Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen syntynyt vuonna -68 eikä kellään ollut koskaan kouluaikoinani mitään kihomatoja tai täitä!

Vierailija
05.10.2018 |

Mistä johtuu?

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän täitä oli paljon ainakin sota-aikana .

Vierailija
42/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kihomatoja.

V 1965 syntynyt.

Täitä ei olkut tai niistä ei puhuttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olihan niitä ainakin Hervannasasa joskus kasarilla. Samoin oli syyhypunkki.

44/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DDT?

Kyllä. Täystuhoa aerosolipullosta. Kaikki oravaa pienemmät saivat kyytiä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
45/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli teillä sentään sikotauti ja kaikki mahdolliset rokot.

Mitä sitten? Mulla oli tosiaan vesirokko, tuhkarokko ja tulirokko. Mutta mitä sitten? Tauteja muiden joukossa ja mieluummin ne kuin jotkut madot perseessä tai kirppuja päässä vai mitä lie?? -67

No jokaiseen rokkoon voi kuolla. Kihomatoja ja kirppuja voi olla koko elämän eikä varsinaisesti haittaa. Että ei kiitos mielummin mitään keskiaikaisia maalaisruttoja...

Toisaalta siihen hatutukseen voi kuolla kun takapuoli kuhisee matoja. Varmaan hirveän hieno mennä treffeille? " Minulla on takapuoli täynnä kihomatoja ja pääni on täynnä täitä laitetaanko vehkeet yhteen? " 

Muistetaan nyt taas ne sotaveteraanit syöpäläisineen ja katsotaan, milloin syntyivät suurimmat ikäluokat.

Niin eihän tietenkään Suomen tilanne ole muuttunut yhtään kun verrataan vuosia 1939 - 1945 ja tätä vuotta 2018? Nykyään on hygeniaa vaikea yllä pitää kun vettä ei tule asuntoihin, eikä saippuaa saa kaupasta.

Vierailija
46/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täisaunat muistaa jokainen, joka muistaa sota-ajan.

Vierailija
47/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täit eivät synny liassa eikä täit ole merkki likaisuudesta. Taas joku toistelee vanhoja uskomuksia, joiden mukaan täit on merkki likaisuudesta. Ei ole.

Vierailija
48/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen -91 ja mullekin selvisi kihomadot ym epidemiat vasta tässä tällä vuosikymmenellä oman lapsen myötä. Ei meillä ikinä ala-asteella tai pph:lla ollut kellään mitään matoja tai täitä.

Vierailija
49/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli teillä sentään sikotauti ja kaikki mahdolliset rokot.

Mitä sitten? Mulla oli tosiaan vesirokko, tuhkarokko ja tulirokko. Mutta mitä sitten? Tauteja muiden joukossa ja mieluummin ne kuin jotkut madot perseessä tai kirppuja päässä vai mitä lie?? -67

No jokaiseen rokkoon voi kuolla. Kihomatoja ja kirppuja voi olla koko elämän eikä varsinaisesti haittaa. Että ei kiitos mielummin mitään keskiaikaisia maalaisruttoja...

Toisaalta siihen hatutukseen voi kuolla kun takapuoli kuhisee matoja. Varmaan hirveän hieno mennä treffeille? " Minulla on takapuoli täynnä kihomatoja ja pääni on täynnä täitä laitetaanko vehkeet yhteen? " 

Muistetaan nyt taas ne sotaveteraanit syöpäläisineen ja katsotaan, milloin syntyivät suurimmat ikäluokat.

Niin eihän tietenkään Suomen tilanne ole muuttunut yhtään kun verrataan vuosia 1939 - 1945 ja tätä vuotta 2018? Nykyään on hygeniaa vaikea yllä pitää kun vettä ei tule asuntoihin, eikä saippuaa saa kaupasta.

Tässä olikin kyse siitä, estävätkö syöpäläiset treffeille menon. Eivät estä, eivätkä myöskään lähde pois saippualla. Puhtaat hiukset oikein houkuttelevat täitä.

Vierailija
50/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pöllytettiin ddt:tä, niin että monista ötököistä päästiin. Täitä vastaan käytiin aikoinaan iso kamppailu, joka tehosi pitkäksi aikaa.Kihomadot olivat varmasti yleisiä, minäkin kärsin niistä vuosien ajan. Eihän sellaista kerrottu muille.

Vierailija
51/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on  sukulaisena Hyacint Bucket -klooni. Kerran kutsuivat itsensa meille kylaan ja vasta lahtiessa huikkasivat iloisesti etta heilla on kaikilla kihomatoja, toivottavasti ei haittaa. No, ei meilla niita koskaan ole ollut eika tule. "Hyacint": jos oppisit pitamaan  sormet poissa suusta ja/tai peraaukon suunnalta niin ei olisi pelkoa kihomadoistakaan. 

Vierailija
52/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen -91 ja mullekin selvisi kihomadot ym epidemiat vasta tässä tällä vuosikymmenellä oman lapsen myötä. Ei meillä ikinä ala-asteella tai pph:lla ollut kellään mitään matoja tai täitä.

Ehkä et vain tiennyt? Täit alkoivat yleistyä hiljalleen 80-luvulla, kun kävin itse koulua. Nykyään matkailu varmasti lisää niiden määrää.

Vierailija
53/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä koulujen sisäilmaongelmiakaan ollut 70-80 -luvuilla. Nyt niitä tuntuu olevan joka koulussa. 

70-luvulla rakennetuissa kouluissa on valtavasti sisäilmaongelmia.

Meillä tukehduttiin 70-luvun koulussa jo 80-luvulla. Myös 50-luvun koulutalossa teki tiukkaa. Molemmat talot on korjattu vasta nyt.

Vierailija
54/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täitä on ollut aina. Ei ne 80-luvulla yleistyneet.

Vierailija
55/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1970 syntynyt: Itse asiassa totta, täistä luin Lindgrenin Marikki- kirjoista ja kihomatoihin tutustuin vauvapalstalla 2000- luvulla :) Kasarilla koulussa alettiin kertomaan täistä ja valistettiin laittamaan pipot takin hihaan eikä hattuhyllylle, mutta en silti muista tietäneeni kenelläkään niitä olleen. 

Varmaankin noita oli, mutta niistä ei puhuttu ja tiedotettu niin yleisesti. Luulisin, että olisin edes kuullut juttuja kun oli iso kaveripiiri ja 500 lapsen ala- aste, mutta yhtään juttua ei kiertänyt. 

Kihomadoista sanottiin koulukirjassa, että se on yleinen lasten sisäloinen. Sen luultiin esiintyvän enemmän tarhaikäisillä, en ymmärrä miksi.

Vierailija
56/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut, mutta välillä kanta romahti niin että niiden luultiin hävinneen.

Vierailija
57/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä oli. Sekä koulussa että päiväkodeissa.

Ei ollut esim. 1970-luvun alkupuolella. Tilannetta kuvaa hyvin se, että kun 1970-luvun loppupuolella kotipaikkakuntani kouluihin määräättiin täitarkastus, niin kouluterveydenhoitajamme ei ollut koskaan nähnyt täitä tai hiuksia, joissa olisi täitä. Tilanne tosiaan vähitellen muuttui 1970-luvun aikana, ja todennäköisesti syynä oli suomalaisten lisääntynyt matkailu ulkomailla.

Ja myrkkyjen kieltäminen.

Vierailija
58/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihomatoja on eniten tarhaikäisillä, koska sen ikäiset laittaa sormiaan suuhun ja leikeissä laittaa leluja suuhun, joihin muut lapset on koskeneet.

Vierailija
59/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletettavasti Rajavartiolaitos oli tuolloin tilanteen tasalla ja toimintakunnossa.

Oho! Rajavartiolaitoksella oli silloin tehtävänä tarkistaa päiväkotilasten hiuksia ja peppuja?

Vierailija
60/131 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut, mutta välillä kanta romahti niin että niiden luultiin hävinneen.

Sellaista ei ole ikinä luultu. TäItä on joka vuosi kouluissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi