Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuoret eivät puolustaudu

Vierailija
12.10.2018 |

Yle uutiset
Tytöt kertovat, että bussimatkat on pelottavia.
Ahdistelu on tavallista. Viereen istuva mies ehdottelee, jopa käy käsiksi. Tytöt paheksuvat kun kukaan ei puutu asiaan.
Minä kysyn ovatko he tyhmiä? Tuossa jokanaiselle ikävän tutussa tilanteessa nousen ylös ja vaihdan paikkaa. Jos mua lääpitään, avaan suuni ja huudan, kovaa! Avuttomuus pois! Ei muut matkustajat katsele laskeeko häirikkö kätensä vieressä istujan reidelle. Ja jos toinen ei protestoi, mistä muut tietää, että tyttö tarvitsee apua.
Naiset, suu auki ja kiljukaa! Älkää heittäytykö uhriksi.

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menepä puuttumaan ulkopuolisena mihin tahansa tilanteeseen, niin olet hyvin pian itse pahoinpideltynä, syytettynä tai saanut potkut. 

Olen puuttunut ulkopuolisena ahdisteluun, kiusaamiseen, tappeluihin, yleisten paikkojen töhrimiseen, pyytänyt narkkeja menemään kauemmas piikittään jne., ja tulos on aina ollut totteleminen.

Syytteitä nolla, ei pahoinpitelyjä tai muitakaan seurauksia näistä tilanteista.

Kerran yksi teinipoikaporukka vähän haukkui hajaantuessaan paikalta, kun käskin niiden lopettaa junien töhrimisen ja repäisin kovapäisimmän hupusta ylös.

Mutta tottelivat hekin!

Olet selvästi nainen. Miehet ovat pelkureita, eivätkä uskalla puuttua mihinkään. AINA, jos joku puuttuu johonkin vääryyteen, puuttuja on nainen. Miehet eivät koskaan uskalla sanoa/tehdä mitään, itkevät vain että "itse saisin tuomion, byääh"

Niin olen, ja viimeksi pari viikkoa sitten

menin urheilukentän ohi kulkiessani laittamaan pisteen lasten fyysiselle kiusaamiselle (viisi yhden kimpussa ja tää yksi itki ja huusi).

Kentällä oli myös joku mies poikansa kanssa pallottelemassa ja tuijotti minua kun menin puuttumaan, mutta ei tehnyt itse mitään asialle vaikka oli seurannut vierestä jo ties miten pitkään.

Lapset olivat noin 6-10-vuotiaita ja kiusattu kaikista pienin, mutta siellä se mies (itsekin ilmeisesti isä) vaan pällisteli menemään ja opetti samalla pojalleenkin välinpitämättömyyden mallia.

Ehkä se pelkäsi saavansa nokkaan niiltä 10-vuotiailta tai jotain....:DDDD

Miksi ahdistelet pieniä lapsia? Luultavasti koko kylä jo pelkää sinua.

Vierailija
42/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatuksesta ja kasvuympäristöstä se on kiinni.

Minä sain lapsena älyttömästi hellyyttä ja rakkautta, läheisyyttä ja hymyjä, hyväksyntää ja arvostusta.

Olenkin aina arvostanut itseäni ja nolasin jo 16-vuotiaana täydessä bussissa jonkun papparaisen, joka yritti tulla flirttailemaan.

Iholle ei ole käyty koskaan ja muutenkin olen saanut olla rauhassa teini-iän paria tapausta lukuunottamatta.

Mulla taas on ollut tunnekylmä lapsuus ja pelkäänkin että jäätyisin ahdistelutilanteessa. Olen muutenkin niin ahdistunut että tuntuu vaikealta pitää puoliaan.

Ymmärrän.

En uskokaan, että koskaan voisi olla niin, että ihan kaikki naiset olisivat itsevarmoja ja osaisivat tarvittaessa puolustaa itseään tai ylipäätään jo lähtökohtaisesti huokua sellaista energiaa, ettei ahdistelijoita tule.

Nykytilanteesta voisi kyllä asennemuutoksilla parantaa paljonkin, mutta aina on niitä, jotka eivät uskalla ja jähmettyvät pelosta - tai jopa jossain paniikissa miellyttävät ahdistelijaa!

Siksi muiden pitääkin välittää toisten asioista ja puuttua, naisen pitäisi kyllä tunnistaa toisen naisen ilmeestä jos sitä ahdistellaan.

Minä ainakin puutun aina tilanteeseen, jos näen ”kiltin tytön” pulassa.

Toivottavasti muutkin!:)

Taidat olla itse aikamoinen ahdistelija.

Olen nainen, enkä ahdistele ketään.

Ei se ahdistelu sukupuolta katso. Ja todella epäempaattista väittää että et ahdistele ketään. Mistä voit tämän edes tietää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menepä puuttumaan ulkopuolisena mihin tahansa tilanteeseen, niin olet hyvin pian itse pahoinpideltynä, syytettynä tai saanut potkut. 

Olen puuttunut ulkopuolisena ahdisteluun, kiusaamiseen, tappeluihin, yleisten paikkojen töhrimiseen, pyytänyt narkkeja menemään kauemmas piikittään jne., ja tulos on aina ollut totteleminen.

Kerran yksi teinipoikaporukka vähän haukkui hajaantuessaan paikalta, kun käskin niiden lopettaa junien töhrimisen ja repäisin kovapäisimmän hupusta ylös.

Mutta tottelivat hekin!

Olet selvästi nainen. Miehet ovat pelkureita, eivätkä uskalla puuttua mihinkään. AINA, jos joku puuttuu johonkin vääryyteen, puuttuja on nainen. Miehet eivät koskaan uskalla sanoa/tehdä mitään, itkevät vain että "itse saisin tuomion, byääh"

Niin olen, ja viimeksi pari viikkoa sitten

menin urheilukentän ohi kulkiessani laittamaan pisteen lasten fyysiselle kiusaamiselle (viisi yhden kimpussa ja tää yksi itki ja huusi).

Kentällä oli myös joku mies poikansa kanssa pallottelemassa ja tuijotti minua kun menin puuttumaan, mutta ei tehnyt itse mitään asialle vaikka oli seurannut vierestä jo ties miten pitkään.

Lapset olivat noin 6-10-vuotiaita ja kiusattu kaikista pienin, mutta siellä se mies (itsekin ilmeisesti isä) vaan pällisteli menemään ja opetti samalla pojalleenkin välinpitämättömyyden mallia.

Ehkä se pelkäsi saavansa nokkaan niiltä 10-vuotiailta tai jotain....:DDDD

Miksi ahdistelet pieniä lapsia? Luultavasti koko kylä jo pelkää sinua.

Voi sinua, kylmyydessä kasvanut ja yksin pärjännyt, eihän muiden asioihin saa puuttua niinhän!

Raukkaparka, kovuudella suojaa sisäisen lapsensa jota ei koskaan todella rakastettu.

Vierailija
44/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on täynnä miesten kommentteja joista näkee miten äärimmäisen tarpeellinen metoo on. Toivon että nämä reaktiot ovat reagointia asiasta tunnettuun häpeään, mutta on todella ironista että toimitaan juuri sillä tavalla joka pyrkii vahvistamaan ahdistelukulttuuria.

Vierailija
45/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatuksesta ja kasvuympäristöstä se on kiinni.

Minä sain lapsena älyttömästi hellyyttä ja rakkautta, läheisyyttä ja hymyjä, hyväksyntää ja arvostusta.

Olenkin aina arvostanut itseäni ja nolasin jo 16-vuotiaana täydessä bussissa jonkun papparaisen, joka yritti tulla flirttailemaan.

Iholle ei ole käyty koskaan ja muutenkin olen saanut olla rauhassa teini-iän paria tapausta lukuunottamatta.

Mulla taas on ollut tunnekylmä lapsuus ja pelkäänkin että jäätyisin ahdistelutilanteessa. Olen muutenkin niin ahdistunut että tuntuu vaikealta pitää puoliaan.

Ymmärrän.

En uskokaan, että koskaan voisi olla niin, että ihan kaikki naiset olisivat itsevarmoja ja osaisivat tarvittaessa puolustaa itseään tai ylipäätään jo lähtökohtaisesti huokua sellaista energiaa, ettei ahdistelijoita tule.

Nykytilanteesta voisi kyllä asennemuutoksilla parantaa paljonkin, mutta aina on niitä, jotka eivät uskalla ja jähmettyvät pelosta - tai jopa jossain paniikissa miellyttävät ahdistelijaa!

Siksi muiden pitääkin välittää toisten asioista ja puuttua, naisen pitäisi kyllä tunnistaa toisen naisen ilmeestä jos sitä ahdistellaan.

Minä ainakin puutun aina tilanteeseen, jos näen ”kiltin tytön” pulassa.

Toivottavasti muutkin!:)

Taidat olla itse aikamoinen ahdistelija.

Olen nainen, enkä ahdistele ketään.

Ei se ahdistelu sukupuolta katso. Ja todella epäempaattista väittää että et ahdistele ketään. Mistä voit tämän edes tietää?

Häpeätkö omaa luuseriuttasi, vai miksi tulkutat turhaa paskaa kuin joku angstinen laitosnuori?

Vierailija
46/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä menen väliin, jos joku valkoinen kantasuomalainen ahdistelee. Jos on romani tai ulkomaan vahvistus, niin sitten en. Se naisen reiden silittely on kuitenkin pienempi paha kuin minä porukalla hakattuna tai puukotettuna.

Vierailija
47/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on täynnä miesten kommentteja joista näkee miten äärimmäisen tarpeellinen metoo on. Toivon että nämä reaktiot ovat reagointia asiasta tunnettuun häpeään, mutta on todella ironista että toimitaan juuri sillä tavalla joka pyrkii vahvistamaan ahdistelukulttuuria.

Ketju on hirveä.

Pitäisi vältellä tällaisia ketjuja, kun näiden lukemisen jälkeen tuntemattomat miehet saa tuta halveksuntani nahoissaan.

Vierailija
48/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on trendinä olla ahdisteltu. Tätä trendiä seuraten kuulee näitä kummallisia tapauksia.

Mitä leffatähdet edellä sitä teinit perässä.

Näitä ahdistelujuttuja kehitellään sillä ajatusmaailma on että jos kukaan ei ahdistele niin silloin on jotain vikaa sillä kaikkia muitakin ahdistellaan.

Vain epähaluttavimmat jäävät ilman.

Ei lasten, teinien ja nuorten naisten ahdistelussa ole mitään uutta ja on erittäin epäempaattista sinulta antaa ymmärtää, että ”ahdistelujutut” olisivat ”kehiteltyjä” (eli keksittyjä).

Suorastaan kuvottavaa sinulta. Hyi, häpeä.

Uutta on yleinen nössöys ja avuttomuus, ei uskalleta pitää puoliaan eikä kai sitten edes arvosteta itseä kovin korkealle?

Vai onko se edes uutta?

Aika erilaisia vaan on jutut, kun kuuntelee jotain Lenitaa ja Kristiina Hakolaa ym. vanhempia ladyja versus pari-kolmekymppiset nykynäyttelijät ja muut julkkisnaiset.

Ei ole ladyja nykyajan nuoret/nuorehkot naiset ei, ja se on naisten omissa käsissä.

Ahdistelua ei saisi tapahtua ja huonoa käytöstä tulee aina halveksua, mutta naisten tulisi myös itse ottaa vastuu siitä kuinka heitä kohdellaan - kuinka he ANTAVAT kohdella itseään.

En ole koskaan omin silmin nähnyt julkisesti tapahtunutta ahdistelutilannetta. Ellei nyt lasketa vaikka sitä että mieshenkilö istuu täydessä bussissa naishenkilö viereen. Voihan tämänkin kokea ahdisteluksi.

Tämän vuoksi suhtaudun varauksella siihen että väitteet siitä että jokapaikassa ahdistellaan pitävät paikkansa.

Lisätään toki se, että koska ahdistelu on subjektiivinen kokemus niin jo sen että toinen sanoo "terve" voi kokea ahdisteluksi.

Tämä tulkinta lisäisi toki ahdistelejen määrää merkittävästi mutta en katso näitä todelliseksi ahdisteluksi.

Minä taas olen jopa joutunut itse kohteeksi. Olin kaverin kanssa bussissa ja olimme jotain 12 vuotiaat. Eräs känninen mies alkoi todella rivon törkeästi ehdottelemaan minulle ja kaverilleni seksuaalisia juttuja. Lopulta eräs toinen mies alkoi uhkailemaan, että hakkaa tuon miehen ellei lopeta. Oli ilta ja kyllä pelotti nousta pois bussista ja pimeässä kävellä kotiin.

Muita tilanteita on ollut esimerkiksi miesvalmentajien ehdotukset ja tietenkin klassiset pukukoppiin tulemiset, kun ollaan pukeutumassa. Junassa on jalkaani alettu hivellä.

Muistan kuinka yläasteella koulussani erästä tyttöä puristettiin ja kähmittiin niin paljon ja hänet raahattiin joskus jopa yksin jonnekin luokkkahuoneeseen, josta tuli itkien pois, että laskisin sen jo lähes raiskaukseksi. En tosin tiedä mitä luokassa tapahtui, mutta mitään kivaa se ei ollut ja säälimätön häntä suuresti. Hän ei itse koskaan kertonut.

Olen ollut töissä firmassa, joissa naisilla oli hamepakko. Eräs mies saattoi sitten tahallaan jäädä kierreportaiden alapuolelle, jotta näkisi hameen alle kun tulon portaita alas. Olin 18 vuotias. Joten kyllähän noita tilanteita on ollut, vaikka muut niitä ei aina ole olleet todistamassa. Monesti tosin ovat olleet.

Näin vanhemmiten ne ahdistelut ovat tietenkin vähentyneet, kun rupsahtaa.

Vuosia on kuitenkin tullut elettyä, joten ehtii sitä kaikkea sekä kokea, että nähdä, eikä jokaiseen pikku vihellykseen edes viitsi tarttua tai niistä valittaa. Mutta kyllä monen nuoren naisen ja tytön elämän varteen mahtuu montakin kokemusta ahdistelusta, vaikket sinä sitä ole kyennyt näkemään jossain bussissa.

Vierailija
49/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niille jotka väittävät, etteivät voi ulkopuolisena tietää onko kyseessä pariskunta vai ahdistelu niin kun pikkuisen kiinnitätte ympäristöönne huomiota niin aivan varmasti erotatte toisistaan juoppo/narkkipariskunnan ja vaivaantuneen näköisenä istuvan nuoren naisen, joka mahdollisimman lyhyesti vastailee humalaisen setämiehen usein kovaäänisiin kysymyksiin ja "iskureploihin". Itsekin olen muutaman tällaisen tilanteen havainnut ja mennyt väliin ja samoin itse kokenut näitä, mutta kukaan ei puuttunut, vaikka tuijottelivatkin ympäriltä kiinnostuneina.

Vierailija
50/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju on hirveä.

Pitäisi vältellä tällaisia ketjuja, kun näiden lukemisen jälkeen tuntemattomat miehet saa tuta halveksuntani nahoissaan.

Ei kannata ottaa kaikkea ihan tosissaan.

Vierailija
51/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naista halveksitaan viestimissä siinä määrin että kaiken oletetaan olevan sallittua. Lähes alastonkuvia, kissankokoisin kirjaimin kuinka mies lähti.taas nuoremman matkaan ym. Kuka voisi ottaa enää naissukupuolta tosissaan muuna kuin mälliastiana?

Vierailija
52/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tosiaan, valkoiset suomalaismiehet ahdistelee naisia jo teinipoikina.

Tätä ketjua lukiessa muistuikin mieleen, miksi vihasin teininä miehiä ja olin kunnon radikaalifeministi.

Juuri hiljattain yksi tuttu kyseli, miksi vihasin niin suuresti miehiä koko nuoruuteni ja en oikein muistanut syytä, mutta tämähän se olikin!

Niin paljon todistin vierestä kaikkea rumaa, luin historiaa, katsoin dokumentteja jne., ettei oikein ollut vaihtoehtoja.

Enää ei ole samanlaista aggressiivista voimaa kuin vaikkapa 15-22-vuotiaana, eli en jaksa vihata enkä olla radikaalifeministi, mutta support kaikille nuorille naisille jotka jaksaa!

Sitäpaitsi vihani taisi suojata minut monelta.

Vierailija
53/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaahan se julkisilla kulkeminen raavasta miestäkin välillä. Ihmiset osaavat olla mulkkuja ja itsekkäitä paskiaisia niin monella tapaa.

Vierailija
54/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju on hirveä.

Ei kannata ottaa kaikkea ihan tosissaan.

Ihminen joka vitsailee tällaisella aiheella tällaisessa ketjussa, on yksiselitteisesti paha.

Vierailija
55/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ketjua sä luet? 75 % viesteistä on naisten kirjoittamia, ja monissa väitetään tilastojen vastaisesti, että vain suomalaiset olisivat muka ahdisteleet.

Vierailija
56/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ketjua sä luet? 75 % viesteistä on naisten kirjoittamia, ja monissa väitetään tilastojen vastaisesti, että vain suomalaiset olisivat muka ahdisteleet.

Ahahahaha kirjoitin omasta kokemuksesta, etkö sitä ymmärtänyt?

Tilastot asia erikseen, mutta itseäni ei ole ulkomaalaiset ahdistelleet.

Vierailija
57/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tottelivat hekin!

Juuri tällaiset viestit ovat syynä sille miksi en puutu asiaan. Koittakaa pärjätä omillanne, rohkeat naiset.

Vierailija
58/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tottelivat hekin!

Sitten naiset itkevät, kun raiskaajat makaa joukkohaudassa.

Vierailija
59/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tottelivat hekin!

Juuri tällaiset viestit ovat syynä sille miksi en puutu asiaan. Koittakaa pärjätä omillanne, rohkeat naiset.

Hyvin on pärjätty, eli ei tarvitse edes koittaa.:)

Miesten pitäisi vain yrittää olla vähemmän vä kiv altaisia ja jättää ahd istelut ja ra iska ukset sekä muu häiriköinti pois, niin meidän naisten ei edes tarvitsisi pärjätä.

En tosiaan tarvitse miestä pelastamaan tai suojelemaan, eli yhdenkään miehen ei tarvitse tulla puuttumaan jos minua yritetään ah distella.

Miesten ja poikien ei tarvitse kuin olla ah distelematta, jättää naiset ja tytöt rauhaan!

Vierailija
60/99 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdan aina paikkaa, jos epäilyttävän näköinen mies tulee viereen. Ei kannata ottaa riskiä, kivankin näköinen nuori mies voi ihan hyvin olla lääppijä ja siinä vaiheessa kun lääppii on vahinko jo tapahtunut.

Ja sitten täällä k*lttimiehet itkee kun kukaan ei istu heidän viereensä bussissa tai juttele...joo, miksiköhän? Pitäisiköhän miesten vähän opetella käytöstapoja ensin?