Milloin te oikein haette lapset päiväkodista pois?
Kun minun lapset on aina viimeiset?
Päiväkoti aukeaa 7.30. Ollaan yleensä ekat paikalla. Työt alkaa 8, ja olen yleensä 8.15. Juna kestää 15min ja kävely 10min.
Pääsen töistä 16.15 ja kävelen asemalle, juna lähtee puolelta ja päiväkodilla just tasan 17. Siellä ne lapset vikana aina on..
Autolla menisi sama aika, en sillä pääse yhtään nopeammin. Toiseen päiväkotiin meni vielä pidempi aika matkustaa ja jouduin lähtemään töistä aina ajoissa, kun minun piti hakea lapset, että kerkesin 17 mennessä hakemaan. Sielläkin olin aina viimeinen hakija.
Milloin te muut työssäkäyvät oikein haette ne lapset?
Kommentit (101)
Meillä toinen vie ja toinen hakee. Näin päivästä ei tule älyttömän pitkää. Mutta oikeastiko olette 7.30 ekoja päiväkodilla?
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskelija ja teen etätöitä, työtunteja tulee viikkoon nelisenkymmentä kuten muillakin. Haen lapsen klo 14.30-15 ja vanhempi tulee koulusta klo 15. Tämä luonnollisesti tarkoittaa sitä että teen myös iltaisin ja viikonloppuisin töitä ja opintoja.
Lisäys: hoitotunnit max 25h viikkoon.
Meillä lapset oli pääasiassa pkssa n. Klo 8.45- 17, joskus hain myöhemmin. Olivat aina viimeiset. Työmatka oli lyhyt, mutta työaika loppui 16.45.
Mies oli yrittäjänä yleensä aina töissä, mutta toki välillä haki lapsia aiemmin. Lisäksi meillä oli hoitaja, joka haki lapset torstaisin ajoissa kotiin. Lisäksi mummit ja kummit aittoi välillä.
Olisiko aplla mitään mahdollisuutta ajoittaa töitään niin, että teet isä viikoilla pidempää päivää ja sun viikoilla lyhyempää?
Ollaan nyt eroamassa ja nykyisessä työssäni pystyn järjestelemään tekemisiäni niin, että pyrin aikatauluttamaan pitkiä päiviä silloin lapset ovat isällään. 872
Olen opettaja. Lapseni on päiväkodissa klo 9-15. Illat ja viikonloput korjaan aineita sun muita kotona, mutta se on minun valintani. Toinen vaihtoehto olisi, että lapsi olisi hoidossa klo 7-17 ja minä tekisin kaikki työt työpaikalla. Mieluummin haluan, että lapsi on kotosalla ja saa viettää aikaa isänsä kanssa - ja kyllä minäkin välillä huilaan ja irrottaudun töistä ja menen hetkeksi hiekkalaatikon reunalle tai leivon yhdessä lapsen kanssa tms.
Olen ihmetellyt samaa. Itse olen vieläpä opiskelija, joten päiväni eivät ole edes kovin pitkiä, mutta toisessa kaupungissa kun opiskelen niin matkoihin menee aikaa. Aina kun haen 16.15 jälkeen niin ryhmän 20 lapsesta on enää pari jäljellä. Usein vien 7.30 päiväkotiin, niin ovat parin ekan joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä toinen vie ja toinen hakee. Näin päivästä ei tule älyttömän pitkää. Mutta oikeastiko olette 7.30 ekoja päiväkodilla?
Se aukeaa silloin. Ei siellä ketään ole, monesti moni tulee tietenkin samaan aikaan, mutta mutta.. ihmettelen tätä myös etteikö kukaan muu mene 8 töihin. Ap
Kaikki minun eronneet tuttuni joilla on vuoroviikkosysteemi paahtavat töitä hullun lailla silloin kun lapsi eo ole heillä ja sitten tekevät lyhyttä päivää kun lapsi on heillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se aukeaa silloin. Ei siellä ketään ole, monesti moni tulee tietenkin samaan aikaan, mutta mutta.. ihmettelen tätä myös etteikö kukaan muu mene 8 töihin. Ap
Meillä on pieni päiväkoti, jossa on vain 24 lasta. Puoli kahdeksaan mennessä heistä on tullut hoitoon melkein puolet.
Vaihdoin työpaikkaa kodin ja päiväkodin lähelle, tässä elämän vaiheessa Helsingin keskustassa töissä käyminen tarkoittaisi paljon pidempiä päiviä, pidempää yksinoloa koululaisella ja hätätilanteessä en pääsisi välttämättä edes puolessa tunnissa paikalle. Miehen työ on vielä kauempana ja se on meidän päätulojen tuoja. Ja sitten ostin vielä auton- työmatka on alle 10min autolla. Hienomman tittelin ja mielenkiintoisemman työn haluaisin, kuten olikin, mutta ei niinkauan kun lapsen on pieniä. Eli, muuta lähemmäs työpaikkaa, muuta työpaikkaa.
Ja tosiaan, silloin kun mies matkustaa joudun viemään 7.30 ( 7..30 päiväkodilla, 5 minuuttia riisumiseen, toiset 5 autolle+ 10 töihin )aikaan jos on pakollista olla ennen kasia töissä , ja silloin isossa päiväkodissa on vasta 1 ovi auki, ja yhteen huoneeseen kootaan aikaisin tulijat, hoitajia ehkä 2.
Monet on opettajia (lyhyet päivät), vuorotyössä ( myöhään tai aikaisin jompikumpi hakee), osa on opiskelijoita, osa on kotiäitejä, osalla isovanhemmat on heti auttamassa jos täytyy mennä aikaisin tai ei pääse 16 hakemaan, osa on kipeänä/lomalla, osa tekee osittaista hoitovapaata, osa on osa-aikaisena, osa työttömänä lopuilla on liukuva työaika ja pystyy sumplimaan. Eli tosi pieni osa on niitä ketkä ei mihinkään noista kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Tosi monella ainakin meidän tuttavista on joustava työaika, joten toinen vanhemmista aloittaa työt myöhemmin ja toinen puolestaan pääsee aikasemmin, jolloin lapsille saadaan lyhyempi hoitopäivä. Näin on myös meillä. 1 kaveri on yh, on töissä opettajana, joten pääsee aikaisin hakemaan lapset. Mä ainakin mietin tätä asiaa ennen lasten tekemistä, luulin että kaikki tekee niin 😮
Helsingissä päivähoitopaikkatilanne on kunnallisella puolella katastrofi, siinä ei oma suunnitteleminen ennen lapsen tekemistä auta. Paikkoja ei ole tai niihin voi olla kotoa tunnin matka julkisilla kotoa ja sieltä pitäisi vanhemman vielä ehtiä töihin. Asumme parinsadan metrin päässä kolmesta kunnallisesta päiväkodista. Lapsellemme ei ollut tilaa yhdessäkään niistä. Pari yksityistäkin lähellä on, mutta toinen ei ota taaperoikäisiä ja toinen on aivan epäluotettava paikka.
Lisäksi kaikki työnantajat eivät anna lupaa joustavaan hoitovapaaseen ja monissa ammateissa työaikaliukumaa ei ole, eikä alanvaihto ole aina ihan nopea juttu.
Tällä hetkellä olen joustavalla hoitovapaalla, mutta en saa sitä pidennettyä. Miehelläni on tarkat työajat, joissa ei ole joustoa. Parhaamme kuitenkin teemme kuten ap:kin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki minun eronneet tuttuni joilla on vuoroviikkosysteemi paahtavat töitä hullun lailla silloin kun lapsi eo ole heillä ja sitten tekevät lyhyttä päivää kun lapsi on heillä.
Toimii, jos on ammatissa jossa tällainen on mahdollista.
Lapsi on kolme päivää viikossa hoidossa 7.45-16.15. Haettaessa aina viimeinen. Lapsen isä tekee kolme päivää viikossa 12 h vuoroja ja on 2 pv viikossa lapsen kanssa. Minä vien ja haen hoitopäivinä. Mennään kävellen, matkaa 500 m, sama matka töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii, jos on ammatissa jossa tällainen on mahdollista.
Todella monet asiantuntijahommat on tuollaisia. Riittää että homma tulee tehdyksi, tapa on valittavissa.
näytä kirjoitti:
Vaihdoin työpaikkaa kodin ja päiväkodin lähelle, tässä elämän vaiheessa Helsingin keskustassa töissä käyminen tarkoittaisi paljon pidempiä päiviä, pidempää yksinoloa koululaisella ja hätätilanteessä en pääsisi välttämättä edes puolessa tunnissa paikalle. Miehen työ on vielä kauempana ja se on meidän päätulojen tuoja. Ja sitten ostin vielä auton- työmatka on alle 10min autolla. Hienomman tittelin ja mielenkiintoisemman työn haluaisin, kuten olikin, mutta ei niinkauan kun lapsen on pieniä. Eli, muuta lähemmäs työpaikkaa, muuta työpaikkaa.
Ja tosiaan, silloin kun mies matkustaa joudun viemään 7.30 ( 7..30 päiväkodilla, 5 minuuttia riisumiseen, toiset 5 autolle+ 10 töihin )aikaan jos on pakollista olla ennen kasia töissä , ja silloin isossa päiväkodissa on vasta 1 ovi auki, ja yhteen huoneeseen kootaan aikaisin tulijat, hoitajia ehkä 2.
Monet on opettajia (lyhyet päivät), vuorotyössä ( myöhään tai aikaisin jompikumpi hakee), osa on opiskelijoita, osa on kotiäitejä, osalla isovanhemmat on heti auttamassa jos täytyy mennä aikaisin tai ei pääse 16 hakemaan, osa on kipeänä/lomalla, osa tekee osittaista hoitovapaata, osa on osa-aikaisena, osa työttömänä lopuilla on liukuva työaika ja pystyy sumplimaan. Eli tosi pieni osa on niitä ketkä ei mihinkään noista kuulu.
Siis, mitä sä ehdotat? Joku kuitenkin kärsii, mies tai minä?
Asuttiin Helsingissä ja olin Helsingissä töissä, mies myös ja kävi Espoossa töissä. Työmatkat kuitenkin kesti sen 30min-1h vaikka menin autolla tai pyörällä.
Nyt mies on töissä parin km päässä lasten hoitopaikasta ja minä asun 5km päässä. Työ on 15 min junamatkan päässä. Helsingistä en saa hoitopaikkaa kun en siellä asu ja töitä en ole löytänyt lähempää ja tuossa se vieressä on periaatteessa.
Mies tekee 8-16 ja minä myös. Toki voin tehdä osan etänä, mutta päivät ovat aivan yhtä pitkiä silti, kun töitä riittää ja työni vaatii todella paljon tarkkuutta eikä lasten hoitaminen siinä samassa ole kenellekään oikein. Myös esikoinen on eskarissa, joten siellä täytyy käydä päivittäin.
Kysyin täällä vain että eikö kukaan muu hae myöhään lapsia. Tuntuu olevan aika harvassa näköjään.. jatkuvasti teen muutoksia elämässä ja ollaan muutettu ja vaihdettu tarhapaikkaan. Tällä hetkellä lapset on yksityisessä koska on lähempänä. Ei ollut vapaana tässä lähistöllä kunnallisessa.. Osa-aikainen hoitovapaa ei edes onnistu kun olen ollut niin vähän aikaa uudessa paikassa töissä.
Ap
Ja siis muutettiin ja vaihdettiin pakolla tarhaa, kun vanhassa ei ollut eskaria ja toinen lapsi olisi joutunut pidemmälle hoitoon, enkä keksinyt miten sen olisin saanut toiminaan.. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pieni päiväkoti, jossa on vain 24 lasta. Puoli kahdeksaan mennessä heistä on tullut hoitoon melkein puolet.
En osaa sanoa miksi ei meillä. Ovet aukeaa vasta 7.30 eikä siellä läheskään puolia ole koskaan.. vieressä on kunnallinen pk ja siellä kyllä näkyy porukkaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa miksi ei meillä. Ovet aukeaa vasta 7.30 eikä siellä läheskään puolia ole koskaan.. vieressä on kunnallinen pk ja siellä kyllä näkyy porukkaa. Ap
Meillä tämä pieni päiväkoti on yksityinen, joten sekään ei varmasti syy ole.
Olen huomannut saman. Jos mun lapsi on hoidossa 7.20-16.45, hän on aina ensimmäisten parin joukossa ja yleensä viimeinen. Teen ihan 8-16 päivää. Suurin osa ilmeisesti viedään noin 8 ja haetaan viimeistään klo 16.
Ei ole mahdollisuuksia tehdä mitään lyhennettyä päivää, koska olen opiskelija ja teen määräaikaisia määräaikaisen perään. Siinä ei paljoa itse sanella mitään ja kaikki työt tehdään mitä vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Jos mun lapsi on hoidossa 7.20-16.45, hän on aina ensimmäisten parin joukossa ja yleensä viimeinen. Teen ihan 8-16 päivää. Suurin osa ilmeisesti viedään noin 8 ja haetaan viimeistään klo 16.
Ei ole mahdollisuuksia tehdä mitään lyhennettyä päivää, koska olen opiskelija ja teen määräaikaisia määräaikaisen perään. Siinä ei paljoa itse sanella mitään ja kaikki työt tehdään mitä vaan on.
Ja ihan kunnallinen pk on, edellisessä myöskin kunnallisessa oli sama ilmiö.
Meillä haetaan lapset kolmen aikoihin. Joskus voi venyä puoli neljään. Ja molemmat ollaan täysiaikaisessa työssä, mutta liukumat yms järjestelyt auttaa.