En pysty arvostamaan ruotsin kieltä osaamattomia
Ruotsin kieli on kansalliskieli ja silti löytyy Suomesta paljon tallukoita, jotka eivät osaa sitä. Kyllä itseäni ainakin hävettäi silloin, eikö sinunkin? Minulle ruotsia osaamaton ihminen on täysi nolla ja ignooraan hänet 100 %:sti.
Anneli
Kommentit (55)
Miten sitä osais, kun yläasteajoista on jo 30 vuotta, eikä sitä koskaan ole tarvinnut? Kyllä se vähäinenkin oppi tuossa ajassa unohtuu.
Viime kesänä olisi ekaa kertaa ollut tarvetta ruotsin kielelle, kun meinasi lapsiasiakkaiden kanssa olla pienoinen kielimuuri. Vanhemmat onneksi osasivat englantia, jotkut suomeakin.
Kuka niin nolon kuuloista kieltä kehtaisi edes puhua?
Olisit kirjoittanut avauksen ruotsiksi niin olisit edes vähän uskottavampi...
Tämä selvä Anneli. Tunne on molemminpuolista.
Mä luulen, että kukaan ei ole sinun arvostuksestasi riippuvainen, osasi sitten ruotsia tai ei.
Et näytä Anneli osaavan suomeakaan kunnolla, joten ignooraan viestisi.
Osaisin kyllä mutta en ole koko elämäni aikana kertaakaan missään tarvinnut. Olen yli 40 vuotias. Eli toisinsanoen täysin turha taito.
Ruotsia osaan välttävästi, mutta kertaakaan en ole elämässäni joutunut tilanteeseen jossa ruotsia olisi tarvinnut käyttää. Olen kuitenkin töissä hotelleissa ja ravintoloissa ollut 10 vuotta. Peruskoulussa opiskelluista kielistä englanti ja saksa ovat viikottain ellei jopa päivittäin käytössä. Ranskaa olen myös opiskellut ja nyt olen venäjänkielen kurssilla.
Mitä ajattelit ongelmallesi tehdä?
Voi ei :O Sinulla taitaa olla aika raskasta täällä Suomessa, kovinkaan moni ihanakaan ihminen kun ei puhu sujuvaa ruotsia. Moni hieno tuttavuus menee arvatenkin sivusuun jos se on kielitaidosta kiinni. Vad en olägenhet... :(
Olen akateemisesti koulutettu, työskentelen asiantuntija-ammatissa pääkaupunkiseudulla, enkä silti osaa puhua ruotsia. Valitettavasti. Ehdottomasti haluaisin osata, mutta se ei ole minulle niin tärkeää, että hakeutuisin kursseille, leireille tai tilaisuuksiin, joissa oppisin. Sen sijaan luen jatkuvasti ruotsin kielellä kaunokirjallisuutta, enimmäkseen ihan vaan skandinaavisia dekkareita, jotta ainakin passiivinen taito pysyisi yllä.
Ihan ilman muuta haluaisin, että minulla olisi parempi ruotsin kielen taito, mutta jos joutuisin yllättäen sitä puhumaan, niin en löytäisi sanoja.
Anneli on taas kaivautunut ihmisten ilmoille luolastaan Sipoon korvessa. Viime avauksesta ymmärsimme kyllä, että olet täysi nolla. Olisit edes korjannut kirjoitusvirheesi tähän uusintaan.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsia osaan välttävästi, mutta kertaakaan en ole elämässäni joutunut tilanteeseen jossa ruotsia olisi tarvinnut käyttää. Olen kuitenkin töissä hotelleissa ja ravintoloissa ollut 10 vuotta. Peruskoulussa opiskelluista kielistä englanti ja saksa ovat viikottain ellei jopa päivittäin käytössä. Ranskaa olen myös opiskellut ja nyt olen venäjänkielen kurssilla.
Ruotsissa ne ei Tukholmaa lukuun ottamatta edes tiedä, että suomalaiset opiskelevat koulussa ruotsia. Aloittavat aina englannilla ja hämmästyvät kun vastaan ruotsiksi. Seuravaaksi saattavat koko ihastella tai nauraa suomenruotsin murteelle.
Mieheni on siis ruotsalainen ja joka kerta ruotsissa ollessamme muutamaan kertaan sama juttu.
Ei Ruotsissakaan vaivauduta opiskelemaan suomea, vaikka suomenkielisten osuus väestöstä (n. 7 %) on siellä suurempi kuin ruotsinkielisten osuus Suomen väestöstä (n. 5 %).
Kyllä provoannelin pilkka nyt katkaisi 73 vuotiaan nilkkani. Koko elämäni ja saavutukseni mitätöityivät sanojesi jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kieli on kansalliskieli ja silti löytyy Suomesta paljon tallukoita, jotka eivät osaa sitä. Kyllä itseäni ainakin hävettäi silloin, eikö sinunkin? Minulle ruotsia osaamaton ihminen on täysi nolla ja ignooraan hänet 100 %:sti.
Anneli
annelihan on kirjouttanut tietenkin pitkän matematiikan arvosanalla laudatur.
Anneli, olen hyvin iloinen kun et halua olla tekemisissä kanssani.
Vierailija kirjoitti:
Anneli
Mihin ruotsin kieltä tarvitsee kun ruotsalaisten kanssa voi asioida hyvin englanniksikin. Ruotsin kieli on yksi vähemmistökielistä maailmasta muutenkin, joten sen opiskeluun käytettävä aika ja energia kannattaa käyttää mieluummin vaikka venäjän kielen opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa ne ei Tukholmaa lukuun ottamatta edes tiedä, että suomalaiset opiskelevat koulussa ruotsia. Aloittavat aina englannilla ja hämmästyvät kun vastaan ruotsiksi. Seuravaaksi saattavat koko ihastella tai nauraa suomenruotsin murteelle.
Mieheni on siis ruotsalainen ja joka kerta ruotsissa ollessamme muutamaan kertaan sama juttu.
Miten koulussa ruotsia opiskellessa voi edes saada suomenruotsin murteen? Oikeaa ruotsiahan siellä opiskellaan eikä mitään muumisvenskaa. Mulla on ainakin ihan riikinruotsi-aksentti, koska opettajani opettivat ruotsia.
Et taida tietää, mitä kansalliskieli tarkoittaa?