Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aukot cv:ssä ovat niin kamala juttu, että ne estävät työllistymisen?

Vierailija
01.10.2018 |

En ymmärrä miten se tekee ihmisestä epäkelvon työntekijän, että hän on joskus ollut työttömänä?

Tuntuu enemmänkin, että kun työpaikkoihin on liikaa hakijoita niin työnantajat ovat keksineet tuon vaan yhdeksi keinoksi karsia hakijoita, kun arpaiset siitä kuka valitaan eivät välttämättä ole toimiva idea.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut sairausloman takia poissa työelämästä jonkin aikaa. Huomasin itse tarpeen sille enkä odottanut että tilanne meni mahdottomaksi. Olen töissä nähnyt ihmisiä jotka ovat jääneet sairauslomalle vasta pakotettuna saatuaan täyden hermoromahduksen joka on merkittävästi vaikuttanut töihin. Työpaikkaa haettaessa edessäsi voi siis olla ihminen joka on itse tajunnut hoitaa itsensä kuntoon ja on valmis töihin ja ihminen joka on todella lähellä hermoromahdusta mutta cv näyttää vain työtä, työtä, työtä. En siksi sokeasti katsoisi vain papereita vaan pyrkisin keskustelemalla tutustumaan hakijoihin paremmin.

Ja huomauttaisin vielä että jos olet onnekkaasti ollut työsuhteessa silloin kun jäit esim. saikulle ei aukkoa tule. Työtön työnhakija jonka työttömyys on venynyt esim. puoleen vuoteen auto-onnettomuuden takia näyttää siis pahemmalta paperilla kuin henkilö joka on pari kk töissä oltuaan jäänyt vuoden sairauslomalle vakavan mt-ongelman takia mutta on virallisesti kuitenkin pysynyt työsuhteessaan. En tuomitsisi jälkimmäistäkään vain tuon perusteella mutta pointtina on se että on idioottimaista tuijottaa vain cv:tä. Hakemuskirje voi kertoa paljon enemmän henkilön soveltuvuudesta työhön.

Vierailija
42/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aukkoon pitää kirjoittaa, että itsensä kehittämistä, vaellus Tiibetissä (älä jää valheesta kiinni), vanhan tädin rappiomaatilan tolpilleen nostaminen tms. Muuten työnantajat luulevat, että olet istunut linnassa tai jotain muuta vastaavaa.

Ajattelin just kysyä oikeastaan tuohon Tiibetin vaellukseen liittyen, että mitä jos se aukko johtuu siitä, että on halunnut vain heittää hetkeksi vapaalle? Miten se tekee ihmisestä kelvottoman, jos haluaa hengähtää hetken työelämän ulkopuolella? Eikö se jo riittäisi rangaistukseksi, että työkkäri antaa siitä hyvästä 3 kuukauden karenssin? Tai jos rahaa riittää sen verran, ettei hae työttömyysetuuksia ollenkaan, vaan elää täysin omillaan? Että ei tarvitsisi enää rankaista päälle työttömyysnäkymien heikentämisen muodossa.

Kokemus on valttia. Varsinkin työkokemus. Ei sitä saa vapaalla. Ei vaikka elelisikin omilla rahoillaan.

Miten firmasta toiseen vaihtaja oli niin taidokas että edellinen työnantaja laski hänet pois?

Ihan sillä, että irtisanoi itsensä. Ei ketään Suomessa väkisin töissä pidetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on mielestäni käsittämätöntä haaskuuta rankaista ihmisiä siitä ettei ole koko ajan edennyt aukottomasti elämässään. Jotenkin ylimielistä ja kapeakatseista toimintaa työnantajilta, ilmiselvää syrjintää.

Sellaista se on kun työnantajilla on vapaus valita ihan itse keitä palkkaavat. Minusta siinä ei ole mitään ylimielistä. Kyllä minäkin työnantajana valitsisin haastateltavat niiden joukosta, joilla on kokemusta. Jollain perusteella se valinta on tehtävä, kun kaikkia ei voi haastatella. Paperilla näkyy kokemus ja koulutus, joten niitä täytyy käyttää valintaperusteina. Paperilla ei näy luonne, joten sitä ei voi käyttää valintaperusteena. 

Kyllä hakemuskirjeeseen voi saada paljonkin luonnetta mukaan. Lukisin siis nekin huolella.

Vierailija
44/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niistä tietää, että kyseessä on mt-potilas joka tulee saikuttamaan viikkojen ja kuukausien pätkiä toistuvasti 90% varmasti.

No, jos et halua palkata niin maksat sitten tukia ilman narinoita :) Tai sitten otetaan käyttöön viidakon lait.

Vierailija
45/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä voi tietää, että työntekijä on ollut työtön? Eikä esimerkiksi vankilassa tai mielisairaalassa.

Koska Suomessa on tunnetusti ollut työttömyyttä.

Suomessa on tunnetusti myös vankilassa ja mielisairaalassa olleita. Hakija voi yhtä hyvin kuulua myös heihin. 

No osaatko laskea prosenttilaskuja?

Tai lukea ihmistä?

Noilla kummallakaan ei ole mitään merkitystä, jos arvaillaan onko henkilö terve työtön, mielisairaalasta juuri kotiutunut vai vankilasta vapautunut. Vaikka Suomessa olisi yksi vankilasta vapautunut ja kaikki loput olisivat terveitä työttömiä. Juuri se yksi vankilasta vapautunut voi osua hakemaan sinun ilmoittamaasi työpaikkaa. 

Myöskään ihmisen lukemisella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Ei se kovin usein päälle päin näy, onko ihminen ollut vankilassa tai sairaalassa. 

Vierailija
46/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen yhteiskunta on viritetty sairaaksi kehdosta-hautaan-nasta-lautaan -jatkumoksi. Jos yksilö ei ole kuuliaisesti suorittanut elämää oppikirjan mukaan, on hän epäkelpo. Ensin synnytään, sitten mennään tarhaan, sieltä peruskouluun, sieltä lukioon/amikseen, sieltä töihin, sieltä pankin kautta omaan asuntoon. Työpaikasta vaihdetaan lennosta toiseen. Hetkeksikään ei saa herpaantua tai kuolo korjaa.

Sellaiseksi on tämä yhteiskunta viritetty.

Vierailija
47/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokemus vanhenee tällä hetkellä valitettavan nopeasti. Juuri jossain oli tutkittu, että jo kahdessa vuodessa. Eli jos on aukkoja, ne kannattaisi käyttää ainakin osittain osaamisen kehittämiseen.

Itse olen tullut nykyisiin tehtäviini alle neljä vuotta sitten. Lähes kaikki työssäni käyttämät ohjelmat, sovellukset ja työvälineet ovat menneet tässä välissä uusiksi, myös organisaatio. Jopa subtanssilait. Työ on nykyään jatkuvaa oppimista.

En sano, että tämä on mitenkään hyvä juttu.

Eikö tuollaiset asiat opita siellä töissä, ei niitä nyt kukaan kaikkia voi valmiiksi osata, eikä sitä pidä edes vaatia. Työelämässä vissiin vallitsee myös tämä kaikki-mulle-nyt-asenne. Työntekijän pitäisi olla heti valmis, eikä sitä viitsitä ruveta perehdyttämään. Onnea valitsemallanne tiellä.

Vierailija
48/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on mielestäni käsittämätöntä haaskuuta rankaista ihmisiä siitä ettei ole koko ajan edennyt aukottomasti elämässään. Jotenkin ylimielistä ja kapeakatseista toimintaa työnantajilta, ilmiselvää syrjintää.

Sellaista se on kun työnantajilla on vapaus valita ihan itse keitä palkkaavat. Minusta siinä ei ole mitään ylimielistä. Kyllä minäkin työnantajana valitsisin haastateltavat niiden joukosta, joilla on kokemusta. Jollain perusteella se valinta on tehtävä, kun kaikkia ei voi haastatella. Paperilla näkyy kokemus ja koulutus, joten niitä täytyy käyttää valintaperusteina. Paperilla ei näy luonne, joten sitä ei voi käyttää valintaperusteena. 

Kyllä hakemuskirjeeseen voi saada paljonkin luonnetta mukaan. Lukisin siis nekin huolella.

Kun hakemuksia tulee parisataa, niihin ei ole aikaa syvällisemmin perehtyä. Lukaistaan läpi ja katsotaan kuka voisi olla sopiva. Suurin osa kuitenkin kertoo olevansa oma-aloitteinen, innostunut, ahkera, luotettava, sosiaalinen, jne. jne.

Vierailija
49/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokemus vanhenee tällä hetkellä valitettavan nopeasti. Juuri jossain oli tutkittu, että jo kahdessa vuodessa. Eli jos on aukkoja, ne kannattaisi käyttää ainakin osittain osaamisen kehittämiseen.

Itse olen tullut nykyisiin tehtäviini alle neljä vuotta sitten. Lähes kaikki työssäni käyttämät ohjelmat, sovellukset ja työvälineet ovat menneet tässä välissä uusiksi, myös organisaatio. Jopa subtanssilait. Työ on nykyään jatkuvaa oppimista.

Eikö tuollaiset asiat opita siellä töissä, ei niitä nyt kukaan kaikkia voi valmiiksi osata, eikä sitä pidä edes vaatia. Työelämässä vissiin vallitsee myös tämä kaikki-mulle-nyt-asenne. Työntekijän pitäisi olla heti valmis, eikä sitä viitsitä ruveta perehdyttämään. Onnea valitsemallanne tiellä.

Noin se juurikin menee. Hektinen työelämä ei suosi perehdytystä vaan mahdollisimman valmiita paketteja. Se on tätä nykypäivää.

Vierailija
50/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten niitä valmiitakin kyllä löytyy.

Vierailija
51/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä voi tietää, että työntekijä on ollut työtön? Eikä esimerkiksi vankilassa tai mielisairaalassa.

Suomessa on tunnetusti myös vankilassa ja mielisairaalassa olleita. Hakija voi yhtä hyvin kuulua myös heihin. 

Tai lukea ihmistä?

Noilla kummallakaan ei ole mitään merkitystä, jos arvaillaan onko henkilö terve työtön, mielisairaalasta juuri kotiutunut vai vankilasta vapautunut. Vaikka Suomessa olisi yksi vankilasta vapautunut ja kaikki loput olisivat terveitä työttömiä. Juuri se yksi vankilasta vapautunut voi osua hakemaan sinun ilmoittamaasi työpaikkaa. 

Myöskään ihmisen lukemisella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Ei se kovin usein päälle päin näy, onko ihminen ollut vankilassa tai sairaalassa. 

Mitä v ittua sä nyt jankkaat tuosta vankilasta tai sairaalasta? Nekö on sitten sellaisia lopullisia tuomioita että niiden jälkeen ei ole enää asiaa työelämään? Jos niin valitaan niin sitten turvat tukkoon jostain sosiaalietuuksilla loisijoista. Ette voi saada kaikkea. Joko annatte niitä töitä tai lopetatte sen naurettavan tossuttamisen yrittämisen.

Vierailija
52/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olen hoitanut iäkästä isääni, (hän ei ole oikeutettu kotihoidon palveluihin ), enkä minä omaishoidontukeen, haluan hoitaa isäni kotona. En ole hakenut yhteiskunnan tukia, vaan olen halunnut antaa isälleni hyvän loppuelämän, niin tämä jakso katsotaan työhistoriassani työttömyydeksi, eikä minua katsota päteväksi esim. vanhustenhoitoon. Olen lähihoitajaksi valmistunut, aikuispuolelta, v .2016.

No eiköhän lähäri työtä saa, vaikka olisi vuoden kaksi etsinyt itseään. Plus isän hoitohan vastaa ainakin osittain työnkuvaa. Tämä taisi muutenkin olla älyvapaa trollikommentti..

Ei taida olla trolli. Itse työttömänä lähihoitajana, en ole saanut töitä, koska vaadin kunnon palkan, hyvästä hoidosta. En suostu näihin yksityisiin, voittoa tavoitteleviin firmoihin töihin, joissa hoito on pelkkää hutaisua. Vanhustenhoito on pelkkää sääilöntää, liian vähäisen, kielitaidottomien, ns.hoitajien voimin.

Vierailija
53/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai lukea ihmistä?

Mitä v ittua sä nyt jankkaat tuosta vankilasta tai sairaalasta? Nekö on sitten sellaisia lopullisia tuomioita että niiden jälkeen ei ole enää asiaa työelämään? Jos niin valitaan niin sitten turvat tukkoon jostain sosiaalietuuksilla loisijoista. Ette voi saada kaikkea. Joko annatte niitä töitä tai lopetatte sen naurettavan tossuttamisen yrittämisen.

Otapa nyt ihan rauhallisesti. Tuossa keskusteltiin siitä, miten voi tietää onko ihminen työtön, mielisairaalasta kotiutunut vai vankilasta vapautunut. Siksi mainitsin myös sairaalan. Vastaushan on, että sitä ei voi tietää mitenkään. Ei todennäköisyyksiä laskemalla eikä ihmistä katsomalla. Emme keskustelleet kenenkään oikeudesta työhön. Vain siitä voiko noita tietää ihmisestä ellei häntä tunne.

Vierailija
54/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin se juurikin menee. Hektinen työelämä ei suosi perehdytystä vaan mahdollisimman valmiita paketteja. Se on tätä nykypäivää.

Se on erittäin lyhytnäköistä ja syrjivää ja siinä hukataan valtava määrä potentiaalia. Koko ajan on jatkuva pula osaajista, kun ei haluta viitsitä katsoa yhtä kvartaalia pidemmälle. Tuo on tuhoon ja romahdukseen vievä tie, oli kuinka nykyaikaa tahansa. Pimeä keskiaikakin oli joskus nykyaikaa.

Vierailija
55/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olen hoitanut iäkästä isääni, (hän ei ole oikeutettu kotihoidon palveluihin ), enkä minä omaishoidontukeen, haluan hoitaa isäni kotona. En ole hakenut yhteiskunnan tukia, vaan olen halunnut antaa isälleni hyvän loppuelämän, niin tämä jakso katsotaan työhistoriassani työttömyydeksi, eikä minua katsota päteväksi esim. vanhustenhoitoon. Olen lähihoitajaksi valmistunut, aikuispuolelta, v .2016.

No eiköhän lähäri työtä saa, vaikka olisi vuoden kaksi etsinyt itseään. Plus isän hoitohan vastaa ainakin osittain työnkuvaa. Tämä taisi muutenkin olla älyvapaa trollikommentti..

Ei taida olla trolli. Itse työttömänä lähihoitajana, en ole saanut töitä, koska vaadin kunnon palkan, hyvästä hoidosta. En suostu näihin yksityisiin, voittoa tavoitteleviin firmoihin töihin, joissa hoito on pelkkää hutaisua. Vanhustenhoito on pelkkää sääilöntää, liian vähäisen, kielitaidottomien, ns.hoitajien voimin.

Tuossa tapauksessahan ei ole kyse siitä ettetkö saisi töitä, vaan siitä, että saatavilla olevat työ eivät sinulle kelpaa. Se on täysin eri asia.

Vierailija
56/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on erittäin lyhytnäköistä ja syrjivää ja siinä hukataan valtava määrä potentiaalia. Koko ajan on jatkuva pula osaajista, kun ei haluta viitsitä katsoa yhtä kvartaalia pidemmälle. Tuo on tuhoon ja romahdukseen vievä tie, oli kuinka nykyaikaa tahansa. Pimeä keskiaikakin oli joskus nykyaikaa.

Voi olla, mutta vaikertamalla ei muutu se tosiasia, että noin hommat nykyisin menevät. Sen mukaan on elettävä, kun ei muutakaan voi.

Vierailija
57/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä ketjussa sinä ja moni muu hokee tuota kokemusta perusteena? Aukko cv:ssä ei tarkoita suoraan pienempää kokemusta. Henkilö, jolla on vuoden aukko, on voinut olla 30 vuotta töissä ja omata alan erikoisosaamista. Joku toinen on ollut ilman aukkoja töissä vasta 10 vuotta. 

Huolestuttavaa, jos rekrytoijissa on yhtä hömelöä porukkaa (ja ikävä kyllä taitaa ollakin). Aloituksen mukaan tässä pitäisi keskustella aukoista cv:ssä ja te toiset puhutte kokemuksesta yksioikoisesti. 

Vierailija
58/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet kouluttautunut lähihoitajaksi, jos vaatimukset ovat tuollaiset? Lähihoitajan palkka on lähihoitajan palkka. Ei se siitä tule nousemaan. Eikä pidäkään, kun kyseessä on vain ammatillinen tutkinto muutenkin jo matalapalkkaisella alalla. Hoidolle voisit tehdä siellä työssä jotain. Tai ainakin yrittää hoitaa työt niin hyvin kuin mahdollista. Ei ne vanhusten olot ainakaan sillä parane, että hoitajat makaavat kotona. 

Vierailija
59/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs rekrytoija teki minusta analyysin ihmisestä, jolla ei ole pitkäjänteisyyttä. Syy: CV:ssä määräaikaiset sijaisuudet.

T: Työelämässä koko ajan kiinni ollut sijaistava ja keikkaileva lähihoitaja

Vierailija
60/78 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen yhteiskunta on viritetty sairaaksi kehdosta-hautaan-nasta-lautaan -jatkumoksi. Jos yksilö ei ole kuuliaisesti suorittanut elämää oppikirjan mukaan, on hän epäkelpo. Ensin synnytään, sitten mennään tarhaan, sieltä peruskouluun, sieltä lukioon/amikseen, sieltä töihin, sieltä pankin kautta omaan asuntoon. Työpaikasta vaihdetaan lennosta toiseen. Hetkeksikään ei saa herpaantua tai kuolo korjaa.

Sellaiseksi on tämä yhteiskunta viritetty.

Ei kuolo korjaa, vaan sitten ollaan vaan työttömänä jos ei kelpaa työnantajille. Työttömiä on jo satoja tuhansia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme