Olen syntynyt vuonna -68 eikä kellään ollut koskaan kouluaikoinani mitään kihomatoja tai täitä!
Kommentit (131)
Aika kultaa muistot? Kyllä niitä joka talvi oli, molempia. Itse onneksi säästyin molemmilta. Olen syntynyt -69.
Kysykää vanhemmiltanne, heillä on varmaan parempi muisti.
Meillä ainakin koulussa oli täitarkastuksia ja pipot piti säilyttää takin hihassa. Kihomatoja oli, mutta ei niistä muistaakseni puhuttu ihmeemmin.
Vierailija kirjoitti:
DDT?
Juuri se. Vielä 40-luvulla oli vaikka mitä syöpäläisiä. Sitten kaikkea alettiin myrkyttää. Ja sitten huomattiin, että koko ravintoketju kuolee.
Toinen juttu on avoimuus. Nykyään näistä öttiäisistä puhutaan.
Täit ei ole mikään ulkomaantuliainen vaan niitä on ollut täällä yhtä kauan kuin ihmisiä Suomessa. Yhtä fiksua olisi väittää, ettei ennen ollut flunssaa tai yrjötautia.
Oletettavasti Rajavartiolaitos oli tuolloin tilanteen tasalla ja toimintakunnossa.
Kihomatoja ei ollut mutta täitä kyllä oli.
Me olimme puhtaita pitkiä hiuksia myöten. Vanhempien kauhuksi meillä oli täitä. Eihän ne liasta johdu vaan tarttui takki ja hattunaulakosta koulussa.
Sama. Syntynyt -74 eikä meillä ollut kihomatoja, täitä, hinkuyskää eikä edes reikiä hampaissa. Parempi hygienia ja terveydenhuolto ennen lama-aikoja.
Ei niitä koulujen sisäilmaongelmiakaan ollut 70-80 -luvuilla. Nyt niitä tuntuu olevan joka koulussa.
Sekä kihomatoja että täitä on ollut iät ajat. Joka muuta väittää, on tietämätön tai tyhmä.
Kun isäni oli lapsi, oli koko perheellä lapamato. Ei siinä paljon ehkä kihomadoista jaksanut murehtia.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä koulujen sisäilmaongelmiakaan ollut 70-80 -luvuilla. Nyt niitä tuntuu olevan joka koulussa.
70-luvulla rakennetuissa kouluissa on valtavasti sisäilmaongelmia.
nykylapset ja nuoret on sottaisia
Vierailija kirjoitti:
Oletettavasti Rajavartiolaitos oli tuolloin tilanteen tasalla ja toimintakunnossa.
Ainakin armailla veteraaneillamme oli rajoja puolustaessaan sankat joukot syöpäläisiä.
Totta puhut!
Täällä toinen 68 enkä ikinä ollut edes kuullu mistään kihomadoista. Ehkä hygieniasta pidettiin parempaa huolta?!
Äitini taas 46 syntynyt sanoi kihomatojen silloin olevan arkipvää. Aika YÖK!
90-luvulla ollessani n. 25-v. huomasin kerran häpykarvoituksessani hyppelevän kaksi kirppua vessassa käydessä.! Ihan oli vakisuhde ja hygienia kunnossa, olisinko sitten saanut ne joltain potilaalta, olin hoitoalalla. Joka tapauksessa kuurasin alapääni ERITTÄIN PERUSTEELLISESTI eikä kirppuja sen jälkeen näkynyt.
Ei ollut ennen allergioitakaan. Joillakin lapsilla vain oli räkätappi nenässä kesät talvet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli teillä sentään sikotauti ja kaikki mahdolliset rokot.
Mitä sitten? Mulla oli tosiaan vesirokko, tuhkarokko ja tulirokko. Mutta mitä sitten? Tauteja muiden joukossa ja mieluummin ne kuin jotkut madot perseessä tai kirppuja päässä vai mitä lie?? -67
No jokaiseen rokkoon voi kuolla. Kihomatoja ja kirppuja voi olla koko elämän eikä varsinaisesti haittaa. Että ei kiitos mielummin mitään keskiaikaisia maalaisruttoja...
Toisaalta siihen hatutukseen voi kuolla kun takapuoli kuhisee matoja. Varmaan hirveän hieno mennä treffeille? " Minulla on takapuoli täynnä kihomatoja ja pääni on täynnä täitä laitetaanko vehkeet yhteen? "
Valetta. Miksi toistelette vääriä väitteitä. Syöpäläisiä on aina ollu. Harva niistä ylpeilee vaan on hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli teillä sentään sikotauti ja kaikki mahdolliset rokot.
Mitä sitten? Mulla oli tosiaan vesirokko, tuhkarokko ja tulirokko. Mutta mitä sitten? Tauteja muiden joukossa ja mieluummin ne kuin jotkut madot perseessä tai kirppuja päässä vai mitä lie?? -67
No jokaiseen rokkoon voi kuolla. Kihomatoja ja kirppuja voi olla koko elämän eikä varsinaisesti haittaa. Että ei kiitos mielummin mitään keskiaikaisia maalaisruttoja...
Toisaalta siihen hatutukseen voi kuolla kun takapuoli kuhisee matoja. Varmaan hirveän hieno mennä treffeille? " Minulla on takapuoli täynnä kihomatoja ja pääni on täynnä täitä laitetaanko vehkeet yhteen? "
Muistetaan nyt taas ne sotaveteraanit syöpäläisineen ja katsotaan, milloin syntyivät suurimmat ikäluokat.
Kyllä meillä oli 70-luvulla kihomatoja useaan otteeseen, ei niille mitään tehty. Ja syy miksi oli vähemmän liittynee siihen ettei silloin liikuttu kuin murto-osa siitä kuin nyt. Meidän alakoulussa oli alle 40 oppilasta. Minun luokalla oli vain yksi jonka kotona ei harjoitettu maataloutta jossain muodossa, ei siitä mihinkään lähdetty. Koko lapsuuteni aikana kävin pari kertaa pääkaupunkiseudulla ja toinen niistä oli luokkaretki.