Tunnusluku kortit poistumassa.... miksi?
Olevinaan turvallisuusasia, mutta selosta tyhmälle kuinka paperin voi hakkeroida?
Vai onko posti menettänyt maineensa?
Vaikka nuo tunnukset saisikin haltuunsa niin vielä tarvitsee käyttäjätunnuksen...
Aivan turhake tuo tunnusluku sovellus, mitä sää teet kun kännykkä hajoo?
"osta uus"
vyörytetty siis asiakkaiden vastuulle, jee
kyllä minä oon luonnon aineiden säästämisen kannalla, ton paperilapun olisi voinut vain muuttaa eri materiaaliksi, niinkuin vaikka muovi kortit, jotka aina palautettaisi pankille kun on käytetty loppuun ja niissä voisi olla joku viivakoodi systeemi lisänä
tai sitten niissä täytyisi olla vielä joku lisävarmenne, rekisteröidään henkilön x puhelinnumeroon esimerkiksi...
qr koodeja vaikkapa hyödyntäen
Kommentit (214)
Sen jälkeen kun siirryin tunnuslukusovellukseen en ole kertaakaan kaivannut sitä paperin kanssa säheltämistä ja tunnuslukukortin odottelua postissa. Niin paljon helpompaa hoitaa maksuja ja tunnistautumisia sovelluksen kautta ja vituttaa pelkästään se että kesti niin kauan siirtyä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omasta pankista ei ole tullut minkäänlaisia viestejä (ainakaan en ole nähnyt), että perinteiset tunnuslukukortit ovat poistumassa. Tämä mobiilitunnuskin taisi tulla vasta tänä vuonna ja sivujen mukaan sen pystyy poistamaan käytöstä, jos ei pidäkään.
Minua ainakin ahdistaa, kun kaikki pitää olla mobiilia ja "uusinta teknologiaa". Ei myöskään huvita käyttää satoja euroja ylimääräistä johonkin älykännykään vain, että pystyn maksamaan laskuja kerran kuukaudessa.
EU vaatii tunnuslukukortit pois 2019,ilmeisesti vahvistussovellukseen mennään.
Ei voi vaatia, sillä EU:ssä on maita, joissa ei ole vielä edes vakiintunutta verkkopankkisysteemiä.
Kun vaatii niin vaatii.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/249929-tunnuslukulistat-jaavat-histori…
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun siirryin tunnuslukusovellukseen en ole kertaakaan kaivannut sitä paperin kanssa säheltämistä ja tunnuslukukortin odottelua postissa. Niin paljon helpompaa hoitaa maksuja ja tunnistautumisia sovelluksen kautta ja vituttaa pelkästään se että kesti niin kauan siirtyä siihen.
Ai minusta taas päinvastoin. Tunnuslukukortti oli superhelppo käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omasta pankista ei ole tullut minkäänlaisia viestejä (ainakaan en ole nähnyt), että perinteiset tunnuslukukortit ovat poistumassa. Tämä mobiilitunnuskin taisi tulla vasta tänä vuonna ja sivujen mukaan sen pystyy poistamaan käytöstä, jos ei pidäkään.
Minua ainakin ahdistaa, kun kaikki pitää olla mobiilia ja "uusinta teknologiaa". Ei myöskään huvita käyttää satoja euroja ylimääräistä johonkin älykännykään vain, että pystyn maksamaan laskuja kerran kuukaudessa.
Jaa. Meille tulee sitten rytäkällä tämä systeemi.
Mielestäni asiakkaan pitäisi saada valita, kumpaa systeemiä käyttää. Epäreilua olettaa, että Pirjo 80v alkaisi opettelemaan tälläisiä asioita. Omat isovanhempani isän puolelta ainakin maksavat laskunsa edelleen pankin tiskillä. Kännykän hankkivat pari vuotta sitten ja osaavat hädin tuskin soittaa.
Tämä aplikaatio sovellus hakkeroidaan 100% varmasti ensi vuonna kun massat on siihen siirtyny, jeee
"TURVALLINEN"
Vierailija kirjoitti:
m85 kirjoitti:
Olevinaan turvallisuusasia, mutta selosta tyhmälle kuinka paperin voi hakkeroida?
- Valokuvalla
- Kynällä ja paperilla
- Kysymällä
- Varastamalla
- Kopioimalla
- Hukkaamalla se lista itse
Niin, mut mitä se sillä pelkällä listalla tekee? Lisäksi se hakkeri tarvii käyttäjätunnuksen ja salasanan. Ilman niitä se lista on vaan pala paperia, täysin arvoton.
Vierailija kirjoitti:
Olen oikeasti hämmästynyt, että noin moni vielä käyttää läpyskää. Ja mikä tunnuslukusovellus? Onko joissain pankeissa sitten semmoinen? Minulla on yksi ainoa koodi mobiilipankin käyttöön eikä tarvitse muita käyttää. Samalla salasanalla hoituu kirjautuminen ja maksut. Ei tarvitse olla läpyskää mukana, jos vaikka tarvitsee siirtää rahaa säästötililtä omalle tilille.
Eli sun koko rahaliikenne on kännykän ja YHDEN salasanan varassa?
Kuvitelkaa tilanne:
500000 käyttäjää sovelluksella, kaikilta hakkeroidaan 1€/kk, niin paljonka se tekee vuodessa?
Tämä tietysti naamioidaan jonain ylläpitomaksuna, ketään ei kiinnosta kun 1€ katoaa tililtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinusta nykyaikaa, että pankki lähettää sulle kirjeessä pahvisen läpyskän, josta sinä sitten tihrustat avainlukuja laskuja maksaessasi? Otatko läpyskän matkoille mukaan, jotta voit tarvittaessa hoitaa pankkiasioita tai muita asioita, joissa tunnistautumista varten tarvitaan avainluku?
En ole ap, mutta minusta pahvinen kortti oli tosi kätevä. Mitään tihrustamista sen lukeminen ei vaatinut. Eikä tullut mieleenkään ottaa sitä matkoille mukaan. Ihan kotilaatikossa se oli, kun sitä kerran kuukaudessa tarvitsin hyväksyessäni e-laskut.
Miksei voisi ottaa mukaan?
Miksi pitäisi? En maksa laskuja matkoilla ollessani.
Ilmeisesti matkasi eivät ole pitkiä. Minä olen paljon reissussa, ja haluan että pystyn aina hoitamaan raha-asioitani ja kaikkia muitakin asioita on tarvittaessa. Voinhan haluta vaikka tilata netistä jotain, ja pitää tunnistautua maksun yhteydessä.
Olenkin ottanut läpyskästä kuvan kännykkääni.
Varmaan sulla on tunnusluvutkin talletettuna kännykkään, automaattinen kirjautuminen verkkopankkiin on vain niin kätevää. Ja kuka hullu nyt kännykkänsä lukituskoodeja muistaa, ihan turha hidaste sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinusta nykyaikaa, että pankki lähettää sulle kirjeessä pahvisen läpyskän, josta sinä sitten tihrustat avainlukuja laskuja maksaessasi? Otatko läpyskän matkoille mukaan, jotta voit tarvittaessa hoitaa pankkiasioita tai muita asioita, joissa tunnistautumista varten tarvitaan avainluku?
En ole ap, mutta minusta pahvinen kortti oli tosi kätevä. Mitään tihrustamista sen lukeminen ei vaatinut. Eikä tullut mieleenkään ottaa sitä matkoille mukaan. Ihan kotilaatikossa se oli, kun sitä kerran kuukaudessa tarvitsin hyväksyessäni e-laskut.
Miksei voisi ottaa mukaan?
Miksi pitäisi? En maksa laskuja matkoilla ollessani.
Ilmeisesti matkasi eivät ole pitkiä. Minä olen paljon reissussa, ja haluan että pystyn aina hoitamaan raha-asioitani ja kaikkia muitakin asioita on tarvittaessa. Voinhan haluta vaikka tilata netistä jotain, ja pitää tunnistautua maksun yhteydessä.
Olenkin ottanut läpyskästä kuvan kännykkääni.
Varmaan sulla on tunnusluvutkin talletettuna kännykkään, automaattinen kirjautuminen verkkopankkiin on vain niin kätevää. Ja kuka hullu nyt kännykkänsä lukituskoodeja muistaa, ihan turha hidaste sekin.
Ei ole talletettuina kännykkään, turha vaahdota. Kännykässä on sormenjälkitunnistus lukituksen aukaisuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Meille tulee sitten rytäkällä tämä systeemi.
Mielestäni asiakkaan pitäisi saada valita, kumpaa systeemiä käyttää. Epäreilua olettaa, että Pirjo 80v alkaisi opettelemaan tälläisiä asioita. Omat isovanhempani isän puolelta ainakin maksavat laskunsa edelleen pankin tiskillä. Kännykän hankkivat pari vuotta sitten ja osaavat hädin tuskin soittaa.
Niin,paperi luokitellaan turvallisuusriskiksi.
Ei kyllä tule onnistumaan Espanjassa. Joka kulmassa on pankki ja asiat hoidetaan tiskillä. Ihan on utopiaa, että vuonna 2019 laskut maksettaisiin kännykällä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en vaan ymmärrä, miksi siitä pahviläpykästä on pakko luopua. Antaisivat meidän, jotka pitävät sitä kätevänä, käyttää tätä helppoa tapaa.
Kun hankkii sovelluksen, niin tarvitsee kuitenkin kännykkää, josta hakee luvun ja
näpyttelee sen tietokoneen näytölle. Kyllä pahviläpyskä on kätevämpi, kun ei tarvitse kahta laitetta ropata.
No eihän sitä tietokonetta tarvitsisi erikseen enää ropata jos tuo sovellus olisi fiksusti toteutettu, vaan se kirjautuisi suoraan sisään.
m85 kirjoitti:
Tämä aplikaatio sovellus hakkeroidaan 100% varmasti ensi vuonna kun massat on siihen siirtyny, jeee
"TURVALLINEN"
Kerrotko vielä että miten kun kerran olet noin hyvin perillä asioista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m85 kirjoitti:
- Valokuvalla
- Kynällä ja paperilla
- Kysymällä
- Varastamalla
- Kopioimalla
- Hukkaamalla se lista itse
Niin, mut mitä se sillä pelkällä listalla tekee? Lisäksi se hakkeri tarvii käyttäjätunnuksen ja salasanan. Ilman niitä se lista on vaan pala paperia, täysin arvoton.
Niin? Eipä se hakkeri sillä pelkän tunnuslukusovelluksen hakkeroinnillakaan tee yhtään mitään. Tuohon paperiläystäkkeeseen on sentään aika usein kirjoitettu myös se tunnus ja salasana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen oikeasti hämmästynyt, että noin moni vielä käyttää läpyskää. Ja mikä tunnuslukusovellus? Onko joissain pankeissa sitten semmoinen? Minulla on yksi ainoa koodi mobiilipankin käyttöön eikä tarvitse muita käyttää. Samalla salasanalla hoituu kirjautuminen ja maksut. Ei tarvitse olla läpyskää mukana, jos vaikka tarvitsee siirtää rahaa säästötililtä omalle tilille.
Eli sun koko rahaliikenne on kännykän ja YHDEN salasanan varassa?
Kännykän, biometriikan ja yhden salasanan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä tule onnistumaan Espanjassa. Joka kulmassa on pankki ja asiat hoidetaan tiskillä. Ihan on utopiaa, että vuonna 2019 laskut maksettaisiin kännykällä.
Eihän niitä kännykällä tarvitse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarvitsen matkalle lähtiessä pankkitunnuksia? Kyllä tähän asti on riittänyt luottokortti, passi ja ajokortti.
Mulla on kyllä aina tunnuslukukortit mukana, töissä ja reissulla. Ja munkin mielestä on kätevä. En tykkää siitä että jos kännykkä hajoaa tai kastuu tai varastetaan niin koko elämä on siinä.
Voin myös olla 100% varma että parissa vuodessa tämä "sovellus" muuttuu maksulliseksi, kun pöly on laskeutunut.
Tämä on sinänsä ihan ok, mutta pitää antaa vaihtoehtoja, jos on tiukka rahatilanne niin ei halua maksella yhtään ylimääräisyyksiä, kun tähän asti ollaan saatu ilmaiset tunnuslukukortit.
Rinnastettavissa johonkin lisä veroon mikä ei käytännössä ole pakollinen, vaan ollaan ahneita.
Ei voi vaatia, sillä EU:ssä on maita, joissa ei ole vielä edes vakiintunutta verkkopankkisysteemiä.