Olen syntynyt vuonna -68 eikä kellään ollut koskaan kouluaikoinani mitään kihomatoja tai täitä!
Kommentit (131)
olen syntynyt -70 luvun lopulla ja olin päivähoidossa/koulussa -80 luvulla. Täit, lutikat yms. kuuluivat menneisyyteen ja isä joskus kertoi että silloin kun hän oli pieni niin oli täitä ja luteita. Tarinat kuulostivat muinaishistorialta ja nämä vitsaukset oli suomesta poistuneet jo vuosikymmeniä sitten. -90 luvulla sitten rajat aukesivat, kaduilla alkoi näkyä somaleita ja venäläisiä, joista varsinkin jälkimmäinen oli niin harvinainen -80 luvulla että tuntui melkein satuolennolta.
Rajojen yli kantoivat mukanansa nämä jo suomesta kadonneet vitsaukset ja ne ovat nykyihmisten arkipäivää. Hukkaan meni siis hyvä työ.
Kyllä oli sekä täitä että kihomatoja 70- ja 80-luvulla.
Todella ikävää, että valheellisesti syytetään ja valehdellaan eri ihmisryhmiä. Täit ja kihomadot eivät koskaan ole kadonneet Suomesta, niitä oli kyllä ja voin sataprosenttisen varmasti tämän sanoa kun muistan oman lapsuuden. Sekä päiväkodissa että koulussa niitä oli.
Ennen oli paremmin kirjoitti:
olen syntynyt -70 luvun lopulla ja olin päivähoidossa/koulussa -80 luvulla. Täit, lutikat yms. kuuluivat menneisyyteen ja isä joskus kertoi että silloin kun hän oli pieni niin oli täitä ja luteita. Tarinat kuulostivat muinaishistorialta ja nämä vitsaukset oli suomesta poistuneet jo vuosikymmeniä sitten. -90 luvulla sitten rajat aukesivat, kaduilla alkoi näkyä somaleita ja venäläisiä, joista varsinkin jälkimmäinen oli niin harvinainen -80 luvulla että tuntui melkein satuolennolta.
Rajojen yli kantoivat mukanansa nämä jo suomesta kadonneet vitsaukset ja ne ovat nykyihmisten arkipäivää. Hukkaan meni siis hyvä työ.
Minäkin olen syntynyt 70-luvun lopulla, ja muistan kyllä täivaroitukset. Että pää pois sieltä pyllystä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu?
Eipä. Meidän ikäluokan mielikuvissa nuo kuuluivat jonnekin useamman vuosikymmenen takaiseen pula-aikaan. Alueellisia eroja varmaankin oli. Oma täitön ja kihomadoton muistikuvani on Tampereelta.
Minulta löytyi lapsena kihomatoja ja äiti ilmoitti päiväkotiin, mutta ei siitä ilmeisesti koskaan varoitettu muita perheitä. Että varmaan suu vaahdossa entiset tarhakaverit tässäkin ketjussa väittävät, ettei mitään ollut.
Toisaalta en voi muistaa, mitä aikuiset keskenään puhui. Kihomadot ovat tavattoman yleisiä ja usein täysin oireettomia, mikä tekee niistä eroon pääsyn vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli teillä sentään sikotauti ja kaikki mahdolliset rokot.
Mitä sitten? Mulla oli tosiaan vesirokko, tuhkarokko ja tulirokko. Mutta mitä sitten? Tauteja muiden joukossa ja mieluummin ne kuin jotkut madot perseessä tai kirppuja päässä vai mitä lie?? -67
Kovia tauteja, jotka lisätauteineen voivat viedä hengen. Ei leikin asia. Onneksi on rokotukset!
Koen kyllä olevani yleissivistynyt, vuonna 1970 syntynyt ihminen, eikä meidän kouluissa ollut koskaan täitä.
Niitä ei todellakaan ollut eikä niistä puhuttu. Piste.
Kihomadoista kuulin isoäidiltäni, joka oli syntynyt vuonna 1911 ja hänellä sellainen oli lapsena ollut.
---
Vasta 1990-luvun lopulla kuulin, että parin ystävän lapset olivat saaneet kihomatotartunnan tarhassa.
Täistä ei puhettakaan.
---
Olen neljä vuotta taistellut tyttäreni koulussa muhivaa täiepidemiaa vastaan, että nyt olen kyllä hyvin yleissivistynyt tämän asian suhteen!
Kysykää vain minulta täistä, niin vastaan heti!
Se on mm. a louse in English, ja monikko on lice.
Vaikka ei omassa koulussa olisi puhuttu täistä tai kihomadoista, se ei tarkoita ettei niitä olisi ollut. Piste. Harva huutelee ympäri kyliä, että perheessä on ollut matoja tai täitä.
Sukupuolitaudit ne vasta harvinaisia onkin. Kukaan ei ole koskaan kertonut millään vuosikymmenellä minulle niistä, joten niitä ei ole. Ei työkavereilla, ystävillä, nuorisolla tai kenelläkään.
Kahdeksankymentäluvun alkupuolella oli sellaisia pakkasia että tuntui persläpikin olevan huurteessa kun tunturimopolla pyyhkäisi viisi kilometriä kirkonkylään ,siellä kiipesin linja-autoon ja sillä ammattikouluun.Onneksi sellaisia pakkasia ei enää ole ollut,toisaalta sellaiset kelit rassaa pöpöjä ja lutikoita,jos myöskin ihmistä ja tekniikkaa.