Miksi jotkut väittävät ettei kasvisruualla elä?
Samaa humpuukia aina ja aina vaan. Mihin tämä perustuu?
Esimerkiksi mieheni vanhemmat väittävät ettei kasvisruualla voi ihminen selviytyä. He ovat ihan koulutettuja ihmisiä ja kykeneviä loogiseen ajatteluun. Olen itse syönyt puoli vuosikymmentä kasvisruokaa ja tänä aikana he yhä vaan tiukasti pitävät tästä höpö höpö väitteestään kiinni, vaikka näkevät jo minusta että olen hyvinvoiva terve ihminen.
Olen normaalipainoinen, täysin terve, minulla on hyvä iho, hiukset ja hampaat. Kävin tänään kokoverenkuvassa ja veriarvoni olivat huippuluokkaa. Enkä ole yksin.
Silti aina vaan sama virsi joka paikassa. Kyllästyttää jo typeryys.
Minulle on ihan sama mitä muut ihmiset suuhunsa laittavat, mutta älkää nyt herranen aika suoraan silmiin katsoen väittäkö, että se ruoka millä olen jo pitkään elänyt ei ole sopivaa ihmiselle, teette itsestänne todella hölmöjä.
Jos liha on hyvää niin se on hyvää, turha millään terveyssyyllä alkaa pätemään.
Kommentit (269)
Aloitteleva vegaani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kasvissyöjä 21 vuotta. Olen yhä elossa! Ja työkseni teen raskasta ulkotyötä. Joka työpäivä n.28 000 askelta. Fillaroin työmatkat. Ilman lihaa voi siis elää.
Täällä on keskusteltu siitä, että kutunjuusto olisi kasvissyöjille (ja vegaaneillekin) ns. sallittu poikkeus. Ja olen kuullut sellaista muualtakin. Asiasta on kuitenkin vaikea saada tietoa. Onko todella näin ja syötkö sinä kutunjuustoa ?
Asia on täysin sinun itsesi päätettävissä. Minä olen kasissyöjä joka saa poikkeuksena syödä kalaa ja kasvissyöjien lihaa.
Tietyt tärkeät hivenaineet löytyvät vain lihasta, jos syöt kasvisruokaa pelkästään et saa näitä hivenaineita etkä täten jaksa yhtähyvin.
Ei pärjää. Aina kun koulussa on kasvisruokapäivä ja vaikka söis kunnolla niin tunnin päästä on taas nälkä. Liharuoka pitää nälkää pidempään.
Olen itse semivege- syön lihaa satunnaisesti, ehkä kerran kuukaudessa, maitotuotteita ja munia sillointällöin, teen paljon ruokaa itse. Hyvä ystäväni on kasvissyöjä. Hän syö lähinnä leipää ja jugurtikkeita, myös päivän pääaterioilla. Asiat voi tehdä niin monella tavalla.
Huono omatunto tai silkka tyhmyys saa ihmiset epäilemään kasvissyöntiä.
Itse olen sekasyöjä, mutta ymmärrän hyvin, että ihminen ei välttämättä lihaa tarvitse, jos osaa syödä oikein sitä pelkkää kasvispuolta.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei varmaan osaa ajatella, että kasvisruokavaliota noudattava saa kyllä vetää myös sitä perunaa, pastaa, riisiä... niin, että napa ruskaa. Ajatellaan, että sitä pitää sitten vain rouskuttaa jotain salaatinlehtiä ja tuorekurkkua pelkästään.
Itse en tarkoituksellisesti noudata mitään ruokavaliota, mutta saattaa mennä montakin viikkoa ihan huomaamatta niin, että ainoat eläinperäiset ostokset ovat kananmunat.
Niin, no mä kun nimenomaan en halua puputtaa perunaa, pastaa ja riisiä niin, että napa ruskaa. Yritin, sain diabeteksen. Sitä paitsi täysin ravintoköyhää huttua ne. Mulle ei sovi soija eikä myöskään pavut ja siemenet kuin erittäin pieninä määrinä kerrallaan, kaikki uuden polven kasviproteiinit kokeiltu, ja ne vaan yksinkertaisesti eivät sovi, maha koko ajan sekaisin.
Ihan pelkillä vihanneksilla ja rasvoilla en elä, siksi syön myös lihaa. Lopetan heti, kun on joku oikeasti järkevä ja mahdollinen vaihtoehto. Kaltaisiani on monia.
Täällä toinen semivegaani. Olen ruokarajoitteinen ja syön ajoittain lihaa, mutta myös paljon perunoita, riisiä ja vihanneksia. Kutunjuustoa tai gheetä en ole kokeillut. Ruoanlaittoon käytän oliivi- tai rypsiöljyä. Olen tällä ruokavaliolla saanut ilmeisesti kaiken tarvittavan. Puutoksia ei ole todettu, kolesteroli on matala. Toivoisin tosin, että yhteiskunta huomioisi meidät keskitien kulkijat nykyistä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Tietyt tärkeät hivenaineet löytyvät vain lihasta, jos syöt kasvisruokaa pelkästään et saa näitä hivenaineita etkä täten jaksa yhtähyvin.
Ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa, olen itse elävä todiste, kuten muutkin kasvissyöjät. Hölmöinä pidän ihmisiä jotka kehtaavat väittää tällaisia höpö höpö juttuja. Olisi edes jotain muita argumentteja kuin ihan keksittyjä, mutta kun ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei varmaan osaa ajatella, että kasvisruokavaliota noudattava saa kyllä vetää myös sitä perunaa, pastaa, riisiä... niin, että napa ruskaa. Ajatellaan, että sitä pitää sitten vain rouskuttaa jotain salaatinlehtiä ja tuorekurkkua pelkästään.
Itse en tarkoituksellisesti noudata mitään ruokavaliota, mutta saattaa mennä montakin viikkoa ihan huomaamatta niin, että ainoat eläinperäiset ostokset ovat kananmunat.
Niin, no mä kun nimenomaan en halua puputtaa perunaa, pastaa ja riisiä niin, että napa ruskaa. Yritin, sain diabeteksen. Sitä paitsi täysin ravintoköyhää huttua ne. Mulle ei sovi soija eikä myöskään pavut ja siemenet kuin erittäin pieninä määrinä kerrallaan, kaikki uuden polven kasviproteiinit kokeiltu, ja ne vaan yksinkertaisesti eivät sovi, maha koko ajan sekaisin.
Ihan pelkillä vihanneksilla ja rasvoilla en elä, siksi syön myös lihaa. Lopetan heti, kun on joku oikeasti järkevä ja mahdollinen vaihtoehto. Kaltaisiani on monia.
Kokeiltu, kauan kokeilit? Elimistöllä kestää jonkin aikaa oppia sulattamaan erilaista ruokaa, ei se päivässä tai viikossa yhtäkkiä muutu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ovat nämä tietyt tärkeät hivenaineet?
Kysyy nimim. vuodesta 1986 kasvisyöjä, terve, ei lääkityksen tarvetta
Vierailija kirjoitti:
Samaa humpuukia aina ja aina vaan. Mihin tämä perustuu?
Esimerkiksi mieheni vanhemmat väittävät ettei kasvisruualla voi ihminen selviytyä. He ovat ihan koulutettuja ihmisiä ja kykeneviä loogiseen ajatteluun. Olen itse syönyt puoli vuosikymmentä kasvisruokaa ja tänä aikana he yhä vaan tiukasti pitävät tästä höpö höpö väitteestään kiinni, vaikka näkevät jo minusta että olen hyvinvoiva terve ihminen.
Olen normaalipainoinen, täysin terve, minulla on hyvä iho, hiukset ja hampaat. Kävin tänään kokoverenkuvassa ja veriarvoni olivat huippuluokkaa. Enkä ole yksin.
Silti aina vaan sama virsi joka paikassa. Kyllästyttää jo typeryys.
Minulle on ihan sama mitä muut ihmiset suuhunsa laittavat, mutta älkää nyt herranen aika suoraan silmiin katsoen väittäkö, että se ruoka millä olen jo pitkään elänyt ei ole sopivaa ihmiselle, teette itsestänne todella hölmöjä.
Jos liha on hyvää niin se on hyvää, turha millään terveyssyyllä alkaa pätemään.
Kaikki, mikä toimii sinulle, ei toimi muille. Elin vuosikymmeniä kasvisruoalla ja kuihduin sen ansiosta pois. Terveyteni alkoi palautua, kun vaihdoin takaisin liharuokaan. Syytä en tähän sen tieteellisemmin tiedä kuin että en vain jaksa kasvisruoalla. Minulla oli koko ajan väsynyt, nääntynyt ja nälkiintynyt olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no mä kun nimenomaan en halua puputtaa perunaa, pastaa ja riisiä niin, että napa ruskaa. Yritin, sain diabeteksen. Sitä paitsi täysin ravintoköyhää huttua ne. Mulle ei sovi soija eikä myöskään pavut ja siemenet kuin erittäin pieninä määrinä kerrallaan.......
Vai että diabetes tuli kun yritit kasvissyöntiä, nyt on kyllä kova peiliin katsomisen paikka.
Ihan ensiksi, käsitteet haltuun. Kasvissyöjä voi syödä maitotuotteita ja kananmunia, vegaani ei. Lakto-ovo-pesco vegetaristi syö maidon ja munien lisäksi kalaa. Jotkut trollit täällä puhuvat, että kasvissyöjä ja vegaani olisi sama asia, ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjät kehuvat hyvällä ravintotietämyksellä. Totuus on kuitenkin toinen, niin kuin sinun viestistä näkyy. Et tiedä, mitä ravintoa saa lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no mä kun nimenomaan en halua puputtaa perunaa, pastaa ja riisiä niin, että napa ruskaa. Yritin, sain diabeteksen. Sitä paitsi täysin ravintoköyhää huttua ne. Mulle ei sovi soija eikä myöskään pavut ja siemenet kuin erittäin pieninä määrinä kerrallaan.......
Vai että diabetes tuli kun yritit kasvissyöntiä, nyt on kyllä kova peiliin katsomisen paikka.
Keksikää nyt jotain muuta jooko kuin että kasvissyönnin yrittäminen aiheutti diabeteksen, 100% höpöhöpöä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kuitenkin niin, että sulla olisi tarvetta tietoon, minkälainen ruoka sen diabeteksen saattaa aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjät kehuvat hyvällä ravintotietämyksellä. Totuus on kuitenkin toinen, niin kuin sinun viestistä näkyy. Et tiedä, mitä ravintoa saa lihasta.
No en tiedä, jotainhan multa puuttuu, kun kuulema vain lihasta saa tiettyjä hivenaineita. Kerro nyt, mitä nämä tietyt tärkeät hivenaineet ovat? En oo vielä tajunnut sairastua näiden mystisten hivenaineiden puutteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mitä ne on? Mitä ne ravintoaineet ovat mitä kasvisruokavaliolla ei voi korvata, kerro.
Ihmiset jotka väittävät näin eivät yleensä ole tietoisia kuinka monipuolista ja täyttävää kasviruoka todellisuudessa on. Vihaavat myös ehkä koko "kasvisruokahömpötystä" ja ovat nirsoja kasvisten syöjiä.
En ymmärrä mutta elän kyllä edelleen ja mitä parhaimmassa kunnossa normaalipainosena hoikan puolella ja jaksan juosta kymmenen kilometrin maastolenkin kuusi kertaa viikossa työpäiv-n jölkeen. Olen nelikymppinen ja elänyt kasvisruoalla toista kymmentä vuotta.
Kuolleeseen en kajoa, oksettaa. Muut syökööt mitä tykkää, antakaa minun syödä mitä minä haluan.