poikkeustapauksissa.

Lakiosaa ei saa vaatimatta. Jos jättää lakiosan vaatimatta määräajan kuluessa testamentin nähtyään, niin sitä ei enää myöhemmin saa.

Vierailija
57/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos testamenttia tai avioehtoa ei ole, niin leski saa avio-oikeuden nojalla puolet yhteisestä omaisuudesta + hänellä on elinikäinen asumisoikeus. Eli riippuen muusta omaisuudesta, niin isäsi saattaa myös avio-oikeuden nojalla saada talon.

Jos isäni vaimo kuolisi ensin, niin silloin varmaan isäni kieltäytyisi perinnöstä toisin sanoen osaansa yhteisestä kodista, koska hänen tarkoituksensa on ollut että siskopuoleni perii aikanaan kaiken eikä minulle ja täysveljelleni jää mitään. Muutenhan jos isäni vastaanottajiksi hänelle kuuluvan perinnön, silloin se pitäisi hänen kuollessaan jakaa hänen kaikkien kolmen lapsen kesken

Totta. Isäsi voi kieltäytyä tasingosta (eli avio-oikeudesta puoleen omaisuudesta). Tällöin talon perii tuossa vaiheessa vaimon (vainajan) lapsi.

Jos perinnöstä kieltäytyy, niin se siirtyy aina automaattisesti perijän perillisille. Tässä tapauksessa ei siis ollut siitä kyse, mutta huomiona kuitenkin.

Vierailija
58/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tällaisesta uusioperheestä. Kun äitini kuoli, hänen perintönsä jaettiin tasan hänen lastensa kesken. Kun isäni kuoli, hänen perintönsä jaettiin hänen lastensa kesken. Perin siis ainoana kummaltakin jotain. Vastaavasti sisarukseni olivat jo aikoinaan saaneet perintöä toisen vanhempansa kuolinpesästä. Vanhemmillani oli avioehto, siitä ei tullut enää kiistaa.

Vierailija
59/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkonen, voiko minun omaisuuteni jotenkin päätyä lapsipuolelleni?

Voi. Sinä kuolet -> puolisosi perii sinut.

Puoliso kuolee -> hänen lapsensa (sinun lapsipuolesi) perii hänet (ne mitä sinulta on alunperin tullut)

Tähän voi kuvitella esimerkiksi vaikka jonkun sukutilan, joka päätyy tätä kautta aivan vieraaseen sukuun.

Ilman testamenttia ei mene noin. Lesken kuollessa hänen sinulta perimäsi omaisuus menee sinun perillisille.

Vierailija
60/244 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos ettei tarvitse tarvitse olla osallinen näissä uusperhesekoiluissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän