Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut perheenäidit saatte järjestettyä aikaa omalle liikunnalle?

Vierailija
12.10.2018 |

Minulla 3 lasta. Mies tekee ilta- ja yöpainotteistavuorotyötä, itse käyn pitkähköllä työmatkalla päivätyössä. Kesällä otin oikein kuntospurtin: kävin juoksemassa 2-3 kertaa viikossa, leikkasin nurmikkoa, kävin uimassa luonnonvesissä usein. Nyt on lasten harrastukset, koulu ja arki taas alkanut. Illat menee tosi nopeasti ruuanlaiton, kotitöiden ja harrastuskuljetusten merkeissä. Tällä viikolla olen tähän pe-aamuun mennessä ollut istumatyössä 32 tuntia, ajanut autolla noin 9-10 tuntia ja käynyt lasten kanssa kävelemässä 1,5 tuntia ja viettånyt kuntosalilla yksin 1 tunnin. Ei ihan ole tasapainossa passiivinen ja aktiivinen aika. Mietin, miten tätä voi tehostaa? Tykkäsin kesällä liikkua, keho voi paremmin. Onko hyviä ajanhallinta- tai liikuntavinkkejä?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös työssäkäyvä äiti. Lapset vien kävellen päiväkotiin; pienempi istuu rattaissa ja isompi pyöräilee. Siitä kävelen asemalle ja hyppään junaan. Sama iltapäivällä. Noista matkoista tulee jo 10000 askelta päivään. Usein illalla kävelen vielä kauppaan, leikkipuistoon tms. lasten kanssa, 3000-5000 askelta lisää.

Olisiko sulla mahdollista kävellä osaa matkasta? Toki joutuu aiemmin lähtemään, mutta mun mielestä on oikeastaan hauskaa kävellä seitsemältä aamulla ulkona, kun maailma vasta heräilee.

Vierailija
2/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös työssäkäyvä äiti. Lapset vien kävellen päiväkotiin; pienempi istuu rattaissa ja isompi pyöräilee. Siitä kävelen asemalle ja hyppään junaan. Sama iltapäivällä. Noista matkoista tulee jo 10000 askelta päivään. Usein illalla kävelen vielä kauppaan, leikkipuistoon tms. lasten kanssa, 3000-5000 askelta lisää.

Olisiko sulla mahdollista kävellä osaa matkasta? Toki joutuu aiemmin lähtemään, mutta mun mielestä on oikeastaan hauskaa kävellä seitsemältä aamulla ulkona, kun maailma vasta heräilee.

Työmatkoja hankala kävellä. Päiväkoti on meiltä 4 km päässä minun työmatkani varrella. Jos tulisin töistä kotiin, jättäisin auton pihaan ja kävelisin 4 km päähän lapsia hakemaan, aika kohtuutonta lasten kannalta. Pääsen töistä päivittäin klo 16, ja olen nykyisellään päiväkodin pihalla klo 16.55. Mies vie monesti lapset aamupäivällä, jos on menossa iltavuoroon. Jos hänellä yövuoro, minä tietysti vien työmatkallani.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuuko käydä lenkillä sillä välin, kun lapsi on harrastuksessa?

Vierailija
4/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pakko "tyytyä" arkiliikuntaan, ja sitten kun näen että on hyvä hetki, sanon miehelle että nyt menen lenkille. En juuri kysele että voinko, vaan menen.

Vierailija
5/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen reippaita kävelylenkkejä rattaiden kanssa töiden jälkeen. Ihme, että lapsi on viihtynyt rattaissa, mutta hyvä niin. Lenkin jälkeen menemme leikkipuistoon. Teen lyhennettyä päivää, niin siksi riittää aikaa myös lenkkeilyyn ruoanlaiton yms lisäksi.

Vierailija
6/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla aikaisin

Vierailija
7/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi kouluikäinen lapsi (12 v.), jolla on urheiluharrastus 4 kertaa viikossa syyskuusta huhti-toukokuulle. Sen takia tulee istuttua autossa myös vapaa-ajalla paljon. Treenit on pahimmillaan 10 km päässä, lyhimmillään 4 km päässä. Harmillisesti ne 4 km päässä olevat loppuu vasta klo 21. Ei viitsi laittaa lasta kulkemaan niin myöhään pyörällä/kävellen kotiin, kun seuraavana aamuna aikaisin herätys kouluun.

Mietin kuntosaliakin, että jos olisi lähempänä kotia, tulisiko lähdettyä aamulla ennen työpäivää salille silloin jos miehellä vapaapäivä. Meillä olisi kuntosali myös tässä kodin lähellä, mutta maksaa 59€/kk anytime-kortti. Nyt minulla jäsenyys keskustan salille, joka maksaa vain 29,90€/kk, mutta syyskuussa kävin vain 3 kertaa, eli kalliiksi tulee kertahinta. Siksi mietin, kannattaako maksaa melkein tuplahinta ja rahat hukkaan vai olisiko se kodin läheisyys merkittävä plussa. Onko kokemusta kenelläkään, riittääkö inspis lähteä aikaisin aamulla, jos sali lähellä?

-ap

Vierailija
8/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä hetkellä kylläkin flunssassa ja pienessä kuumeessa kotona, lapset myös kipeänä, mutta ensi viikolla ajattelin aloittaa uuden elämän, jos flunssa hellittää.

-ap

Vierailija
9/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis voitko käydä lenkille 12-vuotiaan harrastuksen aikana? Lapsi autolla harrastukseen, auto parkkiin, lenkille, yhdessä kotiin. Kuvittelin että kaikki tekevät näin.

Vierailija
10/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sen 12-vuotiaan harrastuksen aikaan voi kuntoilla? Pienemmät lapset mukaan joko rattaisiin tai sitten pyörällä (kulkenee autossa kumpikin). Asuuko joku esikoisen harrastuskavereista lähellä, onnistuisiko kimppakyydit, jolloin välillä saisit vapaata kuskaamisesta ja voisit kuntoilla kotona tai lähteä kotoa pienempien lasten kanssa lenkille. Tai onko jossain kuntosalia, jossa lapsiparkki? Esikoinen pärjännee kotona tai siellä harrastuksessa salin aikaan ja pienemmät saisi lapsiparkkiin.

Vierailija
11/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näitä lukiessa kiitän, että asumme kaupungissa. Tarha ja koulu ovat samassa korttelissa. Kummankin työmatka taittuu kävellen. Lasten harrastukset ovat myös kävelymatkan päässä. Autoa tarvitaan vain mökkimatkoilla.

Vierailija
12/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen juuri noin kun muutama on jo ehdotellutkin. Kun kuskaan lapsia harrastuksiin, käyn itse sillä välin lenkillä/salilla/frisbeegolfia heittämässä. Jos mulla sattuu vähän pidempää menee ku lapsella niin kouluikänen kyllä osaa oottaa sen vartin kyytiä. Tehokasta, ei tartte itekää eestaas ajella niin paljoo :)

Vierailija
13/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko jättää auton esim. vähän kauemmas työpaikasta ja kävellä sieltä työpaikalle ja takaisin tai pyöräillä matkan? Olen itse onnistunut ujuttamaan reilusti liikuntaa fillaroimalla työmatkani, kilometrejä kertyy viikossa n. 150 km. Aikaa ei oikeastaan mene kauheasti enempää, pyörällä välttää ruuhkat ym., ei tarvitse odotella bussia/junaa vaan lähteä suoraan matkaan.

Toinen vaihtoehto on esim. lenkkeillä lapsen harrastuksen ajan, meillä lapsen futistreenien aikana on vanhempien porukka, joka lenkkeilee lähimaastossa yhdessä. Yksi vaihtoehto on myös herätä aikaisin ja tehdä aamulenkki ennen töihin lähtöä. 

Liikunta auttaa kyllä kovasti jaksamisessa ja pitää pään kunnossa, joten suosittelen lämpimästi.

Vierailija
14/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti, kun liikunta on elinehto siinä missä ravinto tai unikin. Enhän jätä syömättä tai nukkumattakaan siksi, että olen äiti. Miksi siis laiminlöisin kehoani liikkumattomuudella?

Aamulla ennen töitä salille, joskus ehtii tekemään kunnon lihaskuntotreenin, joskus vain puolen tunnin hiit-treenin. Toisina aamuina saatan kävellä päiväkotimatkan ja osan työmatkasta, sitten hyppään bussin kyytiin. Keväisin ja kesäisin pyöräilen työmatkat. Iltaisin käyn pari kertaa viikossa salilla. Lapset on sillä välin kotona isänsä kanssa tai jos miehellä iltavuoro, mukana salilla lapsiparkissa (max 1 krt/vko). Viikonloppuisin on hyvin aikaa liikkua. Jos miehellä töitä, liikun vasta illalla tai pyydän hoitoapua isovanhemmilta.

Meillä ei ole vielä kouluikäisiä eikä lapsillakaan juuri harrastuksia. Ikinä en suostuisi tuollaiseen, että yhden perheenjäsenen harrastus vie neljä iltaa viikossa. Tuohan nyt on ihan älytöntä ja epäreilua muuta perhettä kohtaan. Harrastus valitaan sen mukaan, että se ei kuormita liikaa muuta perhettä. Tai sitten odotetaan sinne asti, että on tarpeeksi vanha itse kulkemaan treeneihin.

Meillä on myös asuinpaikka ja työpaikat valittu sillä ajatuksella, että voidaan noudattaa liikunnallista elämäntapaa. Maaseudulla asuminen vaatisi kaksi autoa eikä työmatkoja voisi kulkea kävellen/pyöräillen, välimatkat olisi pitkiä ja aikaa menisi hukkaan. Siksipä asumme kaupungissa. Elämä on valintoja täynnä ja jokainen voi itse päättää mitä asioita pitää tärkeinä. :)

Vierailija
15/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin istumatyön naapurikunnassa ja hankkiuduin päiväkotiin lastenhoitajaksi kävely/pyöräilymatkan päähän. Enemmän liikettä, vähemmän stressiä.

Vierailija
16/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sen 12-vuotiaan harrastuksen aikaan voi kuntoilla? Pienemmät lapset mukaan joko rattaisiin tai sitten pyörällä (kulkenee autossa kumpikin). Asuuko joku esikoisen harrastuskavereista lähellä, onnistuisiko kimppakyydit, jolloin välillä saisit vapaata kuskaamisesta ja voisit kuntoilla kotona tai lähteä kotoa pienempien lasten kanssa lenkille. Tai onko jossain kuntosalia, jossa lapsiparkki? Esikoinen pärjännee kotona tai siellä harrastuksessa salin aikaan ja pienemmät saisi lapsiparkkiin.

Kyllä periaatteessa voi kuntoilla. Jos tämä meidän 12 v. on treeneissä klo 18-19.30 ja miehellä työvuoro, otan joka tapauksessa tarhaikäiset autoon. Usein käydään kaupassa ruokaostoksilla, niin ei tarvitse monta reissua tehdä. Vähän illasta riippuu, miten nuo nuoremmat jaksaa. Niillä on vain yksi harrastus kerran viikossa, sen jaksavat hyvin ja tykkäävät. Mutta jos pitäisi lähteä äidin kanssa lenkille, alkaa kiukuttelu. Monesti ollaan tehty kompromissi, että kävellään vähän matkaa ja mennään leikkipuistoon vähäksi aikaa ja kävellään takaisin. Sitä en kutsu liikunnaksi ollenkaan.

-ap

Vierailija
17/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme valinneet asuntomme sijainnin ja lapsen harrastukset niin, että lapsi kävelee itse harrastuspaikkaansa. Syömme päivällistä vasta 19-20:n aikaan illalla. Koulun tai töiden jälkeen 16-17:n aikaan syödään välipala, eli tavallaan meillä päivällinen ja iltapala ovat vaihtaneet paikkaa. Kun syö päivällisen

myöhemmin, ei erillistä iltapalaa tarvita. Menen kuntosalille tai lenkille suoraan töistä, käyn kotimatkalla kaupassa ja alan vasta tämän jälkeen laittaa ruokaa. Päivällinen on perheen yhteinen hetki, jonka aikana vaihdetaan kuulumiset ja rauhoitutaan. Harvoin arkisin kukaan perheestämme lähtee enää päivällisen jälkeen pois kotoa.

Minusta suurin ongelma ajankäytön suhteen suomalaisissa perheissä on kansainvälisesti tarkasteltuna aikainen päivällisen ajankohta. Käsittääkseni missään muualla lapset eivät kuole nälkään, vaikka päivällinen eivät saisi päivällistä vielä klo 17.

Vierailija
18/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin välillä tarhaikäiset rattaisiin tai polkivat pyörillä mukaan ja juoksin jumppatelineille. Lapsetkin oppivat liikunnallisen elämäntavan.

Vierailija
19/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset tieten tahtoen tekevät elämänsä vaikeaksi? Asutaan kaukana työpaikoista, harrastuksista ja palveluista - totta kai aika kuluu autossa istuen.

On luksusta, kun voi lähteä kotoa 10 minuuttia ennen työpäivän alkua. Lapsilla ihan sama koulumatkan ja harrastusten suhteen. Kaikki tärkeä on tuossa ympärillä. Vapaa-aikaa ja perheen yhteistä aikaa on runsaasti.

Vierailija
20/56 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täällä supertehokasta, kun mammat väittävät käyvänsä lenkillä työ- ja päiväkotipäivän jälkeen. Juu, kaikki muksut varmaan tykkää olla ensin päivän päiväkodissa ja sen jälkeen reippaasti vaan pariksi tunniksi lapsiparkkiin tai rattaisiin istumaan, että mamma saa kuntoilla. Väitän, että 99% 3-5-vuotiaista ei suostu niihin rattaisiin istumaan pitkien lenkkien ajaksi. Taitaa pikkukakkonen olla hauskempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä