Työnantaja huomautti mun ulkonäöstäni!
”Jos haluat tehdä töitä asiakaspinnassa, sinun on kiinnitettävä enemmän huomiota ulkonäköösi ja vaatetukseesi. Tai sitten menet muihin tehtäviin.”
Aika kovaa kieltä minusta. Listasivat vielä esimerkkejä, mitä oin tehnyt väärin. Purskahdin itkuun. Palaverissä oli lähimmät esimiehet, joku tyyppi hr:stä ja henkilökunnan edustaja (joka myös on minua vastaan).
Mitä voin tehdä tässä tilanteessa, kenen puoleen kääntyä? Voiko kukaan auttaa mua?
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toihan riippuu niin ammatista, mitä et kyllä nyt kertonut.. Kyllä tietyissä ammateissa pitää siisteys ja hygienia olla kohdillaan... Joten en mä nyt ihan tuota aloitusta kokonaisuudessaa niele... Kerro ap nyt ammattisi, niin avaa hommaa vähän enemmän.
Omassa ammatissa taasen kytätään siistiä ulkonäköä jatkuvasti, ja esimehet huomauttaa kyllä jos esim. nuttura ei ole ojenuksessa, tai kengät ovat "liian kuluneet". Huomautus tulee kyllä ihan heti. Ja olen minä muutaman maininnan saanutkin. Mutten itse ole antanut sen mennä tunteisiin, vaan korjasin tilanteen ja homma jatkuu.
Hyvin tarkka ohjeistus meillä on esim. koruista.. hiustenvärikin pitää olla luonnollinen, ei voi kuvitellakkaan värjäävänsä mitään punaisia hiuksia... Kynsilakan väristä lähtien sanellaan.. Tatuoinnit ja hammaskorut ovat myös täysin NOU NOU listalla... Mutta itseppähän olen ammatin valinnut, ja nielen sen mitä pitää, koska se nyt vaan kuuluu oman ammatin habitukseen.
Vapaa-ajalla olenkin sitten tukka pystyssä, hiihdän pieruverkkareissa ilman meikkiä.
Missä ammatissa on näin tarkkaa? Vaikea kuvitella vuonna 2018 yhtään ammattia, jossa ei voisi olla punaista tukkaa tai että kynsilakan värikin määritellään. Olettaen että sitä saa ylipäätään olla, toki monessa ammatissa kynsilakka on kokonaan kielletty hygieniasyistä.
Oisko lentoemäntä jollain ulkomaisella lento-yhtiöllä?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nämä ahdasmieliset kääkät, joiden mielestä shokkiväriset hiukset, tatuoinnit ja lävistykset ovat kammottavia, poistuvat työelämästä ja kuolevat pian. Ulkonäkö ei vaikuta työntekijän osaamiseen.
Jokainen firman työntekijä on tavallaan firman mainos. PR:ää. Sen takia on väliä sillä, miltä ne työntekijät näyttää. Ainakin ne, jotka ovat asiakkaille näkyviä. Jos kyseessä on vähänkin konservatiivisempi firma, sinne ei palkata ihmistä joka ei näytä siltä että sopii firman imagoon. Ja yleensä ne, jotka ei näytä oikealta, ei kyllä päteviä olisikaan.
Toisaalta kukaan ei menisi tatuointitaitelijalle jolla ei ole itsellään tatuointeja mutta kylläkin banaaninuttura ja grafiitinharmaa jakkupuku.
Täytyy ymmärtää että jos tahtoo tehdä jakkupukuhommia, on pidettävä jakkupukua. Jos tahtoo tehdä töitä verkkareissa, täytyy mennä sellaisiin töihin missä se sallitaan. Niissäkin hommissa voi tienata ihan hyvin, jos ei ole asiakastapaamisia ketään ei kiinnosta mitä rakennesuunnittelijalla on päällään.
Vierailija kirjoitti:
Saa olla tatuoitu, lävistetty ja pinkki irokeesi, ihan miltei mitä tahansa. Mutta työnantaja ja palkanmaksaja saa myös määritellä sopiiko ja palkkaako tuon tyylisen työntekijän.
Töissä joutuu muutenkin noudattamaan työpaikan sääntöjä, miksi on niin vaikea ymmärtää, että joskus ne säännöt koskevat myös työntekijän olemusta?Kun töihin mennessään tietää, että sinne mennään määrättyyn aikaan ja ollaan määrätty tuntimäärä ennekuin voi ilman lupaa poistua? Ollaan sinulle määrätyssä työssä ja työpisteessä, että voi mennä aamulla kenenkään muun työpisteeseen ja alkaa tehdä hänen hommaansa, vaikka kuinka aiittykkäisot. Saat sitä palkkaa joka on sovittu, että voi sitäkään yksin määrätä. Ruokatunti ja kahvitunti on silloin kun on sovittu jne.
Työpaikka ei ole koti tai vapaa-ajanviettopaikka, siihen kuuluu tietyt säännöt. Usein on myös määrätynlainen työssä pukeutuminen ja työntekijän yleinen olemus ja käytös eräs niistä säännöistä ja niitä silloin pitää noudattaa.
Miksi tämä on eräille vaikea ymmärtää?
Villi veikkaus: aloitus on sellaisen ihmisen, jolle vanheneminen on supervaikeaa. Seuraavaksi voi miettiä, millaisille ihmisille on. Olen kuullut, että tämä on narsistista loukkauksista (jos luonnollisen elämän voi laskea loukkaukseksi) suurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla tatuoitu, lävistetty ja pinkki irokeesi, ihan miltei mitä tahansa. Mutta työnantaja ja palkanmaksaja saa myös määritellä sopiiko ja palkkaako tuon tyylisen työntekijän.
Töissä joutuu muutenkin noudattamaan työpaikan sääntöjä, miksi on niin vaikea ymmärtää, että joskus ne säännöt koskevat myös työntekijän olemusta?Kun töihin mennessään tietää, että sinne mennään määrättyyn aikaan ja ollaan määrätty tuntimäärä ennekuin voi ilman lupaa poistua? Ollaan sinulle määrätyssä työssä ja työpisteessä, että voi mennä aamulla kenenkään muun työpisteeseen ja alkaa tehdä hänen hommaansa, vaikka kuinka aiittykkäisot. Saat sitä palkkaa joka on sovittu, että voi sitäkään yksin määrätä. Ruokatunti ja kahvitunti on silloin kun on sovittu jne.
Työpaikka ei ole koti tai vapaa-ajanviettopaikka, siihen kuuluu tietyt säännöt. Usein on myös määrätynlainen työssä pukeutuminen ja työntekijän yleinen olemus ja käytös eräs niistä säännöistä ja niitä silloin pitää noudattaa.
Miksi tämä on eräille vaikea ymmärtää?Villi veikkaus: aloitus on sellaisen ihmisen, jolle vanheneminen on supervaikeaa. Seuraavaksi voi miettiä, millaisille ihmisille on. Olen kuullut, että tämä on narsistista loukkauksista (jos luonnollisen elämän voi laskea loukkaukseksi) suurin.
^tuli väärään ketjuun, luulin vastaavani sille joka pukeutui 40v kuin 20v ja inhosi sääntöjä. En kumminkaan peru sanojani, molemmissa käsitellään pukeutumisen soveliaisuutta tilanteeseen nähden, ja ikääkin.
Vierailija kirjoitti:
Minun kaveri on työterveyslääkäri ja hänen asiakkaansa ovat pääosin tehdastyöläisiä. Hän on täysin kyllästynyt käymään keskusteluja aikuisten ihmisten kanssa henkilökohtaisesta hygieniasta: tyypeille pitää selittää, että suihkussa pitää käydä, hampaat pestä ja vaatteet pestä ja vaihtaa. Minä olen töissä kansanvälisessä projektissa ja meillä on ulkomaisten työntekijöiden kanssa ongelma wc:n käytöstä: miehet kusee pitkin latioita ja sotkevat tahallaan. Jotenkin hankala uskoa, että teemme yhteistyötä kansainvälisen huippufirman kanssa, kun heidän työntekijöille pitää ensi opettaa vessaetikettiä.
:D anteeksi, nauratti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi perinteiset bisnes-pukeutumisen säännötkin vähitellen väljentyvät. It-ala näyttää mallia, muut seuraavat perässä. Kun "kovan rahan" ammateissakin saa pukeutua rennommin tai toisaalta persoonallisesti, uskon, että muutos leviää myös muualle. Kaikkein konservatiivisimmat, kuten finanssi-, juristiikan tai vakuutusala varmaan viimeisimpinä. Mitä töitä teet AP?
Onneksi? Ei siinä nyt varsinaisesti mitään positiivista ole että kaikki perinteiset mallit, oli sitten kyse bisnespukeutumisesta tai muusta, romutetaan. Masentavan näköistä kun miehet tulevat vastaan "rennon tyylikäs"-hirvityksissään, eli puku ilman kravattia (kun mieslapsia "ahdistaa") tai tennarit jalassa. Naisten pukeutuminen ei toki niin tarkkaan säädeltyä, mutta toki siisti pitää olla. Kun olet pukeutunut särmästi, se vaikuttaa myös omaan fiilikseen ja näkyy myös ulospäin asiantuntevuutena.
Jaa että business-maailmassa asiantuntevuus lähtee ulkonäöstä? Tää selittääkin paljon...
Tervetuloa tänne Suomen ulkopuoliseen maailmaan businesspukeutumaan. Ei mene ihan läpi tuo "nykyaikainen rentous ei ole poissa ammattitaidosta". Saatat yllättyä, melkeinpä maassa kuin maassa (USA, Saksa, Emiraatit, Singapore, Itävalta, Sveitsi jne.).
En asu Suomessa, vaan Ranskassa. Käytännössä aina, kun menen oman alan kv-tilaisuuteen, niin huomaan olevani ylipukeutunut, mutta en tosiaan ole varsinaisesti business-ihmisiä. Kävin muuten juuri täällä oopperassa, ja katsomossa oli mm. eräs herra lippiksessä ja toinen shortseissa, rouvia ulkotakki päällä jne. Itse kuuluin niihin harvoihin, joilla oli juhlavampi mekko. Ennen luulin, että Suomessa mennään oopperaan ja teatteriin epämuodollisesti pukeutuneena muihin maihin verrattuna, mutta osataan näköjään muuallakin.
Pointtina kuitenkin oli, että näyttää asiantuntijalta != on asiantuntija, ja tämä tuntuu olevan joillekin vaikeaa. Toisaalta näinhän se on usein vaikka konsulttiyhtiöiltä tilatuissa raporteissa, joita työn puolesta välillä luen: paljon yhdetekevää diipadaapaa ja hienoja kuvia kiiltävällä paperilla. Kyllä kannattaa maksaa, kun on asiantuntevan näköinen. Ja just tänäänhän Hankenilla tarkistettaan/iin HS:n ja Taloussanomien hehkuttama väitöskirja, joka kyllä näyttää tutkimukselta, mutta on ihan täyttä soopaa. Niin vaan täydestä menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kaveri on työterveyslääkäri ja hänen asiakkaansa ovat pääosin tehdastyöläisiä. Hän on täysin kyllästynyt käymään keskusteluja aikuisten ihmisten kanssa henkilökohtaisesta hygieniasta: tyypeille pitää selittää, että suihkussa pitää käydä, hampaat pestä ja vaatteet pestä ja vaihtaa. Minä olen töissä kansanvälisessä projektissa ja meillä on ulkomaisten työntekijöiden kanssa ongelma wc:n käytöstä: miehet kusee pitkin latioita ja sotkevat tahallaan. Jotenkin hankala uskoa, että teemme yhteistyötä kansainvälisen huippufirman kanssa, kun heidän työntekijöille pitää ensi opettaa vessaetikettiä.
Meilläkin tuli uskottavuusongelmaa: piti laittaa kansainvälisessä oppilaitoksessa vessaan kyltti, kuinka wc-pöntöllä asioidaan. Ei seisomalla renkaalla, kyykistymällä renkaalle, jne. olikohan neljä eri tapaa jota oli jo sotkusta päätellen käytetty. Ja samoin, korkeakoulutetuista ihmisistä oli kyse, nyt jatkokoulutus kyseessä. Tämä tapahtui Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toihan riippuu niin ammatista, mitä et kyllä nyt kertonut.. Kyllä tietyissä ammateissa pitää siisteys ja hygienia olla kohdillaan... Joten en mä nyt ihan tuota aloitusta kokonaisuudessaa niele... Kerro ap nyt ammattisi, niin avaa hommaa vähän enemmän.
Omassa ammatissa taasen kytätään siistiä ulkonäköä jatkuvasti, ja esimehet huomauttaa kyllä jos esim. nuttura ei ole ojenuksessa, tai kengät ovat "liian kuluneet". Huomautus tulee kyllä ihan heti. Ja olen minä muutaman maininnan saanutkin. Mutten itse ole antanut sen mennä tunteisiin, vaan korjasin tilanteen ja homma jatkuu.
Hyvin tarkka ohjeistus meillä on esim. koruista.. hiustenvärikin pitää olla luonnollinen, ei voi kuvitellakkaan värjäävänsä mitään punaisia hiuksia... Kynsilakan väristä lähtien sanellaan.. Tatuoinnit ja hammaskorut ovat myös täysin NOU NOU listalla... Mutta itseppähän olen ammatin valinnut, ja nielen sen mitä pitää, koska se nyt vaan kuuluu oman ammatin habitukseen.
Vapaa-ajalla olenkin sitten tukka pystyssä, hiihdän pieruverkkareissa ilman meikkiä.
Missä ammatissa on näin tarkkaa? Vaikea kuvitella vuonna 2018 yhtään ammattia, jossa ei voisi olla punaista tukkaa tai että kynsilakan värikin määritellään. Olettaen että sitä saa ylipäätään olla, toki monessa ammatissa kynsilakka on kokonaan kielletty hygieniasyistä.
Oisko lentoemäntä jollain ulkomaisella lento-yhtiöllä?
Esimerkiksi Emirates-lehtoyhtiöllä on tarkat määräykset lentohenkilökunnalleen, mutta myös muilla on määräyksiä jopa nenä- ja korvakarvoista :
https://www.voice.fi/ilmiot/a-164247
"Tämän lisäksi naisten tulisi meikata itsensä näkyvästi, mutta tyylikkäästi. Heidän hiuksensa tulisi kietaista sileälle nutturalle.
Emirates ei ole ainut lentoyhtiö, joka on erittäin tarkka lentokonehenkilökunnan ulkonäöstä. Esimerkiksi American Airlineson kertonut, että kaikenlainen ylimääräinen karvoitus niin nenässä, korvissa kuin kainaloissakin tulisi poistaa täydellisesti. Kyseinen lentoyhtiö on tarkka myös siitä, miltä heidän työntekijöidensä hampaat näyttävät.
Tatuointien lisäksi myös lävistykset on kielletty lentoemänniltä ja stuerteilta. British Airways määrää, että heidän henkilökuntansa hiukset tulisi olla värjätty hyvin luonnollisilla sävyillä. Miehillä esimerkiksi pitkät hiukset on kielletty täysin.
Hawaiian airlines määrää jopa henkilökuntansa korvakoruista. Esimerkiksi rengasmalliset korvakorut ovat sallittu vain silloin, jos ne eivät ylitä läpimitaltaan yli 2 senttimetriä."
Myös Finnairilla on tarkat määräykset tatuoinneista, koska Japanissa ne liitetään rikollisuuteen:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/te-nakyvat-tatuoinnit-voivat-estaa-r…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se luottamusmies oli jo siellä paikalla, vaikken ollut sitä pyytänyt. Se on mua vastaan kuten jo sanoin. Ap
Oletko tatuoitu, lävistetty..tukkasi kirkkaanpunainen kananperse?
Tatuoinnit ja lävistykset eivät ole syy huomauttelulle tai irtisanomiselle.
Kyllä ne voivat alasta ja työn luonteesta riippuen hyvinkin olla, ainakin huomauttelulle.
AsPa-duuni on paskaa. Vaihda sellaiseen, jossa ei tarvitse esittää muuta kuin on.
Eikös tuolla ylempänä käynyt ilmi, että Ap:n olemus ja ulkonäkö herättävät huolta hänen mielenterveydestään? Se varmaan tässä oli se pointti. Eli ei hiusten väri tms.
En jaksa etsiä viestiä ja kopioida :)
Jos työnantaja vaatii tietynlaista pukeutumista - esim. puku tai jakku - on työnantajan velvollisuus antaa vaaterahaa. Samoin pesulalaskut maksaa työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin intialaiset miehet kusee lattialle koko ajan. Jos olet duunissa missä on intialaisia IT-miehiä, niin voi olla varma, että vessan lattia lainehtii kusesta.
Ei mennä nyt kertomaan jotain ääritapauksia lattialle kuseskelemisesta tai muusta. Ne ovat ihan eri asioita, tuskin Suomessa työmaalla kukaan kusee tai paskoo niin lattioille kuin housuihinsakaan. Ja se on kyllä oikeuttaa asiaan puuttumiseen jos niin tapahtuu. Tässä kait ollaan samaa mieltä?
Vai sanookin taas joku, että minä kyllä kusen ja paskon ihan minne tykkään ja se ei kenellekään kuulu. Koska kotonakin.
Tiedän paikan, missä naisten pukeutuminen on aina asiatonta. Uimahallien miesten puku- ja pesuhuoneet, jonne tunkee aina täysissä pukeissa olevia naisia siivomaan.
Jos et saanut kirjallista varoitusta, kyseessä oli suullinen huomautus. Ja koska henkilöstön edustaja oli myös paikalla, hyvin vakavasti otettava ja laillinen tilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se luottamusmies oli jo siellä paikalla, vaikken ollut sitä pyytänyt. Se on mua vastaan kuten jo sanoin. Ap
Oletko tatuoitu, lävistetty..tukkasi kirkkaanpunainen kananperse?
Tatuoinnit ja lävistykset eivät ole syy huomauttelulle tai irtisanomiselle.
Huom! Lävistykset vaikkapa kasvojen alueella OVAT huomautuksen arvoisia ja lopulta jopa irtisanomisen peruste esim. hoitoalalla -> aseptiikka! / ovat infektioriski! Ja silläkin alalla tehdään asiakaspalvelutyötä.
Konsulttitöissä pitäisi olla sliipattu ja timmissä kunnossa. Luulen et vaikutti että saan lähtöpassit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottamusmieheen yhteys, jos kuulut liittoon.
henkilökunnan edustaja = luottamusmies?
Näin minäkin uskoisin. Kyllä tästä se vaikutelma jää, että ap:n on syytä ottaa onkeensa tuosta keskustelusta.
Tämä on varmaankin hyvä paikka kysäistä. Minulla nyt sattuu olemaan tatuointi vasemmassa käsivarressa kämmenpuolella ihan kyynärtaipeesta ranteeseen asti. Mietin tässä, että jos työhaastatteluun (toimistoduuni) laitan pitkähihaisen ja työssä käytän siistiä pitkähihaista jakkua/takkia/puseroa/neuletta yms. niin silloinhan ei käytännössä ole näkyvää tatuointia ja näin olen hyväksyttävä työnhakija ja jos tuuri käy, niin myös työntekijä? Eikös niin?
Ei ole virallisesti kielletty tatuointeja, mutta koen itse helpommaksi pitää ne piilossa, ettei joku konservatiivisempi muinaismuisto saa hepulia. Ja ymmärrän, että voi olla myös sanaton toive, että minun "mustetöhryt" on vain minun silmille näkyvissä.