Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Milloin te oikein haette lapset päiväkodista pois?
11.10.2018 |
Kun minun lapset on aina viimeiset?
Päiväkoti aukeaa 7.30. Ollaan yleensä ekat paikalla. Työt alkaa 8, ja olen yleensä 8.15. Juna kestää 15min ja kävely 10min.
Pääsen töistä 16.15 ja kävelen asemalle, juna lähtee puolelta ja päiväkodilla just tasan 17. Siellä ne lapset vikana aina on..
Autolla menisi sama aika, en sillä pääse yhtään nopeammin. Toiseen päiväkotiin meni vielä pidempi aika matkustaa ja jouduin lähtemään töistä aina ajoissa, kun minun piti hakea lapset, että kerkesin 17 mennessä hakemaan. Sielläkin olin aina viimeinen hakija.
Milloin te muut työssäkäyvät oikein haette ne lapset?
Kommentit (101)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Edellisellä paikkakunnalla perhepäivähoidon jousto oli välille 06-18. Se auttoi tosi paljon arkeamme, että oli pelivaraa noutaa 17.15, vaikka miehen kanssa rytmitimmekin niin, että minä vein ja hän haki. Molemmilla liikkuva työ laajalla alueella, ja matka-aikoja kunkin päivän kohteelle ei lasketa työajaksi.
Nykyisen paikkakunnan nykyinen päiväkoti on auki 6.30-17, erikseen sovittaessa voi tulla 06 jälkeen. Tuo klo 17 on meille tiukka, neljän ruuhkassa työpaikaltani menee 45 min päiväkodille, miehellä tunti. Nyt haen lapsen 16.50, koska teen tuntipankin avulla lyhyttä päivää... Mies on nyt töissä ulkomailla, joten olisin tosi kiitollinen edes 17.30 saakka auki olevasta päiväkodista, ei tarvitsisi lähteä juuri neljän ruuhkaan työpuhelin vielä kourassa huiskimaan! Täällä kun on lyhyt ruuhka ja vaikka puoli viidenkin jälkeen lähtien matka kestäisi vain 30 min... Joskus olisi hyvä tehdä se 7 h 21 min täyteenkin, kun tuntipankki pian tyhjenee. Kun pieni koululainen lähtee vasta kahdeksaan tai myöhempään, en useinkaan ole vielä ollut töissä vielä tasan kahdeksalta...
Minunkin tuloillani osa-aikaisuus olisi mahdollista, mutta töitä jäisi 100 %. Kun kuuluu siihen vastuuryhmään, jolle ylitöitä ei makseta vaan organisointi on omalla vastuulla, olisi hullua tiputtaa palkkaa ja tehdä samat työt, kun niitä nytkin on kahden edestä.
Mietin vain monesti, miksi kunnat eivät edellisen paikkakuntamme tavoin oikeasti mahdollista 100 % työaikaa yhden paikalla olevan vanhemman perheille. Eka päiväkoti kunnallisella oli auki niin, ettei mies ehtisi tunnin työmatkalla mitenkään viedä, hakea ja olla määrättyä työaikaa töissä, kun minä olen työmatkalla. Meitä on alueella monta äitiä, jotka tekevät osa-aikaista päikyn aukiolorajojen takia ja ajavat kaasu pohjassa viideksi päiväkodille - virka-aika lähikaupungissa kun loppuu 16.15 ja sieltä ajaa 45 min. Ymmärrän että päiväkotihenkilökunnankin on päästävä kotiin, mutta ainakin oman, onnekkaan hyvän palkkani 30 % vastaa jo yhden lastenhoitajan kk-palkkaa, joten ei tämä mahda verotulojenkaan kannalta olla tolkku järjestely, että vartin tai 30 min takia useat vanhemmat tekevät osa-aikaista.
Toinen puolihan tässä on se ikuinen huono äiti fiilis, kun lapset ovat pitkää päivää hoidossa ja äiti painaa aina kaasuttaen kohti päikkyä vasta pimeällä. Nyt vain on pakko tehdä töitä, kun työt ovat tärkeitä ja sopimus on mikä on. Onneksi en ole tosiaan ainoa, sama pulma muillakin...