Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut väittävät ettei kasvisruualla elä?

Vierailija
09.10.2018 |

Samaa humpuukia aina ja aina vaan. Mihin tämä perustuu?

Esimerkiksi mieheni vanhemmat väittävät ettei kasvisruualla voi ihminen selviytyä. He ovat ihan koulutettuja ihmisiä ja kykeneviä loogiseen ajatteluun. Olen itse syönyt puoli vuosikymmentä kasvisruokaa ja tänä aikana he yhä vaan tiukasti pitävät tästä höpö höpö väitteestään kiinni, vaikka näkevät jo minusta että olen hyvinvoiva terve ihminen.

Olen normaalipainoinen, täysin terve, minulla on hyvä iho, hiukset ja hampaat. Kävin tänään kokoverenkuvassa ja veriarvoni olivat huippuluokkaa. Enkä ole yksin.

Silti aina vaan sama virsi joka paikassa. Kyllästyttää jo typeryys.

Minulle on ihan sama mitä muut ihmiset suuhunsa laittavat, mutta älkää nyt herranen aika suoraan silmiin katsoen väittäkö, että se ruoka millä olen jo pitkään elänyt ei ole sopivaa ihmiselle, teette itsestänne todella hölmöjä.

Jos liha on hyvää niin se on hyvää, turha millään terveyssyyllä alkaa pätemään.

Kommentit (269)

Vierailija
61/269 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kasvissyöjä 21 vuotta. Olen yhä elossa! Ja työkseni teen raskasta ulkotyötä. Joka työpäivä n.28 000 askelta. Fillaroin työmatkat. Ilman lihaa voi siis elää.

Täällä on keskusteltu siitä, että kutunjuusto olisi kasvissyöjille (ja vegaaneillekin) ns. sallittu poikkeus. Ja olen kuullut sellaista muualtakin. Asiasta on kuitenkin vaikea saada tietoa. Onko todella näin ja syötkö sinä kutunjuustoa ?

Vierailija
62/269 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitteleva vegaani kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kasvissyöjä 21 vuotta. Olen yhä elossa! Ja työkseni teen raskasta ulkotyötä. Joka työpäivä n.28 000 askelta. Fillaroin työmatkat. Ilman lihaa voi siis elää.

Täällä on keskusteltu siitä, että kutunjuusto olisi kasvissyöjille (ja vegaaneillekin) ns. sallittu poikkeus. Ja olen kuullut sellaista muualtakin. Asiasta on kuitenkin vaikea saada tietoa. Onko todella näin ja syötkö sinä kutunjuustoa ?

Ei, vegaani ei syö vuohenmaidosta tehtyä juustoa. Lakto-ovo vegetaristi voi syödä. Tässä ei ole mitään keskusteltavaa, se on fakta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/269 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin ankeaa? Minusta kuolleet eläimet ovat ankeita. Ei ole olemassa ruokaa mistä ei voisi tehdä herkullista kasvisversiota.

Miten valmistat karjalanpaistin kasvisversiona?

Ja tämäkö on sitä herkkua mistä vegaanina jää paitsi?

Vegeltäkö loppui argumentit? Älä ämpyile siellä vaan kerro nyt parempi ihminen, miten korvaat sian, naudan, lampaan ja munuaisen karjalanpaistista vegaanisena versiona. Kyse ei ole siitä etteikö ilman karjalanpaistia pärjäisi, vaan siitä että väitätte kaiken liharuoan olevan korvattavissa vegaanisena versiona. Joten areena on nyt sinuna, alahan keksiä reseptiä. (niin ja en ole tuo ketä lainasit, vaan täältä ohiksena kiinnostuneena huutelen)

Mitä ihmettä oikein horiset? Jo linkitin ylle sekä karjalanpaistin, että munavoin, että joulukinkun reseptit vegaanisena. Jos kaipaat lisää reseptejä niin googleen vaan esimerkiksi "vegaani lohi" " vegaani nakkikeitto" ja niin edelleen. Kaikki on jo reseptinä valmiina, ei minun tässä mitään tarvitse keksiä. Jo on vaikeaa sinulla.

Miksi te teette noita korvikkeita? En käytä maitoa enkä munia ja käytän erittäin vähän korvikkeita. Joulupuuroon kauramaitoa tms, mutta pääosin ilman.

Miksi ei? Ei minulle liharuokien syömisessä maku ollut ongelma tai ruuan muoto, vaan eettinen puoli lihantuottamisessa ja eläinten syömisessä. Pidän nakkikeitosta, joten miksi en voisi tehdä soijanakeista hyvää keittoa josta pidän, mutta joka ei aiheuta minulle eettistä lihantuomaa ongelmaa?

Vierailija
64/269 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vegaani ei syö vuohenmaidosta tehtyä juustoa. Lakto-ovo vegetaristi voi syödä. Tässä ei ole mitään keskusteltavaa, se on fakta.

Oletko aivan varma ? Kun minä olen kuullut, että se kutunjuusto olisi semmoinen vegaanien sisäpiirijuttu, josta ei paljon muille huudella. Ja kuulemma vegaanit yleisesti käyttävät myös vuodenmaidosta tehtyä voinkorviketta.

On hankala tietää, mitä voi syödä, kun kukaan ei kerro.

Vierailija
65/269 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko aivan varma ? Kun minä olen kuullut, että se kutunjuusto olisi semmoinen vegaanien sisäpiirijuttu, josta ei paljon muille huudella. Ja kuulemma vegaanit yleisesti käyttävät myös vuodenmaidosta tehtyä voinkorviketta

On hankala tietää, mitä voi syödä, kun kukaan ei kerro.

Suosittelen liittymistä vegaanien suljettuun keskusteluryhmään. Nämä kutunjuustoasiat eivät ole ulkopuolisille tarkoitettuja.

Vierailija
66/269 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eläähän sitä millä ruokavaliolla vaan kunhan syö.

Vierailija
67/269 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkkä kasvisravinto ei anna ihmiselle kaikkia tarvittavia vitamiineja ja aminohappoja. Joutuu purkista täydentämään.

Esimerkkejä kiitos. Mitä ei saa?

Mistä tahansa lihasta saa periaatteessa aina kaikkia tarvittavia aminohappoja ilman, että asiaa tarvitsee miettiä. Kasviksista ei saa. Kasvissyöjän pitää lisätä ruokavalioonsa soijaa, pähkinöitä tai siemeniä, jotta turvataan tarvittavien aminohappojen saanti.

Myöskään B12-vitamiinia kasvikunnan tuotteista ei tule, vaan se on otettava purkista. Kalsium on kanssa ongelma. Ilman teollisia ravintovalmisteita, ei kasvisruokailija kovin helpolla suositeltua 800mg päiväannosta saa täyteen. Valkoisia papuja pitäisi vetää noin kilo, manteleita n. 4,5 litraa, parsakaalia 1,5 kg tai tofua joku 750 grammaa päivässä.

Kasvisruoka on ihan kiva lisä normaaliin, monipuoilseen ruokaan. Mutta järjenköyhyyttä on yrittää tuhota monipuolinen syöminen jollain lihattomuusideologialla. 

Vierailija
68/269 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkkä kasvisravinto ei anna ihmiselle kaikkia tarvittavia vitamiineja ja aminohappoja. Joutuu purkista täydentämään.

Mistä tahansa lihasta saa periaatteessa aina kaikkia tarvittavia aminohappoja ilman, että asiaa tarvitsee miettiä. Kasviksista ei saa. Kasvissyöjän pitää lisätä ruokavalioonsa soijaa, pähkinöitä tai siemeniä, jotta turvataan tarvittavien aminohappojen saanti.

Myöskään B12-vitamiinia kasvikunnan tuotteista ei tule, vaan se on otettava purkista. Kalsium on kanssa ongelma. Ilman teollisia ravintovalmisteita, ei kasvisruokailija kovin helpolla suositeltua 800mg päiväannosta saa täyteen. Valkoisia papuja pitäisi vetää noin kilo, manteleita n. 4,5 litraa, parsakaalia 1,5 kg tai tofua joku 750 grammaa päivässä.

Kasvisruoka on ihan kiva lisä normaaliin, monipuoilseen ruokaan. Mutta järjenköyhyyttä on yrittää tuhota monipuolinen syöminen jollain lihattomuusideologialla. 

Ei, vaan eläinkunnan tuotteet (erityisesti kala ja kananmunat) ovat ihan kiva lisä satunnaisesti käytettynä kasvisruoan ohelle. Järjenköyhyyttä on enemmänkin syödä ihan turhan paljon lihaa ja sitä kautta tuhota maapalloa sekä omaa terveyttään (esim. naudanlihan monipuolisesti huonot vaikutukset terveydelle ja lihassa olevat antibiootit, ym.).

B12 saa vain purkista vegaanina (vegetaristina ei mitään ongelmaa), mutta entä sitten? Kyllähän monet lihansyöjätkin syövät vitamiineja purkista, onko siinä jotain pahaa. Purkki-B12 ei välttämättä ole synteettistä, sitä voidaan myös eristää merilevistä. Yhtä lailla sekasyöjäkin voi saada puutteellisesti kalsiumia, jos ei käytä maitotuotteita, eivätkä kaikki tosiaankaan käytä. Maitotuotteita korvaaviin kasvimaitotuotteisiin on lisätty runsaasti kalsiumia, jotta ne toimisivat samalla lailla kalsiumin lähteenä niille jotka eivät voi/halua syödä maitotuotteita, kuin maitotuotteet toimivat sekasyöjille. Eli, missä kohtaa tässäkään on se ongelma?

Vierailija
69/269 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kutunjuustossa on kalsiumia, joka sopii vegaaneille.

Vierailija
70/269 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kelle tahansa olisi todella hyödyllistä lisätä pähkinöitä ja siemeniä ruokavalioonsa, jää paitsi todella hyvistä ravintoaineista jos ei niin tee. Ja jos et ole ymmärtänyt, kasvissyönti ei tosiaan ole sitä että jätetään liha pois ruoasta ja muuten syödään samaa ruokaa kuin ennenkin, ei, vaan olennaista on nimenomaan se että proteiini tulee sitten jostain muualta. Esim. tofu ja tempeh (varsinkin jälkimmäinen, oikea superfood) ovat proteiininlähteinä huomattavasti monipuolisempia ravintoarvoiltaan kuin mikään liha, sekä ystävällisempiä suolistolle ja marinoitavissa ihan älyttömän herkullisiksi. Plus, ehkä 10 kertaa halvempia lihaan verrattuna kun ostaa etnisistä kaupoista. Ei yhtään haittaa itseäni ainakaan syödä hemmetin hyvää ruokaa ja samalla säästää rahaa, luontoa ja terveyttä :)

Vierailija
71/269 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori nyt vaan mutta

https://valioravinto.fi/rikas-oluthiivahiutale/

Käytän ihan mausteena silloin tällöin, ei ole sen vaikeampaa. B12 saa myös soijamaidoista ja jugurteista.

Aina nää vitamiininpuutosjututkin, niin kuin sekasyöjät mättäisivät kokoajan maksa ja munuaisruokia, täyslihaa... Täysin sama B12 puutos voi tulla kenelle tahansa.

Vierailija
72/269 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa, kun kasvisruoka on yhtä maistuvaa ja täyttävää kuin lihaisat versiot, niin voisipa tuota kokeilla. Vielä en sellaiseen ihmeeseen ole törmännyt. Vaikka olen aika monen kokin pöperöitä maistellut.

Vierailija
73/269 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin kasvisruokaa, kun harrastin nuorena tanssia aktiivisesti. Se oli sitä aikaa, kun härkistä ei ollut keksittykään. Kyllähän sillä eli. Syksyllä etenkin uunijuureksia ja kaalia usein. Kaurapuuron päällä aamuisin itse tehtyä omena-aroniahilloa. Metsästä poimin sieniä, jotka käy mihin tahansa ruokaan sellaisenaan ilman voita tai muita eläinperäisiä tuotteita. Wokkia tein usein itse pelkistä kasviksista, mausteeksi chiliä, soijakastiketta ja hunajaa. Papuja en ole voinut ikinä sietää, kun ne pierettää, mutta wokeissa nekin meni seassa. Nyt olen jo 15 vuotta ollut sekasyöjä. Kun lyötiin miehen kanssa hynttyyt yhteen, en jaksanut enää valmistaa erillisiä ruokia. Edelleen meillä syödään kasvisruokia säännöllisesti ja itse syön hyvin harvoin lihaa. Kalaa tulee syötyä n. 3 kertaa viikossa. Ja maitotuotteita käytän nykyisin lähes päivittäin. Perunat, uunikala ja kermaviilikastike on vain niin loistavan makuinen yhdistelmä.

Vierailija
74/269 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elää lääkehoidon turvin, muuten tulee puutostauteja. Älkää uskoko vegaaniliiton propagandaa vaan lukekaa puolueetonta tietoa esim. sivulta https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…:

”Kaikkien vegaaniruokavaliota noudattavien tulee nauttia ravintolisänä B12-vitamiinia, D-vitamiinia ja jodia. D-vitamiinia on hyvä käyttää vuoden ympäri. Ravintolisien käyttö on syytä aloittaa heti vegaaniksi ryhtymisestä alkaen. Lapsille D-vitamiinin antaminen aloitetaan kahden viikon iässä, B12-vitamiini ja jodi kiinteisiin ruokiin siirryttäessä ja viimeistään vuoden iässä.

Hyvin koostettu ja monipuolinen ruokavalio turvaa muiden ravintoaineiden saannin. Muiden ravintolisien, kuten kalsiumin, raudan, sinkin ja riboflaviinin (B2-vitamiini), mahdollinen tarve arvioidaan yksilöllisesti.”

Vierailija
75/269 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juusto on eläinperäinen tuote. Kasvisruokavalio, josta tässä puhuttiin, ei sisällä eläinperäisiä tuotteita.

Vierailija
76/269 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ov kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ov kirjoitti:

Ei ihminen pysy pitkään hengissä syömällä jotain porkkanaa, ituja, leseitä ja muuta sellaista pupun ruokaa. Ihminen tarvitsee elääkseen lihaa, kalaa, kananmunia ja maitoa, aivan erityisesti lapsille maito on aivan välttämätöntä. Jokaisen lapsen on koko kasvuikänsä ajan saatava joka päivä maitoa ja maitoruokaa, koska siinä on juuri oikea määrä ravintoa lapsille.

Kuinka pitkään on ei pitkään? Täällä ollaan yhä hengissä viiden vuoden jälkeen, ketjussa aiemmin joku oli 28-vuoden jälkeen. Ei pitkään eli niin kauan kun elämä kestää vai mitä haet takaa?

Ihminen ei pysy kovin pitkään elossa pelkkää kasvisruokaa syömällä, tuskin edes kuukautta esimerkiksi siksi, että kasvisruoasta ei saa ihmiselle tärkeintä ravintoainetta eli proteiinia juuri lainkaan. Ihmisen kuuluu saada paljon proteiinia joka päivä, esim. aikuisen ja kevyttä työtä tekevän miehen kuuluu syödä päivittäin puoli kiloa lihaa tai vastaavasti kilo kalaa, 6-10 kananmunaa ja juoda ainakin 2 litraa maitoa tai piimää päivässä saadakseen tarpeeksi proteiinia. Sen lisäksi voi syödä leipää, mieluiten vehnäleipää koska se on paljon ravitsevampaa ja helpommin sulavaa kuin ruisleipä, voita ja jonkin verran perunoita päivittäin. Muuten kasvisruokaa ei kannata syödä, se kun on ravintoarvoltaan olematonta ja vaikeasti sulavaa. Sen lisäksi kasvisruoka aiheuttaa usein esim. ummetusta tai ripulia, mahakipuja ja erityisesti lapsille ne aiheuttavat esim. ruttoa, riisitautia, näivetystautia, koleraa, tuberkuloosia, kaatumatautia, kitukuumeen, hinkuyskää, lavantautia, painajaisia, ilmavaivoja, kouristuksia ja vesipäisyyttä.

Täytyy olla trolli.

Ai heti haukutaan trolliksi kun henkilö paljastaa veganismin pimeän puolen.

Vierailija
77/269 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain linkittää kutunjuustovegaanien ryhmää? Sipsikaljavegaanit löysin jo, mutta valitettavasti kalja sopii minulle huonosti.

Vierailija
78/269 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juusto on eläinperäinen tuote. Kasvisruokavalio, josta tässä puhuttiin, ei sisällä eläinperäisiä tuotteita.

Entä jos kasvi on tuotettu eläinperäisillä lannoitteilla?

Vierailija
79/269 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa aina töissä kun ylipainoiset ja sairaat ihmiset yrittää päteä ruuistani. ”Ai kauhee mitä toi on, etkö syö lihaa ollenkaan, mistä saat proteiineja tolla menolla kuule sairastut, sullahan on siinä leipäkin, kauheeta, hiilareita!

Jep. Ja nää tosiaan jotka noin puhuu ovat kaikki ylipainoisia, yhdellä on diabetes, parilla muulla monta muutakin sairautta ja sen kalman voi nähdä iholta. Mutta ei mitään, itse voin paremmin kuin koskaan ja se myös näkyy. Jatkakaa vaan ruumiiden syöntiä :)

Vierailija
80/269 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa humpuukia aina ja aina vaan. Mihin tämä perustuu?

Esimerkiksi mieheni vanhemmat väittävät ettei kasvisruualla voi ihminen selviytyä. He ovat ihan koulutettuja ihmisiä ja kykeneviä loogiseen ajatteluun. Olen itse syönyt puoli vuosikymmentä kasvisruokaa ja tänä aikana he yhä vaan tiukasti pitävät tästä höpö höpö väitteestään kiinni, vaikka näkevät jo minusta että olen hyvinvoiva terve ihminen.

Olen normaalipainoinen, täysin terve, minulla on hyvä iho, hiukset ja hampaat. Kävin tänään kokoverenkuvassa ja veriarvoni olivat huippuluokkaa. Enkä ole yksin.

Silti aina vaan sama virsi joka paikassa. Kyllästyttää jo typeryys.

Minulle on ihan sama mitä muut ihmiset suuhunsa laittavat, mutta älkää nyt herranen aika suoraan silmiin katsoen väittäkö, että se ruoka millä olen jo pitkään elänyt ei ole sopivaa ihmiselle, teette itsestänne todella hölmöjä.

Jos liha on hyvää niin se on hyvää, turha millään terveyssyyllä alkaa pätemään.

Mitä ihmettelemistä tuossa on. Se on opittu tapa. Ihan sama kuin se että koulutetut ja ihan fiksut ihmiset uskoo jumalaan. Ei se usko miksikään muutu kun siihen on kasvanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan