Julia Thurén, 30, ostaa lapsilisällä osakkeita, on se kiva maksaa veroja.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki sallittua, mutta irvokasta siinä valossa että juuri hetki sitten uutisoitiin siitä että vähävaraisten lapsiperheiden ahdinko on kasvanut viime vuosina.
Omille lapsilleen säästäminen tai sijoittaminen on irvokasta? Mutta olisi ok vaan tuhlata kaikki menemään?
Öhö öhö. Ei, vaan on irvokasta kuinka kuilu hyvätuloisten ja vähävaraisten välillä vaan kasvaa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki sallittua, mutta irvokasta siinä valossa että juuri hetki sitten uutisoitiin siitä että vähävaraisten lapsiperheiden ahdinko on kasvanut viime vuosina.
Omille lapsilleen säästäminen tai sijoittaminen on irvokasta? Mutta olisi ok vaan tuhlata kaikki menemään?
Haluat näköjään ymmärtää tahallaan väärin. "Toki on sallittua" = lapsilisä kuuluu toistaiseksi kaikille tuloista riippumatta eli lain mukaan on sallittua. Toinen asia onkin sitten se, että onko se ns oikein että samaan aikaan on varaa maksaa rikkaille etuuksia kun lapsiperheköyhyys kasvaa.
Jotenkin jännää että suurin osa ihmisistä marisee kansanedustajien liian korkeista palkoista ja verottomista etuuksista ja pitää käytäntöjä epäoikeudenmukaisina. Mutta kun tulee puheeksi rikkaiden lapsilisät niin sitten onkin vaan oikeus saada rahaa koska oikeus.
Huoh. Joskus tuntuu että osa köyhistä on sitä mieltä että kun toinen tienaa enemmän rahaa niin hänen pitäisi maksaa köyhälle vielä enemmän kuin nyt. Maksan joka kuukausi veroja sen verran paljon että elätän kaksi työtöntä. Vaikka saisin 100€ palkankorotuksen niin verottaja vie siitä suurimman osan. Miksi minut kuuluu maksaa köyhän lisääntyminen? Maksan omat lapseni? Miksi valtion pitäisi kustantaa köyhän lapset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat näköjään ymmärtää tahallaan väärin. "Toki on sallittua" = lapsilisä kuuluu toistaiseksi kaikille tuloista riippumatta eli lain mukaan on sallittua. Toinen asia onkin sitten se, että onko se ns oikein että samaan aikaan on varaa maksaa rikkaille etuuksia kun lapsiperheköyhyys kasvaa.
Niin siis keskituloiset ei voi sijoittaa ollenkaan, vaan se on sulle joku rikkaiden harrastus? Ihan vaikka kympillä kuussa pääset hyvin alkuun, mutta se ei varmaan ole sallittua jos elät toimeentulotuella, joka penni vaan tuhlattavaksi.
Nämä "mulle kaikki köyhät" ovat vaatimassa lapsilisän poistoa koska itse eivät hallitse omia raha-asioitaan. Olettavat vaan että kun lapsilisä poistuisi rikkailta niin he saisivat enemmän rahaa.
Ps. Lopettakaa tupakointi ja laittakaa se rahastoon, tuotto on 100% parempi kuin polttaa rahaa taivaan tuuliin.
Ylipäätään on aika naurettavaa olettaa, että lapsilisän poisto edesauttaisi köyhien ja rikkaiden välistä kuilua – jos lapsilisä muutettaisiin tueksi sitä oikeasti tarvitseville, kukaan tästä keskustelusta ei sitä saisi. Ei me sijoittavat ihmiset olla mitään kultalusikka perseessä syntyneitä rikkaita, vaan ihan tavallisia keskituloisia ja duunareita jotka nyt vaan priorisoi raha-asioitansa eri tavalla. Ei sijoittaminen vaadi mitään jäätävää alkupääomaa, vaan siihen rahastoon voi laittaa vaikka muutaman kympin kuussa ja sekin on jo pitkällä juoksulla kotiin päin.
Toki tämä voi olla vaikea käsittää, jos on tottunut laittamaan kaikki rahansa välittömästi kiertoon.
Tuntuu että tämänkin ketjun marisijat olettaa, että on olemassa vain rikkaita ja köyhiä, vaikka todellisuudessa suurin osa elää siinä välissä.
Mikä tämän aloituksen pointti on? Että lapsilisää pitäisi maksaa vain perheille, joilla ei ole varaa säästää eikä käyttää rahaa huvituksiin ja joilla kaikki tulot menevät elämiseen? Varmaan kuitenkin aika monet suomalaiset perheet säästävät noin lapsilisän verran kuussa. Sekö nyt on väärin?
Ja niin kuin täällä on jo sanottu, ei tuloja ole mitenkään korvamerkitty, mitä saa mihinkin käyttää. Monilla tulee palkka ja lapsilisä samalle tilille. Kaikki on sitä samaa könttää. Jos siitä köntästä jää kuukausittain noin satanen jäljelle, ihan fiksuahan se on vaikka sijoittaa lapsen nimiin laitettuun salkkuun.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin jännää että suurin osa ihmisistä marisee kansanedustajien liian korkeista palkoista ja verottomista etuuksista ja pitää käytäntöjä epäoikeudenmukaisina. Mutta kun tulee puheeksi rikkaiden lapsilisät niin sitten onkin vaan oikeus saada rahaa koska oikeus.
Ei perhe, jolla on varaa säästää kuukausittain 94,88 euroa, ole rikas. Ei köyhäkään muttei kyllä mikään rikas. Tuolla tahdilla saa reippaan tuhat euroa vuodessa kerrytettyä, ja jos laittaa esim. matalan riskin rahastoon, saattaa juuri ja juuri välttää inflaation vaikutukset. Kaukana rikkaiden touhusta.
Vierailija kirjoitti:
Henkilö, jolla on varaa ostaa lapsilisillä osakkeita, maksaa kyllä omissa veroissaan saamansa lapsilisät moneen kertaan.
Kyllä köyhänkin kannattaa sijoittaa. Edes vähän jos nyt ei ihan 100 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilö, jolla on varaa ostaa lapsilisillä osakkeita, maksaa kyllä omissa veroissaan saamansa lapsilisät moneen kertaan.
Kyllä köyhänkin kannattaa sijoittaa. Edes vähän jos nyt ei ihan 100 e/kk.
Ongelma onkin se, että heti kun pistät sijoittaen edes sen 10€/kk, vinkuu kateelliset siitä miten rikas sä olet koska *gasp* sijoitat ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Nämä "mulle kaikki köyhät" ovat vaatimassa lapsilisän poistoa koska itse eivät hallitse omia raha-asioitaan. Olettavat vaan että kun lapsilisä poistuisi rikkailta niin he saisivat enemmän rahaa.
Ps. Lopettakaa tupakointi ja laittakaa se rahastoon, tuotto on 100% parempi kuin polttaa rahaa taivaan tuuliin.
Huokaus. Mitä tähän muuta voi sanoa. on varmasti heitä, jotka juovat ja tupakoivat rahansa ja ovat siksi alati rahapulassa. Tai muutoin vain itsenäiseen päätöksen tekooon kykenemättömiä yksinkertaitaen idiootteja.
Minusta onkin erinomaisen tylsää kun hyvin usein köyhä ja tai vähempi tuloinen mielletään olevan itse yksinään syyllinen tilanteeseensa.
Itse kuulun ikäluokkaan, joka muistaa ihan liian hyvin sen, miten moni hetki sitten menestynyt yrittäjä ja ahkera työntekijä ja lainan taaannut vedettiin köin alta ja hetki sitten menetynyt business ajettiin konkurssiin, kun oli pakko löytää rahaa, jostain millä pitää kansantalous ja ennen kaikkea pankit pystyssä 90-luvun laman aikana.
Mutta eihän näin pitänyt koskaan ja ikinä käydä kenellekään, kun hetkeä aiemmin rahaa sai (pankista) suunnilleen jokainen joka huomasi kysyä ja aina ei tarvinnut itse kysyä vaan pankki saattoi tarjota edullista lainaa heillekin, jotka eivät itse tajunneet huomata kysyä.
Sitä suuremmalla syyllä kannattaa sijoittaa nyt, kun rahaa on. Teikäläiset tykkää syyllistää lamalla joka käänteessä, mutta tulevaisuuteen voi myös varautua – sekään ei ole mitään rikkaiden lystiä.
Tämäkin keskustelu on aivan sekava ja kauhean innokkaasti halutaan viedä tavallisilta, työssäkäyviltä perheiltä se pienikin etuus pois. Lapsilisien lisäksi voisi hyvin olla verohelpotukset lapsista. Ne poistettiin 90-luvun alussa. Meidän kaikkien etu on tukea lapsiperheitä, myös niitä keskiluokkaisia. Syntyvyys on muutenkin liian alhaalla ja kaikista arvovalinnoista te valitsette juuri sen, että toisilta lapsiperheiltä pitää viedä ne roposetkin. Tää vaan ei voi olla totta... uskomattomia olette! Oikein "venäläistä kateutta". Kateus ei ilmene kiihokkeena pyrkiä samaan vai tavoite on riistää toiselta jotain pois, niin sitten tulee hyvä fiilis.
Mitä verotukseen tulee, niin olen keskituloinen ja menin typerys tekemään työkeikan tutun firmaan. Iltatöinä siis. Sille kaverille mun työt maksoi sivukuluineen noin 520 Euroa ja itse sain käteen 201 Euroa. Brutto oli 400 Euroa. Siis suomennettuna keskituloisena minulta napattiin puolet pois ansaitsemastani pikkusummasta. Olenhan tuon tiennyt, mutta tuntuihan se rajulta, että tuosta brutosta tulee noin vähän käteen ja vielä hassummalta se tuntuu, kun tietää, mitä kaverille mun työpanos maksoi verrattuna siihen, paljonko minä siitä kostuin. Jee, jee.
Lapsilisät pitäisi lopettaa kokonaan. Tilalle pitäisi antaa esimerkiksi 3-5% alennus ansiotuloveroon/pääomatuloveroon per lapsi. Tämä motivoisi kaikkia hankkimaan muksuja.
Onkohan tuo nyt ihan oikein että meidän verovaroista maksatetaan toisten ihmisten pääomien kerryttäminen. Toisaalta yritystuille käy aivan samoin. Eivät ne jää yrityksiin vaan jaetaan omistajille osinkoina.
Olemme 2 palkansaajan keskituloistakin keskituloisempi perhe. Jos meiltä nyt poistettaisiin lapsilisä, sijoittaisin lapselle ja itselleni ihan samoin kuin tähänkin asti. Aikuisuuden kynnyksellä lapsellani olisi se pesämuna jolla helpottaa opiskeluita, ja sillä "köyhemmän" perheen lapsella ei sitä pottia olisi vaikka hänen vanhemmilleen olisi maksettu lapsilisä kaksinkertaisena sijoitusoppaan kera. Monesti myös järjen köyhyyttä, ettei kyetä näkemään niitä tulevaisuuden rahareikiä silloin kun varaa on.
Vierailija kirjoitti:
Ei perhe, jolla on varaa säästää kuukausittain 94,88 euroa, ole rikas. Ei köyhäkään muttei kyllä mikään rikas. Tuolla tahdilla saa reippaan tuhat euroa vuodessa kerrytettyä, ja jos laittaa esim. matalan riskin rahastoon, saattaa juuri ja juuri välttää inflaation vaikutukset. Kaukana rikkaiden touhusta.
Jos lapsiperheellä on varaa laittaa säästöön tuollainen summa, niin kyllä siinä käytännössä köyhiä ollaan. Niin moni jättää huomioimatta kuinka paljon sitä rahaa pitäisi koko ajan olla jemmassa yllättävien tilanteiden varalta; esim. yllättävä terveyskulu 300, yllättävä asumiseen liittyvä kulu 800 e tai yllättävä auton remontti 800 e. Tuolla 94 eurolla pysyy vain pinnalla näiden varalta.
Sun meikit ja vaatteet maksaa huomattavasti enemmän kuin lapsilisä kuukaudessa, mutta pihit vanhemmat on kyllä vitsaus.