Milloin te oikein haette lapset päiväkodista pois?
Kun minun lapset on aina viimeiset?
Päiväkoti aukeaa 7.30. Ollaan yleensä ekat paikalla. Työt alkaa 8, ja olen yleensä 8.15. Juna kestää 15min ja kävely 10min.
Pääsen töistä 16.15 ja kävelen asemalle, juna lähtee puolelta ja päiväkodilla just tasan 17. Siellä ne lapset vikana aina on..
Autolla menisi sama aika, en sillä pääse yhtään nopeammin. Toiseen päiväkotiin meni vielä pidempi aika matkustaa ja jouduin lähtemään töistä aina ajoissa, kun minun piti hakea lapset, että kerkesin 17 mennessä hakemaan. Sielläkin olin aina viimeinen hakija.
Milloin te muut työssäkäyvät oikein haette ne lapset?
Kommentit (101)
Meidän taapero on toistaiseksi aika vähän päiväkodissa, koska juuri nyt se on mahdollista töidemme kannalta.
Pian enää ei.
Lisäksi olen monien mielestä paska äiti kun yleensä laitoin alle 2-vuotiaan hoitoon. Lapsen isää kukaan ei syyttele. Fakta kuitenkin on, että tienaan paremmin kuin mieheni, mutta minulle sopivia työpaikkoja ei juuri ole ja jouduin palaamaan töihin lapsen ollessa alle vuoden ikäinen (mieheni jäi kotiin) koska muuten minulla ei olisi enää ollut työtä, johon palata, vaan se olisi annettu nuoremmalle, nätimmälle ja lapsettomalle.
1-2 kertaa viikossa joudun viemään lapsen tarhaan klo 7 ja yleensä paikalla on jo pari muuta lasta. Usein joudun hakemaan hänet n. klo 16.15 ja silloin päiväkodin pihalla on vielä paljon lapsia.
16:15 haetaan yleensä. Mulla loppuu työt kello 16 ja vartissa oon päiväkodilla.
Kun tein vuorotyötä, aamuvuoron aikana hoitoaika oli 6.30-16.30. Iltavuorot oli maratoneja; 11-22 johtuen siitä, että kesken päiväuniajan ei voinut viedä. Yövuoroissa vein lapsen 19.30 ja hain klo 15. Muutama tunti kotona ja taas mentiin. Siirryin 80 %:n työajalle mutta ei se juuri auttanut uupumukseen.
Oli ne hulluja aikoja. Jättäydyin suosiolla työttömäksi. Nyt opiskelen. Lapsi on hoidossa yleensä 8-16.30. Kun valmistun, hän on koululainen.
Vierailija kirjoitti:
Älä kanna syyllisyyttä. On paljon lapsia, joiden vanhemmilla on ihan normaali kahdeksan tunnin työaika ja matkat siihen päälle.
Meillä on moni lapsi noin 7.20-16.30 päiväkodissamme.
Teemme parhaamme, että niin heillä, kuin vanhemmilla olisi luottavainen olo päiväkotiin.
Kun nimenomaan tuntuu, ettei ole. Puoli kasilta on lapsia hoidossa max 5. 16.30 jälkeen lapsia on pihalla jälleen ehkä se 5. Missä ne loput on, kun päiväkodissa on lapsia jotain 50? Niinpä... Kateeks käy niille, jotka pystyvät järjestämään lapsilleen lyhyemmät päivät. Aina on huono omatunto, kun se oma lapsi on aina viimeisten joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kanna syyllisyyttä. On paljon lapsia, joiden vanhemmilla on ihan normaali kahdeksan tunnin työaika ja matkat siihen päälle.
Teemme parhaamme, että niin heillä, kuin vanhemmilla olisi luottavainen olo päiväkotiin.Kun nimenomaan tuntuu, ettei ole. Puoli kasilta on lapsia hoidossa max 5. 16.30 jälkeen lapsia on pihalla jälleen ehkä se 5. Missä ne loput on, kun päiväkodissa on lapsia jotain 50? Niinpä... Kateeks käy niille, jotka pystyvät järjestämään lapsilleen lyhyemmät päivät. Aina on huono omatunto, kun se oma lapsi on aina viimeisten joukossa.
Ei Suomessa olisi järjestetty päivähoitoa kotona olevienkin vanhempien lapsille, jos hoitopaikkaa pidettäisiin vahingollisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teemme parhaamme, että niin heillä, kuin vanhemmilla olisi luottavainen olo päiväkotiin.Kun nimenomaan tuntuu, ettei ole. Puoli kasilta on lapsia hoidossa max 5. 16.30 jälkeen lapsia on pihalla jälleen ehkä se 5. Missä ne loput on, kun päiväkodissa on lapsia jotain 50? Niinpä... Kateeks käy niille, jotka pystyvät järjestämään lapsilleen lyhyemmät päivät. Aina on huono omatunto, kun se oma lapsi on aina viimeisten joukossa.
Ei Suomessa olisi järjestetty päivähoitoa kotona olevienkin vanhempien lapsille, jos hoitopaikkaa pidettäisiin vahingollisena.
Suomessa halutaan kaikki lapset valvontaan.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti aukeaa 7.30. Ollaan yleensä ekat paikalla. Työt alkaa 8, ja olen yleensä 8.15. Juna kestää 15min ja kävely 10min.
Pääsen töistä 16.15 ja kävelen asemalle, juna lähtee puolelta ja päiväkodilla just tasan 17. Siellä ne lapset vikana aina on..
Autolla menisi sama aika, en sillä pääse yhtään nopeammin. Toiseen päiväkotiin meni vielä pidempi aika matkustaa ja jouduin lähtemään töistä aina ajoissa, kun minun piti hakea lapset, että kerkesin 17 mennessä hakemaan. Sielläkin olin aina viimeinen hakija.
Johtuisiko tuo sitten siitä, että kaikki muut hakevat lapsensa klo 17 mennessä, mutta sinä olet päiväkodilla vasta silloin, kun sen pitäisi jo mennä kiinni? Ainakin meidän päiväkodilla tätä painotettiin, että sulkemisaikaan pitää lapset olla haettuna, eikä vasta kaartaa päiväkodin pihaan. Et kai sinä kauppaankaan pyri enää 21.00, jos se on siihen saakka auki?
Tietysti olisi mukavaa, että lapsi voisi olla hoidossa mahdollisimman vähän.
En kuitenkaan usko, että lapsi menee pilalle siitä, että on hoidossa vaikka tunnin pidempään kuin muut joka päivä.
Ollaan armollisia itselle. Suurin osa meistä vanhemmista kuitenkin tekee parhaansa ja on läsnä lapselleen sen kotona vietettävän valveillaoloajan.
Päiväkodin aukioloaikoja on ihan sallittua hyödyntää tarpeen mukaan.
Sitten, kun ovat valmiina siirtymään sisäoppilaitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko tuo sitten siitä, että kaikki muut hakevat lapsensa klo 17 mennessä, mutta sinä olet päiväkodilla vasta silloin, kun sen pitäisi jo mennä kiinni? Ainakin meidän päiväkodilla tätä painotettiin, että sulkemisaikaan pitää lapset olla haettuna, eikä vasta kaartaa päiväkodin pihaan. Et kai sinä kauppaankaan pyri enää 21.00, jos se on siihen saakka auki?
Jaaha. Ap
Minä vien muksut vaihtelevaan aikaan aamulla, puoli seitsemän ja varttia yli yhdeksän välillä. Mies ei vie, koska menee töihin ennen päiväkodin aukeamista ja hän hakee varttia yli neljä lapset. :)
Oletko kysynyt eikö aamulla voisi päiväkotia avata aiemmin? Tuo 7.30 on minusta todella myöhään ja ihmettelen kyllä minäkin eikö muilla ole tarvetta tuoda aiemmin. Samoin joskus ihmettelin kun lähdin myöhässä töihin päiväkodilta klo 7.15 eikä muita lapsia vielä näkynyt.
Kunnalliset päiväkodit ainakin Helsingissä aukeavat yleensä klo 6.15. Minä vien lapset hoitoon klo 6.40-6.50 ja haen klo 16, joskus hiukan ennen, joskus hiukan myöhemmin. Tuolloin klo 16 maissa tuntuu olevan kova kuhina ja monet haetaan silloin, samoin aamulla klo 8 on vilkasta. Joskus jos haku on venynyt lähemmäs 16.30, ei siellä pihalla kovin montaa lasta ole.
Itse olen kokenut paremmaksi tuon, että vien aikaisin kuin että haksisin viimeisten joukossa. Aamulla saavat leikkiä sisäleikkejä rauhassa eivätkä ole koskaan valittaneet että ovat aina ensimmäisiä. Iltapäivän viimeiset roikkuvat aidalla aika surkean näköisinä kyllä jo hyvissä ajoin ennen viittä.
Tiedän että monet perheet limittävät hoitoaikoja, toinen menee aikaisin töihin ja hakee laspet viimeistään klo 16 ja toinen vie klo 8 maissa lapset aamupalalle ja on sitten iltamyöhään töissä.
Olin aikoinaan päiväkodissa töissä. Silloin ensimmäiset lapset tulivat viimeistään 6.15 ja viimeiset lähtivät klo 18 jos silloinkaan. Oman lapseni hoitopaikassa taas ei ollut ketään ennen omia lapsiani ja he olivat myös usein viimeisenä hoidossa 16.30 aikaan hakiessa. Sitten vaihdoin työpaikkaa. Nykyään olen kotona yleensä kolmen aikaan ja lähden 7.30, teen töitä osa-aikaisesti opettajana
Minä olin päiväkoti-ikäisenä se lapsi, joka tuotiin päiväkotiin joka aamu klo 8 aamupalalle ja haettiin kotiin viimeisenä 16.59 iltapäivällä. Äiti ja isä kulkivat pitkän matkan pk-seudulla työpaikoilleen yhdellä autolla / toinen julkisilla.
Nyt olen itse päiväkodissa töissä varhaiskasvatuksen opettajana, enkä voi muuta kuin ihmetellä vanhempia, jotka tuovat lapsiaan hoitoon (tavalliseen päiväkotiin, vuorohoito on erikseen) klo 9:n jälkeen. Päiväkodissa kaikki lapsen kannalta merkityksellinen tapahtuu aamupäivällä ennen klo 12:ta. Klo 9 alkaa pedagoginen toiminta ja päivän leikkeihin jakaantuminen. Lapsi, joka tulee kesken toiminnan, on todellakin pihalla (siis henkisesti).
Kyllähän se klo 10 pihalle tuleva lapsikin on pihalla (konkreettisesti). Ja usein jää yksin, koska kaikilla muilla leikit ovat jo kesken ja niihin on vaikea ängetä mukaan.
Entäs sitten se klo 11? No lapsi jää pois kaikesta siitä, miksi varhaiskasvatusta lapsille suositellaan. Klo 11 syödään lounas (laitosruokaa), jonka jälkeen mennään päivälevolle. Iltapäivällä työntekijöitä ja lapsia lähtee kotiin jo klo 14:n aikaan eli silloin, kun päivälepoaika on ohi ja välipala alkaa. On tutkitusti todettu, että iltapäivän leikit ja ulkoilut eivät tue lapsen ryhmäytymistä, sosiaalisia taitoja, kaverisuhteita tai esim. kielen kehitystä.
On kummallinen harhakäsitys, että lapsi hyötyisi pitkistä päiväkotipäivistä enemmän kuin lyhyistä. Kenelle tahansa lapselle 5-6 tuntia päivässä "laadukasta varhaiskasvatusta" on täysin riittävästi. Lapsen kannalta olisi parasta, jos se painottuisi aamuun. Esim. klo 8-14, 9-15, mutta ei myöhemmin. Myöhäisempi päiväkotiin saapumisaika palvelee enemmän vanhempia tai ainakin luo vanhemmille harhakäsityksen siitä, että järjestely olisi nimenomaan lapselle paras mahdollinen.
Ovatko ap:n lapset yksityisessä päiväkodissa? Tai jossain todella pienessä kahden ryhmän päiväkodissa? Entä ryhmäperhepäiväkodissa?
Yksityiset päiväkodit ja ryhmikset voivat tosiaan aueta klo 7.30, mutta ihan tavalliset kunnalliset päiväkodit aukeavat kyllä lähes kautta linjan klo 6 tai 6.30, viimeistään klo 7.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin päiväkoti-ikäisenä se lapsi, joka tuotiin päiväkotiin joka aamu klo 8 aamupalalle ja haettiin kotiin viimeisenä 16.59 iltapäivällä. Äiti ja isä kulkivat pitkän matkan pk-seudulla työpaikoilleen yhdellä autolla / toinen julkisilla.
Nyt olen itse päiväkodissa töissä varhaiskasvatuksen opettajana, enkä voi muuta kuin ihmetellä vanhempia, jotka tuovat lapsiaan hoitoon (tavalliseen päiväkotiin, vuorohoito on erikseen) klo 9:n jälkeen. Päiväkodissa kaikki lapsen kannalta merkityksellinen tapahtuu aamupäivällä ennen klo 12:ta. Klo 9 alkaa pedagoginen toiminta ja päivän leikkeihin jakaantuminen. Lapsi, joka tulee kesken toiminnan, on todellakin pihalla (siis henkisesti).
Kyllähän se klo 10 pihalle tuleva lapsikin on pihalla (konkreettisesti). Ja usein jää yksin, koska kaikilla muilla leikit ovat jo kesken ja niihin on vaikea ängetä mukaan.
Entäs sitten se klo 11? No lapsi jää pois kaikesta siitä, miksi varhaiskasvatusta lapsille suositellaan. Klo 11 syödään lounas (laitosruokaa), jonka jälkeen mennään päivälevolle. Iltapäivällä työntekijöitä ja lapsia lähtee kotiin jo klo 14:n aikaan eli silloin, kun päivälepoaika on ohi ja välipala alkaa. On tutkitusti todettu, että iltapäivän leikit ja ulkoilut eivät tue lapsen ryhmäytymistä, sosiaalisia taitoja, kaverisuhteita tai esim. kielen kehitystä.
On kummallinen harhakäsitys, että lapsi hyötyisi pitkistä päiväkotipäivistä enemmän kuin lyhyistä. Kenelle tahansa lapselle 5-6 tuntia päivässä "laadukasta varhaiskasvatusta" on täysin riittävästi. Lapsen kannalta olisi parasta, jos se painottuisi aamuun. Esim. klo 8-14, 9-15, mutta ei myöhemmin. Myöhäisempi päiväkotiin saapumisaika palvelee enemmän vanhempia tai ainakin luo vanhemmille harhakäsityksen siitä, että järjestely olisi nimenomaan lapselle paras mahdollinen.
Ovatko ap:n lapset yksityisessä päiväkodissa? Tai jossain todella pienessä kahden ryhmän päiväkodissa? Entä ryhmäperhepäiväkodissa?
Yksityiset päiväkodit ja ryhmikset voivat tosiaan aueta klo 7.30, mutta ihan tavalliset kunnalliset päiväkodit aukeavat kyllä lähes kautta linjan klo 6 tai 6.30, viimeistään klo 7.
Se pääseekö se lapsi mukaan on ihan henkilökunnan ammattitaidosta kiinni.
Minun kuopukseni oli kaksi vuotta päivähoidossa 11.30-16.30, eikä minkään valtakunnan ongelmia ollut. Hänelää oli pätevät hoitajat.
Päivähoidon idea on palvella perhettä, eikä päinvastoin.
Meillä lapsi hoidossa klo 9-16.30. Me ei olla ikinä viety lasta aamupalalle kuin ihan poikkeustilanteissa. Lapsi tykkää syödä mieluummin kotona aamiaisen.
Käytännössä mies vie lapsen aamulla ja minä haen. Lähden aikaisin töihin jotta pääsen lähtemään töistä ennen neljää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ala työt joka päivä samaan aikaan. Jos työni alkavat klo 11 jonain päivänä, vien lapsen matkalla hoitoon. Kai sitä saa toisinaan viettää kiireettömän aamun, jos on kuitenkin edessä 8 h työpäivä?
Yleensä hoitoaika 9-9.30-16.00-16.30. Mies vie aamulla kun menen töihin 7.30. Hakisin jo kolmelta, mutta poika on sanonut että haluaa olla tarhassa myöhempään, koska tykkää iltapäivän ulkoleikeistä. Hirveä huuto alkaa jos haen aiemmin. Toisaalta kiva että viihtyy.
Mä lähden aina töistä 14:45 ja teen loput etänä (teen myös kaksi kokonaista etäpäivää viikossa, jolloin lapsi n. 7h hoidossa). Lapsi on yleensä päiväkodin jälkeen suht koomainen ja haluaa katsoa lastenohjelmia, niin pystyn hyvin vielä tekemään hetken töitä kotona. Mutta kaikilla ei tietty etämahdollisuutta. En kyllä vaihda ikinä työpaikkaa!
Jes, sulla sama :) eikö olekin outoa? Ap