Olen rikkonut lähes kaikki ihmissuhteeni paitsi parisuhteeni koska olen "möläyttelijä"
Eli ongelma on, että sanon usein suoraan mitä ajattelen ja tästä ihmiset sitten ennemmin tai myöhemmin loukkaantuvat. Ajattelen mielessäni, että itse en loukkaantuisi sanomastani, mutta tietysti ihmiset ovat erilaisia ja loukkaantuvat eri asioista. Heitän usein myös huumorilla sellaista, mistä jotkut loukkaantuvat. Miten opetella tästä eroon? Mistä voin tietää, mikä yleensä loukkaa ihmisiä?
Oikeastaan ainoat jotka kestävät minua pidempiä jaksoja, ovat kumppanini ja paras ystäväni, joka on samanlainen möläyttelijä kuin olen itse.
Elämä on aika vaikeaa näin sosiaalisesti jälkeenjääneenä.
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata edes yrittää heittää läppää jos on yhtään epävarma siitä miten ihmiset ympärillä reagoi.
Usein puhutaan että "kohtele muita niin kuin haluat itseäsi kohdeltavan", mut tää ei päde koska ihmiset on erilaisia. Eli perusteena ei voi käyttää sitä että kyllä sä ite olisit nauranut. Pitää tuntea ne ihmiset, varsinkin jos vähänkin rajumpaa ja henkilökohtaista läpänheittoa harrastaa.
Täähän se ois.
Vierailija kirjoitti:
Joku halusi esimerkkejä. No viimeksi karkotin ystävän käskemällä häntä ottamaan päänsä pois per seestä ja haukkumalla häntä rasi stiksi. Sanoin suoraan koska ystävä itsekin puhuu aika suoraan kaikesta. Mutta ilmeisesti tämä oli jotenkin liikaa.
Ap
no mitä se oli sanonut/tehnyt?
Onko niitä ihmisiä paljon, joihin on mennyt välit, ja miten läheisiä/pitkäaikaisia ihmissuhteita ne on olleet?
Lamisa kirjoitti:
Onko niitä ihmisiä paljon, joihin on mennyt välit, ja miten läheisiä/pitkäaikaisia ihmissuhteita ne on olleet?
Onhan niitä. Ainakin kymmenen, jos puhutaan suht läheisistä ihmissuhteista, (koska en edes möläyttele kenen seurassa tahansa).
Ja joku jo mainitsikin, että jos on uudessa porukassa ihan hiljaa, sekin koetaan ongelmaksi. Noidankehä.
En voi siis olla oma itseni, mutta jos olen hiljaa ja nyökyttelen, niin siitäkin saa negatiivista palautetta.
Ap
ehkä toi rasistinen ei niinkään loukkaantunu vaan totesi mielessään että ootte liian erilaisia kavereiksi, jos sen oma aatteen palo tiettyyn suuntaan on tosi vahva. että nyt ei nää pointtia enää olla oikein kaveri sun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
ehkä toi rasistinen ei niinkään loukkaantunu vaan totesi mielessään että ootte liian erilaisia kavereiksi, jos sen oma aatteen palo tiettyyn suuntaan on tosi vahva. että nyt ei nää pointtia enää olla oikein kaveri sun kanssa.
Voi muuten olla! Hyvä pointti. Itse haluaisin nähdä että asiat riitelevät, eivät ihmiset, mutta ehkä asia ei ole näin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: jos voimalla haluat julistaa vahvoja mielipiteitä, yritä aina pitää mielessä koko ajan että seurueessa voi olla joku jota asia koskee.
Esimerkkejä omasta elämästäni. En voi sietää monien suomalaisten pop-artistisn musiikkia, aidosti mietin mielessäni onko tämä joku vitsi vai miten joku voi tykätä tuosta skeidasta. Esim Antti Tuisku, Cheek jne. No näinhän minä en sitä työpaikan lounaspöydässä muotoile, vaan tyyliin ”Tehän tunnette minut, minulla on hyvin valikoiva musiikkimaku. Oli hauska seurata sivusta innostusta Cheek-konsertista, kuulin että se oli monien mielestä tosi hieno show” tai jotain sinne päin.
Minulla on myös uskonnon vuoksi aika jyrkkä aborttikanta. En voi ymmärtää, miten joku perheenäiti voi abortoida yllätyslapsen, koska ei juuri nyt ”sovi”, ja muutaman vuoden päästä hankkia suunnitellusti saman miehen kanssa lisää lapsia. Miten voi omatunto kestää katsoa lapsikatrastaan ja ajatella että tuossa välissä olisi se abortoitu? No näinhän minä en sitä julkisesti muotoilisi vaan jotenkin näin: ”Jokainen on varmaan samaa mieltä, että aborttien väheneminen on kaikkien osapuolten kannalta toivottavaa ja siksi kannattaa suunnata varoja ehkäisyvalistukseen”.
Sait varmaan kiinni tästä sepustuksesta. Koskaan et voi tietää, istuuko vieressäsi vannoutunut Cheek-fani tai abortin tehnyt.
Pakko sanoa että vaikutat älykkäältä ja sosiaalisesti taitavalta ihmiseltä. Kunpa olisi enemmän kaltaisiasi, täytyy itsekin ottaa oppia.
Onko ap Keravalta? Haisee tuhkakupille ja on tukkaa myöden räväkkä?
Kerro ennemminkin vaikka omista tekemisistä ja hauskoista sattumuksista. Ennemmin kuin että kommentoit tai arvostelet ketään henkkoht. Tai esität jyrkkiä mielipiteitä politiikasta, uskonnosta jne. Älä ammu kenenkään mielipidettä alas ja ole hiljaa jos et oikein tiedä mitä olisi sopiva sanoa. Enemmän positiivista kuin negatiivista tai arvostelevaa. Opettele nauramaan myös itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: jos voimalla haluat julistaa vahvoja mielipiteitä, yritä aina pitää mielessä koko ajan että seurueessa voi olla joku jota asia koskee.
Esimerkkejä omasta elämästäni. En voi sietää monien suomalaisten pop-artistisn musiikkia, aidosti mietin mielessäni onko tämä joku vitsi vai miten joku voi tykätä tuosta skeidasta. Esim Antti Tuisku, Cheek jne. No näinhän minä en sitä työpaikan lounaspöydässä muotoile, vaan tyyliin ”Tehän tunnette minut, minulla on hyvin valikoiva musiikkimaku. Oli hauska seurata sivusta innostusta Cheek-konsertista, kuulin että se oli monien mielestä tosi hieno show” tai jotain sinne päin.
Minulla on myös uskonnon vuoksi aika jyrkkä aborttikanta. En voi ymmärtää, miten joku perheenäiti voi abortoida yllätyslapsen, koska ei juuri nyt ”sovi”, ja muutaman vuoden päästä hankkia suunnitellusti saman miehen kanssa lisää lapsia. Miten voi omatunto kestää katsoa lapsikatrastaan ja ajatella että tuossa välissä olisi se abortoitu? No näinhän minä en sitä julkisesti muotoilisi vaan jotenkin näin: ”Jokainen on varmaan samaa mieltä, että aborttien väheneminen on kaikkien osapuolten kannalta toivottavaa ja siksi kannattaa suunnata varoja ehkäisyvalistukseen”.
Sait varmaan kiinni tästä sepustuksesta. Koskaan et voi tietää, istuuko vieressäsi vannoutunut Cheek-fani tai abortin tehnyt.
Pakko sanoa että vaikutat älykkäältä ja sosiaalisesti taitavalta ihmiseltä. Kunpa olisi enemmän kaltaisiasi, täytyy itsekin ottaa oppia.
Pakko sanoa, että eikö suurin osa ihmisistä ole tuollaisia, tahdikkaita? Ei omassa lähipiirissäni ainakaan ole tahdittomia möläyttelijöitä. Harvakseltaan sellaiseen saattaa törmätä jossain.
Mä en taas ymmärrä, miksi ei voi sanoa suoraan, että esim. haloo helsinki on ihan paska bändi, tai näin mä ainakin sanon. Miksi mun pitäis muotoilla se jotenkin kuulostamaan hienommalta kun sama tausta-ajatus siinä kuitenkin on? En ymmärrä, kavereita mulla on muutamia mutta en usko että kukaan kaveri on jäänyt tuon asian takia..
Minulla oli kylässä uusia opiskelukavereita ja joukossa oli yksi kaltaisesi. Olin ostanut viiniä ja tarjolla oli myös alkoholitonta. Tein juustotarjottimen ja keksejä.
Yksi ilmoitti kovalla äänellä heti tarjoilut nähdessään, että hän ei syö juustoja eikä ruissipsejä. Hänen mukaansa pöydässä ei ole mitään mitä hän voi syödä. Seuraavaksi hän kertoi, että ei juo alkoholia.
Kun muut olivat ottaneet juotavaa ja purtavaa, tämä kovaan ääneen ilmoitti, että 'no niin, alkakaa juopotella'.
En enää ikinä halua tavata tätä ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kylässä uusia opiskelukavereita ja joukossa oli yksi kaltaisesi. Olin ostanut viiniä ja tarjolla oli myös alkoholitonta. Tein juustotarjottimen ja keksejä.
Yksi ilmoitti kovalla äänellä heti tarjoilut nähdessään, että hän ei syö juustoja eikä ruissipsejä. Hänen mukaansa pöydässä ei ole mitään mitä hän voi syödä. Seuraavaksi hän kertoi, että ei juo alkoholia.
Kun muut olivat ottaneet juotavaa ja purtavaa, tämä kovaan ääneen ilmoitti, että 'no niin, alkakaa juopotella'.
Tottahan hän puhui?
Vierailija kirjoitti:
ADHD? Otsalohkossa ongelmaa?
Itsellä AD(H)D, eikä mitään ongelmaa möläyttelyn suhteen. Ihme yleistystä, luultavasti vielä henkilöltä jolla ei mitäään tietoa kyseisestä neuropoikkeavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan hän puhui?
Kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen.
Jos minä olisin sanonut ääneen mitä ajattelen hänestä, hän olisi joutunut terapiaan. Vaikka sekin olisi vaan ollut totta.
Mä en ainakaan jaksa näitä ”rehellisiä” suoraan sanojia. Jos joku loukkaantuu heidän sanomisistaan niin aina puolustaudutaan sillä rehellisyydellä. Mutta jos itse menet sanomaan, että rehellisesti olen sitä mieltä että olet ilkeä tai tahditon, niin voi hyvä tavaton sitä loukkaantumisen määrää.
Eli möläyttelijät ovat omasta mielestään aina oikeassa, muiden mielipiteet vääriä ja heidän sanomisistaan ei saa loukkaantua.
Jos olet löytänyt ihmisiä jotka jaksavat tätä, pidä heistä kiinni mutta tuskin löydät hirvittävästi uusi ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan hän puhui?
Jos minä olisin sanonut ääneen mitä ajattelen hänestä, hän olisi joutunut terapiaan. Vaikka sekin olisi vaan ollut totta.
Eli ihminen haluaa elää valheellisessa kuplassa. Ei saa sanoa, että ollaan addiktoituvia, viinaan meneviä, juoppoja, likaisia, naristisia, libidovetoisia elukoita. Koska juopot loukkaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas ymmärrä, miksi ei voi sanoa suoraan, että esim. haloo helsinki on ihan paska bändi, tai näin mä ainakin sanon. Miksi mun pitäis muotoilla se jotenkin kuulostamaan hienommalta kun sama tausta-ajatus siinä kuitenkin on? En ymmärrä, kavereita mulla on muutamia mutta en usko että kukaan kaveri on jäänyt tuon asian takia..
Se, että Haloo Helsinki on paska bändi, ei ole objektiivinen totuus vaan sinun mielipiteesi. Esität siis oman mielipiteesi objektiivisena totuutena, mikä ärsyttää ihmisiä.
Fiksumpi ihminen sanoisi, ettei tykkää erityisemmin kyseisen bändin musiikista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan hän puhui?
Eli ihminen haluaa elää valheellisessa kuplassa. Ei saa sanoa, että ollaan addiktoituvia, viinaan meneviä, juoppoja, likaisia, naristisia, libidovetoisia elukoita. Koska juopot loukkaantuu.
Ei mitään näistä, vaan vaan ihan tavallisia opiskelijoita. Opinnot alussa ja uudella paikkakunnalla tutustuttiin uusiin ihmisiin.
Ei toimi. Sekään ei kelpaa, ihmetellään mitä murjottaa kun on hiljaa ja ja "sano nyt sinäkin jotain". Mulla se musta huumori ja sarkasmi kohdistuu useimmiten itseen...ei ole paljoa herättänyt vastakaikua . Valitsen siis ystäväni ja seurani samankaltaisista ja muiden kanssa olen se tuppisuu.
Ei helmiä sioille.