Miten te muut perheenäidit saatte järjestettyä aikaa omalle liikunnalle?
Minulla 3 lasta. Mies tekee ilta- ja yöpainotteistavuorotyötä, itse käyn pitkähköllä työmatkalla päivätyössä. Kesällä otin oikein kuntospurtin: kävin juoksemassa 2-3 kertaa viikossa, leikkasin nurmikkoa, kävin uimassa luonnonvesissä usein. Nyt on lasten harrastukset, koulu ja arki taas alkanut. Illat menee tosi nopeasti ruuanlaiton, kotitöiden ja harrastuskuljetusten merkeissä. Tällä viikolla olen tähän pe-aamuun mennessä ollut istumatyössä 32 tuntia, ajanut autolla noin 9-10 tuntia ja käynyt lasten kanssa kävelemässä 1,5 tuntia ja viettånyt kuntosalilla yksin 1 tunnin. Ei ihan ole tasapainossa passiivinen ja aktiivinen aika. Mietin, miten tätä voi tehostaa? Tykkäsin kesällä liikkua, keho voi paremmin. Onko hyviä ajanhallinta- tai liikuntavinkkejä?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Itse otin välillä tarhaikäiset rattaisiin tai polkivat pyörillä mukaan ja juoksin jumppatelineille. Lapsetkin oppivat liikunnallisen elämäntavan.
Lisäksi minua ärsyttää, että kaiken tekemisen pitäisi maksaa. Siksi käydään jumppatelineillä, lenkillä ja harrastetaan paljon metsäretkiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi kouluikäinen lapsi (12 v.), jolla on urheiluharrastus 4 kertaa viikossa syyskuusta huhti-toukokuulle. Sen takia tulee istuttua autossa myös vapaa-ajalla paljon. Treenit on pahimmillaan 10 km päässä, lyhimmillään 4 km päässä. Harmillisesti ne 4 km päässä olevat loppuu vasta klo 21. Ei viitsi laittaa lasta kulkemaan niin myöhään pyörällä/kävellen kotiin, kun seuraavana aamuna aikaisin herätys kouluun.
Mietin kuntosaliakin, että jos olisi lähempänä kotia, tulisiko lähdettyä aamulla ennen työpäivää salille silloin jos miehellä vapaapäivä. Meillä olisi kuntosali myös tässä kodin lähellä, mutta maksaa 59€/kk anytime-kortti. Nyt minulla jäsenyys keskustan salille, joka maksaa vain 29,90€/kk, mutta syyskuussa kävin vain 3 kertaa, eli kalliiksi tulee kertahinta. Siksi mietin, kannattaako maksaa melkein tuplahinta ja rahat hukkaan vai olisiko se kodin läheisyys merkittävä plussa. Onko kokemusta kenelläkään, riittääkö inspis lähteä aikaisin aamulla, jos sali lähellä?
-ap[/
Minä vaihtaisin lähisalille. Lisäksi kotona pystyy tekemään tehokkaan kehonpaino -treenin. Vastuskuminauhoja ja esim. pari europaikoista kahvakuulaa hankkimalla treeniä saa tehostettua entisestään. :)Mulla on kolme pientä lasta. Teen lasten päiväunien aikana lihaskuntojumoan (30 min.) päivittäin, töihin paluun jälkeen aion jumpata aamuisin. Lisäksi teen 30-40 min hölkkälenkin kolmesti viikossa. (Viikonloppuisin 2 lenkkiä kun mies on kotona, viikolla yksi kun isovanhemmat ovat lapsenvahtina.)Ehkä sinä pystyisit juoksemaan sillä aikaa kun lapset harrastaa? Viet lenkkivaatteet päällä harrastukseensa lapsen harrastuksen ajan juokset.
Aamukuntoilu tulee tehtyä kun varta vasten heräät aiemmin sitä varten ja kaikki on kuntoilua varten laitettu illalla valmiiksi. Aikaisempi herätys harmittaa jos sitä ei hyödynnä. (Juoksin nuorempana jokaarkiaamu n. 6 km, siihen tottuu ja saa koko päiväksi energiaa. ) Toki jos lapset valvottaa öisin niin aamuisin ei halua nousta sekuntiakaan aiemmin.
Tsemppiä sinulle, toivottavasti löydät itsellesi sopivimman tavan liikkua.
Vierailija kirjoitti:
On täällä supertehokasta, kun mammat väittävät käyvänsä lenkillä työ- ja päiväkotipäivän jälkeen. Juu, kaikki muksut varmaan tykkää olla ensin päivän päiväkodissa ja sen jälkeen reippaasti vaan pariksi tunniksi lapsiparkkiin tai rattaisiin istumaan, että mamma saa kuntoilla. Väitän, että 99% 3-5-vuotiaista ei suostu niihin rattaisiin istumaan pitkien lenkkien ajaksi. Taitaa pikkukakkonen olla hauskempi.
Olen yksi niistä, jotka kertoivat käyvänsä lenkillä työpäivän jälkeen. Teen asiantuntijatyötä ilman kiinteitä työaikoja. Voin aivan hyvin lopettaa työt esimerkiksi klo 15 ja käydä tämän jälkeen tunnin lenkillä. Lapsen ehdin näin hakemaan päiväkodista klo 16.15. Samoin aamulla on mahdollista viedä lapsi päiväkotiin jo klo 8 mutta mennä töihin vaikka klo 9.30. Tämä tarkoittaa tietysti sitä, että vastaavasti teen illalla töitä lapsen mentyä nukkumaan. Minulle liikunta on kuitenkin sekä fyysinen että psyykkinen henkireikä ja vaikuttaa merkittävästi jaksamiseeni ja hyvinvointiini. Olen parempi äiti, vaimo ja työntekijä, kun pidän huolta kunnostani.
Tiedän joidenkin päiväkotien noudattavan itse keksimäänsä sääntöä, jonka mukaan lapsi saisi olla hoidossa vain tasan vanhemman työpäivän ajan, mutta kun miettii, eihän tässä säännössä ole mitään järkeä. Vanhemmat kuitenkin maksavat hoidosta, ja myös esimerkiksi työttömien lapset saavat olla päiväkodissa. Monissa töissä ei nykyään edes ole varsinaisia työaikoja. Ei ole päiväkodin henkilökunnan asia, miten vanhemmat ajankäyttönsä järjestävät.
Mitä, jos juoksisit lasten kanssa hippaa tai pelaisit jalkapalloa, kun isompi on harrastuksessa? Menkää johonkin pidemmälle puistoon niin saat matkasta oikeasti liikuntaa? Tehkää kävelylenkistä jotenkin kiinnostava; oma lapseni tykkää kerätä roskia kävelylenkillä, ja on ottanut oikein kunnia-asiakseen suojella luontoa. Roskien kerääminen ei tietenkään kaikkia kiinnosta, mutta varmaan keksitte jonkin tavan millä lapsillekin lenkistä saa mukavan.
Kerroin miehelle että mun harrastukset on tähän aikaan ja tänä päivänä. Hän järjestää työnsä sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset tieten tahtoen tekevät elämänsä vaikeaksi? Asutaan kaukana työpaikoista, harrastuksista ja palveluista - totta kai aika kuluu autossa istuen.
On luksusta, kun voi lähteä kotoa 10 minuuttia ennen työpäivän alkua. Lapsilla ihan sama koulumatkan ja harrastusten suhteen. Kaikki tärkeä on tuossa ympärillä. Vapaa-aikaa ja perheen yhteistä aikaa on runsaasti.
Työpaikoista voi joutua asumaan kaukana, koska töitä on vaikea saada! Jos olet esim. sairaanhoitaja ja haluat päivätyön, vaihtoehdot on vähissä. Voi hyvinkin joutua ajelemaan naapurikuntaan. Tai jos olet matematiikan opettaja, eikä omassa kunnassa ole matematiikan opettajan paikkoja. Tai esimies, sama juttu. Tietysti jos on kaupan kassa, niin työmahdollisuudet on hyvät missä vaan. Pariskunta sen kompromissiin yleensä YHDESSÄ tekee.
Meillä mies kiertää asiantuntijatyössä: työmatkat 50-500 km. Tekee noin 1-2 päivää viikossa etänä kotoa tai mökiltä käsin töitä. Meille tämä sopii. Itse olen työssä, josta ei kesken päivän noin vain lähdetä esim. neuvolaan, vasu-keskusteluun, vanhempainvarttiin. Ajan päivittäin autolla 100 km työn takia, koska haluan tehdä päivätyötä, en vuorotyötä. Hienoa, jos jollain perheellä on varaa valita, että työpaikat on vieressä. Meillä ei ole koskaan ollut niin hyvä tilanne. Ei edes 10 vuotta sitten, jolloin mieheni opiskeli eri paikkakunnalla ja minä olin töissä eri paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täällä supertehokasta, kun mammat väittävät käyvänsä lenkillä työ- ja päiväkotipäivän jälkeen. Juu, kaikki muksut varmaan tykkää olla ensin päivän päiväkodissa ja sen jälkeen reippaasti vaan pariksi tunniksi lapsiparkkiin tai rattaisiin istumaan, että mamma saa kuntoilla. Väitän, että 99% 3-5-vuotiaista ei suostu niihin rattaisiin istumaan pitkien lenkkien ajaksi. Taitaa pikkukakkonen olla hauskempi.
Olen yksi niistä, jotka kertoivat käyvänsä lenkillä työpäivän jälkeen. Teen asiantuntijatyötä ilman kiinteitä työaikoja. Voin aivan hyvin lopettaa työt esimerkiksi klo 15 ja käydä tämän jälkeen tunnin lenkillä. Lapsen ehdin näin hakemaan päiväkodista klo 16.15. Samoin aamulla on mahdollista viedä lapsi päiväkotiin jo klo 8 mutta mennä töihin vaikka klo 9.30. Tämä tarkoittaa tietysti sitä, että vastaavasti teen illalla töitä lapsen mentyä nukkumaan. Minulle liikunta on kuitenkin sekä fyysinen että psyykkinen henkireikä ja vaikuttaa merkittävästi jaksamiseeni ja hyvinvointiini. Olen parempi äiti, vaimo ja työntekijä, kun pidän huolta kunnostani.
Tiedän joidenkin päiväkotien noudattavan itse keksimäänsä sääntöä, jonka mukaan lapsi saisi olla hoidossa vain tasan vanhemman työpäivän ajan, mutta kun miettii, eihän tässä säännössä ole mitään järkeä. Vanhemmat kuitenkin maksavat hoidosta, ja myös esimerkiksi työttömien lapset saavat olla päiväkodissa. Monissa töissä ei nykyään edes ole varsinaisia työaikoja. Ei ole päiväkodin henkilökunnan asia, miten vanhemmat ajankäyttönsä järjestävät.
Ohis Teet asiantuntijatyötä ilman kiinteitä työaikoja. Harvalla varmasti mahdollisuus tuohon. Helpostihan sitä saa lisättyä liikuntaa päivään, jos voi noin vain lyhentää työpäiväänsä.
Joillakin on mahdollisuus liukuvaan työaikaan, mutta siinäkin tunnit pitää tehdä takaisin. Hieman ongelmallista tehdä pari lyhyempää päivää ja sitten pari pidempää, kun pidempinä päivinäkin pitää ehtiä hakea lapset päiväkodista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä, jos juoksisit lasten kanssa hippaa tai pelaisit jalkapalloa, kun isompi on harrastuksessa? Menkää johonkin pidemmälle puistoon niin saat matkasta oikeasti liikuntaa? Tehkää kävelylenkistä jotenkin kiinnostava; oma lapseni tykkää kerätä roskia kävelylenkillä, ja on ottanut oikein kunnia-asiakseen suojella luontoa. Roskien kerääminen ei tietenkään kaikkia kiinnosta, mutta varmaan keksitte jonkin tavan millä lapsillekin lenkistä saa mukavan.
Onkohan roskia keräävän lapsen kanssa kävely laskettavissa liikunnaksi? Onhan se toki liikkumista, mutta itse ainakin koen, että pitää tulla hiki ja syke kohota reippaasti.
Kun lapset olivat päiväkoti-ikäisiä, koin aika hankalaksi harrastaa liikuntaa heidän kanssaan. En pidä kävelylenkeistä ja en pysty juoksemaan, joten itse olen joko käynyt salilla, hiihtämässä, pyöräilemässä tai spinningissä. Hiihtäminen ei esimerkiksi onnistu pienten koululaisten kanssa niin, että sitä voisi kutsua liikunnaksi. Liikunta lasten kanssa onnistuu oikeastaan vain siten, että pelaat jalkapalloa tai sählyä heidän kanssaan tai lapsi pyöräilee ja itse juokset.
Tämän vuoksi aloinkin harrastaa liikuntaa oikeastaan vasta sitten, kun kaikki lapset olivat koululaisia. En myöskään enää ole riippuvainen miehen aikatauluista ja työmatkoista, koska voin jättää lapset kotiin ja lähteä itse salille. Myös meillä syödään ruoka vasta 19 aikaan, mikä lisää pelivaraa iltaan aika paljon. Taaperoiden kanssa laitoin yleensä heidän liikuntansa etusijalle, enkä voinut kuvitella, että käyttäisin ulkoilun siihen, että taaperot olisivat istuneet rattaissa illasta toiseen. Siksi kävin yhden lapsen harrastaessa aina leikkipuistoissa, kävelemässä metsäpolulla tai kiipeilemässä kallioilla muiden kanssa. Siitä on kyllä oma liikunta kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa kateeksi käydä toisten reippaus. :D
Minä liikun 5-6 kertaa viikossa. Kokopäivätyö 8-16 tai 9-17, miehellä kokopäiväinen vuorotyö. Lapset 4 ja 6 v. Hoitopäivät 7 h/pvä. Kumpikaan ei kulje enää rattaissa. Hyvin jaksavat KERRAN viikossa olla 1-1,5 h lapsiparkissa. Pikku Kakkosta saavat katsoa aina jos haluavat, mutta ei se tunnu kiinnostavan.
Miten oikeasti näet, että nyky-yhteiskunnassa (jossa istumatyö on normaalia eikä hyötyliikuntaa saa kuten ennen vanhaan maataloustöissä) äiti/vanhemmat pysyvät kunnossa ja terveinä vanhuusvuosiin asti, kun liikuntaa ei ilmeisesti mielestäsi saisi harrastaa pikkulapsiaikana? Kerro toki! :)
Miksi pitää mennä kuntosalille asti? Itse olen kolmen yksinhuoltaja ja teen kotijumppaa. Lapset voi jumpata mukana tai leikkiä jotain sillä aikaa. Aikaa kuluu vartista puoleen tuntiin. Venyttelyt teen pitemmän kaavan mukaan illalla lapsia nukuttaessa.
Nyt on testissä 30 päivän ilmainen kuntoilusovellus jonka liikkeet teen. Latasin sen, ettei aina ole samanlainen jumppa.
Lenkille pääsen jos lapset pyöräilee samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis Teet asiantuntijatyötä ilman kiinteitä työaikoja. Harvalla varmasti mahdollisuus tuohon. Helpostihan sitä saa lisättyä liikuntaa päivään, jos voi noin vain lyhentää työpäiväänsä.
Joillakin on mahdollisuus liukuvaan työaikaan, mutta siinäkin tunnit pitää tehdä takaisin. Hieman ongelmallista tehdä pari lyhyempää päivää ja sitten pari pidempää, kun pidempinä päivinäkin pitää ehtiä hakea lapset päiväkodista.
Kommenttini oli tarkoitettu tietysti niille, joilla on mahdollisuus sovitella työaikojaan. Tämä yleistyy koko ajan. Kerroin myös itse tekeväni usein iltaisin töitä. Näen kuitenkin omalla työpaikallani paljon äitejä, joille on kunnia-asia, että lapsi on mahdollisimman vähän hoidossa. Vapaat aamu- ja iltapäivät ja jopa etätyöpäivät, joita voimme pitää vapaasti, jos päivälle ei osu palavereja tai asiakaskäyntejä, vietetään lapsen kanssa. Kun yhtä aikaa yritetään leikittää lasta ja lukea sähköposteja, tapahtuu kaikki puoliteholla, jolloin sekä lapsi, äiti että työ kärsivät. Yritetään yhtä aikaa olla uraäitejä ja kotiäitejä ja sitten vielä valitetaan oman ajan vähyyttä. Lapsi ei mene rikki siitä, että on tunnin pidempään hoidossa, ja äiti huolehtii sillä aikaa kunnostaan ja jaksamisestaan. Minua pidetään itsekkäänä ja epäilyttävänä äitinä, kun en kello 15 riennä hakemaan lastani hoidosta vaan lähden kuntosalille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää mennä kuntosalille asti? Itse olen kolmen yksinhuoltaja ja teen kotijumppaa. Lapset voi jumpata mukana tai leikkiä jotain sillä aikaa. Aikaa kuluu vartista puoleen tuntiin. Venyttelyt teen pitemmän kaavan mukaan illalla lapsia nukuttaessa.
Nyt on testissä 30 päivän ilmainen kuntoilusovellus jonka liikkeet teen. Latasin sen, ettei aina ole samanlainen jumppa.
Lenkille pääsen jos lapset pyöräilee samalla.
Anteeksi vain, mutta vartin jumppa, jonka aikana huomiosi ei ole edes kokonaan kiinnittynyt siihen itse tekemiseen (väkisinkin joutuu kommunikoimaan lasten kanssa, jos häärivät siinä vieressä tai huutelevat kesken leikkiensä), ei vielä tuo kovin kummoisia terveysvaikutuksia. Mutta aina plussaa tietenkin, jos saat siitä hyvän mielen. :) Minulle se ei riitä, tarvitsen kunnon hikiliikuntaa ihan jo lääkärin suosituksestakin (astmaatikko) ja kotona en liikunnan rauhaa saa.
Meillä on kuntosali alakerrassa, voin kertoa että sielläkään ei tule käytyä koska ei jaksa olla tehokas joka sekunti viikosta.
Kerran viikossa pyöräilen 20km yhteensä eestaas opiskeluihin, muutenkin tulee vietyä lasta pyörällä hoitoon kun on vaan yksi auto. Siinäpä ne sitten on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lenkille pääsen jos lapset pyöräilee samalla.Anteeksi vain, mutta vartin jumppa, jonka aikana huomiosi ei ole edes kokonaan kiinnittynyt siihen itse tekemiseen (väkisinkin joutuu kommunikoimaan lasten kanssa, jos häärivät siinä vieressä tai huutelevat kesken leikkiensä), ei vielä tuo kovin kummoisia terveysvaikutuksia. Mutta aina plussaa tietenkin, jos saat siitä hyvän mielen. :) Minulle se ei riitä, tarvitsen kunnon hikiliikuntaa ihan jo lääkärin suosituksestakin (astmaatikko) ja kotona en liikunnan rauhaa saa.
Ai ei vai? Ihan kuule hiki virtaa jumpan jälkeen, se ei todellakaan tarvi kuntosalia. Googlaileppa esim. uuden elämän alku-nimistä hiit-jumppaa...
Ruuhkavuodet menee ohi ennen kuin huomaatkaan! Sitä odotellessa koeta pitää itsestäsi niin hyvää huolta kuin pystyt! Hyödynnä loma-ajat ja viikonloput, arkena koeta pitää aktiivisuustasoa yllä ihan vaikka hyötyliikunnalla jos et muuten pysty. Itse kuljen työmatkat pyöräillen, koska työmatka ei ole kohtuuttoman pitkä. Kaikki kauppa, kirjasto yms. rumbat pyrin hoitamaan kävellen tai pyöräillen 5 km säteellä. Talvella hiihdän lasten kanssa. Nuorempana ajattelin että liikunta=omaa aikaa eli lapset hoidossa. Mutta suuressa perheessä säännöllinen liikunta jää kyllä liian vähiin moisella ajatuksella. Lasten kanssa ulkoilu on sata kertaa parempaa liikuntaa kuin tvn edessä köllöttely! Älä jää turhaan odottamaan aina sitä lapsenvahtia liikkumista varten vaan opettele ottamaan lapset mukaan liikkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsilla on isäkin joiden hoiviin ne jätän katsomaan pikkukakkosta kun lähden lenkille työpäivän jälkeen.
Nuo kotijumpat ei oikein ole mulle ainakaan se ”juttu”. Ärsyttää, kun kotona alkaa haista hiki. Aikoinaan mies polki kuntopyörää TV:n ääressä. Kielsin sen touhun kokonaan. Olkkari löyhäsi aina pyöräsession jälkeen hielle. Sit kun joutui tuulettamaan, tuli talvella sisälle kylmä. Mut kukin tyylillään.
Mites jos urheilisit lounastauolla? Jos on tunnin lounastauosta voisi käyttää vaikka 45 minuuttia lenkkeilyyn tms?
Tänään olin uimassa 7-8. Hiuksia en voi kastaa koska kuivaaminen ja laittaminen vie tunnin mutta mulla on uimalakki eikä hiukset kärsi siitä. Teinin heitin koululle samalla kun lähdin töihin.
Kun lapset olivat pieniä kävelin kaikki kauppamatkat, n 5km päivässä suuntaansa. Tai kävin saman matkan päässä ystäväni luona kun olimme molemmat äitiyslomalla. Lasten kanniskelu kävi punttiharrastuksesta. Nuo riitti oikein hyvin, olin hoikka ja lihaksikas. Talonrakennushommissa tuli 8kg lihaksia lisää muutaman kuukauden aikana. Kävi kuntosalista ja sai vielä raikasta ilmaakin
Työmatkat pyörällä. Seison töissä mahdollisimman paljon. Kotona lihaskuntoa illalla kun lapset nukkuu. Juoksulenkit harrastusten aikana tai illalla. Salille karkaan aina kun on pari tuntia vapaata illassa, tarkoittaa että en ole viemässä ketään harrastuksiin. Viikonloppuna voi urheilla enemmän kun mies on lasten kanssa.