Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enään pärjää Suomessa

haisee
18.10.2018 |

Olen muuttamassa toiseen pohjoismaahan, tuntuu että olen heräämässä pahalta painajaiselta. Tähän listaan syyt miksi en jää tänne.

-Työelämä on olematon
- rankka, sadistinen, negatiivinen, outo ilmapiiri
- hengailuyhteiskunta
- väliinpitämättömyys
- ihmisoikeuksia rikotaan
- laiska ja hidas kansa

Viimeksi olin ulkomailla tuttujen luona ja menin tutustumaan tähän maaan ja minulle tuli onnen kyyneleet. Se tapa miten minua kohdeltiin ihmisenä oli aivan jäätävää!!! Heräsin siihen että näinhän sen pitäisi Suomessa olla!

Tajusin että uupumukset johtui siitä että täällä Suomessa inhimillisyys on täysin tunteematon käsite, ilmeet, hymyt, kiltteys, hyvän tahtominen ovat täysin vieraita. Jos sitä tehdään niin sitä verhoillaan sarkastisuuden ja muun sairaan tunteen taakse ettei vain jää kiinni hyvyydestä. Täällä ei tunnisteta tekijät mitkä tekevät hyvää.

Sai vihdoin hengittää kun ymmärsi että bussissa saa hymyillä eikä kukana kato kieroon, naurua, ääntä ja yhteisöllisyyttä!

Minulla on vain mennyt hermot tähän maahan, itsetuhoisampi kansa saa etsiä. Täällä on ollut jopa traumatisoivaa olla.

Kommentit (149)

Vierailija
41/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olekin outoa, että nämäkään täydellisen empaattiset ja hyväntuuliset, nauravaiset ja lämpimät suomalaiset, kuten ap ja ketjun ap:n kaltaiseksi ilmoittautuneet eivät koskaan kohdanneet Suomessa toisiaan?

Ihan vaan, että kannattaa sitä itsetutkiskelua harrastaa siitä, miksi sinäkään et pystynyt harjoittamaan sitä ihanaa luonnettasi toisen kaltaisesi suomalaisen kanssa?

Vierailija
42/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdistaa enemmän se teennäisyys mikä ulkomailla on, kaikki on "upeaa ja mahtavaa" vaikkei ole, Suomessa ei silotella vaan sanotaan asia suoraan tai ollaan sanomatta mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku väitänyt että suomalaiset ovat lämpimiä ja nauravaisia? Ehkä siihen nauruun ei ole ollut aina niin hirveästi syytä. Enemmän arvostan rehellisyyttä ja aitoutta.

Vierailija
44/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö olekin outoa, että nämäkään täydellisen empaattiset ja hyväntuuliset, nauravaiset ja lämpimät suomalaiset, kuten ap ja ketjun ap:n kaltaiseksi ilmoittautuneet eivät koskaan kohdanneet Suomessa toisiaan?

Ihan vaan, että kannattaa sitä itsetutkiskelua harrastaa siitä, miksi sinäkään et pystynyt harjoittamaan sitä ihanaa luonnettasi toisen kaltaisesi suomalaisen kanssa?

Mitä hittoo sä oikee sekoilet :D

Mun työpaikalla on ainakin kaikilla hyvä mieli, ja ihan suomalaisia olemme suurin osa. Hymyillään ja ollaan tyytyväisiä, ei siinä sen ihmeempää!

Vierailija
45/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin tänne jo yhden postauksen, mutta pakko kommentoida tähän.

Totta kai arki tulee vastaan menee sitten vaikka minne! Mitään maanpäällistä ShangriLa:ta et tule löytämään.  Katson kuitenkin että kun minulla on vakituinen työ josta kunnon palkka, yleisesti ottaen hyvä ja avoin ilmapiiri jossa uskaltaa nauraa ja hymyillä. Jossa ei tulla nyrkit pystyssä kimppuun jos tänöiset toista kassajonossa, jossa kateus ja pahantahtoisuus ei ole hyve, olen jo hyvällä puolella!

Sairastua voi, kuolla voi. Talo voi palaa. Totta kai. Mutta henkinen ilmapiiri, toisita välittäminen ja avoimet ihmiset auttavat valtavan paljon siinä tilanteessa kun on hätä. Kuka auttaa Suomessa? Tiedän takuulla että turvaverkko on olemassa jos putoan pois työelämästä tai sairastun. Saan taatusti asumistuen ja päivärahat. Täällä tuetaan kannustetaan ja autetaan joka ikistä hankkimaan itse oma elatuksensa. On olemassa erilaisia tukimuotoja elämän eri tilanteissa. Koskaan en ole pelännyt jääväni asunnottomaksi tms. Onneksi sellaista tilannetta ei  vielä eteeni ole tullut.

Itse en pidä maailman parhaana maana sitä, missä puolet kansasta seisoo leipäjonoissa, käsin kosketeltava vihamielisyys väreilee ilmassa. Räjähdysalttius joka hetki.  Sairas kateus toisen onnesta ja menestyksestä. Pahanpuhuminen ja haukkuminen on hyve. Ja itse haukutte esim. oman sairaanhoitosysteeminne  maan rakoon! Miksi? Onhan se kai maailman paras? Eikö?

Totta kai vieraaseen maahan muutto on aina vieraaseen maahan muutto. Ei voi ajatella muuttavansa Suomen klooniin. (Luojan kiitos!!) Sillä mielellä ja asenteella on lähdettävä. Mutta jos ihminen ei ole täysin kivestä veistetty ja joustamaton, viimeistään parissa vuodessa on kyllä pässyt hyvin sisään uuden maan systeemeihin ja elämään.  Jos taas on täysin jäykkä puupökkelö, on toki paras jäädä toisten puupökkelöiden joukkoon. Nuoria kuitenkin kannustan; uskaltakaa! Ette tule katumaan! Suomella ei ole mitään tarjottavaa enää, se on karu totuus.

Ei Suomessa ole puolet kansasta leipäjonossa. Itse en ole huomannut mitään erityistä vihamielisyyttä, kateutta tai räjähdysalttiutta. Ei Suomessa kukaan tule nyrkit pystyssä kohti, jos tönäiset vahingossa kassajonossa.

Jokainen toki voi asua siellä missä tykkää ja jos jollekin ei Suomi tunnu hyvältä paikalta, niin tervemenoa vaan jonnekin muualle. Silti voisi käyttää vähän järkeä näissä vuodatuksissa ja olla sortumatta ihan paskanpuhmiseen ja suoranaiseen valehtelemiseen.

Vierailija
46/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et pärjää Suomessa, niin et kyllä pärjää missään. Tervemenoa vain heidän huoleksensa saamaton nahjus.

Vierailija
47/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulet pettymään rankasti, jos kuvittelet, että elo ulkomailla on yhtään auvoisempaa. Sama arki tulee vastaan joka paikassa. Pahoinvoivia ihmisiä on ulkomaillakin, jotka haluavat tehdä pahaa muille. Kaikesta ei uutisoida täällä.

Totta kai arki tulee vastaan menee sitten vaikka minne! Mitään maanpäällistä ShangriLa:ta et tule löytämään.  Katson kuitenkin että kun minulla on vakituinen työ josta kunnon palkka, yleisesti ottaen hyvä ja avoin ilmapiiri jossa uskaltaa nauraa ja hymyillä. Jossa ei tulla nyrkit pystyssä kimppuun jos tänöiset toista kassajonossa, jossa kateus ja pahantahtoisuus ei ole hyve, olen jo hyvällä puolella!

Sairastua voi, kuolla voi. Talo voi palaa. Totta kai. Mutta henkinen ilmapiiri, toisita välittäminen ja avoimet ihmiset auttavat valtavan paljon siinä tilanteessa kun on hätä. Kuka auttaa Suomessa? Tiedän takuulla että turvaverkko on olemassa jos putoan pois työelämästä tai sairastun. Saan taatusti asumistuen ja päivärahat. Täällä tuetaan kannustetaan ja autetaan joka ikistä hankkimaan itse oma elatuksensa. On olemassa erilaisia tukimuotoja elämän eri tilanteissa. Koskaan en ole pelännyt jääväni asunnottomaksi tms. Onneksi sellaista tilannetta ei  vielä eteeni ole tullut.

Itse en pidä maailman parhaana maana sitä, missä puolet kansasta seisoo leipäjonoissa, käsin kosketeltava vihamielisyys väreilee ilmassa. Räjähdysalttius joka hetki.  Sairas kateus toisen onnesta ja menestyksestä. Pahanpuhuminen ja haukkuminen on hyve. Ja itse haukutte esim. oman sairaanhoitosysteeminne  maan rakoon! Miksi? Onhan se kai maailman paras? Eikö?

Totta kai vieraaseen maahan muutto on aina vieraaseen maahan muutto. Ei voi ajatella muuttavansa Suomen klooniin. (Luojan kiitos!!) Sillä mielellä ja asenteella on lähdettävä. Mutta jos ihminen ei ole täysin kivestä veistetty ja joustamaton, viimeistään parissa vuodessa on kyllä pässyt hyvin sisään uuden maan systeemeihin ja elämään.  Jos taas on täysin jäykkä puupökkelö, on toki paras jäädä toisten puupökkelöiden joukkoon. Nuoria kuitenkin kannustan; uskaltakaa! Ette tule katumaan! Suomella ei ole mitään tarjottavaa enää, se on karu totuus.

Mikä maa se sitten on?

Tämä maa on Norja. Ensi toukokuussa 23 vuotta täällä.

Vierailija
48/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomella vain on oma kulttuuri ja se on tätä. Itseäni se ei haittaa lainkaan

Paitsi että meillä on valtavasti mielenterveysongelmia, syrjäytyneitä, sairaita, syntyvyys pysyvästi pysähtynyt, vanhukset ovat firmojen kultakimpaleita. Työkyvyttömyyseläke kiusamistapauksista, pahoinvoiva kansa.

joo ei haittaa yhtään...

No noihin nyt on muitakin syitä kuin pelkkä kulttuuri. Itseasiassa mikään noista ei ole asia jossa olisi suoraan yksi syy vaan ne on oikeasti monimutkaisia

Vierailija
49/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku väitänyt että suomalaiset ovat lämpimiä ja nauravaisia? Ehkä siihen nauruun ei ole ollut aina niin hirveästi syytä. Enemmän arvostan rehellisyyttä ja aitoutta.

Niin, kyllähän esim. Jenkeissä aluksi ilahduttaa se ylitsevuotava ystävällisyys ja asiakaspalvelu, mutta jonkin ajan kuluttua se alkaa vaan ärsyttää ja suorastaan raivostuttaa. Koska se ei ole aitoa, vaan perustuu oman hyvän tavoitteluun: joko omien kasvojen säilyttämiseen tai bisneksen edistämiseen. USCH!

Vierailija
50/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli ap:n viestistä vaikutelma että hänen äidinkielensä ei ole suomi. Ulkkikselle tämä varmasti ei olekaan mikään onnela, sillä piirit on erittäin sisäänlämpiävät ja pienet, varsinkin työelämässä. Itse huomasin sen siitä, että opiskelin ulkomailla (keskieurooppalaisessa huippuyliopistossa joka kaikissa rankingeissa pesee täkäläiset opinahjot mennen tullen), mutta oman alan töitä on ollut lähes mahdotonta löytää. Syynä se, ettei minulla ole Suomessa opiskeluaikana luotuja hyväveli-verkostoja. Joskus haastattelussa on ihan suoraan ihmetelty sitä, voinko oikeasti olla osaava, kun täällä "kukaan ei tunnu tietävän susta mitään"! 

Vierailija
51/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyllähän esim. Jenkeissä aluksi ilahduttaa se ylitsevuotava ystävällisyys ja asiakaspalvelu, mutta jonkin ajan kuluttua se alkaa vaan ärsyttää ja suorastaan raivostuttaa. Koska se ei ole aitoa, vaan perustuu oman hyvän tavoitteluun: joko omien kasvojen säilyttämiseen tai bisneksen edistämiseen. USCH!

Eikä pidä unohtaa tippikäytäntöä. Pakko olla mielinkielin asiakkaille, jos mielii elättää perheensä. 

Vierailija
52/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Canna siirtynyt tänne?

Vierailija
53/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulet pettymään rankasti, jos kuvittelet, että elo ulkomailla on yhtään auvoisempaa. Sama arki tulee vastaan joka paikassa. Pahoinvoivia ihmisiä on ulkomaillakin, jotka haluavat tehdä pahaa muille. Kaikesta ei uutisoida täällä.

Mikä maa se sitten on?

Tämä maa on Norja. Ensi toukokuussa 23 vuotta täällä.

Toivottavasti pärkäät siellä paremmin. Norjalaiset eivät kuitenkaan ole ihmisinä mitään kaikki sallivia, vaan myöskin sisäänpäin kääntyneitä ja hiukan muukalaisvastaisia. Mitä estetiikkaan tulee, niin varmaan jossain Bergenissä onkin talot kauniisti rapattu ja Stavangerissa rantaviiva siloteltu, kun 3-miljoonaisella kansalla on yllin kyllin öljyrahaa, mutta esim. Oslo ei tästä huolimatta mitenkään esteettisen kaunis paikka ole.

Vierailija
54/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä pidä unohtaa tippikäytäntöä. Pakko olla mielinkielin asiakkaille, jos mielii elättää perheensä. 

Älä. Syöminen tulee oikeesti kalliiksi siellä sen takia..

Vierailija
55/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että mahdollisimman moni lähtee pois niin jää suomalaisille enemmän tilaa hengittää. Jätä passi pöydälle kun lähdet

Vierailija
56/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt vaikka katsoo ulos ikkunasta, niin ei se masennuksen määrä täällä kauheasti yllätä. Täällä on myös ihmiset pärjäilleet itsekseen, välimatkat pitkiä. Nyt on perheet pieniä ja hajallaan, paljon sinkkuja, mistä seuraa yksinäisyyttä ja masennusta. Tästä aiheesta saisi pitkän kirjoitelman aikaan. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Vierailija
57/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsiiss kirjoitti:

Olen ap. Ulkomailla osataan olla ilkeitä mutta siellä ei ole semmosta outoa ja kurja kuppikunta ilmapiiri kuin täällä. Justhan tuli julkaisu siitä että kuinka kalliiksi tulee yhteiskunnalle huono ilmapiiri.

Kiitos kannustuksesta, on jopa oman alan työtä odottamassa tässä uudessa maassa! Minua juurikin sairastuttaa toi tyly reaktio mitä muilta saa. Suomessa on todella harvinaista saada sitä tukea, itse olen kiltti ja aina halunnut parasta muille ja tämäntakia on pidetty naivina.

Oli jopa silmiä avaava kuinka hyvässä kunnossa kodit ovat sielläpäin ja pidetään estettisyydestä huolta.

Se riippuu niin maasta ja ihmisistä, persoonista. Itse en kestäisi brittiläisten kammottavaa kiusaamista ja monet sanonnatkin ovat ihan hirveitä: "katkaise jalkasi" jne. Samoin suomessa tavat menevät enemmänkin perhekunnittain. Kussakin perheessä on omat tapansa, toiset ovat ikäviä ja toiset mukavia.

Viestisi ei ole yhtään kiltti, jätät ulkouolelle kaikki ne kiltit suomalaiset, joilla on perheen ja ystävien kesken lämpimät välit ja toisille toivotaan hyvää. Ehkä et vain itse ollut tarpeeksi kiltti kuuluaksesi joukkoon vaan imuroit ympärillesi kaltaisiasi epäkilttejä tekopyhiä yksilöitä, jotka nostavat itsensä jalustalle ja mollaavat muita. Huomaa muun muassa piikistäsi toisten koteja kohtaan kun kiltti ihminen etsisi positiivista sanottavaa toisten kotien haukkumisen sijaan. Eli päädyin siihen, että Portroloostahan tämä ap on.

Vierailija
58/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tämä salaperäinen pohjoismaa on?

Näin Norjassa =D

”NORJA pyysi keskiviikkona virallisesti anteeksi naisilta, jotka joutuivat maksamaan kalliisti suhteestaan saksalaissotilaiseen toisen maailmansodan aikana Saksan miehitettyä maan, kertoo uutistoimisto AFP.

Arviolta 30 000–50 000:lla ”saksalaistytöksi” kutsutulla norjalaisella naisella oli suhde miehitysjoukkojen sotilaisiin. Yleisen nöyryytyksen lisäksi he joutuivat viranomaisten kostotoimien kohteeksi sen jälkeen, kun maa vapautui miehityksestä vuonna 1945.

NAISIA muun muassa pidätettiin ja vangittiin laittomasti sekä irtisanottiin työpaikoistaan. Heitä myös karkotettiin maasta, ja heiltä riistettiin Norjan kansalaisuus.”

Vierailija
59/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot vaan sellaine reppana ettet pärjää oikein missään porukoissa. Ihan hyvä että lähdet. Ei Suomi sinua kaipaa.

Vierailija
60/149 |
18.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee ap:stä myös vähän ilkeä vaikutelma. Hänen ei ole onnistunut saada itselleen ystävällisiä ja mukavia suomalaisia ystäviksi ja tuttaviksi, ja nyt haukkuu sen perusteella kaikki suomalaiset. Aika tylyä. Minua jopa hiukan loukkaa tällainen..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi