En pysty arvostamaan ruotsin kieltä osaamattomia
Ruotsin kieli on kansalliskieli ja silti löytyy Suomesta paljon tallukoita, jotka eivät osaa sitä. Kyllä itseäni ainakin hävettäi silloin, eikö sinunkin? Minulle ruotsia osaamaton ihminen on täysi nolla ja ignooraan hänet 100 %:sti.
Anneli
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsia osaan välttävästi, mutta kertaakaan en ole elämässäni joutunut tilanteeseen jossa ruotsia olisi tarvinnut käyttää. Olen kuitenkin töissä hotelleissa ja ravintoloissa ollut 10 vuotta. Peruskoulussa opiskelluista kielistä englanti ja saksa ovat viikottain ellei jopa päivittäin käytössä. Ranskaa olen myös opiskellut ja nyt olen venäjänkielen kurssilla.
Ruotsissa ne ei Tukholmaa lukuun ottamatta edes tiedä, että suomalaiset opiskelevat koulussa ruotsia. Aloittavat aina englannilla ja hämmästyvät kun vastaan ruotsiksi. Seuravaaksi saattavat koko ihastella tai nauraa suomenruotsin murteelle.
Mieheni on siis ruotsalainen ja joka kerta ruotsissa ollessamme muutamaan kertaan sama juttu.
Tuli mieleen juttu ruotsalaisista turisteista rantaruotsalaisessa Suomen kunnassa. Kuullessaan paikallisten puhetta totesivat, ettei suomen kieli niin vaikeaa ole, mekin melkein ymmärrämme sitä.
Vierailija kirjoitti:
Lähden nyt golfille. Hej. Anneli
Hyvää matkaa. Ilomantsin golfrata ainoa paikka Suomessa, missä ei sada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsia osaan välttävästi, mutta kertaakaan en ole elämässäni joutunut tilanteeseen jossa ruotsia olisi tarvinnut käyttää. Olen kuitenkin töissä hotelleissa ja ravintoloissa ollut 10 vuotta. Peruskoulussa opiskelluista kielistä englanti ja saksa ovat viikottain ellei jopa päivittäin käytössä. Ranskaa olen myös opiskellut ja nyt olen venäjänkielen kurssilla.
Ruotsissa ne ei Tukholmaa lukuun ottamatta edes tiedä, että suomalaiset opiskelevat koulussa ruotsia. Aloittavat aina englannilla ja hämmästyvät kun vastaan ruotsiksi. Seuravaaksi saattavat koko ihastella tai nauraa suomenruotsin murteelle.
Mieheni on siis ruotsalainen ja joka kerta ruotsissa ollessamme muutamaan kertaan sama juttu.
Miten koulussa ruotsia opiskellessa voi edes saada suomenruotsin murteen? Oikeaa ruotsiahan siellä opiskellaan eikä mitään muumisvenskaa. Mulla on ainakin ihan riikinruotsi-aksentti, koska opettajani opettivat ruotsia.
Mikä on riikinruotsi-aksentti? Puhutko kirjakieltä? vai skoonen, göteborgin tai norrbottenin murretta?
Anneli, du skulle ha skrivit din text på svenska pga din text innehåller massa skrivfel. Hoppas du kan det lite bättre !
Sama juttu minulle myös Anneli. Jos ei osaa ruotsia, on minulle ihan uuno.
Taitaa olla Alzheimer kun sama aloitus oli vähän aikaa sitten.Ainoa kansalliskieli on äidinkieli.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla Alzheimer kun sama aloitus oli vähän aikaa sitten.Ainoa kansalliskieli on äidinkieli.
Joku toinen on ollut se.
Anneli
Vaikka tää on provo, niin mitä mä teen ruotsilla, kun osaan venäjää ja englantia sujuvasti ja opiskelen itekseni vielä saksaa ja koreaa? Ruotsia en tarvitse edes ruotsalaisten pelikavereitteni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tää on provo, niin mitä mä teen ruotsilla, kun osaan venäjää ja englantia sujuvasti ja opiskelen itekseni vielä saksaa ja koreaa? Ruotsia en tarvitse edes ruotsalaisten pelikavereitteni kanssa.
Noh sanopa venäjäksi, että koska ruotsin kieli on sotahistoriassa ollut voittajan käyttämä kieli, on ruotsin kielen merkitys ylivoimainen venäjän kieleen verrattuna pohjoismaisessa kontekstissa.
Mitä? Tuliko hiljaista? 😂
Anneli
Maailman puhutuimmat kielet:
mandariinikiina
espanja
englanti
hindi
arabia
portugali
bengali
venäjä
japani
panjabi
saksa
jaava ja
wu-kiina.
Paljon ylpeämpi olen englannin, espanjan, saksan ja portugalin taidoistani kuin ruotsin kielen osaamisesta (opintoja n. 8 vuotta ja työskentelyä Ruotsissa kesätöissä). Ruotsin kielen kirjallisesta taidosta on hyötyä myös muiden pohjoismaiden kielten lukemisessa ja puhumisessakin. Tanskan kielen puhumiseen ruotsista ei valitettavasti ollut juurikaan hyötyä, joten yhteinen kieli oli englanti, heidän kanssaan asioidessani.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kieli on kansalliskieli ja silti löytyy Suomesta paljon tallukoita, jotka eivät osaa sitä. Kyllä itseäni ainakin hävettäi silloin, eikö sinunkin? Minulle ruotsia osaamaton ihminen on täysi nolla ja ignooraan hänet 100 %:sti.
Anneli
Vierailija kirjoitti:
Anneli
Mutta ajatteleppa Annukka, että vaikka rantaruotsalaiset ovat asuneet täällä jo satoja vuosia, niin siltikin löytyy vielä heikäläisiä, jotka ei osaa suomen kieltä edes välttävästi. Suomessa pärjää aivan mainiosti ilman ruotsin kielen taitoa, mutta melko huonosti ilman suomen kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh sanopa venäjäksi, että koska ruotsin kieli on sotahistoriassa ollut voittajan käyttämä kieli, on ruotsin kielen merkitys ylivoimainen venäjän kieleen verrattuna pohjoismaisessa kontekstissa.
Anneli
Miksi mä valehtelisin venäjäksi? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anneli
Miksi mä valehtelisin venäjäksi? :)
Taisin pistää luun kurkkuun. 😀😂😁
Kikatan.
Anneli
Eikö tämä sama trollaus ollut jo täällä kertaalleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anneli
Olen tainnut nukkua historiantunneilla, kun ei tule mieleen yhtään merkittävää voittoa Ruotsin sotahistoriassa ainakaan 1800-luvun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anneli
Olen tainnut nukkua historiantunneilla, kun ei tule mieleen yhtään merkittävää voittoa Ruotsin sotahistoriassa ainakaan 1800-luvun jälkeen.
1800-luvulta eteenpäin*
Lähden nyt golfille. Hej. Anneli