Miksi h*lvetissä korkeakouluissa on nykyään lähinnä vain ja ainoastaan ryhmätöitä?????
Siis sellaista ei enää olekaan, että olisi ihan perinteisiä luentoja, että opettaja puhuu edessä ja opiskelijat kuuntelee. Näitä on nykyään _todella_ harvoin. Nykyään "luennot" on sellaisia, että tehdään jotain ryhmässä tai parin kanssa aivan kokoajan. Lisäksi esitelmiä on aivan jatkuvasti.
Sitten se ryhmätöiden määrä.. se on järkyttävää.. jossain 4-5 hengen ryhmissä täytyy tehdä yhtä sun toista projektia koulun ohessa ja tottakai aikataulujen järkkääminen on jo pelkästään yksi iso työmaa. Koko opiskelu menee vaan johonkin järkyttävän turhien projektien suunnitteluun josta ei ihan oikeasti opi yhtään mitään.
Ja tentit? No ei sellaisia enää olekaan! Hyvin harvoin on mitään yksilötenttejä enää! Yksilötentit on korvattu kaiken maailman muulla eli juurikin kaikilla projekteilla sun muilla. Joskus on ryhmätenttejä, joihin osa ryhmästä on panostanut kunnolla ja osa ei ole vaivautunut lukemaan sekuntiakaan ja silti kaikki saa saman arvosanan (............).
Että kun on p e r s e e s t ä. Sori nyt vaan, mutta menee ihan oikeasti motivaatio tämmösen takia. Haluan edelleen siihen ammattiin johon opiskelen, mutta en koe tätä opiskelutapaa millään tasolla mielekkääksi. Haluaisin opiskelusta enemmän koulumaista.....
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on täysin eri kokemus. Pääsääntösesti joka kurssi on sellanen et opettaja luennoi, ei läsnäolopakkoa ja kurssi sit tentitään. Luennoilla vaan istutaan ja kuunnellaan opettajaa. Ja jos on ryhmätöitä niin ne on vapaaehtosia ja niiden sijasta pystyy tekemään yksilöesseen
Näin siis oikiksessa
Jes, pelkäsin jo että sielläkin tehdään ryhmätöitä. Jostain syystä niitä kuitenkin teetetään avoimessa.
Toki saattaa riippua myös oikiksesta, tietääkseni rollossa ryhmätöitä tehdään aika paljon, mutta ite opiskelen ns. vapaimmassa oikiksessa, joidenkin mukaan kirjekurssi oikiksessa ja lähes kaiken pystyy suorittamaan pelkästään tenttimällä :D
Vierailija kirjoitti:
Kontaktiopetuksen väheneminen olisi hyvä. Tuntuu että sitä lisättiin jossain vaiheessa niiden opiskelijoiden takia, joiden kiinnostus omaehtoiseen opiskeluun on vähäisempää. Opinnot kestävät vuosia ja erilaisissa elämäntilanteissa täysin turha pakollinen läsnäolo ei ole useimpien etu.
Sitähän oli vain puolet opiskelusta ainakin muutama vuosi sitten kun kävin amk:n, ei se ole ainakaan liikaa. Labraharjoitukset olivat pakollisia, suurin osa luennoista ei.
Vierailija kirjoitti:
Kontaktiopetuksen väheneminen olisi hyvä. Tuntuu että sitä lisättiin jossain vaiheessa niiden opiskelijoiden takia, joiden kiinnostus omaehtoiseen opiskeluun on vähäisempää. Opinnot kestävät vuosia ja erilaisissa elämäntilanteissa täysin turha pakollinen läsnäolo ei ole useimpien etu.
Minusta hyvä malli olisi synteesi kontakti- ja itsenäisen opiskelun välillä. Omalla alallani ei ole kauheasti pakollisia läsnäoloja, ja useimmat materiaalit on saatavilla sähköisinä itsenäisesti päntättäviksi. Luentoja kuitenkin on ja niillä voi halutessaan käydä, useimmat käyvätkin. Kursseista on myös kirjatenttivaihtoehtoja niille, jotka eivät pysty käymään luennoilla, tai joille itsenäinen opiskelu on luontevampaa.
Enemmän olen itse huolissani mainitsemastani skenaariosta, jossa opetuksen taso romahtaa kokonaan ja muuttuu "koittakaa keksiä itte" -tyyppiseksi ryhmätyöpajameiningiksi. Ihmisillä kun on erilaisia valmiuksia myös ryhmätyöskentelyn suhteen, ja osa ei vaan kerta kaikkiaan opi niin.
Mämämä kirjoitti:
Valmistuin 2013 amk:sta sairaanhoitajaksi, tilanne oli jo silloin sama. Kuullut huhuja, että hullummaksi vaan mennyt osakeyhtiöittämisen jälkeen, lähitunteja enää ehkä puolet siitä mitä silloinkaan oli. Välillä meni esim niin, että jokin aihe olisi ollut kiinnostava mutta sen saanut ryhmä ei tehnyt esitelmäänsä kunnolla eikä siitä saanut irti yhtään mitään. Jää omalle vastuulle opiskella sitten se aihe kirjoista joskus. Olet sitä varten toki jo mennyt seminaariinkin, mutta joudut nyt sitten tekemään tuplatyön. Ai niin, mut seuraava ryhmätyö odottaa jossa puolet ajasta käytetään aikataulujen sovitteluun että nähtäisiin kouluajan ulkopuolella, ei ehdikään mitään kirjoista opiskelemaan. Älkää ihmiset ihmetelkö, kun esim teitä hoitavat ihmiset sairaaloissa ei osaa hoitaa eikä tiedä mistään mitään. Kokemus opettaa, kurja vaan jos sinä satut olemaan se harjoituskappale sille hoitsulle. Se on kirjekurssi/ryhmätyökoulutus se koulu tänä päivänä josta ne valmistuu, eikä se ole niiden vika.
Allekirjoitan tämän täysin pian valmistuvana terveydenhoitajaopiskelijana. 4 vuoden opiskelusta olisi luullut saavan irti paljon enemmän. Luojan kiitos EU-direktiivit määräävät, että sairaanhoitajan/terveydenhoitajan tutkinnossa tietty osuus tulee olla harjoitteluita, muuten niidenkin määrää varmasti pudotettaisiin. Harjoittelut kun olivat niitä harvoja asioita, joista oli oppimisen kannalta hyötyä.
Täysin samaa mieltä! Mulla on amk-tutkinto eikä niihin aikoihin kun tutkintoa suoritin 2000-luvun alussa ollut kuin pari ryhmätyötä/vuosi. Sitten menin lähihoitaja-kouluun aikuispuolelle ja voi jumaliste, ryhmätyötä ryhmätyön perään. En opi tällä opiskelutyylillä mitään ja sitten piti näyttöjä varten opiskella ne kaikki asiat itse kotona kaikkien noiden ryhmätöiden lisäksi. Meni aivan älyttömän paljon aikaa enemmän kuin amk-tutkintoa suorittaessani. Nyt opiskelen satunnaisia kursseja avoimessa yliopistossa ja ai että on ihanaa kun tunnit ovat luentoja!!! Tällöin myös opin jotain, wuhuu!
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin avoimessa yliopistossa vähän aikaa yhtä ainetta, johon silloin vielä ajattelin myöhemmin hakea opiskelemaan. Yhtä ryhmätyötä koko opiskelu. Se oli todella vaikeaa päivätyön ohella, vaikka avoimessa nimenomaan pitäisi pystyä opiskelemaan työn ohellakin. Melkein joka kurssilla pakollisia "seminaareja", joista osa esim. klo 13-16 ja tähän päälle ne lukemattomat ryhmätyöpalaverit... Monella oli valmiina omat ryhmäläiset ja sitten kun itsellä ei ollut niin aina oli työlästä änkeä johonkin ryhmään.
Minulla on aiempi yliopistotutkinto ja siihen aikaan opiskelu ei ollut noin ryhmätyöpainotteista.
Ei kiitos. En hakenut sinne sitten ollenkaan.
Apua!! Joko tuo on levinnyt avoimeen yliopistoonkin!? Ei....!!
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin avoimessa yliopistossa vähän aikaa yhtä ainetta, johon silloin vielä ajattelin myöhemmin hakea opiskelemaan. Yhtä ryhmätyötä koko opiskelu. Se oli todella vaikeaa päivätyön ohella, vaikka avoimessa nimenomaan pitäisi pystyä opiskelemaan työn ohellakin. Melkein joka kurssilla pakollisia "seminaareja", joista osa esim. klo 13-16 ja tähän päälle ne lukemattomat ryhmätyöpalaverit... Monella oli valmiina omat ryhmäläiset ja sitten kun itsellä ei ollut niin aina oli työlästä änkeä johonkin ryhmään.
Minulla on aiempi yliopistotutkinto ja siihen aikaan opiskelu ei ollut noin ryhmätyöpainotteista.
Ei kiitos. En hakenut sinne sitten ollenkaan.
Joko tuo on levinnyt avoimiinkin...apua!!
PBL. Mä en oppinut noilla kursseilla yleensä asioita niin syvällisesti ja laajasti kuin muilla kursseilla. Energia ei riittänyt enää koko alueen opiskeluun, kun voimat meni oman ryhmän kanssa säätämiseen. Olen aina ollut hyvä opiskelemaan ja oppimaan. Mutta todellinen ryhmätyö vaatii aina ensin niin hyvin hioutuneen ryhmän, että itse ryhmädynamiikka ei enää häiritse oppimista.
Luojan kiitos lähdin ulkomaille opiskelemaan. Maksan lukukausimaksua, mutta vastineeksi saan kattavan terveydenhuollon, pienet ryhmäkoot (max. 15), tarvittaessa yksilöllistä ohjausta ja maailmanlaajuisesti tunnistetun englanninkielisen koulutuksen. En tiennyt suomalaisen koulutuksen ryhmätyöpainotteisuudesta, mutta minua alkoi ärsyttämään jatkuvat ryhmätyöt jo lukiossa, sillä en ole ryhmäopiskelija. Joudun kylläkin tekemään paljon töitä, sillä jos esimerkiksi kurssilla valmistellaan tunnin esitelmä, on siinä yhdelle paljon työtä ja pohdittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on täysin eri kokemus. Pääsääntösesti joka kurssi on sellanen et opettaja luennoi, ei läsnäolopakkoa ja kurssi sit tentitään. Luennoilla vaan istutaan ja kuunnellaan opettajaa. Ja jos on ryhmätöitä niin ne on vapaaehtosia ja niiden sijasta pystyy tekemään yksilöesseen
Näin siis oikiksessa
Jes, pelkäsin jo että sielläkin tehdään ryhmätöitä. Jostain syystä niitä kuitenkin teetetään avoimessa.
Toki saattaa riippua myös oikiksesta, tietääkseni rollossa ryhmätöitä tehdään aika paljon, mutta ite opiskelen ns. vapaimmassa oikiksessa, joidenkin mukaan kirjekurssi oikiksessa ja lähes kaiken pystyy suorittamaan pelkästään tenttimällä :D
Kuulostaa hyvältä! Missä on noin? Oon luullut että Helsingissä olisi suht vapaata?
Tähän tulikin vielä mieleen, kun eräät AMK:n luennot muutettiin pakollisiksi sen takia, että siellä ei käynyt juuri kukaan. Kukaan ei käynyt koska niistä ei ollut hyötyä. Usein ne turhimmat tulevat pakollisiksi.