Henry, 27, luovutti verta vilpillä, koska se oli ainoa keino - miesten välinen seksi on edelleen este verenluovutukselle, mutta asia voi muuttua
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/d0f18c05-a916-4c70-b73f-277c893b7755_u…
Aikamoista toisten terveydellä leikkimistä, ja myöntää vielä suoraan että halusi väkisin "angstilla" luovuttamaan verta.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa miehen kanssa seksiä harrastava mies ei saa luovuttaa verta - paitsi, jos edellisestä seksikerrasta on kulunut 12 kuukautta. Tämä sääntö on roima parannus aiempaan, sillä ennen vuotta 2014 homoseksiä harrastanut mies ei saanut luovuttaa verta koskaan....
Heteroseksiä harrastavia eivät sido yhtä tiukat ehdot. Jos on vastikään harrastanut seksiä uuden kumppanin kanssa, tulee odottaa neljä kuukautta ennen kuin luovuttaa verta. Samankaltaisen säännön tulisi Pöyhiän mielestä päteä myös miesten väliseen seksiin liittyen."
Hiv ja hepatiittihan paranee 2kk, joten mielestäni nämä on ihan turhia rajoitteita.
Minulla on ollut hiv 80- luvulta, eikä ole vielä parantunut. Ei ole kyllä vielä tappanut eikä sairastuttanutkaan. 😀
Henryn ansiosta joudutaan tuhoamaan suuri varasto jo muutenkin vähissä olevasta verestä.
Asiasta olen sitä mieltä, että enemmän huolen aihetta antaa kukasta kukkaan juoksevat heterot joita selvästi enemmistö myös luovuttajista. Enkä kyllä ymmärrä miten näin tärkeässä asiassa luotetaan ihmisen omaan kertomukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa miehen kanssa seksiä harrastava mies ei saa luovuttaa verta - paitsi, jos edellisestä seksikerrasta on kulunut 12 kuukautta. Tämä sääntö on roima parannus aiempaan, sillä ennen vuotta 2014 homoseksiä harrastanut mies ei saanut luovuttaa verta koskaan....
Heteroseksiä harrastavia eivät sido yhtä tiukat ehdot. Jos on vastikään harrastanut seksiä uuden kumppanin kanssa, tulee odottaa neljä kuukautta ennen kuin luovuttaa verta. Samankaltaisen säännön tulisi Pöyhiän mielestä päteä myös miesten väliseen seksiin liittyen."
Hiv ja hepatiittihan paranee 2kk, joten mielestäni nämä on ihan turhia rajoitteita.
Tuskinpa paranee.
Sarkasmi on vaikea laji... etenkin tällä palstalla.
Eivätkö tutki hiviä siitä verestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto kun tällä palstalla saa selittää. Eka on sarkasmia!!! Ja pointti on siinä, että jos saat sen hivin niin se on vielä sen vuodenkin päästä vaikka se 4kk on mennyt jo, joten aivan yks hailee onko se 4kk vai 6kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saa luovuttaa koska olen asunut Britanniassa (tämä "hullun lehmän tauti"-rajoitus). Rajoitus on pysyvä myös. Ei tulisi mieleenkään mennä luovuttamaan ja valehdella lomakkeeseen tätä asiaa!
Samaan loppui minullakin. Eihän kukaan tiennyt asiasta, joten olisin voinut pitää ohjetta turhana ja jatkanut luovuttamista. En halunnut vaarantaa kenenkään terveyttä, joten lopetin tietenkin luovuttamisen.
Samoin loppui minulta. Yhtä lailla olisin voinut valehdella, mutta en halunnut vaarantaa muiden terveyttä. Yksi ensimmäisistä AIDSiin Suomessa kuolleista oli lapsuuskotini hetero naapuri, joka oli saanut tartunnan verenluovutuksesta. Luovuttaja/tartuttaja oli harrastanut suojaamatonta heteroseksiä ulkomailla.
Miksi homoseksin harrastamisen "karanteeni" on 12 kk vaikka partneri ei olisi vaihtunut, mutta heteroilla vain muutama kk uuden partnerin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Onko vielä niin, että kaikki miesten välinen seksi on este luovutukselle? Jos, niin outoa. Itse kun tunnen monta homoparia jotka ovat olleet yhdessä vuosia, luulisi että ne yhden yön juttuja harrastavat heterot ovat isompi riski kuin joku monogaminen, 20 v yhdessä ollut homoparin osapuoli.
Jokaisesta kerrasta seuraa vuoden karenssi.... heteroilla 4kk, koska silloin hiv voidaan luotettavasti todeta. Ja tuo hiv-riski on siis se syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vielä niin, että kaikki miesten välinen seksi on este luovutukselle? Jos, niin outoa. Itse kun tunnen monta homoparia jotka ovat olleet yhdessä vuosia, luulisi että ne yhden yön juttuja harrastavat heterot ovat isompi riski kuin joku monogaminen, 20 v yhdessä ollut homoparin osapuoli.
Jokaisesta kerrasta seuraa vuoden karenssi.... heteroilla 4kk, koska silloin hiv voidaan luotettavasti todeta. Ja tuo hiv-riski on siis se syy.
Ei se voi olla se syy. Miten heterolta hiv näkyisi aikaisemmin kuin homoilla? Siihen on joku muu syy, joka oikeasti on pääosin homoilla. Heteromiehillä harrastaa kakkoseen, joten sekään ei voi olla erottava tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Henryn ansiosta joudutaan tuhoamaan suuri varasto jo muutenkin vähissä olevasta verestä.
Asiasta olen sitä mieltä, että enemmän huolen aihetta antaa kukasta kukkaan juoksevat heterot joita selvästi enemmistö myös luovuttajista. Enkä kyllä ymmärrä miten näin tärkeässä asiassa luotetaan ihmisen omaan kertomukseen.
Milläs se testataan onko viimeiseen 12 kk harrastanut miesten välistä seksiä?
Verihän testataan jokatapauksessa. Se vaara on silti olemassa että tuore (3-4 kk) tartunta ei vielä näy.
Jos ajatellaan keskimääräistä parisuhdetta, niin homot ovat avoimempia puhumaan parisuhteen ulkopuolisista suhteista. Eli he tietävät paremmin missä mennään. Heteroilla pettäminen tapahtuu salassa ja moni on tietämätön toisen puuhista.
Luovutus tilanteessa matkatyötä tekevän miehen vaimo luovuttaa verta autuaan tietämättömänä miehen huorien käytöstä. Yksiavioinen homomies voi luetella partnerinsa partnerit nimeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiasta olen sitä mieltä, että enemmän huolen aihetta antaa kukasta kukkaan juoksevat heterot joita selvästi enemmistö myös luovuttajista. Enkä kyllä ymmärrä miten näin tärkeässä asiassa luotetaan ihmisen omaan kertomukseen.Milläs se testataan onko viimeiseen 12 kk harrastanut miesten välistä seksiä?
Verihän testataan jokatapauksessa. Se vaara on silti olemassa että tuore (3-4 kk) tartunta ei vielä näy.
Tuore tartunta näkyy. 3 kk on päätetty raja, mutta tartunta näkyy jo aikaisemmin. 3 kk näkyy kaikkien tartunta varmasti. Miksi noita 4 ja 6 kk aina sotketaan asiaan? Jos vakuutusyhtiö vaatii työtaparurmissa 6kk, niin se on vain heidän oma päätös. Se ei perustu mihinkään faktaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiasta olen sitä mieltä, että enemmän huolen aihetta antaa kukasta kukkaan juoksevat heterot joita selvästi enemmistö myös luovuttajista. Enkä kyllä ymmärrä miten näin tärkeässä asiassa luotetaan ihmisen omaan kertomukseen.Milläs se testataan onko viimeiseen 12 kk harrastanut miesten välistä seksiä?
Verihän testataan jokatapauksessa. Se vaara on silti olemassa että tuore (3-4 kk) tartunta ei vielä näy.Tuore tartunta näkyy. 3 kk on päätetty raja, mutta tartunta näkyy jo aikaisemmin. 3 kk näkyy kaikkien tartunta varmasti. Miksi noita 4 ja 6 kk aina sotketaan asiaan? Jos vakuutusyhtiö vaatii työtaparurmissa 6kk, niin se on vain heidän oma päätös. Se ei perustu mihinkään faktaan.
Se vaara että mahdollisuus on vaikka 0,1% ei tarkoita sitä etteikö se 99,9% näkyisi jo aikaisemmin. Rajoja ei kuitenkaan voi asettaa sen mukaan että usein näkyisi jo paljon aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi homoseksin harrastamisen "karanteeni" on 12 kk vaikka partneri ei olisi vaihtunut, mutta heteroilla vain muutama kk uuden partnerin kanssa?
Siis heteroillahan ei ole karanteenia jos partneri on pysynyt samana, mutta jos homomies harrastaa puolisonsa kanssa seksiä, niin karanteenia pukkaa? Näinkö oikeasti?
Siis mikä se tauti nyt on, mikä näkyy vasta 12 kk kuluttua homoilla? HIV näkyy jo 3kk päästä viimeistään.
Minulla ei tulisi mieleenkään valehdella verenluovutuslomakkeella. En halua olla syyllinen vaikkapa jonkun keskoslapsen kuolemaan. Yli 150 kertaa olen luovuttanut verta ja kerran olen myös soittanut veripalveluun sairastuttuani mahatautiin verenluovutuspäivän iltana. Saivat sitten mahdollisuuden arvioida uudelleen veren luovutuskelpoisuuden.
Vierailija kirjoitti:
"Minulla on oikeus luovuttaa verta"
Voi luoja. Minä minä ja minä.
Ja kas verenluovutuksesta ja siihen liittyvistä ohjeistuksistakin oli nyt aivan pakko tehdä "homo-issue".
Malttia nyt jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis heteroillahan ei ole karanteenia jos partneri on pysynyt samana, mutta jos homomies harrastaa puolisonsa kanssa seksiä, niin karanteenia pukkaa? Näinkö oikeasti?
Kyllä.
Mikäli tuntee pieneintäkin kiusausta valehdella verenluovutuslomakkeella, niin jättäkää suosiolla luovuttamatta. Kysymykset ovat perusteltuja.
(t. myös syöpää sairastava)
Tuskinpa paranee.