Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnusluku kortit poistumassa.... miksi?

09.10.2018 |

Olevinaan turvallisuusasia, mutta selosta tyhmälle kuinka paperin voi hakkeroida?

Vai onko posti menettänyt maineensa?
Vaikka nuo tunnukset saisikin haltuunsa niin vielä tarvitsee käyttäjätunnuksen...

Aivan turhake tuo tunnusluku sovellus, mitä sää teet kun kännykkä hajoo?
"osta uus"

vyörytetty siis asiakkaiden vastuulle, jee

kyllä minä oon luonnon aineiden säästämisen kannalla, ton paperilapun olisi voinut vain muuttaa eri materiaaliksi, niinkuin vaikka muovi kortit, jotka aina palautettaisi pankille kun on käytetty loppuun ja niissä voisi olla joku viivakoodi systeemi lisänä

tai sitten niissä täytyisi olla vielä joku lisävarmenne, rekisteröidään henkilön x puhelinnumeroon esimerkiksi...

qr koodeja vaikkapa hyödyntäen

Kommentit (214)

Vierailija
41/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinusta nykyaikaa, että pankki lähettää sulle kirjeessä pahvisen läpyskän, josta sinä sitten tihrustat avainlukuja laskuja maksaessasi? Otatko läpyskän matkoille mukaan, jotta voit tarvittaessa hoitaa pankkiasioita tai muita asioita, joissa tunnistautumista varten tarvitaan avainluku?

Niin koska paljon näppärämpää on että vorot pöllivät ja hakkeroivat tai pelkästään hakkeroivat älypuhelimen.

Ettei varkaiden tarvi leikkiä paperilla.

Ihan totta.

Laitekohtainen tunnussovellus ei toimi eri laitteessa vaikka tietoja kopioisikin.

Yksi keksii lukon ja toinen miten se avataan.

Luuletko että rosvot jäivät lepäileen kun esim magneettiraitakorteista luovuttiin?

Vierailija
42/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä systeemi nyt. Ei kai kukaan käytä enään niitä pahvitunnareita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen oikeasti hämmästynyt, että noin moni vielä käyttää läpyskää. Ja mikä tunnuslukusovellus? Onko joissain pankeissa sitten semmoinen? Minulla on yksi ainoa koodi mobiilipankin käyttöön eikä tarvitse muita käyttää. Samalla salasanalla hoituu kirjautuminen ja maksut. Ei tarvitse olla läpyskää mukana, jos vaikka tarvitsee siirtää rahaa säästötililtä omalle tilille.

Nordean tunnuslukusovellus on hyvä ja kätevä, jos ei halua operoida puhelimella vaan isommalla tietokoneella, jonka näytöltä näkee paremmin. Kyllä pahviläpysköjen aika on todella jo ohi.

Vierailija
44/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ei ole mobiili tunnus sovellusta, mutta nordean mobiili pankki ilmoitti vähän aikaa sitten että minun android versiota ei tueta enää marraskuun jälkeen.

Sama homma luultavasti mobiili tunnusten kanssa.

kännykän osto edessä tämän takia ilmeisesti.

Vierailija
45/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinusta nykyaikaa, että pankki lähettää sulle kirjeessä pahvisen läpyskän, josta sinä sitten tihrustat avainlukuja laskuja maksaessasi? Otatko läpyskän matkoille mukaan, jotta voit tarvittaessa hoitaa pankkiasioita tai muita asioita, joissa tunnistautumista varten tarvitaan avainluku?

Miksi tarvitsen matkalle lähtiessä pankkitunnuksia? Kyllä tähän asti on riittänyt luottokortti, passi ja ajokortti. 

Mä haluan vahvistaa e-laskut verkkopankissani. Laskuja tulee lomienkin aikana.

Miten pitkiä lomia sinulla on? Minä en ole kyllä lomalla koskaan ollut paria viikkoa kauempaa ja laskut ovat aina sen ajan voineet odottaa. Onko sinulla joku maksuhäiriö, jos sinun laskusi tulevat noin lyhyellä maksuajalla? 

Esimerkiksi meillä opettajilla on melko pitkät lomat. Mulla oli tänä vuonna käytännössä 4 kk (amk:ssa) Ei tarvitse olla maksuhäiriöitä, jos siinä ajassa pitää jo laskujakin maksaa.

Vierailija
46/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä systeemi, voi laskun maksaa missä vaan. 

Vierailija
47/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omasta pankista ei ole tullut minkäänlaisia viestejä (ainakaan en ole nähnyt), että perinteiset tunnuslukukortit ovat poistumassa. Tämä mobiilitunnuskin taisi tulla vasta tänä vuonna ja sivujen mukaan sen pystyy poistamaan käytöstä, jos ei pidäkään.

Minua ainakin ahdistaa, kun kaikki pitää olla mobiilia ja "uusinta teknologiaa". Ei myöskään huvita käyttää satoja euroja ylimääräistä johonkin älykännykään vain, että pystyn maksamaan laskuja kerran kuukaudessa. 

Vierailija
48/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa se erillinen laite, joka vastaa läpyskää.

Vierailija
49/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerät tunnuslukulistat HETI pois, mobiiliin tunnistus, kiitos!

Ketään ei voi pakottaa hankkimaan älypuhelinta. Tiedän paljon vanhoja ihmsiä, joilla on lankapuhelin ainoastaan. Mitenköhän heidän käy.

Tai näppäin kännykkä.

Suosittelen kaikille pankin vaihtoa aina viimeiseen tappiin asti.

Ohiksena vielä, että miten näkövammainen voi käyttää älypuhelinta?

Varmaan samalla tavalla kuin tunnuslukulistaakin.

Vierailija
50/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen oikeasti hämmästynyt, että noin moni vielä käyttää läpyskää. Ja mikä tunnuslukusovellus? Onko joissain pankeissa sitten semmoinen? Minulla on yksi ainoa koodi mobiilipankin käyttöön eikä tarvitse muita käyttää. Samalla salasanalla hoituu kirjautuminen ja maksut. Ei tarvitse olla läpyskää mukana, jos vaikka tarvitsee siirtää rahaa säästötililtä omalle tilille.

Taas yksi näitä ihmisiä joka ei ole koskaan kuullutkaan miten rikolliset nappavat pankkitunnukset samalla kun "poka" kassajonossa leikkii verkkopankilla.

Kukaan ei ole koskaan kuullut tuollaisesta, sillä tuossa ei ole mitään järkeä.

Vierailija
51/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitsen matkalle lähtiessä pankkitunnuksia? Kyllä tähän asti on riittänyt luottokortti, passi ja ajokortti. 

Mä haluan vahvistaa e-laskut verkkopankissani. Laskuja tulee lomienkin aikana.

Miten pitkiä lomia sinulla on? Minä en ole kyllä lomalla koskaan ollut paria viikkoa kauempaa ja laskut ovat aina sen ajan voineet odottaa. Onko sinulla joku maksuhäiriö, jos sinun laskusi tulevat noin lyhyellä maksuajalla? 

14 pv on normaali maksuaika, toisissa laskuissa lyhyempi. En varaa matkoja eräpäiviä miettien. Joskus vaan käy niin että lasku tulee heti loman alussa ja ehtii erääntyä loman aikana. Ei kai kolmen viikon reissu niiin outo ole? Ja pienillä toimijoilla voi tulla erilaisia muuttujia kuten laskuttajan sairastuminen. Viimeksi yksi lasku taloyhtiöltä tuli kovin viiveellä juuri tästä syystä. Kahden päivän maksuaika oli suht tiukka. Joskaan en ole varma olisivatko sitä karhunneet saman tien.

Vierailija
52/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulla ei ole mobiili tunnus sovellusta, mutta nordean mobiili pankki ilmoitti vähän aikaa sitten että minun android versiota ei tueta enää marraskuun jälkeen.

Sama homma luultavasti mobiili tunnusten kanssa.

kännykän osto edessä tämän takia ilmeisesti.

Tuo on törkeää.

Pankit ulkoistavat kulunsa.

Siirtykää johonkin täysin nettipankkiin sitten jos ette käytä käteistä.

Vierailija
53/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin koska paljon näppärämpää on että vorot pöllivät ja hakkeroivat tai pelkästään hakkeroivat älypuhelimen.

Miten? Ja millä tapaa se heitä auttaisi?

Joo, mitään ei ole pystytty varastaan kun siirryttiin muovirahaan...

Vierailija
54/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi näitä ihmisiä joka ei ole koskaan kuullutkaan miten rikolliset nappavat pankkitunnukset samalla kun "poka" kassajonossa leikkii verkkopankilla.

Lue uutisia joskus.

Vierailija
55/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten? Ja millä tapaa se heitä auttaisi?

Joo, mitään ei ole pystytty varastaan kun siirryttiin muovirahaan...

Vastaa ihan vaan kysymykseen, kiitos.

Vierailija
56/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue uutisia joskus.

Vaikea lukea kun tuollaista ei ole uutisoitu.

Vierailija
57/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi omasta pankista ei ole tullut minkäänlaisia viestejä (ainakaan en ole nähnyt), että perinteiset tunnuslukukortit ovat poistumassa. Tämä mobiilitunnuskin taisi tulla vasta tänä vuonna ja sivujen mukaan sen pystyy poistamaan käytöstä, jos ei pidäkään.

Minua ainakin ahdistaa, kun kaikki pitää olla mobiilia ja "uusinta teknologiaa". Ei myöskään huvita käyttää satoja euroja ylimääräistä johonkin älykännykään vain, että pystyn maksamaan laskuja kerran kuukaudessa. 

EU vaatii tunnuslukukortit pois 2019,ilmeisesti vahvistussovellukseen mennään.

Vierailija
58/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap mitä sä teet, jos sun kännykkä hajoaa?

Niin, taidat ostaa tilalle uuden, oli sulla pahvinen lappu tai ei.

Tällä hetkellä köyhä opiskelijabudjetti, nyt vielä toistaseksi toimiva luuri, mutta tuskin on varaa älykännykkään ensi vuonna kun tämä simahtaa, eli elämäntilanteet muuttuu, ei ihmistä voi vaatia omistaan kännykkää joka vuosi...

Kutenjo mainitsin että vaikka saisit koodit scannattua niin edellee puuttuu tunnusluku, jota ei noin vain jaella.

Kyllä tämä aihe nousee taas tapetille kun on viimeinen tunnusluku lista loppumassa.

Miksi tästä ei saisi keskustella uudelleen?

Vierailija
59/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vaan ymmärrä, miksi siitä pahviläpykästä on pakko luopua. Antaisivat meidän, jotka pitävät sitä kätevänä, käyttää tätä helppoa tapaa.

Kun hankkii sovelluksen, niin tarvitsee kuitenkin kännykkää, josta hakee luvun ja

näpyttelee sen tietokoneen näytölle. Kyllä pahviläpyskä on kätevämpi, kun ei tarvitse kahta laitetta ropata.

Vierailija
60/214 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kaikki ei johdu yksittäisestä pankista. Nordea nyt sattuu olemaan Pohjoismaissa ensimmäisiä pankkeja, joka tätä mobiilisovellusta ottaa käyttöön. Takana on siis EU:n uusi maksupalveludirektiivi. Maksupalvelualaa uudistetaan ja näin saadaan tilaa markkinoilla myös muille kuin pankeille. Terveisin alan opiskelija.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän