Milloin te oikein haette lapset päiväkodista pois?
Kun minun lapset on aina viimeiset?
Päiväkoti aukeaa 7.30. Ollaan yleensä ekat paikalla. Työt alkaa 8, ja olen yleensä 8.15. Juna kestää 15min ja kävely 10min.
Pääsen töistä 16.15 ja kävelen asemalle, juna lähtee puolelta ja päiväkodilla just tasan 17. Siellä ne lapset vikana aina on..
Autolla menisi sama aika, en sillä pääse yhtään nopeammin. Toiseen päiväkotiin meni vielä pidempi aika matkustaa ja jouduin lähtemään töistä aina ajoissa, kun minun piti hakea lapset, että kerkesin 17 mennessä hakemaan. Sielläkin olin aina viimeinen hakija.
Milloin te muut työssäkäyvät oikein haette ne lapset?
Kommentit (101)
Sumplimalla.
Minä olen lyhentänyt työaikaa, mies tekee vuorotyötä. Joten joko minä vien ennen töitä klo. 8, tai sitten mies vie klo. 9 jos on iltavuorossa. Ja mies hakee jo klo. 13, tai sitten minä haen töiden jälkeen klo. 15.
No oikeastaan nyt lapset on toivoneet että saisivat olla päiväkodissa pitempään, joten saatan jatkossa pidentää osaa päivistä puolella tunnilla niin ehtii iltapäiväulkoiluun.
Mun lapset olivat 7.15-16.45, kun työpaikkani oli kauempana. Nyt 7.45-16.15 kun työmatka lyheni kymmenesosaan. Mies ei vie eikä hae kummallisten työvuorojensa takia, mutta arkivapaita hänelläkin joskus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa samanlaiset päivät. Tuntuu, että kaikki muut tekevät lyhennettyä päivää, ovat osa-aikaisia tai sumplivat viemiset ja hakemiset puolison kanssa tarkemmin. Meidän työajoilla ei vain onnistu ja ei ole varaa tehdä lyhennettyä päivää, joten näillä mennään. Eipä tuo lapsi näytä kauheasti tilanteesta kärsivän ja illalla ja viikonloppuisin ollaan sitten tiiviisti yhdessä.
Joo näköjään.. en ole edes ajatellut lyhennettyä, kun erottiin juuri kun palasin töihin. En olisi edes kehdannut vaatia lyhyempiä päiviä, eikä se nyt ole mahdollistakaan.
Mietin vain että miten pärjää kun lapset on koulussa.. Raukat joutuu yksin mennä ja tulla :
Ei tämmöisiä asioista tullut mietittyä kun lapsia alkoi tekemään...
Ap
Ekalla ja tokalla on iltikset. Eli hyvin ehdot hakemaan. Ja Helsingissä on jo myös aamukerhot eli aamullakaan ei tarvitse olla ainakaan kauaa yksin.
Sitten vaan kaverien kanssa sumplien. Sumplittavaa on mutta kyllä hoituu.
Joo ei mene noin. Vain osassa stadin kouluista on aamutoimintaa. Ja ip-kerhoihinkaan ei kaikki pääse ainakaan enää tokalla luokalla.
Menee.
Se aamutoiminta tulee laajenemaan joka puolelle. Siitä on jo päätös.
Ja ihan kaikki tokaluokkalaiset mahtuu leikkipuistojen iltiksiin, jos ei muualle halua tai pääse. Omani oli siellä vielä kolmosen syksynkin.
Helsingissä.
Ilmankos ei enää haluta lapsia, kun normaalin töiden ja lasten yhdistäminenkin on vaikeaa?!
Meidän kunnassamme ei ole aamupäivätoimintaa eikä kaikki ekaluokkalaisetkaan pääse iltapäiväkerhoon joka vuosi. Tosin viime vuonna pääsivät ja muutama toisluokkalainenkin.
Toisaalta koulussa on työkirjat kielistä ja kolmannelta luokalta alkaen myös omat kirjat reaaliaineissa (tosien kierrätettävät).
Ehdin jo ihmetellä, miten ihmeessä Helsingillä ei ole varaa koulukirjoihin, mutta nyt tajusin, että rahat on jaettu siellä eri tavalla. Eikös Helsingissä saanut kesäisin ilmaista ruokaakin asukaspuistoissa? Täällä ei ole yhdenkään helsinkiläisen leikkipuiston veroista leikkikenttää, muutamassa hiekkalaatikko ja pari keinua, muut päiväkotien käytössä ja nekin aika ankeita.
Kaikkeen ei riitä rahat. Helsinki on priorisoinut vahvasti koulun ulkopuoliseen toimintaan ja pieniin lapsiin. En tiedä, onko se hyvä vai huono juttu, mutta ainakin nyt ymmärrän, miksi koulukirjoihin ei riitä rahat.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kunnassamme ei ole aamupäivätoimintaa eikä kaikki ekaluokkalaisetkaan pääse iltapäiväkerhoon joka vuosi. Tosin viime vuonna pääsivät ja muutama toisluokkalainenkin.
Toisaalta koulussa on työkirjat kielistä ja kolmannelta luokalta alkaen myös omat kirjat reaaliaineissa (tosien kierrätettävät).
Ehdin jo ihmetellä, miten ihmeessä Helsingillä ei ole varaa koulukirjoihin, mutta nyt tajusin, että rahat on jaettu siellä eri tavalla. Eikös Helsingissä saanut kesäisin ilmaista ruokaakin asukaspuistoissa? Täällä ei ole yhdenkään helsinkiläisen leikkipuiston veroista leikkikenttää, muutamassa hiekkalaatikko ja pari keinua, muut päiväkotien käytössä ja nekin aika ankeita.
Kaikkeen ei riitä rahat. Helsinki on priorisoinut vahvasti koulun ulkopuoliseen toimintaan ja pieniin lapsiin. En tiedä, onko se hyvä vai huono juttu, mutta ainakin nyt ymmärrän, miksi koulukirjoihin ei riitä rahat.
Helsingissä yksi syy rahapulaan on se, että opetusviraston virkamies kavalsi rahat ja tietokoneet. Nyt on pitänyt kaivaa uudet rahat joilla ostaa ne v***n tietokoneet siihen digiloikkaan, josta virasto mesoaa.
Mutta tätähän ei saa ääneen sanoa.
N. 7:45 vienti ja haku 14:00 - 15:00 välillä. Puolison kanssa vaihtelee kumpi vie ja hakee. Minulla liukuva työaika, niin niinä päivinä joina minä haen 15:00 mennessä, teen illasta vielä pari tuntia töitä (voin tehdä etänä osittain).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä enää nuorin on päiväkodissa. Käytännössä vain eskarin osuuden. Mies vie klo 9 ja minä haen klo 13. Teen lyhennettyä työaikaa.
Ymmärtät varmaan ap, että kaikki ei ole yksinhuoltajia, joten lasten ei tarvitse olla hoidossa koko päivää.Totta kai ymmärrän, mutta en todellakaan tiennyt että melkein kaikki tekee lyhennettyä päivää? Enkä ole yksinhuoltaja: on heillä isä, joka tekee myös 8-16.
Ap
Ei melkein kaikki tee lyhennettyä. Meillä ainakin mies vei lapset ysiksi (mä menin aikaisin töihin) ja mä hain 16 aikoihin. Liukuva työaika molemmilla.
Toki varsin monet tekee lyhennettyä, mutta täällä se pääsääntöisesti tarkoittaa vähemmän hoitopäiviä. Eli esim. pe kokonaan kotona.
Pääsen 15:50 ja olen päiväkodilla 15:55. Ihanaa ettei asuta pääkaupunkiseudulla!!
Vierailija kirjoitti:
Pääsen 15:50 ja olen päiväkodilla 15:55. Ihanaa ettei asuta pääkaupunkiseudulla!!
Miten pk-seutu tähän nyt liittyy mitenkään? Mä näen kersani tarhan ikkunasta ja työpaikka on kuuden minuutin junamatkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka asuisinkin kauempana ei se tarkottaisi että työ on yhtään sen lähempänä. Asutaan Espoossa ja toki siellä töitä on, mutta siellä se liikkuminen voi olla hankalampaa, kun ei mene suoraa yhteyttä. Asutaan lapsen isän kanssa 5km päässä toisistamme ja päiväkoti on lasten isän vieressä. Kuljen autolla sinne aamuisin ja siinä menee jopa 20min ruuhkien takia.. siis 5km matkassa! Suoraa bussia ei mene vaan pitäisi mennä bussilla junalle ja junalla kävellä - 30min. Olen aivan rautatieaseman vieressä töissä, mutta aamuisin se alle km kävely kestää tajuttoman kauan, kun ruuhka..
Maalta olen itse kotoisin ja meillä lähin pk oli 20km päässä ja työt toisen 20km päässä. En tiedä kumpi on helpompaa.
Entinen pk oli tien toisella puolella, mutta työmatkoissa meni 45-1h kun joutui kehän ruuhkassa istua. Julkisilla meni aivan sama matka.
Ap
Mies vie kasiksi ja tekee töitä 8:30-16:30, minä teen töitä naapurikunnassa n. 7-15 ja haen ennen neljää, perjantait olen osittaisella hoitovapaalla.
Meidän päiväkodissa on kuulemma ruuhkaiset vienti- ja hakuajat on 7:45-8:05 ja 15:45-16:05, ja silloin kun tein vielä perjantait töitä noin kolmen jälkeen pihalla oli aina vain alle 10 lasta (päiväkodissa on 65-70 lasta) ja kun viime perjantaina törmättiin oman lapsen pk-ryhmään ulkoillessa niin ryhmässä oli 5 lasta 19:sta.
En tiedä, meillä mies on valtion virastossa töissä eli työaika loppuu 16.21 ja sen jälkeen on aikaisintaan 16.30 päiväkodilla, viimeistään 16.45 ja aina viimeinen... Minulla työajat vaihtelee, mutta n. 4/5 päivänä viikosta mies hakee. Toki minulla on joskus myös arki vapaita, ja vien lapset yleensä 8.45-10.45 välillä eli eivät ole täyttä aikaa hoidossa. Meillä päiväkodilta työpaikoille alle 2km matkaa eli ei siihen kauaa aikaa mene millään välineellä. Jos pk ois kodin lähellä niin hoitoaika päivässä m olisi puolisen tuntia pitempi..
Täällä hoitoaika on about 06.50-14.30 (15.00). Olen nykyään ainoa aikuinen perheessä myöskin.
Tosi monella ainakin meidän tuttavista on joustava työaika, joten toinen vanhemmista aloittaa työt myöhemmin ja toinen puolestaan pääsee aikasemmin, jolloin lapsille saadaan lyhyempi hoitopäivä. Näin on myös meillä. 1 kaveri on yh, on töissä opettajana, joten pääsee aikaisin hakemaan lapset. Mä ainakin mietin tätä asiaa ennen lasten tekemistä, luulin että kaikki tekee niin 😮
Vierailija kirjoitti:
Tosi monella ainakin meidän tuttavista on joustava työaika, joten toinen vanhemmista aloittaa työt myöhemmin ja toinen puolestaan pääsee aikasemmin, jolloin lapsille saadaan lyhyempi hoitopäivä. Näin on myös meillä. 1 kaveri on yh, on töissä opettajana, joten pääsee aikaisin hakemaan lapset. Mä ainakin mietin tätä asiaa ennen lasten tekemistä, luulin että kaikki tekee niin 😮
Eroa ei nyt vaan yleensä suunnitella ennen lasten tekemistä. Ydinperheessä elelen mut ymmärrän kyllä, että elämä voi viedä toiseenkin suuntaan. Eikö lapsia saa nykyään enää halutakaan, jos ei oo joustava työaika?
Mä teen pääasiassa aamuvuoroa 6:45-14:45 ja työpaikka on päiväkodin vieressä. Päiväkodissa ollaan aamulla 6:35 ja töiden jälkeen olen hakemassa 14:55.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa samanlaiset päivät. Tuntuu, että kaikki muut tekevät lyhennettyä päivää, ovat osa-aikaisia tai sumplivat viemiset ja hakemiset puolison kanssa tarkemmin. Meidän työajoilla ei vain onnistu ja ei ole varaa tehdä lyhennettyä päivää, joten näillä mennään. Eipä tuo lapsi näytä kauheasti tilanteesta kärsivän ja illalla ja viikonloppuisin ollaan sitten tiiviisti yhdessä.
Joo näköjään.. en ole edes ajatellut lyhennettyä, kun erottiin juuri kun palasin töihin. En olisi edes kehdannut vaatia lyhyempiä päiviä, eikä se nyt ole mahdollistakaan.
Mietin vain että miten pärjää kun lapset on koulussa.. Raukat joutuu yksin mennä ja tulla :
Ei tämmöisiä asioista tullut mietittyä kun lapsia alkoi tekemään...
Ap
Ekalla ja tokalla on iltikset. Eli hyvin ehdot hakemaan. Ja Helsingissä on jo myös aamukerhot eli aamullakaan ei tarvitse olla ainakaan kauaa yksin.
Sitten vaan kaverien kanssa sumplien. Sumplittavaa on mutta kyllä hoituu.
Joo ei mene noin. Vain osassa stadin kouluista on aamutoimintaa. Ja ip-kerhoihinkaan ei kaikki pääse ainakaan enää tokalla luokalla.
Menee.
Se aamutoiminta tulee laajenemaan joka puolelle. Siitä on jo päätös.
Ja ihan kaikki tokaluokkalaiset mahtuu leikkipuistojen iltiksiin, jos ei muualle halua tai pääse. Omani oli siellä vielä kolmosen syksynkin.
Helsingissä.
No ei mene, me ei saatu tänä syksynä tokaluokkalaista koulun kerhoon. Lähin leikkipuisto, jossa on iltapäivätoimintaa, olisi toisessa kaupunginosassa, joten ei onnistu.
Aamutoiminta tosiaan on luvattu kaikkiin kouluhin. Meillä ei silti ole, ei kuulemma ollut pienessä alakoulussa tarpeeksi halukkaita.
Olen opiskelija ja teen etätöitä, työtunteja tulee viikkoon nelisenkymmentä kuten muillakin. Haen lapsen klo 14.30-15 ja vanhempi tulee koulusta klo 15. Tämä luonnollisesti tarkoittaa sitä että teen myös iltaisin ja viikonloppuisin töitä ja opintoja.
Tehdään miehen kanssa molemmat vuorotyötä. Minulla on aamuvuoro 7-15, jolloin haen lapset noin klo 15.20. Ensimmäisiä lähtijöitä ovat. Kun minulla on iltavuoro, jompi kumpi vie lapset aamupalalle kahdeksaksi ja mies hakee neljän aikoihin, on töissä tarhan lähellä ja asutaan myös aika lähellä tarhaa. Epäsäännöllisistä työajoista huolimatta lapsilla on tarkat rutiinit ja viikkorytmi. Yövuoropäivinä haen kolmen aikaan, kun ovat selvinneet välipalalta.