Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen syntynyt vuonna -68 eikä kellään ollut koskaan kouluaikoinani mitään kihomatoja tai täitä!

Vierailija
05.10.2018 |

Mistä johtuu?

Kommentit (131)

Vierailija
81/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 70- ja 80- luvulla ihan tuntemattomia käsitteitä nuo!  ap.

Mulla oli 80-luvulla kihomatoja vaikka kuinka usein ja koulussa tehtiin usein täitarkastuksia.

Vierailija
82/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän uusimpana vitsauksena leviävät lutikat. Niitä on kaikkialla pääkaupunkiseudulla.

Kerrostalossa niistä on vaikea päästä eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

paholoisista

Vierailija
84/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 70-luvulla ja päiväkodissa oli kihomatoja ja koulussa täitä.

Täytyy olla tosi huono yleissivistys, jos luulee ettei olisi ollut.

Olen syntynyt vuonna 66 pohjoisessa persläpipaikkakunnalla eikä koulussa puhuttu täistä tai kihomadoista, koska niitä ei ollut. Vanhempanikin ihmetteli, koska niitä oli heidän kouluaikanaan. Samoin omien lasteni päiväkodeissa ja kouluissa on annettu asiasta varoitukset. Jostain kumman syystä niitä ei ollut 1960-1980 luvuilla.

Vierailija
85/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli niitä, ei kehdattu vaan puhua.

Vierailija
86/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/paatai-on-kurja-koulukaveri/

Tän mukaan täitä on aina ollut, välillä vaan vähemmän. Muistan itsekin koulusta täivaroitukset, mulla niitä ei kuitenkaan ollut. Vm -68

Vierailija
87/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei paljon kihomadoista murehtineet, niihin ei kiinnitetty mitään huomiota, kun olivat niin yleisiä. Lapamatokin löytyi joka 10. suomalaiselta 40-luvulla.

Kihomatoja on tälläkin hetkellä oireettomasti n. 10% lapsista. Aikuisilla oireeton tartunta on yleisempi, kuin lapsilla.

Jos et ole koskaan kärsinyt kihomadoista, on varsin todennäköistä, että olet kantanut niitä oireettomasti.

Omilla lapsilla ainoa oire oli "pahat unet". Lapsi, joka ei yleensä ikinä tullut vanhempien sänkyyn öisin, tuli sinne kahtena iltana peräkkäin n. 1h nukahtamisen jälkeen.

Vierailija
88/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt vuonna 66 pohjoisessa persläpipaikkakunnalla eikä koulussa puhuttu täistä tai kihomadoista, koska niitä ei ollut. Vanhempanikin ihmetteli, koska niitä oli heidän kouluaikanaan. Samoin omien lasteni päiväkodeissa ja kouluissa on annettu asiasta varoitukset. Jostain kumman syystä niitä ei ollut 1960-1980 luvuilla.

Mistäpä niitä pöpöjä sinne persläpeen olisi tullut, kun joka paikka oli vuosikymmen sitten uitettu DDT:ssä?

Vierailija
89/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo siis koski täitä, luteita yms mönkiäisiä.

Vierailija
90/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1974 syntynyt. Ei ikinä ollut mitään elukoita kellään. Ei matoja, täitä, luteita tai torakoita.

Vierailija
91/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuotta aiemmin ja allekirjoitan tämän. En muista yhtään kihomato, päätäi tai lude-epidemiaa koko peruskouluajalta. En myöskään lukiosta.

Satiaisista kyllä vitsailtiin (lukiossa).

Vierailija
92/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla todella huono yleissiisteys, jos niitä oli.

Vierailija
93/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olin sitä mieltä, ettei mun lapsuudessa kasarilla ja ysärillä mitään loisia ollut, mutta äitini muisti paremmin. Kuulemma säännöllisesti tuli varoituslaput koululta tai päiväkodista, kun oli joltain madot ja ötökät löydetty. Meille asti ei tosin koskaan kulkeutuneet. Kysy äidiltäs, se tietää paremmin kun sinä ite.

Äitinikään ei muista, mutta sota-ajan kokeneena muistaa sen miten kouluun ja kylään tulleilla evakkolapsilla oli täitä ja kirppuja, ja miten muita lapsia se ällötti. Varmaan on kiusattu ja yökötelty. Äiti puhui säälivästi, että ymmärtäähän sen.

Vierailija
94/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitysmaalaisten lappaaminen alkoi Suomeen vasta 90-luvun alussa.

Onkohan mitään ongelmaa mitä ei saisi käännettyä tähän? Kakku läsähtää, niiden vika? Potkaiset varpaan ovenpieleen, niiden vika?

Vierailija
95/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäpä niitä pöpöjä sinne persläpeen olisi tullut, kun joka paikka oli vuosikymmen sitten uitettu DDT:ssä?

Väärin, niitä pöpöjä ei ollut, koska talvisin oli pari kuukautta vähintään 20 astetta pakkasta.

Vierailija
96/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olin sitä mieltä, ettei mun lapsuudessa kasarilla ja ysärillä mitään loisia ollut, mutta äitini muisti paremmin. Kuulemma säännöllisesti tuli varoituslaput koululta tai päiväkodista, kun oli joltain madot ja ötökät löydetty. Meille asti ei tosin koskaan kulkeutuneet. Kysy äidiltäs, se tietää paremmin kun sinä ite.

Äitinikään ei muista, mutta sota-ajan kokeneena muistaa sen miten kouluun ja kylään tulleilla evakkolapsilla oli täitä ja kirppuja, ja miten muita lapsia se ällötti. Varmaan on kiusattu ja yökötelty. Äiti puhui säälivästi, että ymmärtäähän sen.

Pakko lisätä, että säälivästi - ymmärsi sen mistä oloista evakot olivat tulleet.

Vierailija
97/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on ollut enempää kuin muillakaan tai yhtä paljon. Evakoihin on vaan suhtauduttu silloin samanlain kuin nykyäänkin suhtaudutaan tulijoihin. Eli paljon on jauhettu sontaa.

Vierailija
98/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko lisätä, että säälivästi - ymmärsi sen mistä oloista evakot olivat tulleet.

Eli mistä? Karjalaiset lähti evakkoon omista taloistaan. Jos ovat jostain saaneet täitä niin matkan varrelta niiltä jotka katsoivat nenänvarttaan pitkin ja haukkuivat ryssiksi.

Vierailija
99/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö että Suomessa on ollut oma malariahyttyskantakin? Nämä hyttyset talvehtivat sisällä rakennuksissa, kun rakennukset oli pimeitä ja kosteita. Hävisivät uusien rakennustapojen myötä.

Vierailija
100/131 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mistä? Karjalaiset lähti evakkoon omista taloistaan. Jos ovat jostain saaneet täitä niin matkan varrelta niiltä jotka katsoivat nenänvarttaan pitkin ja haukkuivat ryssiksi.

Aina tarvitaan joku ihmisryhmä jota voidaan syyttää kaikesta ja tuntea paremmuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi