Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Tutkimus: Masennuslääkkeet aiheuttavat pahempia vieroitusoireita kuin virallisesti tiedetään

Vierailija
05.10.2018 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005853275.html

SSRI Läkkeet ovat kyllä ihan saatanasta. "Vanhemman polven" lääkitykset haittavaikutuksineenkin paljon parempia.

Kommentit (369)

Vierailija
141/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketeollisuus ei suoranaisesti rahoita Käypä hoito-suositusten tekoa. Teollisuus kuitenkin maksaa vuosittain Duodecimin lehdelle mainostuloja noin miljoonan euron verran vuodessa.

Lääkäriliiton julkaiseman Lääkärilehden ilmoitustuloista tuli viime vuonna lääketeollisuudelta suurin osa eli noin 1,9 miljoonaa euroa. Päälle tulee näyttelymaksuja.

Järviselle varoitusta vaatinut Psykiatriyhdistys on saanut vuosittain lääketeollisuudelta 67 000 eurosta 117 000 euroon koulutustoiminnan vuokratuloina, apurahoina ja palkintoina.

Psykiatrian käypä hoito suosituksia on kritisoitu. Niiden on katsottu korostavan lääkehoitoa terapian kustannuksella – toisin on useissa muissa Euroopan maissa.

Teppo Järvinen:

"Jos vertaa moneen muuhun kansainväliseen hoitosuosotukseen ja heidän johtopäätöksiin tästä samasta näytöstä niin sieltä paistaa valtava vakaumus. Se on hyvin lääkemyönteinen se suositus."

Lääketeollisuus rahoittaa suurimman osan lääketieteellisestä tutkimuksesta. Kyse on satojen miljardien suuruisesta bisneksestä.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/11/13/luulosairaan-kaypa-hoito-kasik…

Vierailija
142/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrian professori Erkki Isometsä on laatinut depression Käypä hoito -suosituksia vuodesta 2004 asti. Hän on myös kirjoittanut suurimman osan näytönastekatsauksista joihin suositukset perustuvat.

Erkki Isometsä, psykiatrian professori, depression Käypä hoito-suositusryhmän pj. :

"Mä oon ollut kova kirjoittaja, ja mä oon kirjoittanut ison osan niistä psykiatrisia katsauksia, jotka kohdistuu nimenomaan biologisiin hoitoihin."

Isometsä on ollut masennustyöryhmän puheenjohtaja ja mukana kaksisuuntaisen mielialahäiriön työryhmässä. Isometsä on vuosien varrella ilmoittanut sidonnaisuuksistaan useisiin lääketehtaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonkohan verorahaa tähän lääkehullutteluun oikein palaa?

Kelastosta voit katsella montako reseptiä mitäkin lääkettä ja millä hinnalla on määrätty. Joitakin satoja miljoonia niihin kai lopulta uppoaa.

Riittääköhän toi mihinkään?

Jos 500 000 käyttää ja jos kustannus keskimäärin 100€ per kuukausi, niin tekee 1200 * 500 000 eli 600 miljoonaa. Jos kustannus keskimäärin olisi 200 niin tällöin menisi 1200 miljoonaa.

Tästä voit laskea:

1. http://raportit.kela.fi/linkki/61324906

Vuosi 2017 luokka N06 Masennuslääkkeet ja keskushermostoa stimuloivat lääkeaineet kustannukset 63 850 803

2. http://raportit.kela.fi/linkki/8858902

Vuosi 2017 luokka N05 Psykoosi- ja neuroosilääkkeet sekä unilääkkeet kustannukset 81 129 808 euroa

jne.

Joo jos noi luvut pitää paikkansa niin itse lääkkeisiin ei aivan valtavasti näytä menevän.

Toki prosessissa voi syntyä piilokuluja, joita noissa luvuissa ei näy.

Toinen asia on kulut haitoista joita noiden aineiden pitkäaikainen käyttö aiheuttaa kuten työkyvyttömyys jne.

Raporteissa on omavastuun yli olevat kustannukset ja lääkkeiden hintahan on valmiiksi verovaroin subventoitu, eli sisäänostohintaa emme tiedä. Hyvä business kuitenkin tekijällleen. Käytännössä lääkkeet tuotetaan gmo:lla, esimerkiksi kolibakteerilla ja kun prosessin saa kerran pystyyn, ei tuotanto paljoa maksa.

Tuli mieleen, että ihmettelin sitä kun koira tarvitsi antibiootteja niin kuuri maksoi yli 200€. Ihmettelin hintaa sillä kyseessä ihan perustroppi.

Mutta johtuu selvästi siitä, että eläinten lääkkeitä ei subventoida.

Vierailija
144/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykiatrian professori Erkki Isometsä on laatinut depression Käypä hoito -suosituksia vuodesta 2004 asti. Hän on myös kirjoittanut suurimman osan näytönastekatsauksista joihin suositukset perustuvat.

Erkki Isometsä, psykiatrian professori, depression Käypä hoito-suositusryhmän pj. :

"Mä oon ollut kova kirjoittaja, ja mä oon kirjoittanut ison osan niistä psykiatrisia katsauksia, jotka kohdistuu nimenomaan biologisiin hoitoihin."

Isometsä on ollut masennustyöryhmän puheenjohtaja ja mukana kaksisuuntaisen mielialahäiriön työryhmässä. Isometsä on vuosien varrella ilmoittanut sidonnaisuuksistaan useisiin lääketehtaisiin.

Isometsä kätyreineen pitäisi potkaista nopeasti ulos.

Vierailija
145/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erkki Isometsä

"Mä olen vuosien 1991–2012 välillä esiintynyt luennoitsijana erilaisissa tilaisuuksissa muutaman kerran vuodessa, ja mä olen saanut siitä luentopalkkion, siis palkan tehdystä työstä."

"Sit mä oon ollut mukana virkamatkojen luonteisilla kongressimatkoilla, joita lääketeollisuus on tukenut. Tää on ollu yleinen käytäntö siihen aikaan. Mä olen kerran antanut Risperidoni-lääkkeestä lausunnon lääkelaitokselle."

Vierailija
146/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään pro gradu -työn mukaan lääkärit suosittelevat Lääkärilehdessä itselleen terapiaa, ja potilailleen lääkettä. Lääkärien masennus johtuu Lääkärilehden mukaan temperamentista, työstressistä ja traumoista, jota tulee hoitaa keskusteluavulla: 

"Tutkimuksessa selvisi, että lääkäreiden mielenterveyden käsittely erosi muista potilasryhmistä etenkin hoitosuositusten ja mielenterveyden ongelmien selittämisen osalta merkittävästi siinä, että keskusteluapu ja psykososiaalinen tuki sekä yksilöllisen taustan ja temperamentin rooli korostuivat, kun taas masennuslääkitys jäi vähäiselle huomiolle. Lääkäreiden mielenterveyden ongelmien käsittely on siten aineiston ainut osio, joka ei noudata Käypä hoito -suositusta."

http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/103823/1530092471_2.pdf?seq…

Masennuslääkkeiden plasbebovaikutusta tutkineen Irvin Kirchin työryhmä uudelleen analysoi STAR D' * -tutkimuksen, jossa masennuslääkkeiden tehoa tutkittiin todellisissa olosuhteissa, edustavalla potilasjoukolla. Tulosten mukaan lääkekokeet liiottelevat masennuslääkkeiden tehoa 100 %, ja tutkitusti 90 % tehosta selittyy muutenkin plasebolla. HRSD-asteikolla mitattuna potilaiden oireiden keskimääräinen lasku oli STAR D * -tutkimuksessa 6,6 pistettä, kun se on lääkeyhtiöiden tekemissä kokeissa 14,8 pistettä. Remission savutti 25,6 % potilaista, lääkekokeissa keskimäärin 48,4 %. 

http://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fcns0000164

Kyse on siis uskomushoidosta, joka on tosin tehokas vain silloin, kun hoidon kohteena ei ole lääkäri. 

Vierailija
147/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo Isometsän toiminta todella epäilyttävää.

Vierailija
148/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erään pro gradu -työn mukaan lääkärit suosittelevat Lääkärilehdessä itselleen terapiaa, ja potilailleen lääkettä. Lääkärien masennus johtuu Lääkärilehden mukaan temperamentista, työstressistä ja traumoista, jota tulee hoitaa keskusteluavulla: 

"Tutkimuksessa selvisi, että lääkäreiden mielenterveyden käsittely erosi muista potilasryhmistä etenkin hoitosuositusten ja mielenterveyden ongelmien selittämisen osalta merkittävästi siinä, että keskusteluapu ja psykososiaalinen tuki sekä yksilöllisen taustan ja temperamentin rooli korostuivat, kun taas masennuslääkitys jäi vähäiselle huomiolle. Lääkäreiden mielenterveyden ongelmien käsittely on siten aineiston ainut osio, joka ei noudata Käypä hoito -suositusta."

HUH!!!

Kiitos tuon tiedon jakamisesta. Rankkaa. Onpa melkoista arroganssia. Jotenkin ei yllätä. Eli lääkärit suosittelevat itselleen kunnon hoitoa, ja muiden leimaamista ja tekemistä sairaaksi myrkyillä!

"keskusteluapu ja psykososiaalinen tuki sekä yksilöllisen taustan ja temperamentin rooli korostuivat"

-> tuonkaltaisella suhtautumisella varmasti kaikki muutkin voisivat paremmin!

Vierailija
149/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005853275.html

SSRI Läkkeet ovat kyllä ihan saatanasta. "Vanhemman polven" lääkitykset haittavaikutuksineenkin paljon parempia.

Joku Antti Heikkilä yritettiin liiskata joskus, kun arvosteli psykiatriaa. Kyllä se tässä asiassa oli täysin oikeassa. Vaikka sillä joissain asioissa voi olla vähän omaakin totuutta.

Vierailija
150/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lääkäreiden mielenterveyden käsittely erosi muista potilasryhmistä etenkin hoitosuositusten ja mielenterveyden ongelmien selittämisen osalta"

Just. Eli lääkäreille ei itselleen kelpaa se hoito jota tyrkyttävät muille. Ei kyllä tosiaan ole mitään luottamusta lääkäreihin vaan pelkkää vihaa ja halveksintaa. Korruptoituneita, rahanahneita puoskareita.

Vierailija
151/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HUH!!!

Kiitos tuon tiedon jakamisesta. Rankkaa. Onpa melkoista arroganssia. Jotenkin ei yllätä. Eli lääkärit suosittelevat itselleen kunnon hoitoa, ja muiden leimaamista ja tekemistä sairaaksi myrkyillä!

"keskusteluapu ja psykososiaalinen tuki sekä yksilöllisen taustan ja temperamentin rooli korostuivat"

-> tuonkaltaisella suhtautumisella varmasti kaikki muutkin voisivat paremmin!

Pitää myös muistaa se, että akateemisista eniten itsemurhita tekee .... lääkärit. Eli vaikka on kaikki tieto ja lääkkeet käytössä, silti masennutaan ja päädytään itsetuhoon. Silti monet uskovat heihin.

- SSRI = Syö Sitä Roskaa Ikuisuus

Vierailija
152/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän hommaan on saatava muutos. Niin monet joutuvat kärsimään. Nyt pitäisi ottaa aikalisä.

Jos masennuslääkkeet toimisivat, niin potilaiden pitäisi parantua. Miksi näin ei tapahdu?

Monet syövät näitä vuosikymmeniä lääkärin määräyksestä parantumatta ja vain luoja tietää mitä sivuvaikutuksia näistä aiheutuu.

Vierailija
153/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle nuorena meni Ketipinoria nukahtamisvaikeuksiin, otin pari kertaa mutta painajaiset olivat niin pahoja että olin mielummin hereillä yöt.

Vierailija
154/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän hommaan on saatava muutos. Niin monet joutuvat kärsimään. Nyt pitäisi ottaa aikalisä.

Jos masennuslääkkeet toimisivat, niin potilaiden pitäisi parantua. Miksi näin ei tapahdu?

Monet syövät näitä vuosikymmeniä lääkärin määräyksestä parantumatta ja vain luoja tietää mitä sivuvaikutuksia näistä aiheutuu.

Todellakin!

Vierailija
155/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

H*lvetti mikä valehtelija tuo Isometsä on!

Ei se välttämättä valehtele, vaan se ei oikeasti tajua. Eikä tuo lopu koskaan, kun sillä ei ole aivoissa jotain mitä siihen tarvitaan. Pitäisi olla terve tunneelämä ja sitten äly ja järki.

Psykiatrit on usein niin latistuneita etteivät erota normaalia tunneelämää sairudesta. Ehkä he juuri siksi ovat psykiatreja. Ei se varmaan pahaa tarkoita isometsäkään.

Vierailija
156/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se välttämättä valehtele, vaan se ei oikeasti tajua. Eikä tuo lopu koskaan, kun sillä ei ole aivoissa jotain mitä siihen tarvitaan. Pitäisi olla terve tunneelämä ja sitten äly ja järki.

Psykiatrit on usein niin latistuneita etteivät erota normaalia tunneelämää sairudesta. Ehkä he juuri siksi ovat psykiatreja. Ei se varmaan pahaa tarkoita isometsäkään.

Meinaatko oikeasti ettei tajua? En tiedä, voi olla, se tuntuu vain niin uskomattomalta.

Vierailija
157/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko oikeasti ettei tajua? En tiedä, voi olla, se tuntuu vain niin uskomattomalta.

Siis sehän kieltää jyrkästi kaiken kritiikin. Tämä on hälyttävää. Ei se edes halua yrittää tajuta, vaan viimeiseen asti taistelee oman uskomuksensa puolesta.

Vierailija
158/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten voi suhtautua noin halveksivasti ihmisiin? Miten voi olla niin kova ihmisten kärsimyksille? Miten voi täysin olla välittämättä lukemattomien ihmisten kokemuksista ja väittää niitä kuvitteluksi? Miten voi asettaa itsensä yli-ihmiseksi ja kuvitella tietävänsä paremmin kuin lukemattomat asioita itse kokeneet ihmiset?

Ihan jo tuo hänen väite, että on urbaani legenda että masennuslääkkeitä määrättäisiin lyhyen tapaamiseen jälkeen on yksinkertainen valhe. Koska se ei todellakaan ole legendaa vaan täysin totta.

Vierailija
159/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sehän kieltää jyrkästi kaiken kritiikin. Tämä on hälyttävää. Ei se edes halua yrittää tajuta, vaan viimeiseen asti taistelee oman uskomuksensa puolesta.

Ja on tuo aggressiivisuus ja kostonhalu eri mieltä olevia kohtaan myös hälyttävää. On tyytyväinen häntä kritisoineen häpeärangaistuksesta.

Vierailija
160/369 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten voi suhtautua noin halveksivasti ihmisiin? Miten voi olla niin kova ihmisten kärsimyksille? Miten voi täysin olla välittämättä lukemattomien ihmisten kokemuksista ja väittää niitä kuvitteluksi? Miten voi asettaa itsensä yli-ihmiseksi ja kuvitella tietävänsä paremmin kuin lukemattomat asioita itse kokeneet ihmiset?

Ihan jo tuo hänen väite, että on urbaani legenda että masennuslääkkeitä määrättäisiin lyhyen tapaamiseen jälkeen on yksinkertainen valhe. Koska se ei todellakaan ole legendaa vaan täysin totta.

Luultavasti se on laatinut noi käypähoitosuosituksensa vastaavanlaisten valheiden varaan.

Ongelma noissa suosituksissa on se, että tolla saralla potaska voi helposti mennä läpi, kun hoitojen vaikuttavuutta on hyvin vaikea mitata.

Toisin on esim. vaativissa kirurkisissa operaatioissa, jossa potaska johtaa välittömään kuolemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi