Olen rikkonut lähes kaikki ihmissuhteeni paitsi parisuhteeni koska olen "möläyttelijä"
Eli ongelma on, että sanon usein suoraan mitä ajattelen ja tästä ihmiset sitten ennemmin tai myöhemmin loukkaantuvat. Ajattelen mielessäni, että itse en loukkaantuisi sanomastani, mutta tietysti ihmiset ovat erilaisia ja loukkaantuvat eri asioista. Heitän usein myös huumorilla sellaista, mistä jotkut loukkaantuvat. Miten opetella tästä eroon? Mistä voin tietää, mikä yleensä loukkaa ihmisiä?
Oikeastaan ainoat jotka kestävät minua pidempiä jaksoja, ovat kumppanini ja paras ystäväni, joka on samanlainen möläyttelijä kuin olen itse.
Elämä on aika vaikeaa näin sosiaalisesti jälkeenjääneenä.
Kommentit (191)
Maailma on täynnä ihmisiä, jotka ikäänkuin rehellisyyden nimissä loukkaavat ihmisiä. Aikuinen ihminen ei jokapaikassa ja koko ajan kerro mielipidettään. Minä voisin myös kulkea kertomassa kaikille miten rumia, lihavia ja tyylittömiä he ovat, mutta miksi sen tekisin. Kenelle siitä olisi hyötyä????
Oletko asperger? Niillä on usein vaikeuksia olla möläyttelemättä typeriä.
Voi ap, lohdullista sinänsä, että meitä möläyttelijöitä on muitakin. Itse olen lapsesta saakka ollut kauhea möläyttelijä. Monet ihmissuhteet ovat kaatuneet tämän takia. Nyt aikuisena osaan jo käyttäytyä hyvinkin diplomaattisesti, mutta ongelmaa ei oikein voi enää korjata, kun kaikki ystävät ovat jo kaikonneet.
Miksi täällä heitetään ilmaan ADD:ta ja Aspergeria? Tunnen monta kyseisen diagnoosin omaavaa ja yhden jolla on molemmat ja kukaan heistä ei ole mikään tökerö möläyttelijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas ymmärrä, miksi ei voi sanoa suoraan, että esim. haloo helsinki on ihan paska bändi, tai näin mä ainakin sanon. Miksi mun pitäis muotoilla se jotenkin kuulostamaan hienommalta kun sama tausta-ajatus siinä kuitenkin on? En ymmärrä, kavereita mulla on muutamia mutta en usko että kukaan kaveri on jäänyt tuon asian takia..
Se, että Haloo Helsinki on paska bändi, ei ole objektiivinen totuus vaan sinun mielipiteesi. Esität siis oman mielipiteesi objektiivisena totuutena, mikä ärsyttää ihmisiä.
Fiksumpi ihminen sanoisi, ettei tykkää erityisemmin kyseisen bändin musiikista.
Juuri näin, ja mielellään vielä perustellen, että miksi ei tykkää.
Niinhän se on mun mielipide, miksi mä en sitä sais sanoa?? Kai kaikki saavat ilmaista mielipiteensä asioista, ei mua ainakaa haittaa jos joku ei tykkää samoista bändeistä tms. kuin minä. Ja eikö se riitä perusteluksi että on vaan paskaa musiikkia? Yleensäkin suomalaisilla on aika huono musiikkimaku, sitä en ymmärrä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas ymmärrä, miksi ei voi sanoa suoraan, että esim. haloo helsinki on ihan paska bändi, tai näin mä ainakin sanon. Miksi mun pitäis muotoilla se jotenkin kuulostamaan hienommalta kun sama tausta-ajatus siinä kuitenkin on? En ymmärrä, kavereita mulla on muutamia mutta en usko että kukaan kaveri on jäänyt tuon asian takia..
Se, että Haloo Helsinki on paska bändi, ei ole objektiivinen totuus vaan sinun mielipiteesi. Esität siis oman mielipiteesi objektiivisena totuutena, mikä ärsyttää ihmisiä.
Niinhän se on mun mielipide, miksi mä en sitä sais sanoa?? Kai kaikki saavat ilmaista mielipiteensä asioista, ei mua ainakaa haittaa jos joku ei tykkää samoista bändeistä tms. kuin minä. Ja eikö se riitä perusteluksi että on vaan paskaa musiikkia? Yleensäkin suomalaisilla on aika huono musiikkimaku, sitä en ymmärrä..
Sinulleon siis ok, jos joku sanoo että kuuntelemasi musiikki on paskaa koska se nyt vaan on paskaa ja makusi huono?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulleon siis ok, jos joku sanoo että kuuntelemasi musiikki on paskaa koska se nyt vaan on paskaa ja makusi huono?
Joo, niin kuin kirjoitin, kaikki saavat sanoa mielipiteensä, eihän se multa ole pois mistään!!? Mä en ymmärrä..
Monelta suomalaiselta pitäisi kysyä, että oletko mieluummin onnellinen kuin oikeassa. Tosi monet uhraavat alunperin hyvin ihmissuhteita ja mahdollisuuksia niihin sillä, että tärkeintä on päällepäsmäröidä, neuvoa ja arvostella muita, olla aina oikeassa ja nähdä kaikki ongelmien ja niiden ratkomisen kautta. Elämä kun on niin paljon muuta kuin "totuuksien" laukomista ja kilpailua väittelemällä.
Sitten on onneksi ihmisiä, jotka ovat empaattisia, lämpimiä ja ymmärtäväisiä. Osaavat kuunnella ja ilmaista myös mielipiteitään ilman, että loukkaa muita tai jyrää muita. Osaavat arvostaa myös erilaisia näkemyksiä ja pystyvät höystämään tilanteita huumorilla, jossa muutkin ovat mukana. Heidän seurassa on mukava ja rento olla, kun ei tarvitse pelätä koko ajan arvostelua, hyökkäystä tai lyttäystä.
Minulla on taito laittaa mölyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta osaan möläyttää myös takaisin jos menee liian pitkälle. Täten olen huomannut että möläyttelijät ovat itse todella herkkänahkaisia eivätkä kestä että heille sanotaan takaisin yhtään mitään.. ei edes sievästi. Pitäisi vaan nieleskellä ja hymyillä heidän urpoiluilleen loputtomasti jos ei halua möläyttäjää vallan suututtaa. Ei kiitos.
Mun möläytys miehelle oli, että pitäiskö sun tehdä näistä letti (alapään karvoitus). Ei oltu ekaa kertaa, enkä todellakaan tarkoittanut mitenkään pahalla. Mun mielestä miehen ei tarvitse olla mikään sheivattu aavikkorotta. Mutta ne oli pitkät ja ihan ajattelematonta huumoriani sen heitin.
Mies loukkaantui ikihyväksi. Vällyjen väliin ei menty pitkään aikaan ja kun "kokeiltiin" niin trimmeri oli käynyt nurmikolla. Ei siitä silti mitään tullut. Erektio-ongelma ja aika pian sen jälkeen koko suhde katki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, niin kuin kirjoitin, kaikki saavat sanoa mielipiteensä, eihän se multa ole pois mistään!!? Mä en ymmärrä..
Moneen kertaan on selitetty tässäkin ketjussa, että useimmat loukkaantuvat jos suoraan haukutaan vaikka sitä musiikkimakua. Erilaisetmielipiteet ovat tietysti ok, mutta haukkuminen on huonoa käytöstä. Jos et ymmärrä monen selityksenkään jälkeen, ei voi auttaa.
Yngwie Malmsteen progehärö kirjoitti:
olen möläyttänyt kaikki asiat niiin suoraan että ei ystäviä 15 vuoteen, en ole mielestäni haukkunut ketään vaan kertonut totuuden ja en osaa mielistellä ihmisiä
Tämä varmaan ongelmana useimmilla möläyttelijöillä onkin, sanotaan suoraan kaikkea negatiivista mutta suorasukaisuus ei riitä positiivisten kantojen tai mielipiteiden möläyttelyyn, kyse ei ole silloin edes rehellisyydestä vaan negatiivisesta luonteestaja joskus ihan veemäisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Mun möläytys miehelle oli, että pitäiskö sun tehdä näistä letti (alapään karvoitus). Ei oltu ekaa kertaa, enkä todellakaan tarkoittanut mitenkään pahalla. Mun mielestä miehen ei tarvitse olla mikään sheivattu aavikkorotta. Mutta ne oli pitkät ja ihan ajattelematonta huumoriani sen heitin.
Mies loukkaantui ikihyväksi. Vällyjen väliin ei menty pitkään aikaan ja kun "kokeiltiin" niin trimmeri oli käynyt nurmikolla. Ei siitä silti mitään tullut. Erektio-ongelma ja aika pian sen jälkeen koko suhde katki.
Tuo mies kuulostaa huonoitsetuntoiselta herkkikseltä. Tuskin menetit mitään.
Oman kokemukseni mukaan ne "suorat totuudet" ovat usein
-omia negatiivisia mielipiteitä, luokkaa musiikkimakusi on paska ja kampauksesi ruma. Nämä eivät ole mitään absoluuttisia totuuksia, vaan subjektiivisia näkemyksiä.
-negatiivisia asioita jotka se toinenkin tietää, tyyliin oletpas lihonut/vanhentunut. Mikä pointti on töräyttää nämä ääneen, useimmat kyllä huomaavat tällaiset asiat itsessään ilman muiden sanomistakin.
-negatiivista huomauttelua, tyyliin sun ei varmaan kannattaisi enää syödä tota kakkupalaa (kun olet niin lihava)
-besserwisseröintiä omien mielipiteiden perusteella ja taustoja tietämättä, tyyliin sinunkin aknesi paranisi jos et joisi maitoa (tietämättä että toinen on maitoallergikko)
On se kumma, kun ihmiset eivät tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on taito laittaa mölyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta osaan möläyttää myös takaisin jos menee liian pitkälle. Täten olen huomannut että möläyttelijät ovat itse todella herkkänahkaisia eivätkä kestä että heille sanotaan takaisin yhtään mitään.. ei edes sievästi. Pitäisi vaan nieleskellä ja hymyillä heidän urpoiluilleen loputtomasti jos ei halua möläyttäjää vallan suututtaa. Ei kiitos.
Varmasti on tuollaisiakin, mutta itse en todellakaan loukkaannu jos joku möläyttelee takaisin. Niin kuin jo mainitsin, paras ystäväni on samanlainen möläyttelijä kuin olen itse. Itse en esimerkiksi loukkaantuisi siitä, jos joku suureen ääneen haukkuisi vaikka suosikkiartistiani. Mutta monet ottavat sen itseensä.
Ap
Olen itsekin pohjimmiltani samanlainen möläyttelijä. Loukkaan helposti ihmisiä vitseillä jotka olen tarkoittanut ihan hyväntahtoiseksi kiusoitteluksi. Tuntuu omituiselta että muut heittävät vitsiä toisilleen, mutta minun sanomisista loukkaannutaan kun yritän liittyä seuraan. Jotenkin en tunnista sitä milloin on sopiva hetki heittää mitäkin vitsiä ja kuka ottaa minkäkin vitsillä ja kuka loukkaantuu. Olen lopettanut ihmisiin ja heidän mielenkiinnon kohteisiin ym kohdistuvan vitsailun sitten kokonaan.
On tosi paljon muutakin mitä voi puhua, vähän ihmetyttää jos aloittaja istuu tuppisuuna jos ei saa vitsailla ihmisille? Kokeile vaikka kysellä ihmisiltä heidän elämästään ja harrastuksistaan, yleensä ihmiset tykkäävät puhua itsestään. Siinä voi löytää mielenkiintoisia näkökulmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on tuollaisiakin, mutta itse en todellakaan loukkaannu jos joku möläyttelee takaisin. Niin kuin jo mainitsin, paras ystäväni on samanlainen möläyttelijä kuin olen itse. Itse en esimerkiksi loukkaantuisi siitä, jos joku suureen ääneen haukkuisi vaikka suosikkiartistiani. Mutta monet ottavat sen itseensä.
Ap
Sanansa voi pistää monella tavalla. Jos ei esim. pidä oopperasta, voi perustella sen sanomalla että laulussa on liikaa vibratoa omaan makuun sen sijaan että sanoisi oopperan olevan kissanrääkkäykseltä kuulostavaa kiekumista jota ei kuuntele kukaan täysjärkinen.
Toki on olemassa myös ihmisiä, jotka eivät kestä edes sitä jos sanoo neutraalisti ettei pidä vaikka siitä heidän lempimusiikistaan. Jos kuitenkin ongelmana on se, että ihmiset ihan säännönmukaisesti loukkaantuvat vuosi toisensa jälkeen ja pistävät välejä poikki, niin silloin on todennäköisempää että sanoja on huonotapainen möläyttelijä kuin että KAIKKI hänen kohtaamansa ihmiset olisivat poikkeuksellisen herkkänahkaisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin pohjimmiltani samanlainen möläyttelijä. Loukkaan helposti ihmisiä vitseillä jotka olen tarkoittanut ihan hyväntahtoiseksi kiusoitteluksi. Tuntuu omituiselta että muut heittävät vitsiä toisilleen, mutta minun sanomisista loukkaannutaan kun yritän liittyä seuraan. Jotenkin en tunnista sitä milloin on sopiva hetki heittää mitäkin vitsiä ja kuka ottaa minkäkin vitsillä ja kuka loukkaantuu. Olen lopettanut ihmisiin ja heidän mielenkiinnon kohteisiin ym kohdistuvan vitsailun sitten kokonaan.
On tosi paljon muutakin mitä voi puhua, vähän ihmetyttää jos aloittaja istuu tuppisuuna jos ei saa vitsailla ihmisille? Kokeile vaikka kysellä ihmisiltä heidän elämästään ja harrastuksistaan, yleensä ihmiset tykkäävät puhua itsestään. Siinä voi löytää mielenkiintoisia näkökulmia.
Sama ongelma, ja olen itsekin jo oppinut että minä en vain ole se joka saa heittää kyseisistä aiheista vitsiä.
Ja kyllähän minä tutustun ihmisiin, mutta jossain kohtaa loukkaan heitä niin että välit menee kokonaan. Yhden pitkäaikaisen ystävän kohdalla en edes tiedä, mikä oli se juttu, jonka vuoksi hän ei halua enää nähdä. Olen kyllä koittanut miettiä. Aika kauan hän kyllä minua kesti ja tultiin juttuun aluksi tosi hyvin.
Ap
Möläyttelyn lievempi muoto voi olla myös paasaus tai jaarittelu. Ei huomaa, koska kanssaihmisiä alkaa ikävystyttää. Usein yhdistettynä negatiiviseen asenteeseen ja yleiseen kaikesta valitukseen. Itse näen että kaikkien keskustelijoiden tehtävä on tavallaan pitää yllä keskustelun tunnelmaa ja tasapainoa eikä yksi saa alkaa dominoimaan ajankäyttöä.
Keskustelut jossa ystävä purkaa sydäntään toiselle, on eri juttu. Mutta kyllä niissäkin keskusteluissa pidemmällä aikavälillä pitää olla tasapuolisuutta.
Tunnistan itseni ja muutaman muunkin, jonkinlaisia Aspergerpiirteitä mulla ainakin on. Ilmaisen mielipiteeni innolla ja suoraan ja sen voi kokea jyräävänä, olen sen oppinut ymmärtämään vuosien varrella ja hillitsemään pärskäytyäksiäni. En ole koskaan töksäytellyt muiden ulkonäköön liittyvää, paitsi jos on kehuttavaa joten siksi ystäviä kai on ja muut mielipiteeni voikin jättää omaan arvoon.