Milloin huomasit että lapsesi on älykkäämpi kuin muut ikäisensä?
Minkä ikäisenä tämä tapahtui ja mistä seikoista se ilmeni? Onko lapsesi myös isompana menestynyt älyllisesti paremmin ja onko se vaikuttanut mitenkään muuhun menestykseen elämässä?
Kommentit (68)
Älykkäässä ja autistissa ero on siinä että älykäs kykenee todistamaan johtopäätöksensä ratipnaalisesti älykkäin sanoin itselleen ja muille.
Vierailija kirjoitti:
Älykkäässä ja autistissa ero on siinä että älykäs kykenee todistamaan johtopäätöksensä ratipnaalisesti älykkäin sanoin itselleen ja muille.
Älykkäästä ideasta esim markkinataloudellisessa mielessä voisin väittää että siitä on hyötyä että kun se on niin lapsenomaisesti selitettävissä että sen ymmärtää kaikki.
en oo varma et onko poika keskivertoa älykkäämpi ku kuitenki vasta 3. mut siis epäilen et saattaa olla. hän 1,5 vuotiaana alkoi tehdä taitavasti palapelejä ja rakentaa palikoilla muutaki ko tornia ja muuria. asianhan näkee paremmi sitte ko poika on isompi mut pojalla on kaikki palapelit sellasia jotka on suunniteltu yli 6 vuotiaille ja tuskastuu nopeasti vanhaan ku muistaa kaikki palan paikat ja tuntuu haluavan haastetta
Kun näin hänet ensimmäistä kertaa äitinsä sylissä. Kyllähän sen silmistä näkee.
Siitä on pian vuosi, kohta olisi aika alkaa lunastaa lupauksia...
Vierailija kirjoitti:
Musta jo munasoluvaiheessa alkoi tuntumaan siltä, että nyt irtos oikein huippuyksilö.
Ei vain älykäs, myös kaunis. Järjettömän suurta tunneälyä unohtamatta.
Minulla oli jo siinä miehen kanssa naidessa sellainen kutina.
Vierailija kirjoitti:
Kolmevuotiaana oppi lukemaan ja kirjoittamaan. Ihmettelin myös päässälaskukykyjä jotka olivat useita vuosia edellä ikätasoa. Koulussa oli vain kohtalaisen hyvä koska ei kiinnostanut opiskelu. Musikaalisesti lahjakas. Yliopisto-opinnot sujui hyvin, ja hyvässä ammatissa nyt, menestyjäksi kasvoi. Todennäköisesti asperger, diagnoosia ei ole ollut tarpeen tehdä.
Oma lapseni on saman tyyppinen. 4-vuotiaan osasi lukea ja kirjoittaa. Laski ja laskee päässä ihmeellisen hyvin. Jaksoi tehdä jotain yksinkertaisia, toistuvia asioita loputtomiin (tätä epäilin joksikin asperger-piirteeksi). Ilmiömäinen muisti ja päättelykyky. Koulussa tulee vain kiitettäviä. Ikää tosin vasta 12, joten saa nähän mihin kehitys menee.
taaperona.
Halusin katsoa ikkunasta ulos. Serkku pari kuukautta minua nuorempi ei osanut kävellä, mutta ryömiä osasi.
Koska en jaksanut siirtää tuolia houkuttelin serkun ikkunan alle ja kiipesin serkun päälle seisomaan, jotta näin ikkunasta.
Muistan että vasemmalla puolen oli arkku pakastin ja lulut olivat Fisher pricen.
Minun vanhempani eivät huomanneet aluksi yhtään mistään. Olivat itse tavallisia/koulussa heikohkosti menestyneitä ja luulivat, että minä olisin samanlainen. Ihmittelivät sitten, kun koulusta tulikin vain kiitettäviä. Aikuisena liityin mensaan, ja nyt vanhemmatkin taitavat teitää, että olen keskimääräistä älykkäämpi.