Työnantaja huomautti mun ulkonäöstäni!
”Jos haluat tehdä töitä asiakaspinnassa, sinun on kiinnitettävä enemmän huomiota ulkonäköösi ja vaatetukseesi. Tai sitten menet muihin tehtäviin.”
Aika kovaa kieltä minusta. Listasivat vielä esimerkkejä, mitä oin tehnyt väärin. Purskahdin itkuun. Palaverissä oli lähimmät esimiehet, joku tyyppi hr:stä ja henkilökunnan edustaja (joka myös on minua vastaan).
Mitä voin tehdä tässä tilanteessa, kenen puoleen kääntyä? Voiko kukaan auttaa mua?
Kommentit (304)
Kerro nyt muutama esimerkki mitä ottivat esille
Vierailija kirjoitti:
”Jos haluat tehdä töitä asiakaspinnassa, sinun on kiinnitettävä enemmän huomiota ulkonäköösi ja vaatetukseesi. Tai sitten menet muihin tehtäviin.”
Aika kovaa kieltä minusta. Listasivat vielä esimerkkejä, mitä oin tehnyt väärin. Purskahdin itkuun. Palaverissä oli lähimmät esimiehet, joku tyyppi hr:stä ja henkilökunnan edustaja (joka myös on minua vastaan).
Mitä voin tehdä tässä tilanteessa, kenen puoleen kääntyä? Voiko kukaan auttaa mua?
Kysy, miten ulkonäköä ja vaatetusta pitää muuttaa? Asiakkaat ovat voineet valittaa. Tämä menee 1980. - luvulle. Kesötyöpaikassani esimies suositteli minua käymään parturissa. Kyseessä ei ollut mikään armeijan laitos.
Oliko ne 'väärin tehdyt asiat' totta? Eli oletko omasta mielestäsi tehnyt kyseiset virheet? Mikä ulkoasussasi oli heidän mielestään vikana? Oliko heidän sanomisissaan mitään perää? Jos he kiusaavat sinua suotta, otan mielelläni yhteyttä paikan johtoon.
Kerro nyt esimerkkejä, niin tiedetään, onko sanominen asiallista vai turhaa niuhotusta. Kyllä tietyillä aloilla asiakaspalvelutehtävässä siisti pukeutuminen ja esim. siisti tukka ovat tärkeitä.
Työnantajalla on oikeus edellyttää tietyissä töissä siistiä ja huoliteltua ulkonäköä.
Aloittaja voisi vähän tarkentaa asiaa
"Tilaisuuden" kokoonpanosta päätellen työnantajasi sanoi asiasta.
Eivät he olleet sinua vastaan vaan halusivat kertoa, millaisessa työpaikassa olet.
Meillä oli kesätyöntekijä, joka käytti revittyjä farkkushortseja ja nirunarutoppia. Kyllä, nätti ja nuori nainen ja oli mitä näyttää, mutta seuraavana päivänä hänellä oli sitten jo pitkät housut ja t-paita.
Kyseessä rautakauppa.
Oliko tukkasi sekaisin/likainen, vaatteet rikkinäisiä, yleis ilme sotkuinen? Meillä aspatyötä tehtäessä vaaditaan siisti ulkonäkö, eli hiukset kiinni, hillitty meikki, luonnollinrn hiusväri, ei korjuja jne.. tämä on ihan normaalia.
Jos taas täytit ylläolevagt kriteerit ja ulkonäkösi on siisti, sitten valitusta johtoon. Esim "nenäsi on liian iso, olet liian laiha/lihava", ovat asiattomia.
Luottamusmieheen yhteys, jos kuulut liittoon.
Meillä oli esimiehen vaan ihan pakko sanoa naispuolisella kassatyöntekijälle, että rintaliivit olis kyllä hyvä ottaa käyttöön.
Koko oli rintavarustuksessa jtn G-90 ja työasuna valkoinen paitapusero. Oli kyllä aika karua katottavaa. Sen täytyi tehdä tuo pukeutuminen tahallaan, tuon kokoisella ei vaan VOI unohtua laittaa rintsikat.
En tiedä kolikko sen kiusaamisena, mutta ei sitä sellaiseksi tarkoitettu. Pakko oli vaan sanoa.
Onko sulla haiseva rasvainen tukka ja likaiset nuhjuiset vaatteet? Asiakaspalvelu on myös muiden ottamista huomioon myös pukeutuen ja pitämällä hygienisyydestä huolta.
Vierailija kirjoitti:
Luottamusmieheen yhteys, jos kuulut liittoon.
Jos et kuulu, niin omillasi aikalailla olet.
Vaikea tähän on sanoa ihmeempiä, kun ei tiedä, onko kyseessä työnantajien simputus persoonallisempaa pukeutumistyyliä suosivaa kohtaan, vai onko vaan niin, että ap on useista huomautuksista huolimatta saapunut likaisena ja rähjäisenä töihin
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vähän että haluavat savustaa sinua ulos. Tuo on mielestäni laitonta kiusaamista jo.
Höpö höpö. Kyllä tätä tapahtuu. Olen itsekin esimiesasemassa joutunut puuttumaan esimerkiksi henkilön hygieniaan, koska hän ei peseytynyt. Tuossa on ollut HR ja muut paikalla eli tilanne on vakava ja hoidettu hyvinkin asiallisesti. Kyse ei ole mistään "ulossavustamisesta" vaan ihan siitä, mistä AP.lle sanottiin, että hän ei ole huoliteltu vaikka tekee asiakkaiden kanssa töitä. Kyse on yrityksen imagosta myös.
AP:n tulee kyllä nyt ryhdistäytyä. HR:ltä voit kysyä lisää neuvoja, jos et itse osaa huolitella itse ulkonäköä. Mutta todelllakin tästä aiheesta huomautetaan.
Vierailija kirjoitti:
"Tilaisuuden" kokoonpanosta päätellen työnantajasi sanoi asiasta.
Jos paikalla on esimiehet, hr ja työntekijän edustaja huomautettavaa löytyy. Ei kukaan tuollaisia palaveria silkaa pahuuttaan järjestä.
Mulle huomautettiin 90-luvulla housuista. Naisilla oli hamepakko, mitä en ollut tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Kerro minkälaisia esimerkkejä antoivat.
Oliko tämä sinulle ihan täysi yllätys?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vähän että haluavat savustaa sinua ulos. Tuo on mielestäni laitonta kiusaamista jo.
Mun mielestä on kyllä ihan asiallista mainita, jos työntekijä ei vaikkapa huolehdi hygieniastaan ja haisee pahalle tai käyttää rikkinäisiä ja likaisia vaatteita. Työntekijä kuitenkin edustaa firmaa.
Onko teillä pukeutumiskoodi? Tiedän tyypin, jolle sanottiin ihan aiheesta kun meni asiakaspslaveriin shortseissa. Edes farkuissa ei olisi saanut mennä.