Olen syntynyt vuonna -68 eikä kellään ollut koskaan kouluaikoinani mitään kihomatoja tai täitä!
Kommentit (131)
Kuulkaa täitä ja kihomatoja on ollut niin kauan kuin ihmiskunta on ollut olemassa. Jos juuri sinun pikkukylässäsi ei niistä (kehdattu) puhua tai et muista koulusta vanhemmillesi lähetettyjä lappuja, se ei merkitse ettei niitä olisi ollut.
Mäkin olin sitä mieltä, ettei mun lapsuudessa kasarilla ja ysärillä mitään loisia ollut, mutta äitini muisti paremmin. Kuulemma säännöllisesti tuli varoituslaput koululta tai päiväkodista, kun oli joltain madot ja ötökät löydetty. Meille asti ei tosin koskaan kulkeutuneet. Kysy äidiltäs, se tietää paremmin kun sinä ite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täitä on ollut aina. Ei ne 80-luvulla yleistyneet.
On ollut, mutta välillä kanta romahti niin että niiden luultiin hävinneen.
Sellaista ei ole ikinä luultu. TäItä on joka vuosi kouluissa.
Täitä oli joskus sota-aikana ja sen jälkeen, mutta jossain vaiheessa (ilmeisesti myrkkyjen yleistyessä) ne hävisivät ainakin lähes kokonaan. Tosiaan omassa koulussani 1970-luvulla kouluterveydenhoitaja ei ollut koskaan nähnyt täitä. Sitten 1970-luvun loppupuolella niitä rupesi taas löytymään lapsilta, ja neidänkin koulussa järjestettiin ensimmäinen täitarkastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli teillä sentään sikotauti ja kaikki mahdolliset rokot.
Mitä sitten? Mulla oli tosiaan vesirokko, tuhkarokko ja tulirokko. Mutta mitä sitten? Tauteja muiden joukossa ja mieluummin ne kuin jotkut madot perseessä tai kirppuja päässä vai mitä lie?? -67
Olen syntynyt 1964 ja minut on kyllä rokotettu tulirokkoa vastaan. En tiedä ketään, kenellä olisi ollut. Tuhkarokko oli aika yleinen. Itse en ole sairastanut vesirokkoakaan, ainakaan tietoisesti. Vihurirokko on ollut, sikotautia minulla ei ole ollut.
Ei tulirokkoon ole rokotusta.
Saman ikäinen kuin ap ja täitä ei ainakaan ollut ikinä. Puhuttiin niistä mutta se oli jo vitsin asteella, kai vanhemmatkin luulivat ettei niitä ole enää kellään. Eikä kihomatojakaan virallisesti tunnustettu.
Onko värillä väliä. Seuraavaksi tippuu pisa tulokset. Tiedoksi
Vierailija kirjoitti:
Mä kanssa syntynyt 75 eikä mun kouluaikana sellasia ollut. Tai niistä ei ainakaan puhuttu. Siihen aikaan niiden katsottiin johtuvan huonosta hygieniasta ja oli hävettävä asia. Ihmiset hankkiutui niistä eroon nopeasti ja vähin äänin niin eivät päässeet leviämään. Nykyään ei välitetä.
Niitä ei vain ollut. Usko huviksesi. Toki varmasti olisi ollut nolo homma.'
3:s -68
Joo, sama juttu täällä -74, muistan että äitini joka on syntynyt -54 kertoi kauhujuttuja että ennenvanhaan oli joillain täitä. Ja kihomadoista kuulin vasta 90-luvulla kun oli oma lapsi, onneksi meillä ei niitä ole koskaan ollut, kerran oli täitä 2000-luvun alussa.
Mulle se että mun lapsella oli täitä oli todellakin iso järkytys, en ollut osannut kuvitella että nykyaikana sellaisia voisi olla.
Ja mun lapsuudessa kellään ei ollut muita rokkoja kuin vesirokko, se yleensä tuli kaikille ennemmin tai myöhemmin, myös omilla lapsillani se on ollut. Nuorimmille ei ehditty ottaa rokottetta ennenkuin heillekin se tuli, onneksi pääsivät kohtuu helpolla, kuulin tutulta miten hänen poikansa oli vähällä kuolla siihen, poika oli jo toipunut mutta rupinen kuin rupikonna edelleen, oli ollut sairaalahoidossa jne.
Minä olen saanut rokotukset kaikkia muita rokkoja vastaan, poliorokotus oli sokeripalassa ala-asteella ja mitä näitä nyt oli, kyllä minä muistan pienestä asti alle kouluikäisestä että kyllä niitä rokotuksia oli paljon ja vielä koulussakin.
Sama täällä. Olen myös 1968 syntynyt. Opiskeluaikana 1988 aikoihin kämppäkaveri sai syyhyn jostakin. Oli hirveää lotraamista niiden litkujen kanssa. Mulle tuo syyhy ei tarttunut, kun hän kävi onneksi ajoissa lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaa täitä ja kihomatoja on ollut niin kauan kuin ihmiskunta on ollut olemassa. Jos juuri sinun pikkukylässäsi ei niistä (kehdattu) puhua tai et muista koulusta vanhemmillesi lähetettyjä lappuja, se ei merkitse ettei niitä olisi ollut.
Maailmalla ei suomessa . Terveisin turun kokoisesta kaupungista
vm68
'82 syntynyt, eikä minullakaan ole ollut kihomadoista tietoakaan ennen kuin pari vuotta sitten esikoinen meni päiväkotiin. Ja vähän väliä siellä on kihomadot liikkeellä tiedotteiden mukaan!
Täitarkastuksen muistan joskus olleen alakoulussa, mutta ei niitä kenelläkään ollut, enkä kenelläkään muista ikinä olleen. Itsekin olen ihmetellyt, mistä nämä jatkuvat epidemiat johtuvat! Sen olen huomannut, että ainakin käsihygienia on puutteellista monilla, myös päiväkodissa olisi petrattavaa!
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olin sitä mieltä, ettei mun lapsuudessa kasarilla ja ysärillä mitään loisia ollut, mutta äitini muisti paremmin. Kuulemma säännöllisesti tuli varoituslaput koululta tai päiväkodista, kun oli joltain madot ja ötökät löydetty. Meille asti ei tosin koskaan kulkeutuneet. Kysy äidiltäs, se tietää paremmin kun sinä ite.
Kyllä oli mun äidille yhtälailla järkytys täit 2000-luvun alussa. Mun nuorin sisarus on syntynyt 1991 ja minä vanhin 1974, ei kellään koskaan täitä, matoja, sikotautia, oksennustautia, ja rokoista vain vesirokko.
Mistä niitä tauteja olisi ollut kun jo mulle annettiin rokotteita vaikka miten paljon sekä ennen kouluikää että koulussa.
70-luvulla syntynyt, ei kihomatoja eikä täitä koskaan kouluaikana kellään. Maaseudulla asuttiin.
Nyt on jatkuvasti molempia päiväkodissa ja koulussa. Ihmiset ei enää välitä.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DDT?
Kyllä. Täystuhoa aerosolipullosta. Kaikki oravaa pienemmät saivat kyytiä.
Pahvirasiasta jauheena sitä tupsutettiin.
Täit, luteet, torakat ja muut syöpäläiset hävitettiin DDT:llä 50-60- luvuilla hyvin vähiin.
Ulkomaanmatkailu yleistyi vasta 80-luvulla, jolloin alkoi tulla salamatustajina näitä taas.
DDT:kin oli jo pitkään ollut kielletty.
Luulen, että kihomatojen suhteen häveliäisyys tukki suita vielä 80- luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli teillä sentään sikotauti ja kaikki mahdolliset rokot.
Mitä sitten? Mulla oli tosiaan vesirokko, tuhkarokko ja tulirokko. Mutta mitä sitten? Tauteja muiden joukossa ja mieluummin ne kuin jotkut madot perseessä tai kirppuja päässä vai mitä lie?? -67
Olen syntynyt 1964 ja minut on kyllä rokotettu tulirokkoa vastaan. En tiedä ketään, kenellä olisi ollut. Tuhkarokko oli aika yleinen. Itse en ole sairastanut vesirokkoakaan, ainakaan tietoisesti. Vihurirokko on ollut, sikotautia minulla ei ole ollut.
Missä on tulirokkoa vastaan annettu rokote? En ole tämmöisestä kuullutkaan!
Tulirokko on bakteerin aiheuttama rokko, saman bakteerin joka aiheuttaa angiinaa (step A)
Olen syntynyt -77 ja käynyt koulut ihan pienellä ala-asteella maaseudulla. Muistan kyllä, kun täivaroitus tuli, opettaja käski pitämään pipot hihassa, ja minustakin etsittiin kotona tiheällä kammalla täitä. Koskaan ei nähty yhtään täitä eikä saatu tietää, kenellä meistä niitä oli ollut.
Tuli mieleen, kun juuri tällä viikolla kuulin, miten seinänaapurin lapsi kertoi iloisesti kylään tuleville kavereilleen "mullon täitä".
Vierailija kirjoitti:
Tulirokkoa vastaan ei ole rokotetta.
Kehitysmaalaisten lappaaminen alkoi Suomeen vasta 90-luvun alussa.
Kihomatoja on varmasti aina ollut, mutta saattaa olla, että nykyään suhtaudutaan esim. hoitopaikoissa aika paljon entisaikaa ymmärtäväisemmin siihen, että lapsilla on käsi housuissa rapsuttelemassa. Ei silti, että millään muotoa haluaisin palata 50-luvun asenteisiin näissä asioissa. Mutta ehkä kihomadot juuri tästä syystä leviävät herkästi.