Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henry, 27, luovutti verta vilpillä, koska se oli ainoa keino - miesten välinen seksi on edelleen este verenluovutukselle, mutta asia voi muuttua

Vierailija
06.10.2018 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/d0f18c05-a916-4c70-b73f-277c893b7755_u…

Aikamoista toisten terveydellä leikkimistä, ja myöntää vielä suoraan että halusi väkisin "angstilla" luovuttamaan verta.

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpäpotilaana olen iloinen siitä, että ihmiset luovuttavat verta.

Ystävissäni on useita homoseksuaaleja miehiä, jotka eivät luovuta verta vaihtuvien partnereidensa vuoksi. Heteromiesten juttuja kuunnteltuani seksirajoitteet tuntuvat hulluilta, kun ne koskevat vain homoseksuaaleja miehiä. Ne rajoitteet on annettu  syystä, joten toivoisin, että luovuttajat noudattaisivat ohjeita.

En minäkään mennyt terveenä luovuttamaan verta, jos olin ollut hiljattain sairaana tai syönyt migreeniini kipulääkkeitä.

Ihmettelin luovuttajana sitä, että todella monet luovuttajat olivat tupakoijia. Luulisi, että heidän verensä olisi suurempi riski verensaajille kuin irtosuhteita harrastavien ihmisten.

Vierailija
2/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti näitä Henryjä ei ole enempää. Henry teki tästä asiasta homokysymyksen, vaikka kysymys on terveydestä. Verensaaja kun välitä paskaakaan, onko luovuttaja homo tai hetero, kunhan veressä ei ole tautia.

Toivottavasti Henry lukee veripalvelun lääkärin kannanoton. Homosuhteissa elävien veressä on enemmän riskejä ja ne otetaan huomioon, kun luovutetaan verta. Se ei ole mikää kannanotto homoudelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla on oikeus luovuttaa verta"

Voi luoja. Minä minä ja minä.

Vierailija
4/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi hänen oli pakko luovuttaa verta. Eihän se ole kenellekään mitenkään pakollista. Olen luullut että verta luovutetaan auttamishalusta eikä siksi että saataisiin siitä jotain kunniaa itselle. Auttamishaluun ei oikein sovi valehtelu alkuhaastattelussa.

Jännä että kehtasi omalla nimellä ja naamalla kertoa asian, koska kyllä miettisin esim. työnantajana tai seurustelukumppanina, että mistähän muusta mahtaa valehdella jos katsoo sen omaksi "oikeudekseen".

Vierailija
5/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo kehtaa?! Eikö yhtään hävetä?

Vierailija
6/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, verenluovutus ei ole mikään ihmisoikeus. Minulla ei ole mitään mielipidettä tuosta rajoituksesta, sillä en ole asiantuntija, mutta kyllä ne kiellot ja rajoitukset siellä syystä on.

Vierailija
7/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saa luovuttaa koska olen asunut Britanniassa (tämä "hullun lehmän tauti"-rajoitus). Rajoitus on pysyvä myös. Ei tulisi mieleenkään mennä luovuttamaan ja valehdella lomakkeeseen tätä asiaa! 

Vierailija
8/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en saa luovuttaa koska olen asunut Britanniassa (tämä "hullun lehmän tauti"-rajoitus). Rajoitus on pysyvä myös. Ei tulisi mieleenkään mennä luovuttamaan ja valehdella lomakkeeseen tätä asiaa! 

Samaan loppui minullakin. Eihän kukaan tiennyt asiasta, joten olisin voinut pitää ohjetta turhana ja jatkanut luovuttamista. En halunnut vaarantaa kenenkään terveyttä, joten lopetin tietenkin luovuttamisen.

Vierailija
9/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä niin, että kaikki miesten välinen seksi on este luovutukselle? Jos, niin outoa. Itse kun tunnen monta homoparia jotka ovat olleet yhdessä vuosia, luulisi että ne yhden yön juttuja harrastavat heterot ovat isompi riski kuin joku monogaminen, 20 v yhdessä ollut homoparin osapuoli.

Vierailija
10/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se lomake ole ihan yhtä tyhjän kanssa?

Mistä sinä voit tietää, ketä kumppanisi on pannut?

Toisaalta, miksei eläinseksi ole poissulkeva syy?

Johtuuko siitä, että se on laillista Suomessa?

Toisaalta niin on homooilukin..

Vierailija
11/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vielä niin, että kaikki miesten välinen seksi on este luovutukselle? Jos, niin outoa. Itse kun tunnen monta homoparia jotka ovat olleet yhdessä vuosia, luulisi että ne yhden yön juttuja harrastavat heterot ovat isompi riski kuin joku monogaminen, 20 v yhdessä ollut homoparin osapuoli.

Heteroillakin on kolmen kuukauden luovutuskielto aina uuden seksikumppanin jälkeen.

Vierailija
12/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miesten välisiä seksi kontakteja ei ole ollut 12 kuukauteen voi luovuttaa verta.

Vierailija
13/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miesten välisiä seksi kontakteja ei ole ollut 12 kuukauteen voi luovuttaa verta.

Eli monogaminen, pitkäaikainen homoparisuhde jossa on säännöllistä seksiä useamman kerran vuodessa estää luovutuksen.

Vierailija
14/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli monogaminen, pitkäaikainen homoparisuhde jossa on säännöllistä seksiä useamman kerran vuodessa estää luovutuksen.

Kyllä jos vastaa kysymyksiin rehellisesti.

Vierailija
15/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomessa miehen kanssa seksiä harrastava mies ei saa luovuttaa verta - paitsi, jos edellisestä seksikerrasta on kulunut 12 kuukautta. Tämä sääntö on roima parannus aiempaan, sillä ennen vuotta 2014 homoseksiä harrastanut mies ei saanut luovuttaa verta koskaan....

Heteroseksiä harrastavia eivät sido yhtä tiukat ehdot. Jos on vastikään harrastanut seksiä uuden kumppanin kanssa, tulee odottaa neljä kuukautta ennen kuin luovuttaa verta. Samankaltaisen säännön tulisi Pöyhiän mielestä päteä myös miesten väliseen seksiin liittyen."

Vierailija
16/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten välinen seksi on tällä hetkellä "syyllinen" noin puoleen uusista HIV-tartunnoista länsimaissa, eli siis n. 5% vähemmistö pitää huolen merkittävästä määrästä uusia tartuntoja. Ei se ole homofobiaa estää tuollaista merkittävää riskipopulaatiota luovuttamasta verta, se on tieteellistä riskinhallintaa. Lisäksi pohjaten useiden homoaktivistien sun muiden puheisiin homopareille ei monogamia todellakaan välttämättä tarkoita sitä että ei panna muita, vaan että se vain tapahtuu molempien pariskunnan jäsenten suostumuksella avoimessa suhteessa.

Juuri tällainen minä-minä-asenne on se, mikä on saanut minut kääntymään homojen oikeuksien vastustajaksi. Tässä ollaan jo siinä, että homot aktiivisesti vahingoittavat yhteiskuntaa (eli rapauttavat luovutusveren turvallisuutta) oman egonsa pönkittämiseksi. Jos luovutussäännöt muuttuvat, ne muuttuvat poliittisista eikä lääketieteellisistä syistä. Kadun kaikkea sitä tukea mitä tähän mennessä olen tuolle ihmisryhmälle antanut.

Hiv-tartunnoista 56 % todettiin ulkomaalaisilla ja 64 % miehillä. Suomalaisilla miesten osuus oli suurempi kuin ulkomaalaisilla (81 % ja 50 %). Korkeimmat ilmaantuvuudet (8,4/100 000) olivat 30–34 ja 35–39 -vuotiaiden ikäryhmässä. Suomalaiset olivat tartunnan toteamisen hetkellä keski-iältään vanhempia kuin ulkomaalaiset (49 vrt. 36 vuotta).

Heteroseksin kautta saatujen tartuntojen osuus oli 43 %, miesten välisen seksin 20 %, huumeiden pistoskäytön 6 % ja verituotteiden 1 %. Tartuntatapa ei ollut tiedossa 29 %:ssa tapauksia.

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit/seuranta-ja-epidemiat/tartuntataut…

Vierailija
17/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heteroillakin on kolmen kuukauden luovutuskielto aina uuden seksikumppanin jälkeen.

mutta voihan se tuttu (seksi)kumppani panna kaikkia mikä liikkuu ja tartuttaa luovuttajalle vaikka mitä tauteja

Vierailija
18/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomessa miehen kanssa seksiä harrastava mies ei saa luovuttaa verta - paitsi, jos edellisestä seksikerrasta on kulunut 12 kuukautta. Tämä sääntö on roima parannus aiempaan, sillä ennen vuotta 2014 homoseksiä harrastanut mies ei saanut luovuttaa verta koskaan....

Heteroseksiä harrastavia eivät sido yhtä tiukat ehdot. Jos on vastikään harrastanut seksiä uuden kumppanin kanssa, tulee odottaa neljä kuukautta ennen kuin luovuttaa verta. Samankaltaisen säännön tulisi Pöyhiän mielestä päteä myös miesten väliseen seksiin liittyen."

Hiv ja hepatiittihan paranee 2kk, joten mielestäni nämä on ihan turhia rajoitteita.

Vierailija
19/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo naurettava sääntö. Herää kysymys, miten heteroseksissä riittää 3 kk jos homoseksi on vaarallista 12 kuukautta? Tilastojen valossahan homojen taudit todetaan ajoissa ja keski-ikäisten miesten taudit löytyy lsattumanvaraisesti ja liian myöhään.

Vierailija
20/82 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen aidsin alkuajat, kun taudin aiheuttajaa ei vielä tiedetty. Potilaat hoidettiin ja tutkittiin täydessä suojauksessa. Sitten ne lähti sairaalasta ihan normaalisti busseihin ja työpaikoille en yms. Kaupoissa puristelemasn tomaatteja ja yskimään leipäosastoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi