En enään pärjää Suomessa
Olen muuttamassa toiseen pohjoismaahan, tuntuu että olen heräämässä pahalta painajaiselta. Tähän listaan syyt miksi en jää tänne.
-Työelämä on olematon
- rankka, sadistinen, negatiivinen, outo ilmapiiri
- hengailuyhteiskunta
- väliinpitämättömyys
- ihmisoikeuksia rikotaan
- laiska ja hidas kansa
Viimeksi olin ulkomailla tuttujen luona ja menin tutustumaan tähän maaan ja minulle tuli onnen kyyneleet. Se tapa miten minua kohdeltiin ihmisenä oli aivan jäätävää!!! Heräsin siihen että näinhän sen pitäisi Suomessa olla!
Tajusin että uupumukset johtui siitä että täällä Suomessa inhimillisyys on täysin tunteematon käsite, ilmeet, hymyt, kiltteys, hyvän tahtominen ovat täysin vieraita. Jos sitä tehdään niin sitä verhoillaan sarkastisuuden ja muun sairaan tunteen taakse ettei vain jää kiinni hyvyydestä. Täällä ei tunnisteta tekijät mitkä tekevät hyvää.
Sai vihdoin hengittää kun ymmärsi että bussissa saa hymyillä eikä kukana kato kieroon, naurua, ääntä ja yhteisöllisyyttä!
Minulla on vain mennyt hermot tähän maahan, itsetuhoisampi kansa saa etsiä. Täällä on ollut jopa traumatisoivaa olla.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Tervemenoa täällä ei kukaan jää kaipaamaan. Keskimääräine älykkyysosamäärä nousee sekä Suomessa että uudessa kotimaassasi lähtösi myötä.
Tässä on täydellinen esimerkki katkerasta ja perusnegatiivisesta suomalaisesta naisesta. Watch and Learn. Toivon, että sinut voisi sulkea eläintarhaan ja tutkijat voisivat tutkia, että mikä on mennyt pieleen, että ihmisestä tulee tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulet pettymään rankasti, jos kuvittelet, että elo ulkomailla on yhtään auvoisempaa. Sama arki tulee vastaan joka paikassa. Pahoinvoivia ihmisiä on ulkomaillakin, jotka haluavat tehdä pahaa muille. Kaikesta ei uutisoida täällä.
Kirjoitin tänne jo yhden postauksen, mutta pakko kommentoida tähän.
Totta kai arki tulee vastaan menee sitten vaikka minne! Mitään maanpäällistä ShangriLa:ta et tule löytämään. Katson kuitenkin että kun minulla on vakituinen työ josta kunnon palkka, yleisesti ottaen hyvä ja avoin ilmapiiri jossa uskaltaa nauraa ja hymyillä. Jossa ei tulla nyrkit pystyssä kimppuun jos tänöiset toista kassajonossa, jossa kateus ja pahantahtoisuus ei ole hyve, olen jo hyvällä puolella!
Sairastua voi, kuolla voi. Talo voi palaa. Totta kai. Mutta henkinen ilmapiiri, toisita välittäminen ja avoimet ihmiset auttavat valtavan paljon siinä tilanteessa kun on hätä. Kuka auttaa Suomessa? Tiedän takuulla että turvaverkko on olemassa jos putoan pois työelämästä tai sairastun. Saan taatusti asumistuen ja päivärahat. Täällä tuetaan kannustetaan ja autetaan joka ikistä hankkimaan itse oma elatuksensa. On olemassa erilaisia tukimuotoja elämän eri tilanteissa. Koskaan en ole pelännyt jääväni asunnottomaksi tms. Onneksi sellaista tilannetta ei vielä eteeni ole tullut.
Itse en pidä maailman parhaana maana sitä, missä puolet kansasta seisoo leipäjonoissa, käsin kosketeltava vihamielisyys väreilee ilmassa. Räjähdysalttius joka hetki. Sairas kateus toisen onnesta ja menestyksestä. Pahanpuhuminen ja haukkuminen on hyve. Ja itse haukutte esim. oman sairaanhoitosysteeminne maan rakoon! Miksi? Onhan se kai maailman paras? Eikö?
Totta kai vieraaseen maahan muutto on aina vieraaseen maahan muutto. Ei voi ajatella muuttavansa Suomen klooniin. (Luojan kiitos!!) Sillä mielellä ja asenteella on lähdettävä. Mutta jos ihminen ei ole täysin kivestä veistetty ja joustamaton, viimeistään parissa vuodessa on kyllä pässyt hyvin sisään uuden maan systeemeihin ja elämään. Jos taas on täysin jäykkä puupökkelö, on toki paras jäädä toisten puupökkelöiden joukkoon. Nuoria kuitenkin kannustan; uskaltakaa! Ette tule katumaan! Suomella ei ole mitään tarjottavaa enää, se on karu totuus.
Mikä maa se sitten on?
Tämä maa on Norja. Ensi toukokuussa 23 vuotta täällä.
Toivottavasti pärkäät siellä paremmin. Norjalaiset eivät kuitenkaan ole ihmisinä mitään kaikki sallivia, vaan myöskin sisäänpäin kääntyneitä ja hiukan muukalaisvastaisia. Mitä estetiikkaan tulee, niin varmaan jossain Bergenissä onkin talot kauniisti rapattu ja Stavangerissa rantaviiva siloteltu, kun 3-miljoonaisella kansalla on yllin kyllin öljyrahaa, mutta esim. Oslo ei tästä huolimatta mitenkään esteettisen kaunis paikka ole.
Norjalaisethan on kaikkein pahimpia ja ilkeimpiä. Riitää kun miettii Mika Myllylän kohtelua jopa kuoleman jälkeen.
Olen ymmärtänyt myös, että suomalaisilla ja muilla ei-norjalaisilla sairaanhoitajilla ei ole mitkään kissanpäivät sikäläisessä työelämässä. Norjalaiset ovat kuitenkin rasisteja, vaikka tarvitsevatkin ulkomaista työvoimaa hoitamaan vanhuksensa ja lapsensa.
Kollegani tuli juuri takaisin Norjasta maitojunalla. Ei vaan kestänyt, vaikka kaikki ihan ok sinänsä. Mutta siellä vaan ei hyväksytä, vaikka kuinka hymyillään ja puhutaan kauniisti. Kyllä siitä aistii sen todellisen fiiliksen. Suomessa ei tartte aistia ja arvailla, kun täällä arvostetaan suoruutta.
Norjassa arvostetaan enää vain rahaa, ihmisistä ei enää välitetä ja se näkyy. Henkisesti ovat huonommassa jamassa kuulemma kuin suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervemenoa täällä ei kukaan jää kaipaamaan. Keskimääräine älykkyysosamäärä nousee sekä Suomessa että uudessa kotimaassasi lähtösi myötä.
Tässä on täydellinen esimerkki katkerasta ja perusnegatiivisesta suomalaisesta naisesta. Watch and Learn. Toivon, että sinut voisi sulkea eläintarhaan ja tutkijat voisivat tutkia, että mikä on mennyt pieleen, että ihmisestä tulee tällainen.
Miksi päättelet että vastaaja on nainen? Olet siis katkera mies ja etsimällä etsit suomalaisista naisista vikoja, siihen pakkomielteiseen pisteeseen asti että hallusinoit ja kuvittelet ilkeitä mörkönaisia jokaiseen vastaantulevaan puskaan?
Ei jumankekka, just tänään Keniasta tänne muuttanut työkaveri kertasi kuinka Suomessa kokee olevansa turvassa. Oli asunut kymmenisen vuotta Britanniassa, ja kertoi esim. kuinka nuorisojoukon nähdessään vaihtoi aina kadunpuolta, koska ei voinut tietää saako puukosta tms. Suomessa tuntee voivansa liikkua täysin rauhassa ilman pelkoa mistään (eikä siis vaihda täällä kadunpuolta toiselle).
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan saanut Suomessa niin paskaa palvelua kuin mitä olen saanut Espanjassa. Siellä muunmaalaisia yksinkertaisesti vihataan. Joo, turisteja on siellä sikana ja heidän takia sinne rakennetaan taloja lisää ym. mutta he eivät pumppaa siellä paikallisia sosiaalitoimistoja, vaan päinvastoin tuovat alueelle rahaa ja sitä kautta työtä ja elantoa paikallisille. Mutta kun ei espanjalainen ymmärrä tätä. Ottaisivat mieluumin muslimipakolaisia hyysättäväkseen kuin keski- ja pohjois-eurooppalaisia talvehtijoita ostamaan kaupoistaan tavaraa.
Samoin mustat amerikkalaiset ovat poikkeuksellisen tylyjä valkoihoisille asiakkaille, tai ainakin minulle. Huh.
Samaa mieltä tuosta viimeisestä amerikkalaishavainnosta. Minulle sanottiin Jenkkien etelävaltioissa muutama vuosi sitten käydessäni ettei minun kannata mennä tiettyihin marketteihin tai liikkeisiin koska olen valkoinen, että vaikka olen valkoinen nainen niin voin saada niissä köniiin! Uskomatonta, mutta totta ja mielenkiintoista että asia nähdään aina toisin päin, koska valkoiset ei saa valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan saanut Suomessa niin paskaa palvelua kuin mitä olen saanut Espanjassa. Siellä muunmaalaisia yksinkertaisesti vihataan. Joo, turisteja on siellä sikana ja heidän takia sinne rakennetaan taloja lisää ym. mutta he eivät pumppaa siellä paikallisia sosiaalitoimistoja, vaan päinvastoin tuovat alueelle rahaa ja sitä kautta työtä ja elantoa paikallisille. Mutta kun ei espanjalainen ymmärrä tätä. Ottaisivat mieluumin muslimipakolaisia hyysättäväkseen kuin keski- ja pohjois-eurooppalaisia talvehtijoita ostamaan kaupoistaan tavaraa.
Samoin mustat amerikkalaiset ovat poikkeuksellisen tylyjä valkoihoisille asiakkaille, tai ainakin minulle. Huh.
Samaa mieltä tuosta viimeisestä amerikkalaishavainnosta. Minulle sanottiin Jenkkien etelävaltioissa muutama vuosi sitten käydessäni ettei minun kannata mennä tiettyihin marketteihin tai liikkeisiin koska olen valkoinen, että vaikka olen valkoinen nainen niin voin saada niissä köniiin! Uskomatonta, mutta totta ja mielenkiintoista että asia nähdään aina toisin päin, koska valkoiset ei saa valittaa.
Jep. Ja esim. New Yorkin metrossa ei uskalla katsoa yhtäkään mustaa ihmistä kohti ilman, että tunnelma muuttuu uhkaavaksi. Siis ihan vain katsoa. Miettikää sitä.
haisee kirjoitti:
Olen muuttamassa toiseen pohjoismaahan, tuntuu että olen heräämässä pahalta painajaiselta. Tähän listaan syyt miksi en jää tänne.
-Työelämä on olematon
- rankka, sadistinen, negatiivinen, outo ilmapiiri
- hengailuyhteiskunta
- väliinpitämättömyys
- ihmisoikeuksia rikotaan
- laiska ja hidas kansaViimeksi olin ulkomailla tuttujen luona ja menin tutustumaan tähän maaan ja minulle tuli onnen kyyneleet. Se tapa miten minua kohdeltiin ihmisenä oli aivan jäätävää!!! Heräsin siihen että näinhän sen pitäisi Suomessa olla!
Tajusin että uupumukset johtui siitä että täällä Suomessa inhimillisyys on täysin tunteematon käsite, ilmeet, hymyt, kiltteys, hyvän tahtominen ovat täysin vieraita. Jos sitä tehdään niin sitä verhoillaan sarkastisuuden ja muun sairaan tunteen taakse ettei vain jää kiinni hyvyydestä. Täällä ei tunnisteta tekijät mitkä tekevät hyvää.
Sai vihdoin hengittää kun ymmärsi että bussissa saa hymyillä eikä kukana kato kieroon, naurua, ääntä ja yhteisöllisyyttä!
Minulla on vain mennyt hermot tähän maahan, itsetuhoisampi kansa saa etsiä. Täällä on ollut jopa traumatisoivaa olla.
Jäätävän analyyttiset perustelut, onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi suomalaisen on niin kitkerää niellä se totuus, että vaikka jokin maa X olisi maailman mittakaavalla kehitysmaa (anteeksi, kehittyvä maa), voi siellä silti olla hyvä ilmapiiri.
Ehkä se on niin juurtunut meihin, negatiivisuus ja vahingonilo, kyttääminen ja lyödyn lyöminen. Jos joku on onnekas, hänen sukunsa koostui ja lähipiirinsä koostuu normaaleista ihmisistä. Silloin on ehkä vaikea uskoa, että toiset meistä ovat saaneet sitä itseään niskaansa lapsesta lähtien, eikä se tunnu loppuvan koskaan, vaikka olisi itse kuinka tyytyväinen elämään tahansa.
No nyt on kyllä niin etuoikeutetun ihmisen märinää että ei voi olla mahdollista. Mene toki sinne kehitysmaahan jossa on hyvä ilmapiiri ja katso vähän millaisissa oloissa siellä eletään. Voit sitten kertoa millaista paskaa sinun elämäsi on ollut täällä niin voi olla että alkaa ilmapiiri äkkiä muuttumaan.
Itse elän maassa, joka oli kehitysmaa vielä päälle 10 vuotta sitten. Ja allekirjoitan täysin kaiken, mitä tuo kirjoitti. Ihmiset valittavat täällä huomattavasti vähemmän kuin suomalaiset, ovat ylipäätään positiivisempia ja tyytyväisempiä. Ja kyllä olen kertonut, miten suomalaiset valittavat koko ajan ja se herättää erittäin paljon paheksuntaa sekä inhoa. Suomalaisella on ikävä negatiivinen, ilkeä ja vahingoniloinen perusluonne, josta en kyllä pidä. Olen huomattavasti onnellisempi täällä ja ei, en aio palata takaisin Suomeen. Sain hyvän koulutuksen ja muut, olisi jäänyt jos ihmiset olisivat mukavampia.
Se vahingoniloinen asenne mitä suomalaisilla on on karmeaa!!! Miksi suotta sabotoida oman maan ihmiset?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai maassa jossa on aina aurinkoa ja lämmintä, myös ihmiset ovat erilaisia. Kun ei ole ollut pitkiä talvia ja taistelua ravinnosta ja elämästä ja kuolemasta, vaan aikaa hengailla perheen kanssa.
Kyllä löytyy paljon maita tai jopa maanosia, joissa on ikuinen kesä, mutta myös ikuinen taistelu ravinnosta monella perheellä.
Suomessa on jokin perusmelankolisuus päällä mutta on ihmisestä itsestä kiinni lähteekö siihen mukaan vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Se vahingoniloinen asenne mitä suomalaisilla on on karmeaa!!! Miksi suotta sabotoida oman maan ihmiset?
Itse asiassa Ruotsi ja Norja pahempia, Venäjä pahin. Jenkit kaksinaamaisin, eli siellä säälitellään sun tilannetta vaikka nautitaan siitä. Suomalaiset on sentään rehellisimpiä monissa asioissa.
Minä muutin viime vuonna Hollantiin. Suomalaista koulutusta ja kokemusta arvostetaan paikallisissa yrityksissä. Palkkakin nousi Suomen alle 5 tonnista Hollannin 7 tonniin. Saan lisäksi ulkomaalaisena veroista 30 prossaa alennusta. Työkielenä on englanti. Asun pikkukaupungissa jossa on turvallista eikä ei ole ulkomaalaisia kuten Suomessa. Suomeen on lyhyt lento sukuloimaan jakavereita tapaamaan. Täällä on kyllä tiivis suomalaisyhteisökin. Harmittaa kun en tajunnut lähteä aikaisemmin vaan kitkuttelin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai maassa jossa on aina aurinkoa ja lämmintä, myös ihmiset ovat erilaisia. Kun ei ole ollut pitkiä talvia ja taistelua ravinnosta ja elämästä ja kuolemasta, vaan aikaa hengailla perheen kanssa.
Kyllä löytyy paljon maita tai jopa maanosia, joissa on ikuinen kesä, mutta myös ikuinen taistelu ravinnosta monella perheellä.
Taitaa suurin osa maista olla viime mainitunlaisia...
Kyllä kylmässä pohjolassa on ollut helppo säilöä ruokaa ja talvellakin liharuokaa haalia metsistä ja järvistä.
Kyllä se on enemmän ollut kiinni siitä, onko terveys pysynyt kunnossa ja omasta ahkeruudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja esim. New Yorkin metrossa ei uskalla katsoa yhtäkään mustaa ihmistä kohti ilman, että tunnelma muuttuu uhkaavaksi. Siis ihan vain katsoa. Miettikää sitä.
Musta mies sylkäisi minun miestuttavaa Nykissä naamaan kun hänen mielestään miesystävä oli katsonut häneen päin. Miestuttavani yritti katsoa tuon miehen ohitse valotauluja, että koska meidän tulisi jäädä kyydistä.
Ruotsissa jouduin paeta baarista, kun kolme arabin näköistä miestä alkoi jahdata minua siellä nurkkaan ja yrittivät repiä vaatteita päältäni! Henkilökunta ei välittänyt. Olin siellä työmatkalla ja ottamassa vain yhden viinilasillisen. Paikalliset miehet suojelivat minua ja auttoivat minut taksiin joka vei minut 500 metrin päässä olevaan hotelliin jossa yövyin.
Suomessa on sentään vielä melko turvallista, sanoisin.
Jokaisen suomalaisen pitäisi ryhtyä Miinaksi :) Kääntää toisten negatiivisuus huumoriksi jne. loppuisi ne negatiiviset ihmisetkin kun Miinastus (valaistus) valtaa mielen!
Minkä takia täsmälleen samanlainen aloitus oli täällä parisen kuukautta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Ei jumankekka, just tänään Keniasta tänne muuttanut työkaveri kertasi kuinka Suomessa kokee olevansa turvassa. Oli asunut kymmenisen vuotta Britanniassa, ja kertoi esim. kuinka nuorisojoukon nähdessään vaihtoi aina kadunpuolta, koska ei voinut tietää saako puukosta tms. Suomessa tuntee voivansa liikkua täysin rauhassa ilman pelkoa mistään (eikä siis vaihda täällä kadunpuolta toiselle).
Miten sai työluvan. Tuskin on mikään korkeakoulutettu