Nuoret eivät puolustaudu
Yle uutiset
Tytöt kertovat, että bussimatkat on pelottavia.
Ahdistelu on tavallista. Viereen istuva mies ehdottelee, jopa käy käsiksi. Tytöt paheksuvat kun kukaan ei puutu asiaan.
Minä kysyn ovatko he tyhmiä? Tuossa jokanaiselle ikävän tutussa tilanteessa nousen ylös ja vaihdan paikkaa. Jos mua lääpitään, avaan suuni ja huudan, kovaa! Avuttomuus pois! Ei muut matkustajat katsele laskeeko häirikkö kätensä vieressä istujan reidelle. Ja jos toinen ei protestoi, mistä muut tietää, että tyttö tarvitsee apua.
Naiset, suu auki ja kiljukaa! Älkää heittäytykö uhriksi.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
En puutu naiset ovat halunneet avoimet rajat ja nyt keräätte satoa.
Vihaatko naisia?
Puolustatko miesten väkivaltaa?
Vierailija kirjoitti:
On väärin haukkua uhreja. Puolustautuminen tietysti kannattaa, mutta on eri asia ajatella omassa rauhassaan mitä tulisi tehdä, kuin toimia oikeassa tilanteessa. Voi olla ettei ole tilaa poistua heti. Monella voi korkea kynnys nostaa meteli kun julkisessa tilassa on opittu käyttäytymään hillitysti. Väkivallan pelkokin voi vaikuttaa.
Apatia ei auta.
Toimintakyvyttömyys ei auta.
Ihminen joka antaa tuntemattoman lääppiä itseään, koska nolostelee huomionherättämistä, on psyykkisen avun tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Noh noh. Ainahan miehet ovat naisia kourineet ja puristelleet, kun sattuu kohdalle tarpeeksi kuuma tapaus. Sattuuhan sitä.
-SETÄ RUOSKA
Setä tahtoo avaimen silmään, kyynärpäästä palleaan ja chiliä silmiin.
Saamasi pitää!
Sakot tulee myös ja jos olet rikoksenuusija, häkki heilahtaa.
- Tervetuloa nykyaikaan!
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ilmiö mikään uusi ja kulttuurinrikastuttajien mukanaan tuoma ole. Ihan olen joutunut teini-ikäisenä bussilla ja junalla matkustaessa suomalaisten ja useimmiten vielä humalaisten setämiesten isku- ja lääpintäkohteeksi.
Pitääkin alkaa istumaan nuorten tyttöjen viereen "suojelusyistä". Osaan istua siinä ahdistelematta ja vien paikan potentiaaliselta ahdistelijalta.
M40
Saisipa tietää miltä nämä tähän ketjuun kirjoittaneet miehet näyttävät, niin tietäisi kohdatessaan kohdella mahdollisimman halveksivasti.:)
Vai kannattaako kohdella varalta halveksivasti vähän kaikkia (suomalais)miehiä?
Jokatoisella kuitenkin joku ahdistelu- tai raiskausluuranko kaapissa, vähintään asenteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on trendinä olla ahdisteltu. Tätä trendiä seuraten kuulee näitä kummallisia tapauksia.
Mitä leffatähdet edellä sitä teinit perässä.
Näitä ahdistelujuttuja kehitellään sillä ajatusmaailma on että jos kukaan ei ahdistele niin silloin on jotain vikaa sillä kaikkia muitakin ahdistellaan.
Vain epähaluttavimmat jäävät ilman.
Ei lasten, teinien ja nuorten naisten ahdistelussa ole mitään uutta ja on erittäin epäempaattista sinulta antaa ymmärtää, että ”ahdistelujutut” olisivat ”kehiteltyjä” (eli keksittyjä).
Suorastaan kuvottavaa sinulta. Hyi, häpeä.Uutta on yleinen nössöys ja avuttomuus, ei uskalleta pitää puoliaan eikä kai sitten edes arvosteta itseä kovin korkealle?
Vai onko se edes uutta?
Aika erilaisia vaan on jutut, kun kuuntelee jotain Lenitaa ja Kristiina Hakolaa ym. vanhempia ladyja versus pari-kolmekymppiset nykynäyttelijät ja muut julkkisnaiset.
Ei ole ladyja nykyajan nuoret/nuorehkot naiset ei, ja se on naisten omissa käsissä.Ahdistelua ei saisi tapahtua ja huonoa käytöstä tulee aina halveksua, mutta naisten tulisi myös itse ottaa vastuu siitä kuinka heitä kohdellaan - kuinka he ANTAVAT kohdella itseään.
En ole koskaan omin silmin nähnyt julkisesti tapahtunutta ahdistelutilannetta. Ellei nyt lasketa vaikka sitä että mieshenkilö istuu täydessä bussissa naishenkilö viereen. Voihan tämänkin kokea ahdisteluksi.
Tämän vuoksi suhtaudun varauksella siihen että väitteet siitä että jokapaikassa ahdistellaan pitävät paikkansa.
Lisätään toki se, että koska ahdistelu on subjektiivinen kokemus niin jo sen että toinen sanoo "terve" voi kokea ahdisteluksi.
Tämä tulkinta lisäisi toki ahdistelejen määrää merkittävästi mutta en katso näitä todelliseksi ahdisteluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menepä puuttumaan ulkopuolisena mihin tahansa tilanteeseen, niin olet hyvin pian itse pahoinpideltynä, syytettynä tai saanut potkut.
Olen puuttunut ulkopuolisena ahdisteluun, kiusaamiseen, tappeluihin, yleisten paikkojen töhrimiseen, pyytänyt narkkeja menemään kauemmas piikittään jne., ja tulos on aina ollut totteleminen.
Syytteitä nolla, ei pahoinpitelyjä tai muitakaan seurauksia näistä tilanteista.
Kerran yksi teinipoikaporukka vähän haukkui hajaantuessaan paikalta, kun käskin niiden lopettaa junien töhrimisen ja repäisin kovapäisimmän hupusta ylös.
Mutta tottelivat hekin!
Mä olen itä helsingin lähiöiden kasvattina oppinut oleem sekaantumastu muiden juttuihin. Sieltä voi tulla jengillä kenkää, kekleä tai mitä vaan. Varsinkaan päälletuleva narkki ei edes pysähdy vaikka sitä lataa daijuun. Parempi lähteä litoon kuin hakea ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin alkaa istumaan nuorten tyttöjen viereen "suojelusyistä". Osaan istua siinä ahdistelematta ja vien paikan potentiaaliselta ahdistelijalta.
M40
Mistäs tiedät että osaat? Jo se, että setämiehenä istut viereen vaikka muualla on tilaa, on ahdistelua jos toinen näin kokee.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatuksesta ja kasvuympäristöstä se on kiinni.
Minä sain lapsena älyttömästi hellyyttä ja rakkautta, läheisyyttä ja hymyjä, hyväksyntää ja arvostusta.
Olenkin aina arvostanut itseäni ja nolasin jo 16-vuotiaana täydessä bussissa jonkun papparaisen, joka yritti tulla flirttailemaan.
Iholle ei ole käyty koskaan ja muutenkin olen saanut olla rauhassa teini-iän paria tapausta lukuunottamatta.
Mulla taas on ollut tunnekylmä lapsuus ja pelkäänkin että jäätyisin ahdistelutilanteessa. Olen muutenkin niin ahdistunut että tuntuu vaikealta pitää puoliaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menepä puuttumaan ulkopuolisena mihin tahansa tilanteeseen, niin olet hyvin pian itse pahoinpideltynä, syytettynä tai saanut potkut.
Olen puuttunut ulkopuolisena ahdisteluun, kiusaamiseen, tappeluihin, yleisten paikkojen töhrimiseen, pyytänyt narkkeja menemään kauemmas piikittään jne., ja tulos on aina ollut totteleminen.
Kerran yksi teinipoikaporukka vähän haukkui hajaantuessaan paikalta, kun käskin niiden lopettaa junien töhrimisen ja repäisin kovapäisimmän hupusta ylös.
Mutta tottelivat hekin!
Olet selvästi nainen. Miehet ovat pelkureita, eivätkä uskalla puuttua mihinkään. AINA, jos joku puuttuu johonkin vääryyteen, puuttuja on nainen. Miehet eivät koskaan uskalla sanoa/tehdä mitään, itkevät vain että "itse saisin tuomion, byääh"
Vierailija kirjoitti:
Saisipa tietää miltä nämä tähän ketjuun kirjoittaneet miehet näyttävät, niin tietäisi kohdatessaan kohdella mahdollisimman halveksivasti.:)
Jokatoisella kuitenkin joku ahdistelu- tai raiskausluuranko kaapissa, vähintään asenteet.
Kyllä kannattaa ihan jo varmuuden vuoksi suhtautua kaikkiin miehiin halveksivasti. Kuulostaa loistavalta taktiikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain lapsena älyttömästi hellyyttä ja rakkautta, läheisyyttä ja hymyjä, hyväksyntää ja arvostusta.
Olenkin aina arvostanut itseäni ja nolasin jo 16-vuotiaana täydessä bussissa jonkun papparaisen, joka yritti tulla flirttailemaan.
Iholle ei ole käyty koskaan ja muutenkin olen saanut olla rauhassa teini-iän paria tapausta lukuunottamatta.Mulla taas on ollut tunnekylmä lapsuus ja pelkäänkin että jäätyisin ahdistelutilanteessa. Olen muutenkin niin ahdistunut että tuntuu vaikealta pitää puoliaan.
Ymmärrän.
En uskokaan, että koskaan voisi olla niin, että ihan kaikki naiset olisivat itsevarmoja ja osaisivat tarvittaessa puolustaa itseään tai ylipäätään jo lähtökohtaisesti huokua sellaista energiaa, ettei ahdistelijoita tule.
Nykytilanteesta voisi kyllä asennemuutoksilla parantaa paljonkin, mutta aina on niitä, jotka eivät uskalla ja jähmettyvät pelosta - tai jopa jossain paniikissa miellyttävät ahdistelijaa!
Siksi muiden pitääkin välittää toisten asioista ja puuttua, naisen pitäisi kyllä tunnistaa toisen naisen ilmeestä jos sitä ahdistellaan.
Minä ainakin puutun aina tilanteeseen, jos näen ”kiltin tytön” pulassa.
Toivottavasti muutkin!:)
Vierailija kirjoitti:
Pitkähiuksinen nuorekkaasti pukeutuva herrasmies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iholle ei ole käyty koskaan ja muutenkin olen saanut olla rauhassa teini-iän paria tapausta lukuunottamatta.Mulla taas on ollut tunnekylmä lapsuus ja pelkäänkin että jäätyisin ahdistelutilanteessa. Olen muutenkin niin ahdistunut että tuntuu vaikealta pitää puoliaan.
Ymmärrän.
En uskokaan, että koskaan voisi olla niin, että ihan kaikki naiset olisivat itsevarmoja ja osaisivat tarvittaessa puolustaa itseään tai ylipäätään jo lähtökohtaisesti huokua sellaista energiaa, ettei ahdistelijoita tule.
Nykytilanteesta voisi kyllä asennemuutoksilla parantaa paljonkin, mutta aina on niitä, jotka eivät uskalla ja jähmettyvät pelosta - tai jopa jossain paniikissa miellyttävät ahdistelijaa!
Siksi muiden pitääkin välittää toisten asioista ja puuttua, naisen pitäisi kyllä tunnistaa toisen naisen ilmeestä jos sitä ahdistellaan.Minä ainakin puutun aina tilanteeseen, jos näen ”kiltin tytön” pulassa.
Toivottavasti muutkin!:)
Taidat olla itse aikamoinen ahdistelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tottelivat hekin!Olet selvästi nainen. Miehet ovat pelkureita, eivätkä uskalla puuttua mihinkään. AINA, jos joku puuttuu johonkin vääryyteen, puuttuja on nainen. Miehet eivät koskaan uskalla sanoa/tehdä mitään, itkevät vain että "itse saisin tuomion, byääh"
Niin olen, ja viimeksi pari viikkoa sitten
menin urheilukentän ohi kulkiessani laittamaan pisteen lasten fyysiselle kiusaamiselle (viisi yhden kimpussa ja tää yksi itki ja huusi).
Kentällä oli myös joku mies poikansa kanssa pallottelemassa ja tuijotti minua kun menin puuttumaan, mutta ei tehnyt itse mitään asialle vaikka oli seurannut vierestä jo ties miten pitkään.
Lapset olivat noin 6-10-vuotiaita ja kiusattu kaikista pienin, mutta siellä se mies (itsekin ilmeisesti isä) vaan pällisteli menemään ja opetti samalla pojalleenkin välinpitämättömyyden mallia.
Ehkä se pelkäsi saavansa nokkaan niiltä 10-vuotiailta tai jotain....:DDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän.
Siksi muiden pitääkin välittää toisten asioista ja puuttua, naisen pitäisi kyllä tunnistaa toisen naisen ilmeestä jos sitä ahdistellaan.Minä ainakin puutun aina tilanteeseen, jos näen ”kiltin tytön” pulassa.
Toivottavasti muutkin!:)Taidat olla itse aikamoinen ahdistelija.
Olen nainen, enkä ahdistele ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoat ihmiset jotka minua koskaan on ahdistelleet tai muutoin julkeasti käyttäytyneet, on olleet vaaleita suomalaismiehiä.
Sellaisia huomattavasti vanhempia, elähtäneitä Pekkoja.
Kesällä yksi tuntematon mies uhkaili väkivallalla (ei koskenut tai ahdistellut, soitti vaan suutaan), hän oli sinisilmäinen nuori suomalaisjuoppo.Pääosin ulkomaalaisilta tulee ne julkisten paikkojen hymyt ja huomiointi omalle pienelle tyttärelleni, ne jotka lujittavat omanarvontuntoa ja tekevät hänestä aikanaan itsevarman nuoren naisen, joka ei anna kohdella itseään kaltoin.
Samaan aikaan suomalaiset katsoo ohi, on kylmiä ja epäempaattisia lapsivihaajia, koiramammoja ja elarivinkunaa harrastavia luuserimiehiä.
Ei toki aivan kaikki, mutta huomattava osa.
En siis pidä näitä ulkomaalaisten katseita ja kosketuksia ahdisteluna. Kannattaisi jo lapsesi tähden olla varovaisempi.
Vaikea puuttua, jos nuori ei anna mitään merkkejä, että jotain olisi pielessä. Lisäksi julkisissa kulkuvälineissä ei ole tapana tuijotella kanssamatkustajia ja pohtia näiden ilmeitä tai eleitä eli ei yksinkertaisesti huomata, jos jotain tapahtuu. Olen puuttunut pari kertaa ahdistelutilanteeseen, mutta puuttuminen edellyttää, että huomaa ja tajuaa, mitä on tapahtumassa.
On väärin haukkua uhreja. Puolustautuminen tietysti kannattaa, mutta on eri asia ajatella omassa rauhassaan mitä tulisi tehdä, kuin toimia oikeassa tilanteessa. Voi olla ettei ole tilaa poistua heti. Monella voi korkea kynnys nostaa meteli kun julkisessa tilassa on opittu käyttäytymään hillitysti. Väkivallan pelkokin voi vaikuttaa.