Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko koskaan pyörtynyt? Miltä tuntui juuri ennen kuin taju lähti?

Vierailija
13.10.2018 |

Itse en ole koskaan, mutta viekkaan että ei ollut kaukana tunti sitten. Tuli yhtäkkiä täysin voimaton olo. Raajat tärisi enkä jaksanut edes seistä. Puolen tunnin huilaus ja ruoka, niin nyt tuntuu vähän paremmalta. Ihan kuin verensokerit olisi tehnyt jonkun syöksylaskun.

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkauksen jälkeen sairaalassa, ennen fysioterapiaa meni taju. Seistessä hieman heikotti (sellaiset mustat reunat tulee näkökenttään) fysioterapeutti kehotti istumaan. Istuin ja ehdin sanoa: "Ei tämä riitä..." ja olin varmaan asettumassa makuulle, kun meni taju.

Kerran oli myös todella lähellä (ne mustat reunat jälleen) mutta löysin istumapaikan ja se riitti sillä kertaa.

Jännät nuo "mustat reunat" ihmisillä näkökentässä. Joillekin voi tulla leikkauksesta herätessä joku musta laatikkoreuna joka katoaa. Selkounessa jollakin ollut myös laatikkojuttu.

Vierailija
62/96 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvat humisee, näkö muuttuu putkinäöksi kunnes pimenee kokonaan, poskia ja huulia pistelee ja tulee kylmä hiki. Putkinäkövaiheesta ehtii vielä istumaan mutta pimetessä jo putoaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin tapauksesta, jossa henkilö oli puutarhahommissa ja ehti sanoa vain, että näkö meni ja sitten kuoli.

Vierailija
64/96 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkyy "tähtiä" pienet ok, isommat äkkiä alas, iso koko välitön tajunnan menetys. yksilökohtaista tosin.

Vierailija
65/96 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näkyy "tähtiä" pienet ok, isommat äkkiä alas, iso koko välitön tajunnan menetys. yksilökohtaista tosin.

Minä näin tähtiä, kun ranne murtui. En pyörtynyt kuitenkaan. Mutta nyt ymmärrän, kun Aku Ankassa joku näki tähtiä :-D

Vierailija
66/96 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa pyörtynyt, molemmilla kerroilla luulin yhtäkkiä että oksennus tulee. Mutta pyörryinkin. En muista että olisi ollut mitään erityisiä oloja ennen tuota.

Vierailija
67/96 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna koronan jälkimainingeissa meinasin pyörtyä suihkussa. En ensin tajunnut mitä tapahtuu. Näkökenttä kapeni ja koko maisemaa peitti harmaa kalvo. Ajatukset hidastuivat ja kiersivät kehää. Tuntui että happi loppuu. Ehdin itse lattialle ennen kuin taju lähti. Kun olin vähän aikaa lattialla, olo parani enkä siis pyörtynyt. Aikaisemmin olen pyörtynyt ehkä kolme kertaa, kaikki kerrat saunoessa. Silloin näkö on peittynyt mustaan ensin.

Vierailija
68/96 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyörtynyt kerran tungoksessa jäähallissa. Edellä on jo kuvattu hyvin pyörtämistä edeltävä huono olo. Yritin lähteä kiireesti paikaltani jonnekin viileämpään rauhalliseen paikkaan ja muistan, että lattia nousi pysyyn ja löi minua kasvoihin. Poistuin kuitenkin hallista lopulta omin jaloin kaverini kanssa. Hyvin jäänyt mieleen epämiellyttävä kokemus.

Vierailija
69/96 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa pyörtynyt, molemmilla kerroilla luulin yhtäkkiä että oksennus tulee. Mutta pyörryinkin. En muista että olisi ollut mitään erityisiä oloja ennen tuota.

Ja olen melkein pyörtynyt kymmeniä kertoja, saunassa, suihkussa, näkökenttä pimenee, menee tähtiä jne. Mutta noissa olen päässyt istualleni tms. Ne on tuntuneet ihan erilaiselta kuin noi varsinaiset pyörtymiset. Uskon että noihinkin pyörtyy jos ei pääse istualleen tai saa tukea, ei siinä, mutta noi oikeat pyörtymiset on tulleet puun takaa ja aika hyökkäämällä taju pois.

Vierailija
70/96 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vain kerran elämässäni pyörtynyt. Olin juonut lasillisen viskiä, ja kävin sen jälkeen tupakalla. Päässä huippasi todella paljon. Huterin askelin pääsin eteiseen, ja laitoin takkia naulakkoon. Ihmettelin, miten olen tällaisessa kunnossa. Kun ojensin henkaria kaappiin, tajusin, etten nyt kyllä pysy enää pystyssä.

Heräsin eteisen lattialta, ihan kuin olisin vain nukkunut makeasti. Taisin ihan kääntää kylkeä siinä lattialla. Mies oli jo soittamassa puhelimella hätäkeskukseen. Oli kuulemma yrittänyt saada minua hereille, mutten ollut reagoinut mitenkään. Olin tajuttomana vain pari minuuttia. Mies säikähti kyllä ihan kunnolla.

Kävi mielessä, että hyvä, kun en pyörtynyt pihalle, kun oli talvi ja pakkasta.

En ymmärrä edelleenkään, mistä pyörtyminen johtui. Varmaan jotenkin viskin ja tupakan yhteisvaikutuksesta. Olin kuitenkin syönyt ihan kunnolla. Juon ja poltan vain harvoin, joten varmaan toleranssi laskenut.

Vierailija
71/96 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono (oksettava) olo, heikottaa, näkö lähtee. 

Vierailija
72/96 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörtyminen ja tajuttomaksi meneminen ovat aivan eri asioita. Pyörtymisessä ei mennä varsinaisesti tajuttomaksi. Siinä vain tajunnan taso alenee hetkellisesti.

Vierailija
73/96 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyörtynyt muutaman kerran. En muista muuta kuin että päässä pyöri ja ajattelin 'nyt pyörryn' ja seuraavaksi herään lattialta. Olen kerran pyörtynyt istualteni - silloin oli kovassa kuumeessa.

Kaipa niitä pyörtymisiä on erilaisia.

Vierailija
74/96 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varsinaisesti koskaan pyörtynyt, mutta kerran, olin kävellyt pysähtymättä monta tuntia kuumassa istumatta ollenkaan. Oli siis urheilupäivä. Kävelin melko kovaa tahtia, koska en halunnut jäädä jälkeen vaikka jäin. Kun lenkki oli ohi, ja seisoin bussipysäkillä, yhtäkkiä silmissä sumeni, päässä huimasi, tasapaino meinasi mennä. Hetken nojasin seinään ja yritin rauhoittua. Ympärillä oli tuttuja jotka kulki samalla bussilla, eikä kukaan reagoinut, koska puhelimet 😑. Istuuduin maahan ja pikkuhiljaa alkoi helpottaa. Kun bussi tuli, ja menin sisään, lysähdin lähimpään penkkiin. Silmissä meinasi pimetä kokoajan ja väsytti kauheasti koko bussimatkan. Istuessa olo helpotti paljon. Lopulta kotona, kun olo oli hyvä ja olin saanut ruokaa, niin googlailin vähän miltä tuntuu kun on pyörtymässä. Olin vähällä pyörtyä, mutten pyörtynyt koska menin maahan istumaan ja rauhoittumaan. Eli näin minulle kävi. En tiedä mitä olisi tapahtunut, jos olisin oikeasti pyörtynyt. Olisiko kukaan välittänyt? En tiedä. Ehkä, ehkei. Mutta onneksi nyt ei ole enää pyörryttänyt.

Vierailija
75/96 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin menossa yöllä keittiöön juomaan ja sitten yhtäkkiä silmissä musteni ja kuukahdin lattialle. Siitä sitten nousin itsekseni ylös.

Vierailija
76/96 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörtyessä joskus on tullut ensin tosi kuuma ja sitten lähtee näkö ja kuulo. Tosi usein (matalasta verenpaineesta johtuen) huimaa vaan ja melkein pyörtyy, mutta kun istuu äkkiä alas niin se menee ohi.

Pari kertaa olen pyörtynyt niin nopeasti että on taju lähtenyt ja suorilta jaloilta kaatunut pahasti, silloin ei ehdi itse tekemään mitään.

Vierailija
77/96 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa leikkauksen jälkeen olin hieman jaloittelemassa fyssarin kanssa. Rupesi heikottamaan ja hän ehdotti, että istuisin alas. Istuin alas ja ehdin sanoa: "ei tämä riitä" kun silmissä musteni ja valahdin lattialle. Heräsin sairaalasängystä, johon hoitajat olivat minut kantaneet.

Vierailija
78/96 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyörtynyt muutaman kerran ja hetkeä ennen sitä maailma näytti silmissä harmaalta

Vierailija
79/96 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime talvena taju lähti kun iskin pään jäähän kaatuessa.

Vierailija
80/96 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinvoiva olo, ja sanoin vieressä seisovalle että nyt on huono olo ja kellahdin maahan.